Bredda avgasport?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Bredda avgasport?

Inlägg av TechnoMen »

Tja! När man breddar en avgasport tar man bara dremeln och gör den bredare? :)

När de gäller portning kan jag inte ett piss.. ^^ men skulle va kul att lära sig lite :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

ja det är det man gör. :)

glöm inte att hona cylindern eller liknande efter det så att kolv ringarna inte blir ledsna :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

potog skrev:ja det är det man gör. :)

glöm inte att hona cylindern eller liknande efter det så att kolv ringarna inte blir ledsna :)
Räcker med att grada av portarna med ett sandpapper eller något.


Sedan så kan du ju inte ta för mycket heller, 75%/borr med singel-port och 80% till bryggad port ( om jag inte miss minner mig, är ju ett antal årsedan man höll på med det :) ) Detta är max värden och om du överstrider de värdena så blir inte kolvringen så himla glad efter en stund :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

KarlssoN^ skrev:
potog skrev:ja det är det man gör. :)

glöm inte att hona cylindern eller liknande efter det så att kolv ringarna inte blir ledsna :)
Räcker med att grada av portarna med ett sandpapper eller något.


Sedan så kan du ju inte ta för mycket heller, 75%/borr med singel-port och 80% till bryggad port ( om jag inte miss minner mig, är ju ett antal årsedan man höll på med det :) ) Detta är max värden och om du överstrider de värdena så blir inte kolvringen så himla glad efter en stund :)
Det där går innom kategorin "liknande" ;)


som karlsson sa så ska du inte ta för mycket. om du har en rund avgasport som det är på sport och org cylindrar så kan du höja den på sidorna så den inte längre är rund utan mer format som ett D. Där den platta sidan pekar uppot.
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

potog skrev:
KarlssoN^ skrev:
potog skrev:ja det är det man gör. :)

glöm inte att hona cylindern eller liknande efter det så att kolv ringarna inte blir ledsna :)
Räcker med att grada av portarna med ett sandpapper eller något.


Sedan så kan du ju inte ta för mycket heller, 75%/borr med singel-port och 80% till bryggad port ( om jag inte miss minner mig, är ju ett antal årsedan man höll på med det :) ) Detta är max värden och om du överstrider de värdena så blir inte kolvringen så himla glad efter en stund :)
Det där går innom kategorin "liknande" ;)


som karlsson sa så ska du inte ta för mycket. om du har en rund avgasport som det är på sport och org cylindrar så kan du höja den på sidorna så den inte längre är rund utan mer format som ett D. Där den platta sidan pekar uppot.
Inte om han vill ha en motor som håller länge, iom att kolvringarna sliter sig snabbare med denna typ av port.
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

potog skrev:
KarlssoN^ skrev:
potog skrev:ja det är det man gör. :)

glöm inte att hona cylindern eller liknande efter det så att kolv ringarna inte blir ledsna :)
Räcker med att grada av portarna med ett sandpapper eller något.


Sedan så kan du ju inte ta för mycket heller, 75%/borr med singel-port och 80% till bryggad port ( om jag inte miss minner mig, är ju ett antal årsedan man höll på med det :) ) Detta är max värden och om du överstrider de värdena så blir inte kolvringen så himla glad efter en stund :)
Det där går innom kategorin "liknande" ;)


som karlsson sa så ska du inte ta för mycket. om du har en rund avgasport som det är på sport och org cylindrar så kan du höja den på sidorna så den inte längre är rund utan mer format som ett D. Där den platta sidan pekar uppot.
Det där är en väldigt dum idé som kommer äta kolvingar och i värsta fall göra att kolvringen hakar i toppen på porten och bryts av.

När ni slipar så behåll den ursprungliga formen på porten.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Perra.S skrev:
potog skrev:
KarlssoN^ skrev: Räcker med att grada av portarna med ett sandpapper eller något.


Sedan så kan du ju inte ta för mycket heller, 75%/borr med singel-port och 80% till bryggad port ( om jag inte miss minner mig, är ju ett antal årsedan man höll på med det :) ) Detta är max värden och om du överstrider de värdena så blir inte kolvringen så himla glad efter en stund :)
Det där går innom kategorin "liknande" ;)


som karlsson sa så ska du inte ta för mycket. om du har en rund avgasport som det är på sport och org cylindrar så kan du höja den på sidorna så den inte längre är rund utan mer format som ett D. Där den platta sidan pekar uppot.
Det där är en väldigt dum idé som kommer äta kolvingar och i värsta fall göra att kolvringen hakar i toppen på porten och bryts av.

När ni slipar så behåll den ursprungliga formen på porten.
man får ju göra som karlsson sa å inte gör det om avgasporten nu är för bred^^ men om den e trång som bara den så funkar det.

(D liknande inte D formade.)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

potog skrev:
Perra.S skrev:
potog skrev: Det där går innom kategorin "liknande" ;)


som karlsson sa så ska du inte ta för mycket. om du har en rund avgasport som det är på sport och org cylindrar så kan du höja den på sidorna så den inte längre är rund utan mer format som ett D. Där den platta sidan pekar uppot.
Det där är en väldigt dum idé som kommer äta kolvingar och i värsta fall göra att kolvringen hakar i toppen på porten och bryts av.

När ni slipar så behåll den ursprungliga formen på porten.
man får ju göra som karlsson sa å inte gör det om avgasporten nu är för bred^^ men om den e trång som bara den så funkar det.

(D liknande inte D formade.)

Är det någon skillnad ?

problemet är ju det att ringen kan fastna i taket på porten, detta gäller då bara cylindrar med singelport.
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Tack så mycket! :) Så om jag köper en street race 70cc, borrar upp förgasaren till 15 mm eller köper en 17,5mm och har org röret så säger folk att man ska bredda avgasporten för jag har org röret kvar, stämmer de? eller ska jag låta den va? :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

TechnoMen skrev:Tack så mycket! :) Så om jag köper en street race 70cc, borrar upp förgasaren till 15 mm eller köper en 17,5mm och har org röret så säger folk att man ska bredda avgasporten för jag har org röret kvar, stämmer de? eller ska jag låta den va? :roll:
Köp ett effekt rör ist! :)

Har inte Street race brygga på sin avgasport?:/
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

TechnoMen skrev:Tack så mycket! :) Så om jag köper en street race 70cc, borrar upp förgasaren till 15 mm eller köper en 17,5mm och har org röret så säger folk att man ska bredda avgasporten för jag har org röret kvar, stämmer de? eller ska jag låta den va? :roll:
"folk"?

Nej de är bara skitsnack. Att man ska bredda porten just för att man har originalrör låter som något som någon hittat på. Jag har svårt å tro att någon faktiskt räknat ut det, särskilt med ett strypt org rör.

Och borra förgasare ska du inte göra, en modern mopedförgasare går i princip inte att borra.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

potog skrev:
TechnoMen skrev:Tack så mycket! :) Så om jag köper en street race 70cc, borrar upp förgasaren till 15 mm eller köper en 17,5mm och har org röret så säger folk att man ska bredda avgasporten för jag har org röret kvar, stämmer de? eller ska jag låta den va? :roll:
Köp ett effekt rör ist! :)

Har inte Street race brygga på sin avgasport?:/
Nej då märker mamma att den är trimmad.. xD

Kanske den har, som sagt kan inte ett piss om portar och portning.. :/

Edit: bensinskalle, Nej röret är helt ostrypt katten och allt är borta :p Men i en annan tråd jag gjorde skrev en kille de och sen sa en polare de har har hållit på med mopeder sen han va 14 och har är 18 nu och går lärling på rejmes så han litar jag ganska mycket på när de gäller mopder.. Men du kanske har mer kunskap inte vet jag.. :p
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Skriv svar