Sida 1 av 1

Etanolkonvertering av Piaggio Zip-Bromsbänk

Postat: 2 oktober 2012, 14:49
av Anchull
Tjenare Tsr!

Går tredje året på teknikprogrammet och nu är det dags för projektarbete!
Projektarbetet ska genomföras tillsammans med en kompis i klassen och det går ut på att etanolkonvertera en 2-taktare och se om det är lönsamt i miljö och effektsynpunkt.

Vi tänkte testa med olika setups för att kunna undersöka sidorna där etanolen teoretiskt sett borde fungera bättre än bensin.
Vi hoppas försöka få tag på en bromsbänk för att kunna få konkreta resultat.


Syfte:

-Få motorn att gå bra på etanol och se hur mycket mer effekt etanolen kan ge på en så pass liten motor.
-Se hur omständigt det är att konvertera.
-Jämföra bränsleförbrukning ur ekonomisk synpunkt.
-Kostnad för etanolkonvertering

Övrigt arbete:

-Bygga om kåporna och lacka.
-Polera variatorkåpan.
-Fixa elsystemet

Tack till Twostroke.se !
Bild

Motor:

Piaggio Zip luftkyld
Insug: Motoforce racing
Övriga delar är original.

Setup 1:

Rör: Yasuni z

Setup 2:

Rör: Yasuni z
Ökad kompression
Justerad förtändning

Setup 3:

Avstämt rör
Ökad kompression
Justerad förtändning
Lätt portad


Projektstart


[spoiler]Började med att ta en sväng till Arvidsjaur för att hämta moppen och seden tvätta upp motorn.

Luffarlasset(ursäkta för kvalitén på bilden)
Bild
Före tvätt
Bild


Efter tvätt
Bild

Har även hunnit beställa lite delar.

Stage6 - Universell Mätar
TNT - Avgaspackning
2Extreme - Pinnbultsset
TNT - Cylinderfotspackning
Teknix - Insug- / membranpackningsset SEK 29,00
Dellorto - Förgasarmunstycke (Lågfart) 40
Dellorto - Förgasarmunstycke (Lågfart) 36
Stage6 - Variatorvikter (Racing) 19x15,5 3, 25g
Koso - Magnetskruv M6xP1
Teknix - Batteri (Standard)

Har även beställt Klotz olja till etanolen från Östersunds modellhobby.

Bild
Monterat mätaren.
Bild

Bild

Etanolkonvertering kommer ske senare i veckan.[/spoiler]

Etanolkonvertering med setup 1

[spoiler]Bild

Igår så blev det av testa starta den på e85.
Började med att öka huvudmunstycket från 58 till 65 (en ökning på ungefär 26%) och lågfatsmunstycket från 36 till 40(23% ökning).
Motorn startade inte så testade sänka clipset och skruva in luftskruven lite vilket resulterade i att den startade.
Efter lite justering så fick vi den att gå någorlunda bra och maxvarv landade på ungefär 9600 rmp vilket var snäppet högre än vad vi hade med bensin.
Vi ska justera in den lite bättre senare i veckan och även kalibrera in hastighetsmätaren så vi kan jämföra.

Bild

Har även kontaktat en kille som har en bromsbänk och hoppas vi kan få testa vilddjuret där med både e85/95.[/spoiler]


Lägesrapport!
[spoiler]Har under de senaste veckorna varit i kontakt med ett flertal personer här i Umeå som har en moppebänk men samtliga är ur funktion eller används inte. Har även kontaktat ett antal företag som håller på med mappning utav bilar men dessa bromsbänkar är för stora för att kunna dras av en 1-10hk 2-takts motor.
För att kunna gå vidare i projektet så måste vi få konkreta resultat från Setup 1 så jakten på bromsbänk fortsätter.

Kan även berätta att vi börjat skissa lite på ett avstämt rör :D[/spoiler]

Bromsbänk fixad!!
[spoiler]Hej, efter att ha kontaktat totalt 17 olika företag/privatpersoner så är det nu klart att vi ska få bänka hos mc-xpress ( http://www.mc-xpress.com/ ) uppe i Piteå. Detta kommer tyvärr ske efter årsskiftet eftersom de hade fullt upp nu.
Bild
[/spoiler]


Resultat


Hejsan, de va länge sedan.
Här har ni bromskurvan på etanol(2) och bensin(1).
Bild

Notera att det är km/h på x-axeln och hp på y-axeln.
Eftersom den varvade ungefär 500 mer på etanol så blev även varatorinställningen fel. Tyvärr så hann vi inte justera detta och köra några ytterligare rundor. Så för att tjäna effekt måste man vikta på variatorn vilken vi sedan gjorde och då kände vi skillnad.

Huvudmunstycket ökade vi ifrån 58 till 72 (54% ökning av födesarean)
Lågfartsmunstycket ökade vi ifrån 36 till 44

Bild

Postat: 2 oktober 2012, 14:54
av tompa221
Mycket intressant projekt dehär! är ju själv sugen på att etanolkonvertera så kommer tveklöst följas

Postat: 2 oktober 2012, 14:54
av FreZz
coolt :)

(första inlägget och medlem sedan 2009 WTF)

Postat: 2 oktober 2012, 14:58
av Anchull
Mycket intressant projekt dehär! är ju själv sugen på att etanolkonvertera så kommer tveklöst följas
Roligt att höra!!
FreZz skrev:coolt :)

(första inlägget och medlem sedan 2009 WTF)


Har suttit på Moppenet innan!

Edit: hur multiciterar man på denna sida? :)

Postat: 2 oktober 2012, 15:03
av TuZx
nice kommer följa detta ;)

Postat: 4 oktober 2012, 15:10
av Anchull
Uppdatering

Postat: 4 oktober 2012, 15:17
av streamjr
fränt projekt!

Postat: 1 november 2012, 14:06
av Anchull
Lägesrapport

Postat: 1 november 2012, 14:24
av Rieju_Jacob
Coolt med etanolkonvertering, hoppas ni uppnår nåt resultat å hittar nån bromsbänk ;)

Postat: 1 november 2012, 14:25
av p0d1
Riktigt intressant, så kommer helt klart följa detta projekt, bra upplägg, bra förklaringar och bra bilder, bättre kan det inte bli!

Postat: 1 november 2012, 14:40
av YamahaMarcus
Trevligt projekt att titta in på ibland.

Postat: 1 november 2012, 14:46
av Perra.S
Det är inga som helst problem att köra mopeder i bromsbänkar gjorda för bilar.

Postat: 1 november 2012, 14:49
av TechnoMen
Nice! :)

Postat: 1 november 2012, 15:35
av Hemlige Arne
Riktigt intressant projekt! kommer följas! :)

Postat: 1 november 2012, 16:06
av Anchull
Perra.S skrev:Det är inga som helst problem att köra mopeder i bromsbänkar gjorda för bilar.
Precis, har även nämnt de till de personer vi varit i kontakt med men de påstår att de inte går och är heller inte villiga att testa..

Får dessutom tacka för alla positiva kommentarer, kul att projektet följs :)

Postat: 30 november 2012, 10:41
av Anchull
Bänk fixad!!

Postat: 30 november 2012, 11:15
av Nicke_95
Var kan man köpa den oljan ?

Postat: 30 november 2012, 12:11
av Anchull
Nicke_95 skrev:Var kan man köpa den oljan ?
Oljan kan du köpa på Östersunds modelhobby

Postat: 13 maj 2013, 20:02
av Anchull
Bättre sent än aldrig, eller hur? :)