Går tredje året på teknikprogrammet och nu är det dags för projektarbete!
Projektarbetet ska genomföras tillsammans med en kompis i klassen och det går ut på att etanolkonvertera en 2-taktare och se om det är lönsamt i miljö och effektsynpunkt.
Vi tänkte testa med olika setups för att kunna undersöka sidorna där etanolen teoretiskt sett borde fungera bättre än bensin.
Vi hoppas försöka få tag på en bromsbänk för att kunna få konkreta resultat.
Syfte:
-Få motorn att gå bra på etanol och se hur mycket mer effekt etanolen kan ge på en så pass liten motor.
-Se hur omständigt det är att konvertera.
-Jämföra bränsleförbrukning ur ekonomisk synpunkt.
-Kostnad för etanolkonvertering
Övrigt arbete:
-Bygga om kåporna och lacka.
-Polera variatorkåpan.
-Fixa elsystemet
Tack till Twostroke.se !

Motor:
Piaggio Zip luftkyld
Insug: Motoforce racing
Övriga delar är original.
Setup 1:
Rör: Yasuni z
Setup 2:
Rör: Yasuni z
Ökad kompression
Justerad förtändning
Setup 3:
Avstämt rör
Ökad kompression
Justerad förtändning
Lätt portad
Projektstart
[spoiler]Började med att ta en sväng till Arvidsjaur för att hämta moppen och seden tvätta upp motorn.
Luffarlasset(ursäkta för kvalitén på bilden)

Före tvätt

Efter tvätt

Har även hunnit beställa lite delar.
Stage6 - Universell Mätar
TNT - Avgaspackning
2Extreme - Pinnbultsset
TNT - Cylinderfotspackning
Teknix - Insug- / membranpackningsset SEK 29,00
Dellorto - Förgasarmunstycke (Lågfart) 40
Dellorto - Förgasarmunstycke (Lågfart) 36
Stage6 - Variatorvikter (Racing) 19x15,5 3, 25g
Koso - Magnetskruv M6xP1
Teknix - Batteri (Standard)
Har även beställt Klotz olja till etanolen från Östersunds modellhobby.

Monterat mätaren.


Etanolkonvertering kommer ske senare i veckan.[/spoiler]
Etanolkonvertering med setup 1
[spoiler]

Igår så blev det av testa starta den på e85.
Började med att öka huvudmunstycket från 58 till 65 (en ökning på ungefär 26%) och lågfatsmunstycket från 36 till 40(23% ökning).
Motorn startade inte så testade sänka clipset och skruva in luftskruven lite vilket resulterade i att den startade.
Efter lite justering så fick vi den att gå någorlunda bra och maxvarv landade på ungefär 9600 rmp vilket var snäppet högre än vad vi hade med bensin.
Vi ska justera in den lite bättre senare i veckan och även kalibrera in hastighetsmätaren så vi kan jämföra.

Har även kontaktat en kille som har en bromsbänk och hoppas vi kan få testa vilddjuret där med både e85/95.[/spoiler]
Lägesrapport!
[spoiler]Har under de senaste veckorna varit i kontakt med ett flertal personer här i Umeå som har en moppebänk men samtliga är ur funktion eller används inte. Har även kontaktat ett antal företag som håller på med mappning utav bilar men dessa bromsbänkar är för stora för att kunna dras av en 1-10hk 2-takts motor.
För att kunna gå vidare i projektet så måste vi få konkreta resultat från Setup 1 så jakten på bromsbänk fortsätter.
Kan även berätta att vi börjat skissa lite på ett avstämt rör

Bromsbänk fixad!!
[spoiler]Hej, efter att ha kontaktat totalt 17 olika företag/privatpersoner så är det nu klart att vi ska få bänka hos mc-xpress ( http://www.mc-xpress.com/ ) uppe i Piteå. Detta kommer tyvärr ske efter årsskiftet eftersom de hade fullt upp nu.

[/spoiler]
Resultat
Hejsan, de va länge sedan.
Här har ni bromskurvan på etanol(2) och bensin(1).

Notera att det är km/h på x-axeln och hp på y-axeln.
Eftersom den varvade ungefär 500 mer på etanol så blev även varatorinställningen fel. Tyvärr så hann vi inte justera detta och köra några ytterligare rundor. Så för att tjäna effekt måste man vikta på variatorn vilken vi sedan gjorde och då kände vi skillnad.
Huvudmunstycket ökade vi ifrån 58 till 72 (54% ökning av födesarean)
Lågfartsmunstycket ökade vi ifrån 36 till 44
