Sida 1 av 3

Min Gilera bara stannade

Postat: 12 september 2012, 22:32
av gilera runner
Hej jag har en Gilera runner som jag körde från jobbet i dag.
Turen tog ca 25min och när jag stannade vid en stop skylt dog den ingen torngång.
Gick igång på elststarten körde hem, provade att låta moppen stå på torngång hemma men dog bara, sedan ville den inte starta alls.
blir galen vad är det för fel.....?
måste ha moppen till mitt jobb i morgon.

Postat: 12 september 2012, 22:45
av Robbe
Kolla tändstiftet och ifall den är fin så kolla om den får bensin. Testa med startgas ;)

Postat: 12 september 2012, 22:51
av gilera runner
det skall jag göra i morgon!
men varför blev den så plöttsligt dålig?

Postat: 12 september 2012, 22:53
av TuZx
dåligt tändstift,tappar komp,ljuvluft.kan vara vad som helst ;)

Postat: 13 september 2012, 17:49
av gilera runner
kan auto choken fastnat?

Postat: 13 september 2012, 23:57
av Robbe
Tror inte det, den hade fungerat på de höga varven även ifall chocken ligger i. Men har du kollat ditt tändstift?

Postat: 14 september 2012, 08:11
av Marcus Genberg
Min gör samma sak. När den är varm och man stannar så varvar den upp lite 3 gå nger och sen lägger den av. Funkar finfint att starta den igen för mig. Bytte nyss tändstify så det är inte det

Postat: 14 september 2012, 08:16
av gilera runner
skulle vilja prova att kicka igång moppen men får inte tillbax kickfjädern i kåpan, någon som har något tips eller bild på hur det skall sitta?

Postat: 14 september 2012, 08:57
av AndreWidestedt
Rengör förgasaren och luftfilter.

Postat: 14 september 2012, 09:03
av gilera runner
är det lätt att ta bort förgasaren, verkar galet trångt,
tvättar du fuggen i bensin?

Postat: 14 september 2012, 12:17
av Piitus96
gilera runner skrev:är det lätt att ta bort förgasaren, verkar galet trångt,
tvättar du fuggen i bensin?
Jag hade faktiskt en bild på vart den ska sitta som håller det på plats, om det är denn du menar, samt att du ser vart resten sitter på bilden
Bild

Postat: 14 september 2012, 13:52
av gilera runner
fick dit kicken och fjädern men funkar inte änn då.
kollade gnistan,liten gul, är det en kraftig gnista man skall få?

Postat: 14 september 2012, 14:44
av zamme
gilera runner skrev:fick dit kicken och fjädern men funkar inte änn då.
kollade gnistan,liten gul, är det en kraftig gnista man skall få?
Om du håller den mot ramen, så ska du ser att det "blixtrar"

Postat: 14 september 2012, 14:47
av david96
gör så här!
sätt tillbaka tänd stiftet så på tändningen etc kicka 3-5 gånger sen skruva loss de är de vått ? ja då får den bensin nej då får den inte de så börja felsöka de och se vart den stannar upp.

huvudsaken är att du får gnista den skulle bara bara gå lite ojämnt med den gnistan.

men fall du får bensin (vått) så ta av topp locket och kolla hur kolven ser ut! tror de är din kolv då den bara stanna så tror du har dåligt komp fall den har gnista/bensin då

Postat: 14 september 2012, 15:06
av gilera runner
gnistrar gör det och blött blir stiftet,
är det vekligen kolven när den gick super fint från jobbet!
stannade vid en stop plikt då dog den ingen torngång!
fick igång den gick sista biten hem provade hemma med att få igång den men utan resultat.
skall köpa nytt stift idag och prova.
den har ju bara gått 1700 km

Postat: 14 september 2012, 15:08
av david96
gilera runner skrev:gnistrar gör det och blött blir stiftet,
är det vekligen kolven när den gick super fint från jobbet!
stannade vid en stop plikt då dog den ingen torngång!
fick igång den gick sista biten hem provade hemma med att få igång den men utan resultat.
skall köpa nytt stift idag och prova.
den har ju bara gått 1700 km
tar 5 min att skruva av toppen så inget jätte svårt jobb precis så lika bra att kolla.

Postat: 14 september 2012, 15:13
av zamme
david96 skrev:
gilera runner skrev:gnistrar gör det och blött blir stiftet,
är det vekligen kolven när den gick super fint från jobbet!
stannade vid en stop plikt då dog den ingen torngång!
fick igång den gick sista biten hem provade hemma med att få igång den men utan resultat.
skall köpa nytt stift idag och prova.
den har ju bara gått 1700 km
tar 5 min att skruva av toppen så inget jätte svårt jobb precis så lika bra att kolla.

Håller med, men glöm inte att sätta tillbaka allt rätt!

Postat: 16 september 2012, 08:15
av gilera runner
kolven mycket fin inga repor!
kan det vara tändkabeln och hatten som är dålig?
eller cdi boxen?
eller tändplattan?

Postat: 16 september 2012, 08:43
av zamme
gilera runner skrev:kolven mycket fin inga repor!
kan det vara tändkabeln och hatten som är dålig?
eller cdi boxen?
eller tändplattan?

Har du rensat förgasaren och luftfiltret ? kan vara de.. istället för att börja byta ut alla "dyra" saker...

Postat: 16 september 2012, 09:18
av saile96
före du börjar skruva av toppen och skit så rengör luftfiltret och förgasaren. samtidigt du tar av förgasaren så kolla att insuget inte är spruket

Postat: 16 september 2012, 14:21
av gilera runner
har rensat fuggen och filtret!
problet är nog tror jag att det är förliten gnista!

Postat: 16 september 2012, 14:30
av Piitus96
gilera runner skrev:har rensat fuggen och filtret!
problet är nog tror jag att det är förliten gnista!
Byt tändstift då o se efter om det hjälper, vi snackar om 60kr så det handlar inte om mycket pengar :)

Postat: 16 september 2012, 14:38
av gilera runner
nytt stift samma problem

Postat: 16 september 2012, 14:43
av Piitus96
gilera runner skrev:nytt stift samma problem
Får du igång den, men den vägrar o driva?

Postat: 16 september 2012, 15:32
av gilera runner
får inte igång den alls, gnista finns men dålig!

Postat: 17 september 2012, 08:13
av gilera runner
kan det vara cdi boxen som gör att det blir sämre gnista?

Postat: 17 september 2012, 19:25
av gilera runner
köpte ny cdibox i dag, blev lika dåligt start svar!
snart slänger jag moppe jäveln!
akut hjälp vad de ka n vara????

Postat: 17 september 2012, 21:15
av Ztraand
Blir stiftet blöt? Tvötta förgasaren,luftfiltret, kolla flottören, byt tändstift, byt tändhatt, kolla membranen, se till så den inte drar tjuvluft, kan bli jävligt svårstartad då!

Kolla allt det, sen kan du återkomma innan du slänger den!

Postat: 17 september 2012, 21:19
av Piitus96
Ztraand skrev:Blir stiftet blöt? Tvötta förgasaren,luftfiltret, kolla flottören, byt tändstift, byt tändhatt, kolla membranen, se till så den inte drar tjuvluft, kan bli jävligt svårstartad då!

Kolla allt det, sen kan du återkomma innan du slänger den!
skulle isåfall bara va o kolla tjuvluft, membran o byte av tändhatt som han INTE har gjort :P

Postat: 17 september 2012, 21:35
av gilera runner
bytt tändhatt,bytt tändkabel, stiftet blir blött,lyfte på toppen och där var det blött, kan det vara den inre packningen som har gått paj och läcker in vatten å släcker gnistan?

Postat: 17 september 2012, 21:38
av Piitus96
tänder moppen till i framlamporna när du kickar då?

Postat: 17 september 2012, 23:33
av gilera runner
japp ett svagt ljus från framlycktorna!

Postat: 19 september 2012, 08:40
av gilera runner
Har bytt topplockspackning den förra läckte vatten,
men inte fan startar moppen för det!
är det vatten kvar i huset?
hur vet man om det är tänd plattan?
finns det några eller en kabel som brukar spökasom kortsluter?
blir galen snart!!

Postat: 19 september 2012, 09:20
av Hemlige Arne
Kolla efter tjuvluft!

Postat: 19 september 2012, 09:35
av gilera runner
Okej hur kollar jag det?