Sida 1 av 1

delete

Postat: 7 september 2012, 20:44
av Dj_jona
delete

Postat: 7 september 2012, 21:28
av TuZx
de där ser inte bra ut

Postat: 7 september 2012, 21:30
av FreZz
skulle nog byta kolven! hur mår cylindern och vev?

Postat: 7 september 2012, 21:59
av derbeyy
fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!

Postat: 7 september 2012, 22:24
av juckeyy
Har exakt samma problem fast med en polares neos.

Postat: 7 september 2012, 22:38
av Dj_jona
derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..

Postat: 7 september 2012, 22:43
av Macko96
du kan sitta med T-röd och putsa med tops eller papper... funkar faktiskt! Annars om det inte går så ta tandkräm istället för T-röd!

Har gjort båda alternativen själv så vet att det funkar!

Postat: 7 september 2012, 23:19
av Victorh
Dj_jona skrev:
derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?


Tryckluft är väl bästa lösningen!

Postat: 7 september 2012, 23:59
av YamahaMarcus
Victorh skrev:
Dj_jona skrev:
derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?


Tryckluft är väl bästa lösningen!
Han menar ju fan växellådsoljan

Postat: 8 september 2012, 00:12
av Victorh
YamahaMarcus skrev:
Victorh skrev:
Dj_jona skrev: Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?


Tryckluft är väl bästa lösningen!
Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?

Postat: 8 september 2012, 08:35
av Jönköping
Victorh skrev:
YamahaMarcus skrev:
Victorh skrev: hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?


Tryckluft är väl bästa lösningen!
Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?

Alla kan ju inte så mycket som oss som skruvat endel??

Postat: 8 september 2012, 08:47
av tompa221
Victorh skrev:
YamahaMarcus skrev:
Victorh skrev: hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?


Tryckluft är väl bästa lösningen!
Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?
Tror han menade att den skulle sluta varva ur om han gjorde det? :roll:

Postat: 8 september 2012, 11:05
av Victorh
Jönköping skrev:[spoiler]
Victorh skrev:
YamahaMarcus skrev: Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?
[/spoiler]


Alla kan ju inte så mycket som oss som skruvat endel??
Jamen om han har upp cylindern borde han väl förstå detdär enkel logik ju!

Postat: 8 september 2012, 11:58
av DiNozzan
Den måste gått runt 30 sek för att bli såndär :shock: Och vem hinner inte reagera på 30 sek?

Kolla så insug inte läcker också.

Postat: 8 september 2012, 12:07
av Dj_jona
tompa221 skrev:
Victorh skrev:
YamahaMarcus skrev: Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?
Tror han menade att den skulle sluta varva ur om han gjorde det? :roll:
Självklart menade jag växellådsoljan. I och med att oljan rinner ut kan ju väl spån också göra det? kanske inte allt men ngt måste det hjälpa. Nej tompa det är inte vad jag menar men jag undrar fortfarande om motorn varvar ur på grund av att kolven är skuren? Kan ju inte vara tjuvluft eftersom jag bytte alla packningar o insuget :?

Victorh, hur kan jag rengöra med tryckluft på bästa sätt? bara spruta på lr ngn teknik?

Tack, muy appreciated :lol:

Postat: 8 september 2012, 12:32
av Ztraand
Bara för att du bytt packningar så behöver inte det betyda att den inte drar tjuvluft, allt beror ju på hur du har monterat dom och liknande.

Postat: 8 september 2012, 12:33
av theander
du kanske har läckande packboxar vid vevlagren som drar tjuv luft :?: :?

Postat: 13 september 2012, 01:54
av Dj_jona
SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång... :cry:

Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.

Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m. :lol:

Postat: 13 september 2012, 06:29
av Victorh
Dj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång... :cry:

Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.

Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m. :lol:
du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så länge :)

Postat: 13 september 2012, 13:16
av Dj_jona
Victorh skrev:
Dj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång... :cry:

Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.

Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m. :lol:
du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så länge :)
Okej men de gick nästan inte att undvika den e som en strypt cdi litegrann. Jag köpte Gianelli ljuddämpare i aluminium från twostroke men röret var lika stort hela vägen vad jag såg så fanns det ingen plugg eller liknande.

Men du, vet du har man fäster den formade Gianelli plåt märket på själva ljuddämparen?
Fick med två pinnar (nitar?) men har absolut ingen aning hur man gör, finns inga hål i ljuddämpare för dem, har aldrig nitat förut. Tack.

Postat: 13 september 2012, 14:30
av KoNG
Att den inte varvar ur låter ju mer åt att det år något fel på drivning? Dvs variomatiken. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar att den inte varva ur? Är mopeden förövrigt helt original?

Postat: 13 september 2012, 19:32
av Dj_jona
KoNG skrev:Att den inte varvar ur låter ju mer åt att det år något fel på drivning? Dvs variomatiken. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar att den inte varva ur? Är mopeden förövrigt helt original?
Den varvar ur ungefär en fjärdedel av vad den gjorde innan. Hörde att det handlar bara om att köra in den försiktigt för alsså den e ändå stark gör en 45-55 på rakan precis som förr... När den börjar varva ur tappar den lite kraft och sen tar det stopp och den varvar inte ur mer helt enkelt.. Ska läsa på lite om hur man kör in en ny kolv tror att det är därför

Postat: 13 september 2012, 19:34
av Dj_jona
KoNG skrev:Att den inte varvar ur låter ju mer åt att det år något fel på drivning? Dvs variomatiken. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar att den inte varva ur? Är mopeden förövrigt helt original?

O ja allt original förutom ljuddämpare

Postat: 13 september 2012, 20:07
av KoNG
Inkörning påverkar knappt något i prestanda eller motorns gång, så detta har absolut inget med inkörning att göra! Då vet man egentligen inte innebörden eller själva syftet av "inkörning" av en motor.

Postat: 13 september 2012, 20:37
av GreckE
Dj_jona skrev:
Victorh skrev:
Dj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång... :cry:

Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.

Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m. :lol:
du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så länge :)
Okej men de gick nästan inte att undvika den e som en strypt cdi litegrann. Jag köpte Gianelli ljuddämpare i aluminium från twostroke men röret var lika stort hela vägen vad jag såg så fanns det ingen plugg eller liknande.

Men du, vet du har man fäster den formade Gianelli plåt märket på själva ljuddämparen?
Fick med två pinnar (nitar?) men har absolut ingen aning hur man gör, finns inga hål i ljuddämpare för dem, har aldrig nitat förut. Tack.
äre popnitar du menar? då skaru ha en popnitstång :)