delete
Postat: 7 september 2012, 20:44
delete
Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://twostrokerider.se/forum/
Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?Dj_jona skrev:Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
Han menar ju fan växellådsoljanVictorh skrev:hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?Dj_jona skrev:Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
Tryckluft är väl bästa lösningen!
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?YamahaMarcus skrev:Han menar ju fan växellådsoljanVictorh skrev:hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?Dj_jona skrev: Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
Tryckluft är väl bästa lösningen!
Victorh skrev:Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?YamahaMarcus skrev:Han menar ju fan växellådsoljanVictorh skrev: hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?
Tryckluft är väl bästa lösningen!
Tror han menade att den skulle sluta varva ur om han gjorde det?Victorh skrev:Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?YamahaMarcus skrev:Han menar ju fan växellådsoljanVictorh skrev: hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?
Tryckluft är väl bästa lösningen!
Jamen om han har upp cylindern borde han väl förstå detdär enkel logik ju!Jönköping skrev:[spoiler][/spoiler]Victorh skrev:Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?YamahaMarcus skrev: Han menar ju fan växellådsoljan
Alla kan ju inte så mycket som oss som skruvat endel??
Självklart menade jag växellådsoljan. I och med att oljan rinner ut kan ju väl spån också göra det? kanske inte allt men ngt måste det hjälpa. Nej tompa det är inte vad jag menar men jag undrar fortfarande om motorn varvar ur på grund av att kolven är skuren? Kan ju inte vara tjuvluft eftersom jag bytte alla packningar o insugettompa221 skrev:Tror han menade att den skulle sluta varva ur om han gjorde det?Victorh skrev:Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?YamahaMarcus skrev: Han menar ju fan växellådsoljan
du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så längeDj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång...![]()
Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.
Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m.
Okej men de gick nästan inte att undvika den e som en strypt cdi litegrann. Jag köpte Gianelli ljuddämpare i aluminium från twostroke men röret var lika stort hela vägen vad jag såg så fanns det ingen plugg eller liknande.Victorh skrev:du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så längeDj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång...![]()
Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.
Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m.
Den varvar ur ungefär en fjärdedel av vad den gjorde innan. Hörde att det handlar bara om att köra in den försiktigt för alsså den e ändå stark gör en 45-55 på rakan precis som förr... När den börjar varva ur tappar den lite kraft och sen tar det stopp och den varvar inte ur mer helt enkelt.. Ska läsa på lite om hur man kör in en ny kolv tror att det är därförKoNG skrev:Att den inte varvar ur låter ju mer åt att det år något fel på drivning? Dvs variomatiken. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar att den inte varva ur? Är mopeden förövrigt helt original?
KoNG skrev:Att den inte varvar ur låter ju mer åt att det år något fel på drivning? Dvs variomatiken. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar att den inte varva ur? Är mopeden förövrigt helt original?
äre popnitar du menar? då skaru ha en popnitstångDj_jona skrev:Okej men de gick nästan inte att undvika den e som en strypt cdi litegrann. Jag köpte Gianelli ljuddämpare i aluminium från twostroke men röret var lika stort hela vägen vad jag såg så fanns det ingen plugg eller liknande.Victorh skrev:du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så längeDj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång...![]()
Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.
Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m.
Men du, vet du har man fäster den formade Gianelli plåt märket på själva ljuddämparen?
Fick med två pinnar (nitar?) men har absolut ingen aning hur man gör, finns inga hål i ljuddämpare för dem, har aldrig nitat förut. Tack.