derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?
derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?
Dj_jona skrev:
Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?
Tryckluft är väl bästa lösningen!
Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?
YamahaMarcus skrev:
Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?
Tror han menade att den skulle sluta varva ur om han gjorde det?
Självklart menade jag växellådsoljan. I och med att oljan rinner ut kan ju väl spån också göra det? kanske inte allt men ngt måste det hjälpa. Nej tompa det är inte vad jag menar men jag undrar fortfarande om motorn varvar ur på grund av att kolven är skuren? Kan ju inte vara tjuvluft eftersom jag bytte alla packningar o insuget
Victorh, hur kan jag rengöra med tryckluft på bästa sätt? bara spruta på lr ngn teknik?
SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång...
Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.
Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m.
Dj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång...
Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.
Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m.
du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så länge
Dj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång...
Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.
Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m.
du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så länge
Okej men de gick nästan inte att undvika den e som en strypt cdi litegrann. Jag köpte Gianelli ljuddämpare i aluminium från twostroke men röret var lika stort hela vägen vad jag såg så fanns det ingen plugg eller liknande.
Men du, vet du har man fäster den formade Gianelli plåt märket på själva ljuddämparen?
Fick med två pinnar (nitar?) men har absolut ingen aning hur man gör, finns inga hål i ljuddämpare för dem, har aldrig nitat förut. Tack.
Att den inte varvar ur låter ju mer åt att det år något fel på drivning? Dvs variomatiken. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar att den inte varva ur? Är mopeden förövrigt helt original?
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
KoNG skrev:Att den inte varvar ur låter ju mer åt att det år något fel på drivning? Dvs variomatiken. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar att den inte varva ur? Är mopeden förövrigt helt original?
Den varvar ur ungefär en fjärdedel av vad den gjorde innan. Hörde att det handlar bara om att köra in den försiktigt för alsså den e ändå stark gör en 45-55 på rakan precis som förr... När den börjar varva ur tappar den lite kraft och sen tar det stopp och den varvar inte ur mer helt enkelt.. Ska läsa på lite om hur man kör in en ny kolv tror att det är därför
KoNG skrev:Att den inte varvar ur låter ju mer åt att det år något fel på drivning? Dvs variomatiken. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar att den inte varva ur? Är mopeden förövrigt helt original?
Inkörning påverkar knappt något i prestanda eller motorns gång, så detta har absolut inget med inkörning att göra! Då vet man egentligen inte innebörden eller själva syftet av "inkörning" av en motor.
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Dj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång...
Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.
Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m.
du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så länge
Okej men de gick nästan inte att undvika den e som en strypt cdi litegrann. Jag köpte Gianelli ljuddämpare i aluminium från twostroke men röret var lika stort hela vägen vad jag såg så fanns det ingen plugg eller liknande.
Men du, vet du har man fäster den formade Gianelli plåt märket på själva ljuddämparen?
Fick med två pinnar (nitar?) men har absolut ingen aning hur man gör, finns inga hål i ljuddämpare för dem, har aldrig nitat förut. Tack.