delete

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Dj_jona
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 november 2011, 14:38

delete

Inlägg av Dj_jona »

delete
Senast redigerad av Dj_jona den 30 september 2012, 23:16, redigerad totalt 2 gång.
Moped: Peugeot Speedfight 2 X-Race -01
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

de där ser inte bra ut
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

skulle nog byta kolven! hur mår cylindern och vev?
Quattro lyfe
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 600
Blev medlem: 6 april 2012, 10:37

Inlägg av derbeyy »

fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Har exakt samma problem fast med en polares neos.
Användarens profilbild
Dj_jona
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 november 2011, 14:38

Inlägg av Dj_jona »

derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
Moped: Peugeot Speedfight 2 X-Race -01
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

du kan sitta med T-röd och putsa med tops eller papper... funkar faktiskt! Annars om det inte går så ta tandkräm istället för T-röd!

Har gjort båda alternativen själv så vet att det funkar!
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Dj_jona skrev:
derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?


Tryckluft är väl bästa lösningen!
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Victorh skrev:
Dj_jona skrev:
derbeyy skrev:fyfan, du tappar jävligt mycket komp pga reporna, byt kolv om inte cylindern är repig med så får du beställa cylinder med!
Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?


Tryckluft är väl bästa lösningen!
Han menar ju fan växellådsoljan
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

YamahaMarcus skrev:
Victorh skrev:
Dj_jona skrev: Ok ne cylindern är helt slät, har kort på de. Har beställt kolvkit samt munstycken. Men borde det inte finnas rester i vevhuset?
Hur tömmer jag det? Skulle byta olja hjälpa? Tryckluft? Vet inte hur man klyver..
hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?


Tryckluft är väl bästa lösningen!
Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Victorh skrev:
YamahaMarcus skrev:
Victorh skrev: hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?


Tryckluft är väl bästa lösningen!
Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?

Alla kan ju inte så mycket som oss som skruvat endel??
Användarens profilbild
tompa221
Avstängd
Inlägg: 423
Blev medlem: 13 april 2012, 20:28
Ort: Partille

Inlägg av tompa221 »

Victorh skrev:
YamahaMarcus skrev:
Victorh skrev: hur fan tänkte du till där? Byta 2t oljan eller vad menar du?


Tryckluft är väl bästa lösningen!
Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?
Tror han menade att den skulle sluta varva ur om han gjorde det? :roll:
Perra.S skrev:
potog skrev: Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.


Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt :P
Seriöst, är du ens på riktigt?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Jönköping skrev:[spoiler]
Victorh skrev:
YamahaMarcus skrev: Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?
[/spoiler]


Alla kan ju inte så mycket som oss som skruvat endel??
Jamen om han har upp cylindern borde han väl förstå detdär enkel logik ju!
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Den måste gått runt 30 sek för att bli såndär :shock: Och vem hinner inte reagera på 30 sek?

Kolla så insug inte läcker också.
Användarens profilbild
Dj_jona
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 november 2011, 14:38

Inlägg av Dj_jona »

tompa221 skrev:
Victorh skrev:
YamahaMarcus skrev: Han menar ju fan växellådsoljan
Hur fan tänkte du det skulle hjälpa att tömma vevhuset av spån osv?
Tror han menade att den skulle sluta varva ur om han gjorde det? :roll:
Självklart menade jag växellådsoljan. I och med att oljan rinner ut kan ju väl spån också göra det? kanske inte allt men ngt måste det hjälpa. Nej tompa det är inte vad jag menar men jag undrar fortfarande om motorn varvar ur på grund av att kolven är skuren? Kan ju inte vara tjuvluft eftersom jag bytte alla packningar o insuget :?

Victorh, hur kan jag rengöra med tryckluft på bästa sätt? bara spruta på lr ngn teknik?

Tack, muy appreciated :lol:
Moped: Peugeot Speedfight 2 X-Race -01
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Bara för att du bytt packningar så behöver inte det betyda att den inte drar tjuvluft, allt beror ju på hur du har monterat dom och liknande.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
theander
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 31 december 2010, 19:06
Ort: karlstad/karlskoga

Inlägg av theander »

du kanske har läckande packboxar vid vevlagren som drar tjuv luft :?: :?
,oppe
Användarens profilbild
Dj_jona
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 november 2011, 14:38

Inlägg av Dj_jona »

SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång... :cry:

Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.

Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m. :lol:
Moped: Peugeot Speedfight 2 X-Race -01
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Dj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång... :cry:

Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.

Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m. :lol:
du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så länge :)
Användarens profilbild
Dj_jona
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 november 2011, 14:38

Inlägg av Dj_jona »

Victorh skrev:
Dj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång... :cry:

Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.

Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m. :lol:
du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så länge :)
Okej men de gick nästan inte att undvika den e som en strypt cdi litegrann. Jag köpte Gianelli ljuddämpare i aluminium från twostroke men röret var lika stort hela vägen vad jag såg så fanns det ingen plugg eller liknande.

Men du, vet du har man fäster den formade Gianelli plåt märket på själva ljuddämparen?
Fick med två pinnar (nitar?) men har absolut ingen aning hur man gör, finns inga hål i ljuddämpare för dem, har aldrig nitat förut. Tack.
Moped: Peugeot Speedfight 2 X-Race -01
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Att den inte varvar ur låter ju mer åt att det år något fel på drivning? Dvs variomatiken. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar att den inte varva ur? Är mopeden förövrigt helt original?
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
Dj_jona
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 november 2011, 14:38

Inlägg av Dj_jona »

KoNG skrev:Att den inte varvar ur låter ju mer åt att det år något fel på drivning? Dvs variomatiken. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar att den inte varva ur? Är mopeden förövrigt helt original?
Den varvar ur ungefär en fjärdedel av vad den gjorde innan. Hörde att det handlar bara om att köra in den försiktigt för alsså den e ändå stark gör en 45-55 på rakan precis som förr... När den börjar varva ur tappar den lite kraft och sen tar det stopp och den varvar inte ur mer helt enkelt.. Ska läsa på lite om hur man kör in en ny kolv tror att det är därför
Moped: Peugeot Speedfight 2 X-Race -01
Användarens profilbild
Dj_jona
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 november 2011, 14:38

Inlägg av Dj_jona »

KoNG skrev:Att den inte varvar ur låter ju mer åt att det år något fel på drivning? Dvs variomatiken. Skulle du kunna förklara lite mer hur du menar att den inte varva ur? Är mopeden förövrigt helt original?

O ja allt original förutom ljuddämpare
Moped: Peugeot Speedfight 2 X-Race -01
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Inkörning påverkar knappt något i prestanda eller motorns gång, så detta har absolut inget med inkörning att göra! Då vet man egentligen inte innebörden eller själva syftet av "inkörning" av en motor.
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

Dj_jona skrev:
Victorh skrev:
Dj_jona skrev:SÅ! Nu fixade det sig, bytte kolven men blev ingen skillnad så undersökte gasvajern mer grundligt och märkte att den hade hängt sig på något sätt. Smörjde lite och nu varvar den inte ur mera men har fortfarande ingen tomgång... :cry:

Den vill inte varva ur så mycket med den nya kolven är det för att den ej är inkörd? Har kört några mil nu och tycker den börjar bli lite snabbare.

Tack för all hjälp annars, har ju fått lära mig en del om tjuvluft m.m. :lol:
du borde inte pröva varva ut direkt men troligtvis är ditt rör stockat eller liknande så vart de för mig i början men ny kolv då den stog på tomgången så länge :)
Okej men de gick nästan inte att undvika den e som en strypt cdi litegrann. Jag köpte Gianelli ljuddämpare i aluminium från twostroke men röret var lika stort hela vägen vad jag såg så fanns det ingen plugg eller liknande.

Men du, vet du har man fäster den formade Gianelli plåt märket på själva ljuddämparen?
Fick med två pinnar (nitar?) men har absolut ingen aning hur man gör, finns inga hål i ljuddämpare för dem, har aldrig nitat förut. Tack.
äre popnitar du menar? då skaru ha en popnitstång :)
Skriv svar