Sida 1 av 1

delete

Postat: 27 augusti 2012, 00:32
av Dj_jona
delete

Postat: 27 augusti 2012, 08:09
av thumbstar98
kolla så kopplingsarmen är på plats. på min hade den hoppat upp och kopplingen slutade att ta :)

Postat: 27 augusti 2012, 09:57
av AndreWidestedt
Har samma problem, det är kopplingen som inte öppnar helt. Prova spänn kopplingsvajern.

Postat: 27 augusti 2012, 11:42
av Dj_jona
thumbstar98 skrev:kolla så kopplingsarmen är på plats. på min hade den hoppat upp och kopplingen slutade att ta :)
Men min koppling tar fast inte så bra, är det kanske därför lammellerna inte rör på sig utan bara tryckplattan?

Postat: 27 augusti 2012, 11:42
av -ReM-
Säger som föregående, spänn kopplingsvajern. Det går att göra på flera sätt. Du har dels en skruv på kopplingdhandtag, antagligen en skruv vid faderns anslutning till kopplingsarmen och det brukar även gå att lösgöra kopplingsarmen och vrida axeln som armén fästs i manuellt tills den intar sin rätta plats.

Mvh/Alex

Postat: 27 augusti 2012, 11:43
av Dj_jona
AndreWidestedt skrev:Har samma problem, det är kopplingen som inte öppnar helt. Prova spänn kopplingsvajern.
Kopplingsvajern är helt spänd men tror du det kan ha och göra med kopplingsarmen? Kan man spänna denna utan att behöva köpa ny?
Tack

Postat: 27 augusti 2012, 11:43
av Dj_jona
-ReM- skrev:Säger som föregående, spänn kopplingsvajern. Det går att göra på flera sätt. Du har dels en skruv på kopplingdhandtag, antagligen en skruv vid faderns anslutning till kopplingsarmen och det brukar även gå att lösgöra kopplingsarmen och vrida axeln som armén fästs i manuellt tills den intar sin rätta plats.

Mvh/Alex
Okej tackar, ska testa återkommer om hur det gick.

Postat: 27 augusti 2012, 11:47
av bensinskalle
Om du inte kan stå på tomgång med växel i så frikopplar det inte ordentligt helt enkelt.

Som tidigare skrivit så måste du spänna vajern för att det ska frikoppla ordentligt. Du ska spänna så att när du inte rör handtaget så ska vajern vara lite glapp, annars drar ju vajern på kopplingen hela tiden och risk finns att den börjar slira. Räcker inte detta är det något annat fel.

Sen att lamellerna inte rör sig direkt när du kopplar är normalt, de rör sig så lite så de ser man knappt med ögat.

Postat: 27 augusti 2012, 12:35
av AndreWidestedt
bensinskalle skrev:Om du inte kan stå på tomgång med växel i så frikopplar det inte ordentligt helt enkelt.

Som tidigare skrivit så måste du spänna vajern för att det ska frikoppla ordentligt. Du ska spänna så att när du inte rör handtaget så ska vajern vara lite glapp, annars drar ju vajern på kopplingen hela tiden och risk finns att den börjar slira. Räcker inte detta är det något annat fel.

Sen att lamellerna inte rör sig direkt när du kopplar är normalt, de rör sig så lite så de ser man knappt med ögat.
När jag drar i kopplingen så rör bara halva kopplings plattan. förstår inte hur det kan hända...

Postat: 28 augusti 2012, 18:29
av Dj_jona
bensinskalle skrev:Om du inte kan stå på tomgång med växel i så frikopplar det inte ordentligt helt enkelt.

Som tidigare skrivit så måste du spänna vajern för att det ska frikoppla ordentligt. Du ska spänna så att när du inte rör handtaget så ska vajern vara lite glapp, annars drar ju vajern på kopplingen hela tiden och risk finns att den börjar slira. Räcker inte detta är det något annat fel.

Sen att lamellerna inte rör sig direkt när du kopplar är normalt, de rör sig så lite så de ser man knappt med ögat.
Okej, nu frikopplar den ordentligt. Hjulet har iallafall slutat snurra med växel i och koppling i när jag lyfter det. Det var handtagen som var böjt, fixat detta nu.
Men den hackar/skuttar fortfarande till när jag trycker i ettan efter att jag startat i neutral. Varför gör den det är det normalt?
Så jobbigt ibland när jag inte förutspår att den ska hacka till och så får jag motorstopp om jag inte gasar trots koppling helt intryckt.