Sida 1 av 1
Gnisslar från cylinder och startar ej
Postat: 6 augusti 2012, 21:43
av ThePowerDerbi
Hej, jo har en Derbi 06:a och igår kväll så läckte det kylarvatten någonstans ifrån. Körde hem den till polaren, och skulle starta den idag men den gick inte igång. Det gnisslar från cylindern och luktar bränt kylarvatten. Den får gnista och har komp. Vad kan vara fel? Kan den ha värmenypt eller något liknande? Tack på förhand

Postat: 7 augusti 2012, 01:15
av CaToXXo
Känns som att din topplockspackning kan behöva en översyn.
Postat: 7 augusti 2012, 01:21
av AntonB
Körde du den hem till en polare eller rullade du den?
Som sagt kolla topplockspackningen

Postat: 7 augusti 2012, 01:50
av Aprilia-Mx
Det gnisslar från cylindern och luktar bränt kylarvatten
Inte för att vara sån... Men sedan när har man lyckas bränna vatten?
Eller är det ett uttryck jag har missat?
Men jag håller med de andra... Topplockspackningen är prio ett att kolla! Annars är det bara att plocka av cylindern
Postat: 7 augusti 2012, 01:53
av Rangad
Aprilia-Mx skrev:Det gnisslar från cylindern och luktar bränt kylarvatten
Inte för att vara sån... Men sedan när har man lyckas bränna vatten?
Eller är det ett uttryck jag har missat?
Men jag håller med de andra... Topplockspackningen är prio ett att kolla! Annars är det bara att plocka av cylindern
Sätt på stekplattan hemma i köket så häller du vatten på! voila brännt vatten
Postat: 7 augusti 2012, 02:00
av Aprilia-Mx
Rangad skrev:Aprilia-Mx skrev:Det gnisslar från cylindern och luktar bränt kylarvatten
Inte för att vara sån... Men sedan när har man lyckas bränna vatten?
Eller är det ett uttryck jag har missat?
Men jag håller med de andra... Topplockspackningen är prio ett att kolla! Annars är det bara att plocka av cylindern
Sätt på stekplattan hemma i köket så häller du vatten på! voila brännt vatten
Hahahahaha xD Anledningen till varför jag älskar detta forum <3
Postat: 7 augusti 2012, 09:51
av Riejuman
Aprilia-Mx skrev:Rangad skrev:Aprilia-Mx skrev:
Inte för att vara sån... Men sedan när har man lyckas bränna vatten?
Eller är det ett uttryck jag har missat?
Men jag håller med de andra... Topplockspackningen är prio ett att kolla! Annars är det bara att plocka av cylindern
Sätt på stekplattan hemma i köket så häller du vatten på! voila brännt vatten
Hahahahaha xD Anledningen till varför jag älskar detta forum <3
Haha

fan vad enkel du är. vatten kan inte bli bränt. det blir till ångor

Postat: 8 augusti 2012, 21:01
av ThePowerDerbi
Har tagit bort cylindern nu. Topplockspackningen verkade intakt. Men på cylindern så är det 2 rader med repor, om man känner med nageln så känner man reporna. Och sen så är en liten flisa borta nästan längs ner på cylindern. Är det en ny som gäller då eller?
Postat: 8 augusti 2012, 21:19
av AndreWidestedt
ThePowerDerbi skrev:Har tagit bort cylindern nu. Topplockspackningen verkade intakt. Men på cylindern så är det 2 rader med repor, om man känner med nageln så känner man reporna. Och sen så är en liten flisa borta nästan längs ner på cylindern. Är det en ny som gäller då eller?
Japp, om du känner reporna bör du byta (samt en flisa har lossnat). Kolla så inte veven har tagit skada!
Postat: 8 augusti 2012, 21:27
av ThePowerDerbi
AndreWidestedt skrev:ThePowerDerbi skrev:Har tagit bort cylindern nu. Topplockspackningen verkade intakt. Men på cylindern så är det 2 rader med repor, om man känner med nageln så känner man reporna. Och sen så är en liten flisa borta nästan längs ner på cylindern. Är det en ny som gäller då eller?
Japp, om du känner reporna bör du byta (samt en flisa har lossnat). Kolla så inte veven har tagit skada!
Hur ser jag det? Måste jag klyva motorn och kolla det då?
Postat: 8 augusti 2012, 21:43
av AndreWidestedt
ThePowerDerbi skrev:AndreWidestedt skrev:ThePowerDerbi skrev:Har tagit bort cylindern nu. Topplockspackningen verkade intakt. Men på cylindern så är det 2 rader med repor, om man känner med nageln så känner man reporna. Och sen så är en liten flisa borta nästan längs ner på cylindern. Är det en ny som gäller då eller?
Japp, om du känner reporna bör du byta (samt en flisa har lossnat). Kolla så inte veven har tagit skada!
Hur ser jag det? Måste jag klyva motorn och kolla det då?
Tänkte att flisan måste ju farit någonstans, så ner i veven verkar ju mest troligt. Säkrast hade ju varit att klyva enligt mig. Dock en jälva massa jobb...
Postat: 8 augusti 2012, 21:49
av ThePowerDerbi
AndreWidestedt skrev:ThePowerDerbi skrev:AndreWidestedt skrev:
Japp, om du känner reporna bör du byta (samt en flisa har lossnat). Kolla så inte veven har tagit skada!
Hur ser jag det? Måste jag klyva motorn och kolla det då?
Tänkte att flisan måste ju farit någonstans, så ner i veven verkar ju mest troligt. Säkrast hade ju varit att klyva enligt mig. Dock en jälva massa jobb...
Tar nog den säkra sidan och klyver! Men någon som kan tipsa om någon bra 50cc cylinder med lite mer kräm i?