Sida 1 av 1
Fyllt på med för mycket olja?!
Postat: 2 augusti 2012, 20:11
av M0on
Hej, jag fick nästan slut på olja så jag stack iväg o köpte vanlig 2t olja på preem.
När jag sedan hade fyllt på med nästan hela olje dunken (1 liter), dum som jag är har jag ingen oljesticka.
Iaf, så när jag skulle starta så går det inte. Jag misstänker att jag har fyllt på så mycket att någon spärr? gör så att motorn inte startar.
Hur tömmer jag oljan så moppen kan gå igen? Jag vet att om jag kör med den nu kan packningarna paja, men som tur är startar den inte eftersom att jag har för mkt olja i.
Hjälp uppskattas!!!
Postat: 2 augusti 2012, 20:54
av bensinskalle
Va? Du har alltså en tvåtaktsmoped?
Tvåtaktsolja häller man i en behållare, och det spelar absolut ingen roll hur mycket du fyller. Finns absolut inga spärrar.
Däremot växellådsolja är inget bra att fylla för mycket. Det som troligen händer då är att det dräller ut ur växellådsventilationen, är den täppt kanske det går någon packbox. Finns ingen spärr där heller.
Postat: 2 augusti 2012, 20:59
av M0on
Fan va skumt? För den startar inte efter att jag fyllde på med olja ?
Och ja det var i "behållaren" som jag fyllde på i.
Postat: 2 augusti 2012, 21:01
av bensinskalle
Då är det något annat fel, för det går somsagt inte att fylla på för mycket tvåtaktsolja så länge det inte rinner över.
Är du säker på att du inte körde slut på oljan? För om den tagit slut har nog motorn skurit.
Postat: 2 augusti 2012, 21:03
av M0on
Nä, skulle sticka ut en dag och olje mätarn lyste då.
Så då startade den inte så jag fyllde på med olja, efter den startar den inte.
Postat: 2 augusti 2012, 21:04
av Drpepper
Jag fyller alltid så det rinner över ^^ Så man kan la knappast fylla på förmycket?

Postat: 2 augusti 2012, 21:09
av PK
fyllde du 1 liter bensin? fyll hela tanken och blanda i rätt mängd olja så det späder ut sig. moppen kommer inte gå lika bra men det kommer inte märkas allt för stor skillnad
PS: jag har alltid fyllt på känn när jag tankat. brukar dock köra 5litersdunk och hälla i statoils 2dl-olja så blir det precis 2%!

Postat: 2 augusti 2012, 21:23
av CaToXXo
PK skrev:fyllde du 1 liter bensin? fyll hela tanken och blanda i rätt mängd olja så det späder ut sig. moppen kommer inte gå lika bra men det kommer inte märkas allt för stor skillnad
PS: jag har alltid fyllt på känn när jag tankat. brukar dock köra 5litersdunk och hälla i statoils 2dl-olja så blir det precis 2%!

Han har oljepump. tror jag...
och det blir 4%

Postat: 2 augusti 2012, 22:25
av M0on
Yes har oljepump, JAG FIXADE DET WIIHOO. Rullade upp den för en fet j*vla backe och körde ner, satte i 1an o varvade som faen, växlade upp till 2and så kunde jag acca iväg
Iaf. En extra fråga nu när jag väl har gjort en tråd, det kommer vit rök från mooppen när jag kör iväg när den är kall, vad kan det vara?
Postat: 2 augusti 2012, 23:51
av TechnoMen
M0on skrev:Yes har oljepump, JAG FIXADE DET WIIHOO. Rullade upp den för en fet j*vla backe och körde ner, satte i 1an o varvade som faen, växlade upp till 2and så kunde jag acca iväg
Iaf. En extra fråga nu när jag väl har gjort en tråd, det kommer vit rök från mooppen när jag kör iväg när den är kall, vad kan det vara?
Kolla så inte topplockspackningen gått..

Postat: 2 augusti 2012, 23:51
av xXTASKENXx
ut från avgasröret? eller från motorn? antingen är det bara oljan eller så kanske en topplockspackning gått eller vatten någonstans?
Postat: 2 augusti 2012, 23:51
av Wennerbo
M0on skrev:Yes har oljepump, JAG FIXADE DET WIIHOO. Rullade upp den för en fet j*vla backe och körde ner, satte i 1an o varvade som faen, växlade upp till 2and så kunde jag acca iväg
Iaf. En extra fråga nu när jag väl har gjort en tråd, det kommer vit rök från mooppen när jag kör iväg när den är kall, vad kan det vara?
Fukt... Så blir det på alla bilar, mc och moppar när dom har körts o sen kallnar så blir det fukt i motorn på nått sätt Vet inte varför men så är det iaf
Postat: 11 augusti 2012, 19:18
av M0on
Nu börjar jag bli trött på det här.....
Har fått rulla igång den för en lång backe 3 dagar i rad nu för att den inte startar, nu ska jag lämna in den.
Vad kan ha hänt efter detta oljebyte? :/ riktigt skumt.
Postat: 11 augusti 2012, 19:46
av stunt 4 life
M0on skrev:Nu börjar jag bli trött på det här.....
Har fått rulla igång den för en lång backe 3 dagar i rad nu för att den inte startar, nu ska jag lämna in den.
Vad kan ha hänt efter detta oljebyte? :/ riktigt skumt.
är det lika när den är varm? tästa byt tändstift då det troligen är slut...
Postat: 11 augusti 2012, 21:18
av fille966
Jag kör olja i tanken direkt utan någon extern oljepump, men vetefan hur man kan tömma den men antar att den är anpassad så att den kan vara full så tror inte det är nåt med oljan om jag ska vara ärlig.
Om du skulle blandat i tanken kunde du ju bara vänt upponer på skiten

Postat: 13 augusti 2012, 10:08
av Victorh
Då du rullar igång slå i 2:an startar lättare då! Sedan vit rök betyder topplockspakningen gått, blå ktig rök är olja
Postat: 13 augusti 2012, 14:01
av DiNozzan
Lär vara tändstift eller topplockpackingen som gör att den inte startar.