Fyllt på med för mycket olja?!

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
M0on
Elmoped

Fyllt på med för mycket olja?!

Inlägg av M0on »

Hej, jag fick nästan slut på olja så jag stack iväg o köpte vanlig 2t olja på preem.
När jag sedan hade fyllt på med nästan hela olje dunken (1 liter), dum som jag är har jag ingen oljesticka.
Iaf, så när jag skulle starta så går det inte. Jag misstänker att jag har fyllt på så mycket att någon spärr? gör så att motorn inte startar.

Hur tömmer jag oljan så moppen kan gå igen? Jag vet att om jag kör med den nu kan packningarna paja, men som tur är startar den inte eftersom att jag har för mkt olja i.

Hjälp uppskattas!!!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Va? Du har alltså en tvåtaktsmoped?

Tvåtaktsolja häller man i en behållare, och det spelar absolut ingen roll hur mycket du fyller. Finns absolut inga spärrar.

Däremot växellådsolja är inget bra att fylla för mycket. Det som troligen händer då är att det dräller ut ur växellådsventilationen, är den täppt kanske det går någon packbox. Finns ingen spärr där heller.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
M0on
Elmoped

Inlägg av M0on »

Fan va skumt? För den startar inte efter att jag fyllde på med olja ?
Och ja det var i "behållaren" som jag fyllde på i.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Då är det något annat fel, för det går somsagt inte att fylla på för mycket tvåtaktsolja så länge det inte rinner över.

Är du säker på att du inte körde slut på oljan? För om den tagit slut har nog motorn skurit.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
M0on
Elmoped

Inlägg av M0on »

Nä, skulle sticka ut en dag och olje mätarn lyste då.
Så då startade den inte så jag fyllde på med olja, efter den startar den inte.
Användarens profilbild
Drpepper
Avstängd

Inlägg av Drpepper »

Jag fyller alltid så det rinner över ^^ Så man kan la knappast fylla på förmycket? :P
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

fyllde du 1 liter bensin? fyll hela tanken och blanda i rätt mängd olja så det späder ut sig. moppen kommer inte gå lika bra men det kommer inte märkas allt för stor skillnad ;)

PS: jag har alltid fyllt på känn när jag tankat. brukar dock köra 5litersdunk och hälla i statoils 2dl-olja så blir det precis 2%! :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

PK skrev:fyllde du 1 liter bensin? fyll hela tanken och blanda i rätt mängd olja så det späder ut sig. moppen kommer inte gå lika bra men det kommer inte märkas allt för stor skillnad ;)

PS: jag har alltid fyllt på känn när jag tankat. brukar dock köra 5litersdunk och hälla i statoils 2dl-olja så blir det precis 2%! :)
Han har oljepump. tror jag...
och det blir 4% ;)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
M0on
Elmoped

Inlägg av M0on »

Yes har oljepump, JAG FIXADE DET WIIHOO. Rullade upp den för en fet j*vla backe och körde ner, satte i 1an o varvade som faen, växlade upp till 2and så kunde jag acca iväg 8)

Iaf. En extra fråga nu när jag väl har gjort en tråd, det kommer vit rök från mooppen när jag kör iväg när den är kall, vad kan det vara?
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd

Inlägg av TechnoMen »

M0on skrev:Yes har oljepump, JAG FIXADE DET WIIHOO. Rullade upp den för en fet j*vla backe och körde ner, satte i 1an o varvade som faen, växlade upp till 2and så kunde jag acca iväg 8)

Iaf. En extra fråga nu när jag väl har gjort en tråd, det kommer vit rök från mooppen när jag kör iväg när den är kall, vad kan det vara?
Kolla så inte topplockspackningen gått.. :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
xXTASKENXx
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av xXTASKENXx »

ut från avgasröret? eller från motorn? antingen är det bara oljan eller så kanske en topplockspackning gått eller vatten någonstans?
Följ gärna mitt Cpi Hussar projekt! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... highlight=

C r a z y M o p p e r s <3

Gilla min bild å hjälp mig vinna! :D
Jag som stegrar med moppen (svarta) :)
http://www.facebook.com/junkyard/app_291280510967766
Användarens profilbild
Wennerbo
Elmoped

Inlägg av Wennerbo »

M0on skrev:Yes har oljepump, JAG FIXADE DET WIIHOO. Rullade upp den för en fet j*vla backe och körde ner, satte i 1an o varvade som faen, växlade upp till 2and så kunde jag acca iväg 8)

Fukt... Så blir det på alla bilar, mc och moppar när dom har körts o sen kallnar så blir det fukt i motorn på nått sätt Vet inte varför men så är det iaf
M0on
Elmoped

Inlägg av M0on »

Nu börjar jag bli trött på det här.....
Har fått rulla igång den för en lång backe 3 dagar i rad nu för att den inte startar, nu ska jag lämna in den.

Vad kan ha hänt efter detta oljebyte? :/ riktigt skumt.
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

M0on skrev:Nu börjar jag bli trött på det här.....
Har fått rulla igång den för en lång backe 3 dagar i rad nu för att den inte startar, nu ska jag lämna in den.

Vad kan ha hänt efter detta oljebyte? :/ riktigt skumt.
är det lika när den är varm? tästa byt tändstift då det troligen är slut...
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
fille966
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av fille966 »

Jag kör olja i tanken direkt utan någon extern oljepump, men vetefan hur man kan tömma den men antar att den är anpassad så att den kan vara full så tror inte det är nåt med oljan om jag ska vara ärlig.

Om du skulle blandat i tanken kunde du ju bara vänt upponer på skiten :roll:
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Då du rullar igång slå i 2:an startar lättare då! Sedan vit rök betyder topplockspakningen gått, blå ktig rök är olja
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Lär vara tändstift eller topplockpackingen som gör att den inte startar.
Skriv svar