Sida 1 av 1

Derbi Senda R 00: varvar inte ut

Postat: 3 juli 2012, 18:03
av duckpuck
tjenare! behöver ha hjälp med vad det kan vara för fel på min Derbi. som rubiken lyder varvar den inte ur som den ska.

Historia: jag var på väg hem och mopeden började den bara blöa och dog ut. jag stannade vid vägkanten och tittade om tändhatten glidit av, kände på cylindern och den var skollhet! jag lät den svalna och gjorde senare ett nytt försök på att köra hemmåt, den startade på första kicken och lät som den skulle så jag la i växel och började köra iväg men var ingen skillnad, den varvade inte upp och kom inte upp över andra växeln.

och dessutom hade det läckt in 2t olja i kylarvattnet? :o

men nu till saken, jag och min pappa har fått slut på ideer och behöver eran hjälp, än så länge har vi:

*öppnat upp cylinder och bytt toplockspackningen och cylinderfotspackningen (de vi trodde orsakade oljan i kylaren)
när vi öppnade upp cylindern så var allt okej invändigt, kolven/ringarna såg bra ut och cylindern hade inga märkvärdiga repor.
*tittat gnistan
*gjort rent tank/förgasare
*sprutat startgas runt insug mm. för att se om den tagit tjuvluft

har ni några ideer, tveka inte med att skriva vad ni tror att det kan vara som orsakar detta.

mvh duck

Postat: 5 juli 2012, 19:11
av Tjobba
"inga märkvärdiga repor i cylindern"? Men det finns märken? När motorn nyper lite lätt brukar det bli märken. Det du beskriver brukar inträffa om man tex bytt avgassystem eller annat och haft förgasaren för lågt bestyckad? Men så verkar det inte vara i ditt fall!

Är det vacuumkran på den? Kolla i så fall så den verkligen fungerar som den ska? Höll på bli tokig på en moppe som den trilskades på. När man sög i vacumslangen kom det bensin och man trodde den var hel, men rätt som det var kom inget och moppen bara dog. Efter det monterades en manuell bränslekran går den som en klocka.

Postat: 5 juli 2012, 19:26
av duckpuck
tack för svaret!

ja det är inte originalrör, och jag tror också att det är lite för litet munstycke i.. (sitter 70 i nu), eftersom förra ägaren hade kört med det och den gick fint fram till nu så antog jag att det var bra som det var. men nu har jag beställt större munstycken för att testa lite grann :)

hittade ett liten genomgående hål i insugsgummit som jag antar är boven. hålet är ungefär där slangklämman sitter så det bör har suttit över hålet så att jag inte märkte någon större effekt av startgasen.

Postat: 5 juli 2012, 19:34
av CaToXXo
Drar den tjuvluft vid insuget så går den riktigt skumt och kasst. Det är standard på Senda, insugsgummit spricker alltid.
2t-olja i kylarvattnet är ju dock skumt, är ni säkra på detta?
Och kunde ni känna några märken i cylinderloppet? om ni kände med nageln? Byta kolv kan nog vara en fin ide, det är alltid bra att ha fräscha grejer. Kolv till Senda kostar ju 200 spänn så vafan no big deal.

Postat: 6 juli 2012, 16:26
av duckpuck
bytte precis ut insugsgummit utan någon vidare förbättring...
man kände inte reporna ens med nageln så bör inte vara någon fara (?).
men hade blivit överhättad och gjort att topplockspackningen gått sönder, så det hade kommit in 2t-olja i kylarvätskebehållaren. Men det blev bättre när vi bytt packningar.

verkar som att det lutar åt att byta kolv också. har slut på ideer och det är nog det enda vi har att gå på för tillfället.. :/

Postat: 6 juli 2012, 18:14
av duckpuck
glömde nämna att jag även bytt vakumkran och det blev ingen skillnad.
så jag får mäta kompet under helgen och återkomma med resultatet :/

Postat: 6 juli 2012, 19:22
av Seenz
CaToXXo skrev:Drar den tjuvluft vid insuget så går den riktigt skumt och kasst. Det är standard på Senda, insugsgummit spricker alltid.
2t-olja i kylarvattnet är ju dock skumt, är ni säkra på detta?
Och kunde ni känna några märken i cylinderloppet? om ni kände med nageln? Byta kolv kan nog vara en fin ide, det är alltid bra att ha fräscha grejer. Kolv till Senda kostar ju 200 spänn så vafan no big deal.
Min drog också tjuvluft där men det ända som hände var att tomgången höjde sig, men testa spruta lite start gas där då om det skulle vara det?

Postat: 6 juli 2012, 20:05
av duckpuck
som nämnt i tidigare inlägg har jag bytt insugsgummit och det fortfarande samma fel. så ska mäta kompen och se om kolven är på g att ge sig.

Postat: 11 juli 2012, 16:20
av duckpuck
behöver ytterligare hjälp:

vi mätte kompet och vi fick det till 4-4.5
så frågan är, är det för lite? om inte, vad kan det vara för fel? :(

Postat: 11 juli 2012, 16:24
av MrAndersson
kompet är rätt lite! ska ligga runt 11.5:1!
Byt alla cylinderpackningar o kolven så ska de förmodligen bli bättre!

En fråga bara, när ni gjorde komptestet gasade ni när ni kicka då?

Postat: 11 juli 2012, 19:42
av duckpuck
tack för ett snabbt svar;

okej, nej vi gasade inte när vi testade

Postat: 13 juli 2012, 16:45
av duckpuck
nu har jag bytit kolv, kompet blev genast bättre men det var tydligen inte det som var felet. den varvar fortfarande inte ur som den ska (?)

några fler alternativ? :roll:

tog bort insuget och tittade om membranet såg bra ut, och det gjorde det.. så nu har jag verkligen slut på ideer...

Postat: 13 juli 2012, 17:01
av Ztraand
Testa med ett nytt insugsgummi. Min varvade knappt nånting när de va sprucket. Köpte ett nytt, och jävlar va krut de va i maskinen!:)

Kolla så inga slangar har kläggat igen? Fräshat till förgasaren så de inte finns nån skit i den?

Postat: 13 juli 2012, 17:32
av duckpuck
insugsgummit är bytt nu i veckan, förgasaren är säkert 3 gånger sen den började sluta varva som den skulle.

och vi har t.o.m bytit ut bensinslangar osv.

Postat: 13 juli 2012, 17:43
av AndreWidestedt
Sota ur röret och rengör förgasaren är det enda jag kan tänka mig för du har gjort allt annat! Kan vara lite skräp där i! Kolla också hur stoppningen är i ljuddämparen, såg på forumet att en annan kille hade fått en stor klump ivägen som täppte till.

Postat: 13 juli 2012, 18:09
av duckpuck
det får jag allt ta och göra, tackar för tipset.

vi bytte ljuddämparväv i vintras (när jag renoverade) så borde inte vara det. men man vet inte, får ta mig en titt. :)

Postat: 13 juli 2012, 18:19
av Rangad
Dubbel dubbel post, Ville bara säga att det finns en ändra knapp på ditt inlägg! Leker lite polis här för jag har tråkigt

Postat: 13 juli 2012, 22:47
av duckpuck
förvånad att det tog sån tid innan någon klagade :roll:

ot: sotade avgassystemet och det funkade gallant!, de första 100 meterna... sen gick den som skit igen.. (?)

Postat: 13 juli 2012, 22:55
av MrAndersson
duckpuck skrev:förvånad att det tog sån tid innan någon klagade :roll:

ot: sotade avgassystemet och det funkade gallant!, de första 100 meterna... sen gick den som skit igen.. (?)
Om du bytt ull i ljuddämparen öppna den så inte någon skit kommit in o "pluggat" röret så den inte varvar! Min ville inte varva då satt de en tjock plugg av ljuddämpar ull i ljuddämparen så kolla de också!

Postat: 13 juli 2012, 23:14
av duckpuck
får ta och göra det.

det satt typ en katt i kröken när jag skulle sota, No joke!
nejmen det var fan skitigt.. :roll:


edit: om det är ljuddämparen, borde jag inte kunna plocka av den och prova utan (?)

Postat: 14 juli 2012, 00:37
av MrAndersson
duckpuck skrev:får ta och göra det.

det satt typ en katt i kröken när jag skulle sota, No joke!
nejmen det var fan skitigt.. :roll:


edit: om det är ljuddämparen, borde jag inte kunna plocka av den och prova utan (?)
Joo, pröva bara o ta bort den oså stå i garaget o gasa på tomgången då hör du ju om den vill varva! :)

Postat: 14 juli 2012, 02:32
av duckpuck
bra :D

edit: fick låna Peppenamnlos tk-rör, kissen spann som ett lejon! :twisted:
så blir att kapa röret och se vad som är fel.. :(

edit2: nu är röret igensvetsat och lackat igen så nu går den utav bara fan!
tack för hjälpen alla som ha bidragit med tips :D