Sida 1 av 1
Lära mig växla
Postat: 15 maj 2012, 15:17
av juckeyy
Halloj TSR! På måndag ska jag skriva mitt moppeprov och hoppas att det går bra, har ju vart ute och kört lite på gatan och en grusväg några gånger.
Men har ett litet dilemma som jag ofta funderar på, när jag rullar ner för en backe och ska åka vidare utan att stanna ska jag då hålla in kopplingen när ja g rullar och sedan släppa den lite sakta och gasa när jag ska gasa på eller ska jag bara släppa på gasen och sen gasa vidare?
Hoppas ni förstod / Joakim
Postat: 15 maj 2012, 15:21
av Gröngöling
Bara släpp lite på gasen, du behöver bara koppla om du ska växla ner/stanna helt, annars är det bara att släppa på gasen tills det går lagom fort liksom.
Postat: 15 maj 2012, 15:25
av juckeyy
Gröngöling skrev:Bara släpp lite på gasen, du behöver bara koppla om du ska växla ner/stanna helt, annars är det bara att släppa på gasen tills det går lagom fort liksom.
Okej! Tackar, men låt oss säga att jag ska bromsa lite för att jag sedan ska svänga då ska jag la bromsa först och sedan växla ner nån växel. Eller är jag helt fel ute?

Postat: 15 maj 2012, 15:26
av david96
är väl inte så bra att låta en tvåtakt motorbromsa ? bara vad jag har hört men sliter väl rätt mycket på motorn ? du kan ju annars bara hålla jämngas i nerförsbacken och bara köra ? annars kan du hålla inne kopplingen och släppa den långsamt när du ska gasa igen
detta är bara vad jag har hört så hata inte på mig nu va ^^
Postat: 15 maj 2012, 15:33
av juckeyy
david96 skrev:är väl inte så bra att låta en tvåtakt motorbromsa ? bara vad jag har hört men sliter väl rätt mycket på motorn ? du kan ju annars bara hålla jämngas i nerförsbacken och bara köra ? annars kan du hålla inne kopplingen och släppa den långsamt när du ska gasa igen
detta är bara vad jag har hört så hata inte på mig nu va ^^
Är nog inte så bra att bara hålla jämn gas i nerförsbacken då det är en väg precis nedanför och där åker jag vänster och kommer till en korsning ^^

Men jag får la hålla in kopplingen och bromsa så blir det la bra?

Postat: 15 maj 2012, 15:36
av philip95
Tänk på miljön och håll in kopplingen. Gör alltid jag

Rullar ändå ganska fort ifall det är branta backar.
Postat: 15 maj 2012, 15:36
av Marcus ström
Om det är en stor backe är det bättre att hålla in kopplingen och sen släppa ut den sakta och ge lite gas.
Postat: 15 maj 2012, 15:39
av p0d1
Gröngöling skrev:Bara släpp lite på gasen, du behöver bara koppla om du ska växla ner/stanna helt, annars är det bara att släppa på gasen tills det går lagom fort liksom.
Man ska väl inte låta moppen motorbromsa ifall det är 2takt?

Det är det jag har fått lära mig överallt att man inte ska motorbromsa med en 2taktare eftersom smörjningen kommer när man gasar, och då är risken stor att den skär eller dylikt..
Edit : Eftersom du är på uppkörningen och måste hålla hastigheten så är det in med kopplingen som gäller och sedan bromsa till rätt hastighet så du ligger stabilt och så släpper du efter och ger gas när det börjar bli plant..
Postat: 15 maj 2012, 15:40
av Gröngöling
I sväng brukar jag alltid 1. koppla,bromsa 2. växla ner 3. släppa koppling lagom snabbt och ge 3/4 gas ungefär
Och när jag sa släppa gasen innan menade jag liksom att du inte släpper helt utan lättar lite på den bara.
Postat: 15 maj 2012, 15:42
av Axel
rulla ner för backe = håll fullgas sen släpp på gas och håll inne kopplingen , typ. Inte bra att ge fullgas i nerförsbacke och släppa på gasen då tack vare backen så snurrar drevet som i sin tur snurrar veven (kortfattat) och du får ett högre varv på motorn än vad du bör ha med den bränsleblandningen.
alltså - håll inne kopplingen.
Postat: 15 maj 2012, 15:48
av juckeyy
p0d1 skrev:Gröngöling skrev:Bara släpp lite på gasen, du behöver bara koppla om du ska växla ner/stanna helt, annars är det bara att släppa på gasen tills det går lagom fort liksom.
Man ska väl inte låta moppen motorbromsa ifall det är 2takt?

Det är det jag har fått lära mig överallt att man inte ska motorbromsa med en 2taktare eftersom smörjningen kommer när man gasar, och då är risken stor att den skär eller dylikt..
Edit : Eftersom du är på uppkörningen och måste hålla hastigheten så är det in med kopplingen som gäller och sedan bromsa till rätt hastighet så du ligger stabilt och så släpper du efter och ger gas när det börjar bli plant..
Hihi har ingen uppkörning, klass 2

Postat: 15 maj 2012, 15:53
av p0d1
juckeyy skrev:
Hihi har ingen uppkörning, klass 2

Okej, strunta i mitt svar..
Re: Lära mig växla
Postat: 15 maj 2012, 15:54
av Henke
När jag kör i nerförsbacke så gasar jag alltid, för om du håller inne kopplingen i nerförsbacken så kan det ju bli så att när du kommer ner för backen eller är i slutet av backen å du släpper ut kopplingen, att den motorbromsar då eftersomn du kommer i såpass hög fart, om det nu är i "brant" backe.
Så jag säger att när du ska åka i nerförsbacke, så gasa lite iaf om du inte vill gasa fullt.

Postat: 15 maj 2012, 16:10
av YamahaMarcus
När jag kör i nedförsbacke (lite längre nerförs backar) drar jag alltid in kopplingen, annars sliter du som fan på motorn. Inte bra de
Tror inte de behövs mycket mer svar på denna tråden

Re: Lära mig växla
Postat: 15 maj 2012, 16:20
av Ekman
Henke skrev:När jag kör i nerförsbacke så gasar jag alltid, för om du håller inne kopplingen i nerförsbacken så kan det ju bli så att när du kommer ner för backen eller är i slutet av backen å du släpper ut kopplingen, att den motorbromsar då eftersomn du kommer i såpass hög fart, om det nu är i "brant" backe.
Så jag säger att när du ska åka i nerförsbacke, så gasa lite iaf om du inte vill gasa fullt.

eller så lägger man bara i högre växel innan du släpper kopplingen?

Postat: 15 maj 2012, 18:09
av juckeyy
Backen är ungefär 25m ner från garaget, och där nere vid vägen så stannar jag ju endå. Så blir att hålla in köpplingen

Postat: 15 maj 2012, 18:11
av Jonas
Stolt att se att folk sköter sig fint i forumet och verkligen hjälper en person som precis ska lära sig växla.
Re: Lära mig växla
Postat: 15 maj 2012, 19:19
av Henke
vicke xX SMT skrev:Henke skrev:När jag kör i nerförsbacke så gasar jag alltid, för om du håller inne kopplingen i nerförsbacken så kan det ju bli så att när du kommer ner för backen eller är i slutet av backen å du släpper ut kopplingen, att den motorbromsar då eftersomn du kommer i såpass hög fart, om det nu är i "brant" backe.
Så jag säger att när du ska åka i nerförsbacke, så gasa lite iaf om du inte vill gasa fullt.

eller så lägger man bara i högre växel innan du släpper kopplingen?

Jo, men jag tänkte om man körde i högsta växlen så blir det ju ganska svårt att lägga i en högre.
juckeyy skrev:Backen är ungefär 25m ner från garaget, och där nere vid vägen så stannar jag ju endå. Så blir att hålla in köpplingen Smile
Aa då hade jag med kört med kopplingen inne, men se till att bromsa tills du står stilla eller rullar sakta, om du ligger i växel alltså.

Förresten hur går det med din Furia, är den fortfarande silvergrå osv.?

Postat: 15 maj 2012, 19:47
av tS
philip95 skrev:Tänk på miljön och håll in kopplingen. Gör alltid jag

Rullar ändå ganska fort ifall det är branta backar.
Fel, om man ska tänka på miljön ska du motorbromsa för då sprutas inge bränsle in i motorn som de gör när du kopplar (tomgång)
Postat: 15 maj 2012, 19:56
av Axel
tS skrev:philip95 skrev:Tänk på miljön och håll in kopplingen. Gör alltid jag

Rullar ändå ganska fort ifall det är branta backar.
Fel, om man ska tänka på miljön ska du motorbromsa för då sprutas inge bränsle in i motorn som de gör när du kopplar (tomgång)
Dock går den på tomgång när du inte ger nån gas även när du kopplar, och motorbromsar du så kommer varvtalet öka ( se min korta beskrivning ja skrev innan) och du får inte tillräckligt med luft. Så tyvärr, lika miljövänligt att hålla inne kopplingen eller inte vid noll gas.

(vid insprut så gäller annat, men det hör inte hit)
Koppla, rulla ner , lägg i tvåan om du rullar, ligg i låg hastighet och känn efter dragläget och NJUT av mopedtiden!

Postat: 15 maj 2012, 19:59
av bensinskalle
tS skrev:philip95 skrev:Tänk på miljön och håll in kopplingen. Gör alltid jag

Rullar ändå ganska fort ifall det är branta backar.
Fel, om man ska tänka på miljön ska du motorbromsa för då sprutas inge bränsle in i motorn som de gör när du kopplar (tomgång)
Feeeel.
Det gäller bara de flesta motorer med elektroniskt insprut. Dessa har fuelcut (bränslet kopplas helt bort vid motorbroms ).
På en moppe med förgasare suger motorn i sig bensin ändå när man motorbromsar, allt styrs av vilken gasflöde det är genom förgasaren. Det enda man gör med att släppa av gasen är att strypa luftflödet till motorn.
Re: Lära mig växla
Postat: 15 maj 2012, 21:21
av juckeyy
Aa då hade jag med kört med kopplingen inne, men se till att bromsa tills du står stilla eller rullar sakta, om du ligger i växel alltså.

Förresten hur går det med din Furia, är den fortfarande silvergrå osv.?

Haha jorå det går bra, ramlade dock i februari med den. Skulle ut och köra lite på grusvägen och kollar bakåt lite snabbt för 1 sekund ifall någon kom bakom mig då jag skulle vända och när jag kollar framåt igen så är det en stor isfläck, du kan nog själv räkna ut vad som hände. Men men kopplingshandtaget gick av och kedjan hoppade. Blev typ 1 liten skråma på sidokåpan så klara mig rätt bra

Re: Lära mig växla
Postat: 15 maj 2012, 21:50
av Henke
juckeyy skrev:
Aa då hade jag med kört med kopplingen inne, men se till att bromsa tills du står stilla eller rullar sakta, om du ligger i växel alltså.

Förresten hur går det med din Furia, är den fortfarande silvergrå osv.?

Haha jorå det går bra, ramlade dock i februari med den. Skulle ut och köra lite på grusvägen och kollar bakåt lite snabbt för 1 sekund ifall någon kom bakom mig då jag skulle vända och när jag kollar framåt igen så är det en stor isfläck, du kan nog själv räkna ut vad som hände. Men men kopplingshandtaget gick av och kedjan hoppade. Blev typ 1 liten skråma på sidokåpan så klara mig rätt bra

Haha jasså de va ju tråkigt :p
Jag var med ute å körde på is för ett tag sen, kan nog ha varit i Februari det med, och precis som du så ramlade ja å knäckte kopplingshandtaget och stödet blev helt knas.

Sen har den ramlat en gång efter det med för typ en vecka sedan när den stod helt vanligt på parkeringen vid skolan, så då knäcktes mitt andra kopplingshandtag.

Postat: 15 maj 2012, 22:43
av tS
bensinskalle skrev:tS skrev:philip95 skrev:Tänk på miljön och håll in kopplingen. Gör alltid jag

Rullar ändå ganska fort ifall det är branta backar.
Fel, om man ska tänka på miljön ska du motorbromsa för då sprutas inge bränsle in i motorn som de gör när du kopplar (tomgång)
Feeeel.
Det gäller bara de flesta motorer med elektroniskt insprut. Dessa har fuelcut (bränslet kopplas helt bort vid motorbroms ).
På en moppe med förgasare suger motorn i sig bensin ändå när man motorbromsar, allt styrs av vilken gasflöde det är genom förgasaren. Det enda man gör med att släppa av gasen är att strypa luftflödet till motorn.
feeeeel
haha nejdå men kan nog vara sant som du säger, hörde de på någon kurs iaf

Postat: 17 maj 2012, 23:53
av juckeyy
Tack för alla tips och tricks! Då ska jag hålla i kopplingen i backarna

, btw när jag ska bromsa och växla ner. Då ska jag la bromsa först sen växla ner, right?
Postat: 17 maj 2012, 23:55
av Gröngöling
juckeyy skrev:Tack för alla tips och tricks! Då ska jag hålla i kopplingen i backarna

, btw när jag ska bromsa och växla ner. Då ska jag la bromsa först sen växla ner, right?
Håll in kopplingen och växla ner i takt med att du bromsar. Efter ett tag känner du hur mycket du ska växla ner för att du inte ska segdra den eller växla ner för mycket
Själv brukar jag växla ner 1-3 gånger beroende på hur skarp svängen är.
Postat: 18 maj 2012, 00:07
av bensinskalle
juckeyy skrev:Tack för alla tips och tricks! Då ska jag hålla i kopplingen i backarna

, btw när jag ska bromsa och växla ner. Då ska jag la bromsa först sen växla ner, right?
Du märker vad som är lagom.
Växlar man ner för mycket låter det fan i växellådan, du kan t.ex. inte åka i 60 och trycka ner i 1:an och sedan bromsa, då har du ingen låda kvar då det blir en jävla fart i lådan då.
Hur mycket du ska växla ner beror HELT på körstilen. Vill du acca som fan ska du växla ner så pass att när du släpper upp kopplingen så har du högt varv, vill du bara smygköra så växlar du inte ner så mycket.
Bromsar du ner och stannar vid rödljud kan man peta ner ett par växlar medan man bromsar, och när man stannar kan man snabbt ta de sista så man har 1:an klar när man stannar, ev neutralen.
Men viktigt är att du alltid möter med gasen när du släpper upp kopplingen efter att ha frirullat/ bromsat. Du ska inte rusa upp motorn med kopplingen, utan du ska slira iväg på kopplingen, fast i farten. Skulle du nu råka ha en eller kanske två växlar för lite, motorn ligger på tomgång och du bara släpper upp kopplingen så hugger det till och antingen så ligger du på backen eller så går något annat sönder

Sen är det allmänt bättre för motorn att göra så också.
Ett litet tips kan vara att kolla på onboard hojfilmer eller moppefilmer på youtube så kan du se, höra lite hur de gör
Vet att det finns någon schysst gammal film med någon som åker drd i någon stad, ganska lång och fin att kika på
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=RTLBp-DACx0[/youtube]
Den här var de, men ljudet verkar fucka?...
Postat: 19 maj 2012, 00:05
av juckeyy
bensinskalle skrev:juckeyy skrev:Tack för alla tips och tricks! Då ska jag hålla i kopplingen i backarna

, btw när jag ska bromsa och växla ner. Då ska jag la bromsa först sen växla ner, right?
Du märker vad som är lagom.
Växlar man ner för mycket låter det fan i växellådan, du kan t.ex. inte åka i 60 och trycka ner i 1:an och sedan bromsa, då har du ingen låda kvar då det blir en jävla fart i lådan då.
Hur mycket du ska växla ner beror HELT på körstilen. Vill du acca som fan ska du växla ner så pass att när du släpper upp kopplingen så har du högt varv, vill du bara smygköra så växlar du inte ner så mycket.
Bromsar du ner och stannar vid rödljud kan man peta ner ett par växlar medan man bromsar, och när man stannar kan man snabbt ta de sista så man har 1:an klar när man stannar, ev neutralen.
Men viktigt är att du alltid möter med gasen när du släpper upp kopplingen efter att ha frirullat/ bromsat. Du ska inte rusa upp motorn med kopplingen, utan du ska slira iväg på kopplingen, fast i farten. Skulle du nu råka ha en eller kanske två växlar för lite, motorn ligger på tomgång och du bara släpper upp kopplingen så hugger det till och antingen så ligger du på backen eller så går något annat sönder

Sen är det allmänt bättre för motorn att göra så också.
Ett litet tips kan vara att kolla på onboard hojfilmer eller moppefilmer på youtube så kan du se, höra lite hur de gör
Vet att det finns någon schysst gammal film med någon som åker drd i någon stad, ganska lång och fin att kika på
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=RTLBp-DACx0[/youtube]
Den här var de, men ljudet verkar fucka?...
Aja skitsamma, har kollat på lite andra GoProHD onboard videos. Tror dock att man kommer få in en känsla på hur man ska göra osv och tänker man lite och har lite vett så kommer det nog gå bra! Ska skriva provet på tisdag så hoppas på att jag får ut och köra sen!
