Okej! Tackar, men låt oss säga att jag ska bromsa lite för att jag sedan ska svänga då ska jag la bromsa först och sedan växla ner nån växel. Eller är jag helt fel ute?Gröngöling skrev:Bara släpp lite på gasen, du behöver bara koppla om du ska växla ner/stanna helt, annars är det bara att släppa på gasen tills det går lagom fort liksom.
david96 skrev:är väl inte så bra att låta en tvåtakt motorbromsa ? bara vad jag har hört men sliter väl rätt mycket på motorn ? du kan ju annars bara hålla jämngas i nerförsbacken och bara köra ? annars kan du hålla inne kopplingen och släppa den långsamt när du ska gasa igen
detta är bara vad jag har hört så hata inte på mig nu va ^^
Man ska väl inte låta moppen motorbromsa ifall det är 2takt?Gröngöling skrev:Bara släpp lite på gasen, du behöver bara koppla om du ska växla ner/stanna helt, annars är det bara att släppa på gasen tills det går lagom fort liksom.
Hihi har ingen uppkörning, klass 2p0d1 skrev:Man ska väl inte låta moppen motorbromsa ifall det är 2takt?Gröngöling skrev:Bara släpp lite på gasen, du behöver bara koppla om du ska växla ner/stanna helt, annars är det bara att släppa på gasen tills det går lagom fort liksom.
Det är det jag har fått lära mig överallt att man inte ska motorbromsa med en 2taktare eftersom smörjningen kommer när man gasar, och då är risken stor att den skär eller dylikt..
Edit : Eftersom du är på uppkörningen och måste hålla hastigheten så är det in med kopplingen som gäller och sedan bromsa till rätt hastighet så du ligger stabilt och så släpper du efter och ger gas när det börjar bli plant..
eller så lägger man bara i högre växel innan du släpper kopplingen?Henke skrev:När jag kör i nerförsbacke så gasar jag alltid, för om du håller inne kopplingen i nerförsbacken så kan det ju bli så att när du kommer ner för backen eller är i slutet av backen å du släpper ut kopplingen, att den motorbromsar då eftersomn du kommer i såpass hög fart, om det nu är i "brant" backe.
Så jag säger att när du ska åka i nerförsbacke, så gasa lite iaf om du inte vill gasa fullt.
Jo, men jag tänkte om man körde i högsta växlen så blir det ju ganska svårt att lägga i en högre.vicke xX SMT skrev:eller så lägger man bara i högre växel innan du släpper kopplingen?Henke skrev:När jag kör i nerförsbacke så gasar jag alltid, för om du håller inne kopplingen i nerförsbacken så kan det ju bli så att när du kommer ner för backen eller är i slutet av backen å du släpper ut kopplingen, att den motorbromsar då eftersomn du kommer i såpass hög fart, om det nu är i "brant" backe.
Så jag säger att när du ska åka i nerförsbacke, så gasa lite iaf om du inte vill gasa fullt.
Aa då hade jag med kört med kopplingen inne, men se till att bromsa tills du står stilla eller rullar sakta, om du ligger i växel alltså.juckeyy skrev:Backen är ungefär 25m ner från garaget, och där nere vid vägen så stannar jag ju endå. Så blir att hålla in köpplingen Smile
Dock går den på tomgång när du inte ger nån gas även när du kopplar, och motorbromsar du så kommer varvtalet öka ( se min korta beskrivning ja skrev innan) och du får inte tillräckligt med luft. Så tyvärr, lika miljövänligt att hålla inne kopplingen eller inte vid noll gas.tS skrev:Fel, om man ska tänka på miljön ska du motorbromsa för då sprutas inge bränsle in i motorn som de gör när du kopplar (tomgång)philip95 skrev:Tänk på miljön och håll in kopplingen. Gör alltid jagRullar ändå ganska fort ifall det är branta backar.
Feeeel.tS skrev:Fel, om man ska tänka på miljön ska du motorbromsa för då sprutas inge bränsle in i motorn som de gör när du kopplar (tomgång)philip95 skrev:Tänk på miljön och håll in kopplingen. Gör alltid jagRullar ändå ganska fort ifall det är branta backar.
Haha jorå det går bra, ramlade dock i februari med den. Skulle ut och köra lite på grusvägen och kollar bakåt lite snabbt för 1 sekund ifall någon kom bakom mig då jag skulle vända och när jag kollar framåt igen så är det en stor isfläck, du kan nog själv räkna ut vad som hände. Men men kopplingshandtaget gick av och kedjan hoppade. Blev typ 1 liten skråma på sidokåpan så klara mig rätt bra
Aa då hade jag med kört med kopplingen inne, men se till att bromsa tills du står stilla eller rullar sakta, om du ligger i växel alltså.
Förresten hur går det med din Furia, är den fortfarande silvergrå osv.?
Haha jasså de va ju tråkigt :pjuckeyy skrev:Haha jorå det går bra, ramlade dock i februari med den. Skulle ut och köra lite på grusvägen och kollar bakåt lite snabbt för 1 sekund ifall någon kom bakom mig då jag skulle vända och när jag kollar framåt igen så är det en stor isfläck, du kan nog själv räkna ut vad som hände. Men men kopplingshandtaget gick av och kedjan hoppade. Blev typ 1 liten skråma på sidokåpan så klara mig rätt bra
Aa då hade jag med kört med kopplingen inne, men se till att bromsa tills du står stilla eller rullar sakta, om du ligger i växel alltså.
Förresten hur går det med din Furia, är den fortfarande silvergrå osv.?
feeeeelbensinskalle skrev:Feeeel.tS skrev:Fel, om man ska tänka på miljön ska du motorbromsa för då sprutas inge bränsle in i motorn som de gör när du kopplar (tomgång)philip95 skrev:Tänk på miljön och håll in kopplingen. Gör alltid jagRullar ändå ganska fort ifall det är branta backar.
Det gäller bara de flesta motorer med elektroniskt insprut. Dessa har fuelcut (bränslet kopplas helt bort vid motorbroms ).
På en moppe med förgasare suger motorn i sig bensin ändå när man motorbromsar, allt styrs av vilken gasflöde det är genom förgasaren. Det enda man gör med att släppa av gasen är att strypa luftflödet till motorn.
Håll in kopplingen och växla ner i takt med att du bromsar. Efter ett tag känner du hur mycket du ska växla ner för att du inte ska segdra den eller växla ner för mycketjuckeyy skrev:Tack för alla tips och tricks! Då ska jag hålla i kopplingen i backarna, btw när jag ska bromsa och växla ner. Då ska jag la bromsa först sen växla ner, right?
Du märker vad som är lagom.juckeyy skrev:Tack för alla tips och tricks! Då ska jag hålla i kopplingen i backarna, btw när jag ska bromsa och växla ner. Då ska jag la bromsa först sen växla ner, right?
Aja skitsamma, har kollat på lite andra GoProHD onboard videos. Tror dock att man kommer få in en känsla på hur man ska göra osv och tänker man lite och har lite vett så kommer det nog gå bra! Ska skriva provet på tisdag så hoppas på att jag får ut och köra sen!bensinskalle skrev:Du märker vad som är lagom.juckeyy skrev:Tack för alla tips och tricks! Då ska jag hålla i kopplingen i backarna, btw när jag ska bromsa och växla ner. Då ska jag la bromsa först sen växla ner, right?
Växlar man ner för mycket låter det fan i växellådan, du kan t.ex. inte åka i 60 och trycka ner i 1:an och sedan bromsa, då har du ingen låda kvar då det blir en jävla fart i lådan då.
Hur mycket du ska växla ner beror HELT på körstilen. Vill du acca som fan ska du växla ner så pass att när du släpper upp kopplingen så har du högt varv, vill du bara smygköra så växlar du inte ner så mycket.
Bromsar du ner och stannar vid rödljud kan man peta ner ett par växlar medan man bromsar, och när man stannar kan man snabbt ta de sista så man har 1:an klar när man stannar, ev neutralen.
Men viktigt är att du alltid möter med gasen när du släpper upp kopplingen efter att ha frirullat/ bromsat. Du ska inte rusa upp motorn med kopplingen, utan du ska slira iväg på kopplingen, fast i farten. Skulle du nu råka ha en eller kanske två växlar för lite, motorn ligger på tomgång och du bara släpper upp kopplingen så hugger det till och antingen så ligger du på backen eller så går något annat sönderSen är det allmänt bättre för motorn att göra så också.
Ett litet tips kan vara att kolla på onboard hojfilmer eller moppefilmer på youtube så kan du se, höra lite hur de gör
Vet att det finns någon schysst gammal film med någon som åker drd i någon stad, ganska lång och fin att kika på
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RTLBp-DACx0[/youtube]
Den här var de, men ljudet verkar fucka?...