Sida 1 av 1
Startar inte :/
Postat: 25 april 2012, 19:58
av Mackan93:an
Tjena, jag har en boatian sprint och har nyligen bytt cylinder, kolv.
Jag lyckades byta både cylindern & kolven
http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=596&katid=7
Jag har monterat tillbaka den och alla kontakter är rätt inpluggade.
Men nu har jag problemet:
Det låter som att bensin kommer ner till tändstiftet och tänds på (Man hör typ någon slags smäll)
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=p7m20g4f9jY[/youtube]
Postat: 25 april 2012, 20:28
av Granbacka
För det första så startar inte moppen om batteriet är tomt så det kan vara bra att ladda, eller så provar du använda kicken. Är det bensin på tändstiftet?
Postat: 25 april 2012, 20:31
av StylizhRazer
har du bytt munstycken?
Postat: 25 april 2012, 20:34
av Mackan93:an
Granbacka skrev:För det första så startar inte moppen om batteriet är tomt så det kan vara bra att ladda, eller så provar du använda kicken. Är det bensin på tändstiftet?
Jag laddade batteriet nyligen och jag har inte testat att kicka igång den än pga startmotorn fungerar.
Startmotorn fungerade bra igår (det var något annat som var fel så att den inte gick igång) men efter jag byte det nya cylinderhuvudet(det som jag fick med) till det gamla.
Postat: 25 april 2012, 20:37
av Mackan93:an
StylizhRazer skrev:har du bytt munstycken?
Jag försökte hälla i lite bensin direkt i "hållet" till cylinderhuvudet men ingen effekt
Ändå värt ett försök.. tror jag har något 85:a liggande hemma...
Postat: 25 april 2012, 20:38
av StylizhRazer
Mackan93:an skrev:StylizhRazer skrev:har du bytt munstycken?
Jag försökte hälla i lite bensin direkt i "hållet" till cylinderhuvudet men ingen effekt
Ändå värt ett försök.. tror jag har något 85:a liggande hemma...
har du inte bytt munstyckerna så är det klart att den inte startar.
Postat: 25 april 2012, 20:39
av Mackan93:an
StylizhRazer skrev:Mackan93:an skrev:StylizhRazer skrev:har du bytt munstycken?
Jag försökte hälla i lite bensin direkt i "hållet" till cylinderhuvudet men ingen effekt
Ändå värt ett försök.. tror jag har något 85:a liggande hemma...
har du inte bytt munstyckerna så är det klart att den inte startar.
Jaja, får försökta imorgon
TACK FÖR SVAREN!
Postat: 26 april 2012, 12:04
av G-son
Kolla ventilspelet. Kolla att du har gnista.
Behöver inte alls byta munstycke för att få den att starta, förgasarinställningar kan vara rätt långt från rätt utan att den bråkar vid start - däremot går det pissigt när den är igång.
Postat: 26 april 2012, 21:44
av Mackan93:an
Erik_ skrev:Kolla ventilspelet. Kolla att du har gnista.
Behöver inte alls byta munstycke för att få den att starta, förgasarinställningar kan vara rätt långt från rätt utan att den bråkar vid start - däremot går det pissigt när den är igång.
'
Joo, misstänkte något sånt
Jag har kollat ventilspelet och avstånd etc.
Men idag när jag började kicka började det låta "brum brum" sen dog den

Jag hann inte testa mer förrän kicken började gå ur spåret (råkade fila den lite :S ).
Men imorgon tänkte jag dra och köpa nytt munstycke, vilken storlek tycker ni 85 eller något sånt?
Postat: 6 maj 2012, 22:45
av amoreex
Jag har samma cylinder.
Men jag vart smart nog att köpa hela paket för typ 200 kr mer där du får ett större topplock till med större ventiler,
Och Som första svarare skrev så startar den inte utan batteri, det är skitsnack, jag har inget batteri på min och den startar alltid på första eller andra kicken så det är inget måste.
Men dock fungerar ju inte saker som elstart osv..
Kolla ventilspelet bör vara ca 0,10 på insug och 0,08-0,10 på utblås
Något jag även rekommenderar dig är att sätta på en större förgasare, jag hade 17,5 mm förgasare orginal och den gick inte jätte bra då, startade oftast ganska simpelt men var inte så stark
Köpte en förgasare på Bikenet för tror det var 6-800 kr. en 19 mm förgasare
Det är en extrem skillnad och kan ge ca 10-15 km extra i toppfart och stor skillnad i acc..
Men det du kan testa göra är att se vad du har för huvudmunstycke.
Bör vara ca 85 då den bör starta men gå lite ojämt..
Har du kollat så att kammen ligger i rätt läge?
Postat: 7 maj 2012, 00:43
av joakim961214
du har bränt ner start motorn eller så är det doligt bater ri
Postat: 7 maj 2012, 01:16
av amoreex
joakim961214 skrev:du har bränt ner start motorn eller så är det doligt bater ri
Han har inte gjort något utav det..
Mopeden behöver inget batteri för att starta..
Och startmotorn låter konstigt i slutet pga att batteriet börjar ge efter
Postat: 7 maj 2012, 09:00
av Piitus96
Ehm, kollat så att startreläet inte är kasst, brukar höras om du hör ett "klick" någonstans på moppen
Postat: 9 juni 2012, 18:19
av Mackan93:an
Tja, tack för alla svar

Det var tydligen bara batteriet som var svag

Jag laddade upp den och nu funkar den <3
Jag får bara upp den i typ 70.
Jag har 6g vikter (original)
92 munstycke på orgnial förgasaren
72cc cylinder
Allt annat är original.
Någon som vet hur jag kommer upp i högre hastighet? Jag har tänkt att köpa dessa:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10437
http://www.twostroke.se/product.asp?product=27216 5,5g (?)
Har ni några råd var jag ska ändra/köpa mer?
Postat: 11 juni 2012, 11:05
av amoreex
Jag har 72cc själv med 72cc topp och även denna förgasare, även om jag bytte munstycke på orginal så var det en jävla skillnad att slänga i 19mm förgasare.
och den är billig dessutom!
http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=399&katid=15