Sida 1 av 1

Köra in ett cylinderkit ??

Postat: 25 mars 2012, 18:38
av joo-nas
Nån som kan ett bra sett att köra in en ny cylinder ?? :lol: :lol: :lol:

Postat: 25 mars 2012, 18:42
av 740Johansson
Hyfsat lugnt , undvik höga varv. Har själv en helt ny cylinder på men det är svårt när röret är högvarvigt och går skit på låga varv :D

Re: Köra in ett cylinderkit ??

Postat: 25 mars 2012, 18:56
av antonbrag
joo-nas skrev:Nån som kan ett bra sett att köra in en ny cylinder ?? :lol: :lol: :lol:
Kör med 3/4 gas och inte köra på förstora uppförsbackar, hela tiden ! :)

Postat: 25 mars 2012, 18:57
av potog
va är den gjord i? btw tror detta hör till cylinder tråden ;)

Postat: 25 mars 2012, 18:57
av Roxxen96
Trollpoäng 3/5

Ont: För det första... Vad har du för moppe? För det andra, vad för cylinder är det? Kanske kan beskriva lite mer..

[spoiler][spoiler]Stolpskott..[/spoiler][/spoiler]

Postat: 25 mars 2012, 19:19
av ValoPallo
Finns 1500 olika guider, leta lite ffs

Google är ett jävligt bra verktyg...

Postat: 25 mars 2012, 19:24
av antonbrag
ValoPallo skrev:Finns 1500 olika guider, leta lite ffs

Google är ett jävligt bra verktyg...
+1

Postat: 25 mars 2012, 19:25
av Roxxen96
antonbrag skrev:
ValoPallo skrev:Finns 1500 olika guider, leta lite ffs

Google är ett jävligt bra verktyg...
+1
Inga +1.. Räknas som posthunting.

Postat: 25 mars 2012, 19:30
av Gröngöling
Roxxen96 skrev:
antonbrag skrev:
ValoPallo skrev:Finns 1500 olika guider, leta lite ffs

Google är ett jävligt bra verktyg...
+1
Inga +1.. Räknas som posthunting.
+1

[spoiler][spoiler][spoiler]Skämtar med dig rox <3[/spoiler][/spoiler][/spoiler]

Postat: 25 mars 2012, 19:38
av potog
Gröngöling skrev:
Roxxen96 skrev:
antonbrag skrev: +1
Inga +1.. Räknas som posthunting.
+1

[spoiler][spoiler][spoiler]Skämtar med dig rox <3[/spoiler][/spoiler][/spoiler]
+1
fan va nice då ;)

Postat: 25 mars 2012, 20:24
av Livelawe
jahopp vad äre för ngt då ?, gräsklippare ? motorsåg, moppe ? ...

Postat: 25 mars 2012, 20:31
av Perra.S
Varmkör och sen kör du precis som vanligt med den, du kan gasa hur mycket du vill.

...

Postat: 25 mars 2012, 20:53
av jesper178

Postat: 25 mars 2012, 20:59
av somlow
potog skrev:
Gröngöling skrev:
Roxxen96 skrev: Inga +1.. Räknas som posthunting.
+1

[spoiler][spoiler][spoiler]Skämtar med dig rox <3[/spoiler][/spoiler][/spoiler]
+1
fan va nice då ;)
Du borde förtjäna en varning för det där, sjukt onödigt.

Och till ämnet: Kör inte bara på 3/4 gas som max då kolvringarna inte hinner slitas in ordentligt då och kommer inte vara vana vid max påfrestning när du kör fullt sen. Så kör fullgas i några sek och sen gå ner till 3/4. Men innan du åker ut och kör så låt den stå på tomgång ca 10 min så den hinner bli riktigt varm.

Postat: 25 mars 2012, 20:59
av anton96
Perra.S skrev:Varmkör och sen kör du precis som vanligt med den, du kan gasa hur mycket du vill.
va? behöver man inte typ köra 15mil med en aluminium cylinder och ännu längre med gjutjärn?

Postat: 25 mars 2012, 21:12
av bensinskalle
anton96 skrev:
Perra.S skrev:Varmkör och sen kör du precis som vanligt med den, du kan gasa hur mycket du vill.
va? behöver man inte typ köra 15mil med en aluminium cylinder och ännu längre med gjutjärn?
Nej.

Varmkör ordentligt, kolla så allt är tätt och fungerar. Ibland stängar man av och låter svalna, sedan varmkör igen och sen ut och gasa.

Ju hårdare man kör desto bättre sliter kolvringarna in sig, så de värsta man kan göra är att ligga och fisköra. Men man ska inte vrålköra för det, inte överbelasta, överhetta, överanstränga eller segdra de första milen i alla fall.

Potog är en halv millimeter från varning p.g.a. extremt onödigt inlägg, gröngöling kommer inte långt efter

Postat: 25 mars 2012, 21:14
av anton96
bensinskalle skrev:
anton96 skrev:
Perra.S skrev:Varmkör och sen kör du precis som vanligt med den, du kan gasa hur mycket du vill.
va? behöver man inte typ köra 15mil med en aluminium cylinder och ännu längre med gjutjärn?
Nej.

Varmkör ordentligt, kolla så allt är tätt och fungerar. Ibland stängar man av och låter svalna, sedan varmkör igen och sen ut och gasa.

Ju hårdare man kör desto bättre sliter kolvringarna in sig, så de värsta man kan göra är att ligga och fisköra. Men man ska inte vrålköra för det, inte överbelasta, överhetta, överanstränga eller segdra de första milen i alla fall.

Potog är en halv millimeter från varning p.g.a. extremt onödigt inlägg, gröngöling kommer inte långt efter
jaha, köpt en beta med 74cc och den är använd men moppen är i delar nu, är det bara att sätta dit o köra då den redan är inkörd eller måste jag göra om det?

Postat: 25 mars 2012, 21:24
av bensinskalle
Då finns det ingen anledning att "köra in" sakerna, men däremot kan det vara bra att ändå undvika segdragning etc i början så sakerna får sätta sig först.

Postat: 25 mars 2012, 21:34
av Perra.S
anton96 skrev:
bensinskalle skrev:
anton96 skrev: va? behöver man inte typ köra 15mil med en aluminium cylinder och ännu längre med gjutjärn?
Nej.

Varmkör ordentligt, kolla så allt är tätt och fungerar. Ibland stängar man av och låter svalna, sedan varmkör igen och sen ut och gasa.

Ju hårdare man kör desto bättre sliter kolvringarna in sig, så de värsta man kan göra är att ligga och fisköra. Men man ska inte vrålköra för det, inte överbelasta, överhetta, överanstränga eller segdra de första milen i alla fall.

Potog är en halv millimeter från varning p.g.a. extremt onödigt inlägg, gröngöling kommer inte långt efter
jaha, köpt en beta med 74cc och den är använd men moppen är i delar nu, är det bara att sätta dit o köra då den redan är inkörd eller måste jag göra om det?
Varmkör och sen drar du fullt som vanligt.

Racemotorer kör man in i bromsbänk eller på bana med full gas. Detta för att uppnå höga cylindertryck som trycker ut kolvringarna mot väggen.

Postat: 25 mars 2012, 21:56
av Fredd_e
börja med att stå på tomgång, i typ 10 min sen kör med lite gas och sen mer och mer och mer men ge aldrig max gas dirr
axxa sakta
och rama inte och kör inte i uppförsbakar...

Postat: 25 mars 2012, 22:12
av anton96
[/quote]

Varmkör och sen drar du fullt som vanligt.

Racemotorer kör man in i bromsbänk eller på bana med full gas. Detta för att uppnå höga cylindertryck som trycker ut kolvringarna mot väggen.[/quote]
okej, tar den inte mycket skada ifall man inte kan ställa in den innan?

Postat: 25 mars 2012, 22:20
av Mura
Roxxen96 skrev:
antonbrag skrev:
ValoPallo skrev:Finns 1500 olika guider, leta lite ffs

Google är ett jävligt bra verktyg...
+1
Inga +1.. Räknas som posthunting.
nej det är bättre att posthunta om att folk posthuntar sen är det ultimata att posthunta om att folk posthuntar att folk posthuntar

Postat: 25 mars 2012, 22:22
av bensinskalle
Fredd_e skrev:börja med att stå på tomgång, i typ 10 min sen kör med lite gas och sen mer och mer och mer men ge aldrig max gas dirr
axxa sakta
och rama inte och kör inte i uppförsbakar...
Eh, har du läst det som skrivits ovan?
okej, tar den inte mycket skada ifall man inte kan ställa in den innan?
Jo, det är ju ett av problemen. Därför är det viktigt att du har fet blandning, och inte tunn, när du startar upp den första gången och provar. Men har man byggt om med ny cylinder osv så går det inte att få en bra inkörning. Egentligen får du offra en uppsättning kolvringar och ställa in motorn riktigt bra, sedan får du plocka isär, hona upp cylindern en aning och sedan ha i nya kolvringar och därefter fokusera på inkörningen.

Postat: 25 mars 2012, 22:26
av Fredd_e
[spoiler]
bensinskalle skrev:
Fredd_e skrev:börja med att stå på tomgång, i typ 10 min sen kör med lite gas och sen mer och mer och mer men ge aldrig max gas dirr
axxa sakta
och rama inte och kör inte i uppförsbakar...
Eh, har du läst det som skrivits ovan?
okej, tar den inte mycket skada ifall man inte kan ställa in den innan?
Jo, det är ju ett av problemen. Därför är det viktigt att du har fet blandning, och inte tunn, när du startar upp den första gången och provar. Men har man byggt om med ny cylinder osv så går det inte att få en bra inkörning. Egentligen får du offra en uppsättning kolvringar och ställa in motorn riktigt bra, sedan får du plocka isär, hona upp cylindern en aning och sedan ha i nya kolvringar och därefter fokusera på inkörningen.
[/spoiler]

ops läste inte bara svara.
men jaja han har allafal får svar :P

Postat: 26 mars 2012, 06:57
av potog
bensinskalle skrev:Då finns det ingen anledning att "köra in" sakerna, men däremot kan det vara bra att ändå undvika segdragning etc i början så sakerna får sätta sig först.
man kör ju in för att slita in cylindern lite lätt så att inte kolv ringarna går sönder så vist finns det en anledning att köra in ;)

å du har lite humor! ;)