[spoiler][spoiler][spoiler]Skämtar med dig rox <3[/spoiler][/spoiler][/spoiler]
+1
fan va nice då
Du borde förtjäna en varning för det där, sjukt onödigt.
Och till ämnet: Kör inte bara på 3/4 gas som max då kolvringarna inte hinner slitas in ordentligt då och kommer inte vara vana vid max påfrestning när du kör fullt sen. Så kör fullgas i några sek och sen gå ner till 3/4. Men innan du åker ut och kör så låt den stå på tomgång ca 10 min så den hinner bli riktigt varm.
Perra.S skrev:Varmkör och sen kör du precis som vanligt med den, du kan gasa hur mycket du vill.
va? behöver man inte typ köra 15mil med en aluminium cylinder och ännu längre med gjutjärn?
Nej.
Varmkör ordentligt, kolla så allt är tätt och fungerar. Ibland stängar man av och låter svalna, sedan varmkör igen och sen ut och gasa.
Ju hårdare man kör desto bättre sliter kolvringarna in sig, så de värsta man kan göra är att ligga och fisköra. Men man ska inte vrålköra för det, inte överbelasta, överhetta, överanstränga eller segdra de första milen i alla fall.
Potog är en halv millimeter från varning p.g.a. extremt onödigt inlägg, gröngöling kommer inte långt efter
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Perra.S skrev:Varmkör och sen kör du precis som vanligt med den, du kan gasa hur mycket du vill.
va? behöver man inte typ köra 15mil med en aluminium cylinder och ännu längre med gjutjärn?
Nej.
Varmkör ordentligt, kolla så allt är tätt och fungerar. Ibland stängar man av och låter svalna, sedan varmkör igen och sen ut och gasa.
Ju hårdare man kör desto bättre sliter kolvringarna in sig, så de värsta man kan göra är att ligga och fisköra. Men man ska inte vrålköra för det, inte överbelasta, överhetta, överanstränga eller segdra de första milen i alla fall.
Potog är en halv millimeter från varning p.g.a. extremt onödigt inlägg, gröngöling kommer inte långt efter
jaha, köpt en beta med 74cc och den är använd men moppen är i delar nu, är det bara att sätta dit o köra då den redan är inkörd eller måste jag göra om det?
Då finns det ingen anledning att "köra in" sakerna, men däremot kan det vara bra att ändå undvika segdragning etc i början så sakerna får sätta sig först.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
anton96 skrev:
va? behöver man inte typ köra 15mil med en aluminium cylinder och ännu längre med gjutjärn?
Nej.
Varmkör ordentligt, kolla så allt är tätt och fungerar. Ibland stängar man av och låter svalna, sedan varmkör igen och sen ut och gasa.
Ju hårdare man kör desto bättre sliter kolvringarna in sig, så de värsta man kan göra är att ligga och fisköra. Men man ska inte vrålköra för det, inte överbelasta, överhetta, överanstränga eller segdra de första milen i alla fall.
Potog är en halv millimeter från varning p.g.a. extremt onödigt inlägg, gröngöling kommer inte långt efter
jaha, köpt en beta med 74cc och den är använd men moppen är i delar nu, är det bara att sätta dit o köra då den redan är inkörd eller måste jag göra om det?
Varmkör och sen drar du fullt som vanligt.
Racemotorer kör man in i bromsbänk eller på bana med full gas. Detta för att uppnå höga cylindertryck som trycker ut kolvringarna mot väggen.
börja med att stå på tomgång, i typ 10 min sen kör med lite gas och sen mer och mer och mer men ge aldrig max gas dirr
axxa sakta
och rama inte och kör inte i uppförsbakar...
Racemotorer kör man in i bromsbänk eller på bana med full gas. Detta för att uppnå höga cylindertryck som trycker ut kolvringarna mot väggen.[/quote]
okej, tar den inte mycket skada ifall man inte kan ställa in den innan?
Fredd_e skrev:börja med att stå på tomgång, i typ 10 min sen kör med lite gas och sen mer och mer och mer men ge aldrig max gas dirr
axxa sakta
och rama inte och kör inte i uppförsbakar...
Eh, har du läst det som skrivits ovan?
okej, tar den inte mycket skada ifall man inte kan ställa in den innan?
Jo, det är ju ett av problemen. Därför är det viktigt att du har fet blandning, och inte tunn, när du startar upp den första gången och provar. Men har man byggt om med ny cylinder osv så går det inte att få en bra inkörning. Egentligen får du offra en uppsättning kolvringar och ställa in motorn riktigt bra, sedan får du plocka isär, hona upp cylindern en aning och sedan ha i nya kolvringar och därefter fokusera på inkörningen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Fredd_e skrev:börja med att stå på tomgång, i typ 10 min sen kör med lite gas och sen mer och mer och mer men ge aldrig max gas dirr
axxa sakta
och rama inte och kör inte i uppförsbakar...
Eh, har du läst det som skrivits ovan?
okej, tar den inte mycket skada ifall man inte kan ställa in den innan?
Jo, det är ju ett av problemen. Därför är det viktigt att du har fet blandning, och inte tunn, när du startar upp den första gången och provar. Men har man byggt om med ny cylinder osv så går det inte att få en bra inkörning. Egentligen får du offra en uppsättning kolvringar och ställa in motorn riktigt bra, sedan får du plocka isär, hona upp cylindern en aning och sedan ha i nya kolvringar och därefter fokusera på inkörningen.
[/spoiler]
ops läste inte bara svara.
men jaja han har allafal får svar
bensinskalle skrev:Då finns det ingen anledning att "köra in" sakerna, men däremot kan det vara bra att ändå undvika segdragning etc i början så sakerna får sätta sig först.
man kör ju in för att slita in cylindern lite lätt så att inte kolv ringarna går sönder så vist finns det en anledning att köra in