Köra in ett cylinderkit ??

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
joo-nas
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 juli 2011, 18:44

Köra in ett cylinderkit ??

Inlägg av joo-nas »

Nån som kan ett bra sett att köra in en ny cylinder ?? :lol: :lol: :lol:
740Johansson
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 22 februari 2012, 21:05

Inlägg av 740Johansson »

Hyfsat lugnt , undvik höga varv. Har själv en helt ny cylinder på men det är svårt när röret är högvarvigt och går skit på låga varv :D
Användarens profilbild
antonbrag
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 december 2011, 16:51
Ort: Vellinge

Re: Köra in ett cylinderkit ??

Inlägg av antonbrag »

joo-nas skrev:Nån som kan ett bra sett att köra in en ny cylinder ?? :lol: :lol: :lol:
Kör med 3/4 gas och inte köra på förstora uppförsbackar, hela tiden ! :)
Derbi DRD Pro Malossi... <3
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

va är den gjord i? btw tror detta hör till cylinder tråden ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Trollpoäng 3/5

Ont: För det första... Vad har du för moppe? För det andra, vad för cylinder är det? Kanske kan beskriva lite mer..

[spoiler][spoiler]Stolpskott..[/spoiler][/spoiler]
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Finns 1500 olika guider, leta lite ffs

Google är ett jävligt bra verktyg...
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
antonbrag
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 december 2011, 16:51
Ort: Vellinge

Inlägg av antonbrag »

ValoPallo skrev:Finns 1500 olika guider, leta lite ffs

Google är ett jävligt bra verktyg...
+1
Derbi DRD Pro Malossi... <3
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

antonbrag skrev:
ValoPallo skrev:Finns 1500 olika guider, leta lite ffs

Google är ett jävligt bra verktyg...
+1
Inga +1.. Räknas som posthunting.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Roxxen96 skrev:
antonbrag skrev:
ValoPallo skrev:Finns 1500 olika guider, leta lite ffs

Google är ett jävligt bra verktyg...
+1
Inga +1.. Räknas som posthunting.
+1

[spoiler][spoiler][spoiler]Skämtar med dig rox <3[/spoiler][/spoiler][/spoiler]
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Gröngöling skrev:
Roxxen96 skrev:
antonbrag skrev: +1
Inga +1.. Räknas som posthunting.
+1

[spoiler][spoiler][spoiler]Skämtar med dig rox <3[/spoiler][/spoiler][/spoiler]
+1
fan va nice då ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 16 november 2011, 00:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Livelawe »

jahopp vad äre för ngt då ?, gräsklippare ? motorsåg, moppe ? ...
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

Varmkör och sen kör du precis som vanligt med den, du kan gasa hur mycket du vill.
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 728
Blev medlem: 1 april 2010, 20:12
Ort: kungsbacka
Kontakt:

...

Inlägg av jesper178 »

Användarens profilbild
somlow
Like A Baws
Inlägg: 1184
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:07
Ort: Järfälla

Inlägg av somlow »

potog skrev:
Gröngöling skrev:
Roxxen96 skrev: Inga +1.. Räknas som posthunting.
+1

[spoiler][spoiler][spoiler]Skämtar med dig rox <3[/spoiler][/spoiler][/spoiler]
+1
fan va nice då ;)
Du borde förtjäna en varning för det där, sjukt onödigt.

Och till ämnet: Kör inte bara på 3/4 gas som max då kolvringarna inte hinner slitas in ordentligt då och kommer inte vara vana vid max påfrestning när du kör fullt sen. Så kör fullgas i några sek och sen gå ner till 3/4. Men innan du åker ut och kör så låt den stå på tomgång ca 10 min så den hinner bli riktigt varm.
anton96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:35
Ort: jönköping

Inlägg av anton96 »

Perra.S skrev:Varmkör och sen kör du precis som vanligt med den, du kan gasa hur mycket du vill.
va? behöver man inte typ köra 15mil med en aluminium cylinder och ännu längre med gjutjärn?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

anton96 skrev:
Perra.S skrev:Varmkör och sen kör du precis som vanligt med den, du kan gasa hur mycket du vill.
va? behöver man inte typ köra 15mil med en aluminium cylinder och ännu längre med gjutjärn?
Nej.

Varmkör ordentligt, kolla så allt är tätt och fungerar. Ibland stängar man av och låter svalna, sedan varmkör igen och sen ut och gasa.

Ju hårdare man kör desto bättre sliter kolvringarna in sig, så de värsta man kan göra är att ligga och fisköra. Men man ska inte vrålköra för det, inte överbelasta, överhetta, överanstränga eller segdra de första milen i alla fall.

Potog är en halv millimeter från varning p.g.a. extremt onödigt inlägg, gröngöling kommer inte långt efter
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
anton96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:35
Ort: jönköping

Inlägg av anton96 »

bensinskalle skrev:
anton96 skrev:
Perra.S skrev:Varmkör och sen kör du precis som vanligt med den, du kan gasa hur mycket du vill.
va? behöver man inte typ köra 15mil med en aluminium cylinder och ännu längre med gjutjärn?
Nej.

Varmkör ordentligt, kolla så allt är tätt och fungerar. Ibland stängar man av och låter svalna, sedan varmkör igen och sen ut och gasa.

Ju hårdare man kör desto bättre sliter kolvringarna in sig, så de värsta man kan göra är att ligga och fisköra. Men man ska inte vrålköra för det, inte överbelasta, överhetta, överanstränga eller segdra de första milen i alla fall.

Potog är en halv millimeter från varning p.g.a. extremt onödigt inlägg, gröngöling kommer inte långt efter
jaha, köpt en beta med 74cc och den är använd men moppen är i delar nu, är det bara att sätta dit o köra då den redan är inkörd eller måste jag göra om det?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Då finns det ingen anledning att "köra in" sakerna, men däremot kan det vara bra att ändå undvika segdragning etc i början så sakerna får sätta sig först.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

anton96 skrev:
bensinskalle skrev:
anton96 skrev: va? behöver man inte typ köra 15mil med en aluminium cylinder och ännu längre med gjutjärn?
Nej.

Varmkör ordentligt, kolla så allt är tätt och fungerar. Ibland stängar man av och låter svalna, sedan varmkör igen och sen ut och gasa.

Ju hårdare man kör desto bättre sliter kolvringarna in sig, så de värsta man kan göra är att ligga och fisköra. Men man ska inte vrålköra för det, inte överbelasta, överhetta, överanstränga eller segdra de första milen i alla fall.

Potog är en halv millimeter från varning p.g.a. extremt onödigt inlägg, gröngöling kommer inte långt efter
jaha, köpt en beta med 74cc och den är använd men moppen är i delar nu, är det bara att sätta dit o köra då den redan är inkörd eller måste jag göra om det?
Varmkör och sen drar du fullt som vanligt.

Racemotorer kör man in i bromsbänk eller på bana med full gas. Detta för att uppnå höga cylindertryck som trycker ut kolvringarna mot väggen.
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

börja med att stå på tomgång, i typ 10 min sen kör med lite gas och sen mer och mer och mer men ge aldrig max gas dirr
axxa sakta
och rama inte och kör inte i uppförsbakar...
anton96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:35
Ort: jönköping

Inlägg av anton96 »

[/quote]

Varmkör och sen drar du fullt som vanligt.

Racemotorer kör man in i bromsbänk eller på bana med full gas. Detta för att uppnå höga cylindertryck som trycker ut kolvringarna mot väggen.[/quote]
okej, tar den inte mycket skada ifall man inte kan ställa in den innan?
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Roxxen96 skrev:
antonbrag skrev:
ValoPallo skrev:Finns 1500 olika guider, leta lite ffs

Google är ett jävligt bra verktyg...
+1
Inga +1.. Räknas som posthunting.
nej det är bättre att posthunta om att folk posthuntar sen är det ultimata att posthunta om att folk posthuntar att folk posthuntar
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Fredd_e skrev:börja med att stå på tomgång, i typ 10 min sen kör med lite gas och sen mer och mer och mer men ge aldrig max gas dirr
axxa sakta
och rama inte och kör inte i uppförsbakar...
Eh, har du läst det som skrivits ovan?
okej, tar den inte mycket skada ifall man inte kan ställa in den innan?
Jo, det är ju ett av problemen. Därför är det viktigt att du har fet blandning, och inte tunn, när du startar upp den första gången och provar. Men har man byggt om med ny cylinder osv så går det inte att få en bra inkörning. Egentligen får du offra en uppsättning kolvringar och ställa in motorn riktigt bra, sedan får du plocka isär, hona upp cylindern en aning och sedan ha i nya kolvringar och därefter fokusera på inkörningen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

[spoiler]
bensinskalle skrev:
Fredd_e skrev:börja med att stå på tomgång, i typ 10 min sen kör med lite gas och sen mer och mer och mer men ge aldrig max gas dirr
axxa sakta
och rama inte och kör inte i uppförsbakar...
Eh, har du läst det som skrivits ovan?
okej, tar den inte mycket skada ifall man inte kan ställa in den innan?
Jo, det är ju ett av problemen. Därför är det viktigt att du har fet blandning, och inte tunn, när du startar upp den första gången och provar. Men har man byggt om med ny cylinder osv så går det inte att få en bra inkörning. Egentligen får du offra en uppsättning kolvringar och ställa in motorn riktigt bra, sedan får du plocka isär, hona upp cylindern en aning och sedan ha i nya kolvringar och därefter fokusera på inkörningen.
[/spoiler]

ops läste inte bara svara.
men jaja han har allafal får svar :P
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

bensinskalle skrev:Då finns det ingen anledning att "köra in" sakerna, men däremot kan det vara bra att ändå undvika segdragning etc i början så sakerna får sätta sig först.
man kör ju in för att slita in cylindern lite lätt så att inte kolv ringarna går sönder så vist finns det en anledning att köra in ;)

å du har lite humor! ;)
vem fan e lennart?
Skriv svar