Sida 1 av 1

Angående alla "villket rör är bäst" trådar

Postat: 18 december 2007, 21:10
av P0JKEN
Tjena.

Har märkt att det kommit massvis med trådar om samma ämne.

Just om villket rör som är det bästa.
Istället för att starta 30534056034346346 trådar.
Tycker jag det låter mer rimligt att alla sitter diskuterar i en och samma.

Detta underlättar med sökningar, Och blir roligare i forumet.

//Redaktionen



Lägg även av med alla skitinlägg, och påhopp.

Rätt tråkigt att sitta och ta bort inlägg...

//Holman

Postat: 18 december 2007, 21:28
av Henry
Kan ju börja att medela:

Det optimala sportröret för AM6: TK/Hebo.

Det optimala sportröret för EBE/EBS: Gianelli.



Detta är den "gyllende regeln" sedan finns det en mängd andra rör som också går lika bra.




Edit: jag menar såklart org.cylindern.

Postat: 18 december 2007, 21:31
av Yamaha_rider
Jag håller med Henry där.

Postat: 18 december 2007, 21:32
av Teddyboy
Aa men om du ska stunta och inte vill lägga ut flera tusen kronor på trimm så är det thrower som gäller!

Postat: 18 december 2007, 21:33
av velino92
Helt klart allihopa:D

Postat: 18 december 2007, 21:57
av Kreidlermongo
Henry skrev:Kan ju börja att medela:

Det optimala sportröret för AM6: TK/Hebo.

Det optimala sportröret för EBE/EBS: Gianelli.



Detta är den "gyllende regeln" sedan finns det en mängd andra rör som också går lika bra.

Edit: jag menar såklart org.cylindern.


Nej, spelar ingen roll vad du säger. Ett avstämt går ALLTID bättre.
Och tyvärr är inte de expansionssystemen det pga att de har en "universal" avstämning som ska lämpa sig till många olika motorer/cylindrar/förgasare mm. Då blir det inge bra.

Dock lirar de rätt bra ändå men ett avstämt är ALLTID bäst.

Men jag förstår att du menade av "köperörern"

ha det//Anton

Postat: 18 december 2007, 22:11
av P0JKEN
Men det är väll klart som fan att ett avstämt till just ens motor och cylinder.
Går bättre än ett mass producerat rör som passar flera olika motorer med olika modeller på cylindrar. :P

Postat: 18 december 2007, 22:12
av Mekanikern
Teddyboy skrev:Aa men om du ska stunta och inte vill lägga ut flera tusen kronor på trimm så är det thrower som gäller!
Då äre urpluggat + drevat som gäller!

Postat: 18 december 2007, 22:14
av chifen
http://www.twostrokerider.se/artiklar/441

kolla igenom dendär också :) kan nog hjälpa

Postat: 18 december 2007, 22:30
av Holman
Lägg även av med alla skitinlägg, och påhopp.

Rätt tråkigt att sitta och ta bort inlägg...

Mvh

Postat: 18 december 2007, 22:31
av chifen
håller med :) va trevliga mot varandra nu och tracka inte ner, diskutera men gör det lugnt och förklara.

Postat: 18 december 2007, 22:31
av MR_MX
Kreidlermongo skrev:
Henry skrev:Kan ju börja att medela:

Det optimala sportröret för AM6: TK/Hebo.

Det optimala sportröret för EBE/EBS: Gianelli.



Detta är den "gyllende regeln" sedan finns det en mängd andra rör som också går lika bra.

Edit: jag menar såklart org.cylindern.


Nej, spelar ingen roll vad du säger. Ett avstämt går ALLTID bättre.
Och tyvärr är inte de expansionssystemen det pga att de har en "universal" avstämning som ska lämpa sig till många olika motorer/cylindrar/förgasare mm. Då blir det inge bra.

Dock lirar de rätt bra ändå men ett avstämt är ALLTID bäst.

Men jag förstår att du menade av "köperörern"

ha det//Anton
Det beror hur avgassystemen är avstämda som.
Om man jämför med en hemmaritad pipa som byggd för att ha max vrid vid tex 10000 rpm mot för ett pro-race avgasystsem som är byggt för att ha max vrid i betydligt högre varvtal.
Då säger vi att motorn gav ut mer toppeffekt än med den hemmaritade pipan som hade en motorkaraktär som lämpade sig bra för ban-körning, men röret är fortfarande avstämt för det.
Är då inte köperören avstämt på ett sätt då också?

Man bygger ju avgassystemen för sitt eget användningsområde, men för det kommer inte röret vara optimalt på alla områden.

Postat: 18 december 2007, 22:55
av Kreidlermongo
MR_MX skrev:
Kreidlermongo skrev:
Henry skrev:Kan ju börja att medela:

Det optimala sportröret för AM6: TK/Hebo.

Det optimala sportröret för EBE/EBS: Gianelli.



Detta är den "gyllende regeln" sedan finns det en mängd andra rör som också går lika bra.

Edit: jag menar såklart org.cylindern.


Nej, spelar ingen roll vad du säger. Ett avstämt går ALLTID bättre.
Och tyvärr är inte de expansionssystemen det pga att de har en "universal" avstämning som ska lämpa sig till många olika motorer/cylindrar/förgasare mm. Då blir det inge bra.

Dock lirar de rätt bra ändå men ett avstämt är ALLTID bäst.

Men jag förstår att du menade av "köperörern"

ha det//Anton
Det beror hur avgassystemen är avstämda som.
Om man jämför med en hemmaritad pipa som byggd för att ha max vrid vid tex 10000 rpm mot för ett pro-race avgasystsem som är byggt för att ha max vrid i betydligt högre varvtal.
Då säger vi att motorn gav ut mer toppeffekt än med den hemmaritade pipan som hade en motorkaraktär som lämpade sig bra för ban-körning, men röret är fortfarande avstämt för det.
Är då inte köperören avstämt på ett sätt då också?

Man bygger ju avgassystemen för sitt eget användningsområde, men för det kommer inte röret vara optimalt på alla områden.


Eftersom att du formulerat dig väldigt luddigt så begriper jag inte riktigt vad du egentligen undrar. Skulle du vänligen kunna formulera dig lite tydligare så man begriper vad det är du egentligen menar?

En annan sak är att det är orimligt att en motor har max VRID vid 10 000rpm då max vrid ofta finns i det undre mellanregistret :)

En motor med max vrid vid 10krpm varvar säkert kring 20krpm. Dock ska du INTE blanda ihop vrid och effekt då en motor går som bäst vid det varvtal den har max effekt och inte vrid. Effekt= vrid x Varvtal.

Men formulerar du dig lite bättre svarar jag gärna på din undring.

Dock om man ska vara seriös så sköter man porttimingen efter hur man vill ha effektkurvan och inte avgasröret.
Vad finns det t.e.x för anledning att sätta ut max effekt i pipan vid ett varvtal som man inte har max effekt på i motorn? Dvs vid det varvtal motorn drar igenom MAX luft/bensinblandning per tidsenhet.

Mvh//Anton

Postat: 19 december 2007, 08:55
av bensinskalle
Kreidlermongo skrev:
Henry skrev:Kan ju börja att medela:

Det optimala sportröret för AM6: TK/Hebo.

Det optimala sportröret för EBE/EBS: Gianelli.



Detta är den "gyllende regeln" sedan finns det en mängd andra rör som också går lika bra.

Edit: jag menar såklart org.cylindern.


Nej, spelar ingen roll vad du säger. Ett avstämt går ALLTID bättre.
Och tyvärr är inte de expansionssystemen det pga att de har en "universal" avstämning som ska lämpa sig till många olika motorer/cylindrar/förgasare mm. Då blir det inge bra.

Dock lirar de rätt bra ändå men ett avstämt är ALLTID bäst.

Men jag förstår att du menade av "köperörern"

ha det//Anton
de är ju så att nu lämpar sig denna universalavstämning för dessa cylindrar av en "ren slump", och då får vi va glada för de ^^

Postat: 19 december 2007, 11:29
av P0JKEN
Det var endast en upplysnig detta.
att ni ska hålla i er i dom tråderna som diskuteras och har många sidor.
Istället för starta, Ni som ivll starta söker istället i sökfältet och postar i dom trådarna som finns. Så slipper det bli så rörigt i forumet.
Och det blir lättare att söka, Och helt enkelt roligare forum.

Så Låssmeden kommer nu och låser.
Så fortsätter ni i dom tråderna som redan finns.
8)


Klistrade en avgastråd nu, så ni kan snacka om olika avgasrör där.

//Holman