Angående alla "villket rör är bäst" trådar

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Angående alla "villket rör är bäst" trådar

Inlägg av P0JKEN »

Tjena.

Har märkt att det kommit massvis med trådar om samma ämne.

Just om villket rör som är det bästa.
Istället för att starta 30534056034346346 trådar.
Tycker jag det låter mer rimligt att alla sitter diskuterar i en och samma.

Detta underlättar med sökningar, Och blir roligare i forumet.

//Redaktionen



Lägg även av med alla skitinlägg, och påhopp.

Rätt tråkigt att sitta och ta bort inlägg...

//Holman
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Kan ju börja att medela:

Det optimala sportröret för AM6: TK/Hebo.

Det optimala sportröret för EBE/EBS: Gianelli.



Detta är den "gyllende regeln" sedan finns det en mängd andra rör som också går lika bra.




Edit: jag menar såklart org.cylindern.
Senast redigerad av Henry den 18 december 2007, 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Yamaha_rider
Kinaraket
Inlägg: 902
Blev medlem: 21 augusti 2007, 14:36
Ort: Tranås
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_rider »

Jag håller med Henry där.
YAMAHA YZ Racing
Teddyboy
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 15 september 2007, 10:51

Inlägg av Teddyboy »

Aa men om du ska stunta och inte vill lägga ut flera tusen kronor på trimm så är det thrower som gäller!
velino92
Kinaraket
Inlägg: 834
Blev medlem: 13 september 2007, 11:50
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av velino92 »

Helt klart allihopa:D
Kreidlermongo
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 20 november 2007, 20:36

Inlägg av Kreidlermongo »

Henry skrev:Kan ju börja att medela:

Det optimala sportröret för AM6: TK/Hebo.

Det optimala sportröret för EBE/EBS: Gianelli.



Detta är den "gyllende regeln" sedan finns det en mängd andra rör som också går lika bra.

Edit: jag menar såklart org.cylindern.


Nej, spelar ingen roll vad du säger. Ett avstämt går ALLTID bättre.
Och tyvärr är inte de expansionssystemen det pga att de har en "universal" avstämning som ska lämpa sig till många olika motorer/cylindrar/förgasare mm. Då blir det inge bra.

Dock lirar de rätt bra ändå men ett avstämt är ALLTID bäst.

Men jag förstår att du menade av "köperörern"

ha det//Anton
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Men det är väll klart som fan att ett avstämt till just ens motor och cylinder.
Går bättre än ett mass producerat rör som passar flera olika motorer med olika modeller på cylindrar. :P
Användarens profilbild
Mekanikern
F.D Moderator
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 maj 2007, 16:37
Ort: Södertälyeah!
Kontakt:

Inlägg av Mekanikern »

Teddyboy skrev:Aa men om du ska stunta och inte vill lägga ut flera tusen kronor på trimm så är det thrower som gäller!
Då äre urpluggat + drevat som gäller!
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

http://www.twostrokerider.se/artiklar/441

kolla igenom dendär också :) kan nog hjälpa
Holman
F.D Moderator
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 maj 2007, 15:35
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Holman »

Lägg även av med alla skitinlägg, och påhopp.

Rätt tråkigt att sitta och ta bort inlägg...

Mvh
R.I.P Kruse - R.I.P DooD
2007-07-05 - 2008-05-10
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

håller med :) va trevliga mot varandra nu och tracka inte ner, diskutera men gör det lugnt och förklara.
MR_MX
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2007, 12:22

Inlägg av MR_MX »

Kreidlermongo skrev:
Henry skrev:Kan ju börja att medela:

Det optimala sportröret för AM6: TK/Hebo.

Det optimala sportröret för EBE/EBS: Gianelli.



Detta är den "gyllende regeln" sedan finns det en mängd andra rör som också går lika bra.

Edit: jag menar såklart org.cylindern.


Nej, spelar ingen roll vad du säger. Ett avstämt går ALLTID bättre.
Och tyvärr är inte de expansionssystemen det pga att de har en "universal" avstämning som ska lämpa sig till många olika motorer/cylindrar/förgasare mm. Då blir det inge bra.

Dock lirar de rätt bra ändå men ett avstämt är ALLTID bäst.

Men jag förstår att du menade av "köperörern"

ha det//Anton
Det beror hur avgassystemen är avstämda som.
Om man jämför med en hemmaritad pipa som byggd för att ha max vrid vid tex 10000 rpm mot för ett pro-race avgasystsem som är byggt för att ha max vrid i betydligt högre varvtal.
Då säger vi att motorn gav ut mer toppeffekt än med den hemmaritade pipan som hade en motorkaraktär som lämpade sig bra för ban-körning, men röret är fortfarande avstämt för det.
Är då inte köperören avstämt på ett sätt då också?

Man bygger ju avgassystemen för sitt eget användningsområde, men för det kommer inte röret vara optimalt på alla områden.
Kreidlermongo
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 20 november 2007, 20:36

Inlägg av Kreidlermongo »

MR_MX skrev:
Kreidlermongo skrev:
Henry skrev:Kan ju börja att medela:

Det optimala sportröret för AM6: TK/Hebo.

Det optimala sportröret för EBE/EBS: Gianelli.



Detta är den "gyllende regeln" sedan finns det en mängd andra rör som också går lika bra.

Edit: jag menar såklart org.cylindern.


Nej, spelar ingen roll vad du säger. Ett avstämt går ALLTID bättre.
Och tyvärr är inte de expansionssystemen det pga att de har en "universal" avstämning som ska lämpa sig till många olika motorer/cylindrar/förgasare mm. Då blir det inge bra.

Dock lirar de rätt bra ändå men ett avstämt är ALLTID bäst.

Men jag förstår att du menade av "köperörern"

ha det//Anton
Det beror hur avgassystemen är avstämda som.
Om man jämför med en hemmaritad pipa som byggd för att ha max vrid vid tex 10000 rpm mot för ett pro-race avgasystsem som är byggt för att ha max vrid i betydligt högre varvtal.
Då säger vi att motorn gav ut mer toppeffekt än med den hemmaritade pipan som hade en motorkaraktär som lämpade sig bra för ban-körning, men röret är fortfarande avstämt för det.
Är då inte köperören avstämt på ett sätt då också?

Man bygger ju avgassystemen för sitt eget användningsområde, men för det kommer inte röret vara optimalt på alla områden.


Eftersom att du formulerat dig väldigt luddigt så begriper jag inte riktigt vad du egentligen undrar. Skulle du vänligen kunna formulera dig lite tydligare så man begriper vad det är du egentligen menar?

En annan sak är att det är orimligt att en motor har max VRID vid 10 000rpm då max vrid ofta finns i det undre mellanregistret :)

En motor med max vrid vid 10krpm varvar säkert kring 20krpm. Dock ska du INTE blanda ihop vrid och effekt då en motor går som bäst vid det varvtal den har max effekt och inte vrid. Effekt= vrid x Varvtal.

Men formulerar du dig lite bättre svarar jag gärna på din undring.

Dock om man ska vara seriös så sköter man porttimingen efter hur man vill ha effektkurvan och inte avgasröret.
Vad finns det t.e.x för anledning att sätta ut max effekt i pipan vid ett varvtal som man inte har max effekt på i motorn? Dvs vid det varvtal motorn drar igenom MAX luft/bensinblandning per tidsenhet.

Mvh//Anton
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Kreidlermongo skrev:
Henry skrev:Kan ju börja att medela:

Det optimala sportröret för AM6: TK/Hebo.

Det optimala sportröret för EBE/EBS: Gianelli.



Detta är den "gyllende regeln" sedan finns det en mängd andra rör som också går lika bra.

Edit: jag menar såklart org.cylindern.


Nej, spelar ingen roll vad du säger. Ett avstämt går ALLTID bättre.
Och tyvärr är inte de expansionssystemen det pga att de har en "universal" avstämning som ska lämpa sig till många olika motorer/cylindrar/förgasare mm. Då blir det inge bra.

Dock lirar de rätt bra ändå men ett avstämt är ALLTID bäst.

Men jag förstår att du menade av "köperörern"

ha det//Anton
de är ju så att nu lämpar sig denna universalavstämning för dessa cylindrar av en "ren slump", och då får vi va glada för de ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Det var endast en upplysnig detta.
att ni ska hålla i er i dom tråderna som diskuteras och har många sidor.
Istället för starta, Ni som ivll starta söker istället i sökfältet och postar i dom trådarna som finns. Så slipper det bli så rörigt i forumet.
Och det blir lättare att söka, Och helt enkelt roligare forum.

Så Låssmeden kommer nu och låser.
Så fortsätter ni i dom tråderna som redan finns.
8)


Klistrade en avgastråd nu, så ni kan snacka om olika avgasrör där.

//Holman
Låst