MR_MX skrev:Kreidlermongo skrev:Henry skrev:Kan ju börja att medela:
Det optimala sportröret för AM6: TK/Hebo.
Det optimala sportröret för EBE/EBS: Gianelli.
Detta är den "gyllende regeln" sedan finns det en mängd andra rör som också går lika bra.
Edit: jag menar såklart org.cylindern.
Nej, spelar ingen roll vad du säger. Ett avstämt går ALLTID bättre.
Och tyvärr är inte de expansionssystemen det pga att de har en "universal" avstämning som ska lämpa sig till många olika motorer/cylindrar/förgasare mm. Då blir det inge bra.
Dock lirar de rätt bra ändå men ett avstämt är ALLTID bäst.
Men jag förstår att du menade av "köperörern"
ha det//Anton
Det beror hur avgassystemen är avstämda som.
Om man jämför med en hemmaritad pipa som byggd för att ha max vrid vid tex 10000 rpm mot för ett pro-race avgasystsem som är byggt för att ha max vrid i betydligt högre varvtal.
Då säger vi att motorn gav ut mer toppeffekt än med den hemmaritade pipan som hade en motorkaraktär som lämpade sig bra för ban-körning, men röret är fortfarande avstämt för det.
Är då inte köperören avstämt på ett sätt då också?
Man bygger ju avgassystemen för sitt eget användningsområde, men för det kommer inte röret vara optimalt på alla områden.
Eftersom att du formulerat dig väldigt luddigt så begriper jag inte riktigt vad du egentligen undrar. Skulle du vänligen kunna formulera dig lite tydligare så man begriper vad det är du egentligen menar?
En annan sak är att det är orimligt att en motor har max VRID vid 10 000rpm då max vrid ofta finns i det undre mellanregistret
En motor med max vrid vid 10krpm varvar säkert kring 20krpm. Dock ska du INTE blanda ihop vrid och effekt då en motor går som bäst vid det varvtal den har max effekt och inte vrid. Effekt= vrid x Varvtal.
Men formulerar du dig lite bättre svarar jag gärna på din undring.
Dock om man ska vara seriös så sköter man porttimingen efter hur man vill ha effektkurvan och inte avgasröret.
Vad finns det t.e.x för anledning att sätta ut max effekt i pipan vid ett varvtal som man inte har max effekt på i motorn? Dvs vid det varvtal motorn drar igenom MAX luft/bensinblandning per tidsenhet.
Mvh//Anton