Sida 1 av 1
Porta cylinder?
Postat: 18 november 2011, 20:56
av Punkarn
Säkert finns det flera trådar om det skulle jag tro,
Fast är det faktist så att om man Portar cylindern så får man lite mer effekt ur motorn? ger det mycket effekt?
andra frågan då också, vad är en portning i cylindern? äre när man slipar upp de där spolkanalerna eller nå sånt? Tell?

Postat: 18 november 2011, 21:14
av bensinskalle
Man kan väl säga att allmänt är portning att optimera gaskanaler i en förbränningsmotor. Brukar i regel innebära att förstora kanaler, men minst lika mycket om vinklar, radier, allt för att få rätt flöde.
Och svaret på din fråga är både ja och nej, det beror på hur man portar. Man behöver inte uppnå högre effekt genom att porta, finns annat att vinna också
Postat: 18 november 2011, 21:20
av Punkarn
bensinskalle skrev:Man kan väl säga att allmänt är portning att optimera gaskanaler i en förbränningsmotor. Brukar i regel innebära att förstora kanaler, men minst lika mycket om vinklar, radier, allt för att få rätt flöde.
Och svaret på din fråga är både ja och nej, det beror på hur man portar. Man behöver inte uppnå högre effekt genom att porta, finns annat att vinna också
Så man skulle kunna slipa upp kanalerna Väldigt lika då eller skall man behöva ta och skicka den till någon super kille?
När du säger Ja och nej vad menar du då och vinna något mer?

Postat: 18 november 2011, 21:22
av Roxxen96
Punkarn, jag tror han menar att det är både ja och nej att du får mer effekt ur motorn, om du portar fel blir det tvärtom, den går sämre eftersom du modifierar kanalerna som är anpassade för just moppen. Om du inte gör det rätt kan det bli helt fel, själv hade jag aldrig vågat riskera en cylinder på att porta, hade nog lämnat in den, är helt värt i mitt tycke

Men självklart blir det en stor effektskillnad om det görs ordentligt, utav en som är mycket erfaren.
Postat: 18 november 2011, 21:36
av Punkarn
Roxxen96 skrev:Punkarn, jag tror han menar att det är både ja och nej att du får mer effekt ur motorn, om du portar fel blir det tvärtom, den går sämre eftersom du modifierar kanalerna som är anpassade för just moppen. Om du inte gör det rätt kan det bli helt fel, själv hade jag aldrig vågat riskera en cylinder på att porta, hade nog lämnat in den, är helt värt i mitt tycke

Men självklart blir det en stor effektskillnad om det görs ordentligt, utav en som är mycket erfaren.
Får väl se om jag hittar någon Super kille i Finland då.
Postat: 18 november 2011, 21:47
av DiNozzan
Punkarn skrev:Roxxen96 skrev:Punkarn, jag tror han menar att det är både ja och nej att du får mer effekt ur motorn, om du portar fel blir det tvärtom, den går sämre eftersom du modifierar kanalerna som är anpassade för just moppen. Om du inte gör det rätt kan det bli helt fel, själv hade jag aldrig vågat riskera en cylinder på att porta, hade nog lämnat in den, är helt värt i mitt tycke

Men självklart blir det en stor effektskillnad om det görs ordentligt, utav en som är mycket erfaren.
Får väl se om jag hittar någon Super kille i Finland då.
Glöm inte att du ska hitta en ny kolv och sånt med

Nu är inte jag pro på dethär men det är lättare att porta en gjutjärnscylinder än en Aluminium cylinder

Postat: 18 november 2011, 22:08
av siiimooon
DiNozzan skrev:Punkarn skrev:Roxxen96 skrev:Punkarn, jag tror han menar att det är både ja och nej att du får mer effekt ur motorn, om du portar fel blir det tvärtom, den går sämre eftersom du modifierar kanalerna som är anpassade för just moppen. Om du inte gör det rätt kan det bli helt fel, själv hade jag aldrig vågat riskera en cylinder på att porta, hade nog lämnat in den, är helt värt i mitt tycke

Men självklart blir det en stor effektskillnad om det görs ordentligt, utav en som är mycket erfaren.
Får väl se om jag hittar någon Super kille i Finland då.
Glöm inte att du ska hitta en ny kolv och sånt med

Nu är inte jag pro på dethär men det är lättare att porta en gjutjärnscylinder än en Aluminium cylinder

Varför skulle han behöva ny kolv?
Postat: 18 november 2011, 22:50
av DiNozzan
siiimooon skrev:DiNozzan skrev:Punkarn skrev:
Får väl se om jag hittar någon Super kille i Finland då.
Glöm inte att du ska hitta en ny kolv och sånt med

Nu är inte jag pro på dethär men det är lättare att porta en gjutjärnscylinder än en Aluminium cylinder

Varför skulle han behöva ny kolv?
Som sagt jag är inte pro, men man gör ju den till överdimention? Har sett att du kan endel så jag ger mig... Men det är väl det man gör nör man portar?
Postat: 18 november 2011, 23:04
av Nicke_95
DiNozzan skrev:siiimooon skrev:DiNozzan skrev:
Glöm inte att du ska hitta en ny kolv och sånt med

Nu är inte jag pro på dethär men det är lättare att porta en gjutjärnscylinder än en Aluminium cylinder

Varför skulle han behöva ny kolv?
Som sagt jag är inte pro, men man gör ju den till överdimention? Har sett att du kan endel så jag ger mig... Men det är väl det man gör nör man portar?
Men han hade nog inte tänkt att borra i cylinder loppet

Postat: 18 november 2011, 23:55
av siiimooon
DiNozzan skrev:siiimooon skrev:DiNozzan skrev:
Glöm inte att du ska hitta en ny kolv och sånt med

Nu är inte jag pro på dethär men det är lättare att porta en gjutjärnscylinder än en Aluminium cylinder

Varför skulle han behöva ny kolv?
Som sagt jag är inte pro, men man gör ju den till överdimention? Har sett att du kan endel så jag ger mig... Men det är väl det man gör nör man portar?
Nej, man slipar upp portarna.
Man borrar inte upp hela cylinderloppet, då behöver man ny kolv, nytt nicasil och kolv, men det kostar ju bra mkt mer än ett helt nytt cylinderkit.
Postat: 19 november 2011, 01:01
av MrAndersson
siiimooon skrev:DiNozzan skrev:siiimooon skrev:
Varför skulle han behöva ny kolv?
Som sagt jag är inte pro, men man gör ju den till överdimention? Har sett att du kan endel så jag ger mig... Men det är väl det man gör nör man portar?
Nej, man slipar upp portarna.
Man borrar inte upp hela cylinderloppet, då behöver man ny kolv, nytt nicasil och kolv, men det kostar ju bra mkt mer än ett helt nytt cylinderkit.
De ni menar är ju hona? De behöver du inte nytt nicasil till om de är en gjutjärns cylinder? Rätta mig om jag har fel!?
Postat: 19 november 2011, 01:51
av DiNozzan
MrAndersson skrev:siiimooon skrev:DiNozzan skrev:
Som sagt jag är inte pro, men man gör ju den till överdimention? Har sett att du kan endel så jag ger mig... Men det är väl det man gör nör man portar?
Nej, man slipar upp portarna.
Man borrar inte upp hela cylinderloppet, då behöver man ny kolv, nytt nicasil och kolv, men det kostar ju bra mkt mer än ett helt nytt cylinderkit.
De ni menar är ju hona? De behöver du inte nytt nicasil till om de är en gjutjärns cylinder? Rätta mig om jag har fel!?
Nejnejnej

Jag har lärt mig lite iaf

när man honar så bara slipar man upp :litelitelitelitelite: så att om du har skurit en cylinder så försviner reporna

Det jag menade var att borra cyllinderloppet till en överdimetion

Postat: 19 november 2011, 04:26
av G-son
Portning har inget att göra med borrning/honing.
Portning är att anpassa form och storlek på cylinderns portar och kanaler efter egna önskemål - oftast uppslipning, men kan lika gärna vara att man svetsar eller plastar igen om man av en eller annan anledning inte vill ha porten så stor som den är från början.
Vet man vad man pysslar med kan man få mer effekt, man kan flytta effekten till högre eller lägre varvtal, man kan få bredare register, man kan få smalare register, man kan få bättre eller sämre bränsleekonomi... Massor av små detaljer i portarnas form och storlek påverkar hur motorn beter sig.
Postat: 19 november 2011, 12:57
av Axel
Portade min sachs efter lite guider på internet, gick bra som fan men kopplingen höll inte så länge
Btw, finns de nån på forumet som portar o tar en liten slant för det?

kan ju va kul o veta.
Postat: 19 november 2011, 13:06
av CaToXXo
DiNozzan skrev:MrAndersson skrev:siiimooon skrev:
Nej, man slipar upp portarna.
Man borrar inte upp hela cylinderloppet, då behöver man ny kolv, nytt nicasil och kolv, men det kostar ju bra mkt mer än ett helt nytt cylinderkit.
De ni menar är ju hona? De behöver du inte nytt nicasil till om de är en gjutjärns cylinder? Rätta mig om jag har fel!?
Nejnejnej

Jag har lärt mig lite iaf

när man honar så bara slipar man upp :litelitelitelitelite: så att om du har skurit en cylinder så försviner reporna

Det jag menade var att borra cyllinderloppet till en överdimetion

Ja, dvs du mena hona?

Postat: 20 november 2011, 00:16
av KarlssoN^
AxxxeL skrev:Portade min sachs efter lite guider på internet, gick bra som fan men kopplingen höll inte så länge
Btw, finns de nån på forumet som portar o tar en liten slant för det?

kan ju va kul o veta.
Jag portar

dock har jag "bara" portat vänners cylindrar ( mest original, derb i och AM6 cylindrar

)
Postat: 20 november 2011, 01:16
av jonthä
AxxxeL skrev:Portade min sachs efter lite guider på internet, gick bra som fan men kopplingen höll inte så länge
Btw, finns de nån på forumet som portar o tar en liten slant för det?

kan ju va kul o veta.
Jag har portat några cylindrar,siiimooon har några filmer hur hans gick med portad barikit. Sen har jag portat ett flertal cylidnrar med bra resultat.
Film på barikit
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=aNiXavFu ... ideo_title[/youtube]
Varvning med den slöare barikiten
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=cMKMQDur ... ideo_title [/youtube]
Småportad airsal
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=l9Q3ATly ... ideo_title[/youtube]
Och testrun med småportad Prorace.
http://vimeo.com/27787603
Vart kanske lite mkt,men ni ser skillnaden om ni vet hur oportade går.
Postat: 20 november 2011, 02:29
av Punkarn
k, skulle annars frågat dig om du skulle vilja porta min, fast börjar nå inte skicka den till sverige

Postat: 20 november 2011, 03:16
av difaren
Jonthä, Varvar upp till 18k varv är ganska mycket
och den sista gick inte lite bra du.
Postat: 23 november 2011, 21:12
av jonthä
Punkarn skrev:
k, skulle annars frågat dig om du skulle vilja porta min, fast börjar nå inte skicka den till sverige

Synd att det inte går,för har inte så mycket för mig ändå nu så!
Postat: 23 november 2011, 21:13
av jonthä
difaren skrev:Jonthä, Varvar upp till 18k varv är ganska mycket
och den sista gick inte lite bra du.
'
18k e ganska lagom,men det är ju bara vid torrvarvning max effekten låg runt 10-12500rpm.
Postat: 23 november 2011, 21:48
av draclover
Tja jag har 2 frågor!
1 måste cylindern vara inkörd för att man ska porta den
2 är det någon som kan porta en cylinder till mig jag betalar
Postat: 23 november 2011, 21:58
av jonthä
draclover skrev:Tja jag har 2 frågor!
1 måste cylindern vara inkörd för att man ska porta den
2 är det någon som kan porta en cylinder till mig jag betalar
1 Nej den behöver inte vara inkörd för att man ska kunna porta den.
2 Jag kan porta cylindern,filmerna ovanför är några jag portat om du kollar.
mvh
Postat: 23 november 2011, 22:10
av draclover
jonthä skrev:draclover skrev:Tja jag har 2 frågor!
1 måste cylindern vara inkörd för att man ska porta den
2 är det någon som kan porta en cylinder till mig jag betalar
1 Nej den behöver inte vara inkörd för att man ska kunna porta den.
2 Jag kan porta cylindern,filmerna ovanför är några jag portat om du kollar.
mvh
okej den där sista gick jävligt fint

okej men ska snart köpa en cylinder till dracen 70 eller 50 sport är inte säker jag hör av mig när det är tid

Postat: 23 november 2011, 22:23
av jonthä
draclover skrev:jonthä skrev:draclover skrev:Tja jag har 2 frågor!
1 måste cylindern vara inkörd för att man ska porta den
2 är det någon som kan porta en cylinder till mig jag betalar
1 Nej den behöver inte vara inkörd för att man ska kunna porta den.
2 Jag kan porta cylindern,filmerna ovanför är några jag portat om du kollar.
mvh
okej den där sista gick jävligt fint

okej men ska snart köpa en cylinder till dracen 70 eller 50 sport är inte säker jag hör av mig när det är tid

Ja den går helt ok,har inte lyckats att få tändningen att lira ordentligt men den går bra mycket bättre nu än på filmen också!:)
Satsa på 70cc en 50cc sport är knappt märkbar effekt emot original,finns inge botten och inge speciellt varv på grejerna.
Gör det!:)
Postat: 24 november 2011, 07:33
av mallgroda
Erik_ skrev:Portning är att anpassa form och storlek på cylinderns portar och kanaler efter egna önskemål - oftast uppslipning, men kan lika gärna vara att man svetsar eller plastar igen om man av en eller annan anledning inte vill ha porten så stor som den är från början.
Vet man vad man pysslar med kan man få mer effekt, man kan flytta effekten till högre eller lägre varvtal, man kan få bredare register, man kan få smalare register, man kan få bättre eller sämre bränsleekonomi... Massor av små detaljer i portarnas form och storlek påverkar hur motorn beter sig.
Kunde inte ha skrivit det bättre själv

. Det är mycket att ta hänsyn till om det skall bli rätt. Sök på Google efter "den lille ligisten" . Spara ner en kopia på datorn och läs igenom alla avsnitt i allt som står där. Det är inte bara att stoppa in en roterande fil i avgasport eller spolport och vispa runt lite och tro att det blir rätt.
Postat: 24 november 2011, 15:58
av Axel
rexxys mopedprogram
Jonthä, vad skulle du ta för en portning då? 50cc TP cylinder, gjutjärn .

vill mest ha vrid, inte så himla mycket varv.
Postat: 24 november 2011, 16:04
av jonthä
AxxxeL skrev:rexxys mopedprogram
Jonthä, vad skulle du ta för en portning då? 50cc TP cylinder, gjutjärn .

vill mest ha vrid, inte så himla mycket varv.
Bättre om du pm'ar,lättare att få tag på mig då...
Men såg dethär nu iaf:) Skicka pm med mer info vad du vill ha osv!
Postat: 24 november 2011, 16:19
av VoxuzZ
Lånar tråden lite, Någon som vet vad avgasporten på en malossi sport 70cc har för durationer?
