Fast är det faktist så att om man Portar cylindern så får man lite mer effekt ur motorn? ger det mycket effekt?
andra frågan då också, vad är en portning i cylindern? äre när man slipar upp de där spolkanalerna eller nå sånt? Tell?

Så man skulle kunna slipa upp kanalerna Väldigt lika då eller skall man behöva ta och skicka den till någon super kille?bensinskalle skrev:Man kan väl säga att allmänt är portning att optimera gaskanaler i en förbränningsmotor. Brukar i regel innebära att förstora kanaler, men minst lika mycket om vinklar, radier, allt för att få rätt flöde.
Och svaret på din fråga är både ja och nej, det beror på hur man portar. Man behöver inte uppnå högre effekt genom att porta, finns annat att vinna också
Får väl se om jag hittar någon Super kille i Finland då.Roxxen96 skrev:Punkarn, jag tror han menar att det är både ja och nej att du får mer effekt ur motorn, om du portar fel blir det tvärtom, den går sämre eftersom du modifierar kanalerna som är anpassade för just moppen. Om du inte gör det rätt kan det bli helt fel, själv hade jag aldrig vågat riskera en cylinder på att porta, hade nog lämnat in den, är helt värt i mitt tyckeMen självklart blir det en stor effektskillnad om det görs ordentligt, utav en som är mycket erfaren.
Glöm inte att du ska hitta en ny kolv och sånt medPunkarn skrev:Får väl se om jag hittar någon Super kille i Finland då.Roxxen96 skrev:Punkarn, jag tror han menar att det är både ja och nej att du får mer effekt ur motorn, om du portar fel blir det tvärtom, den går sämre eftersom du modifierar kanalerna som är anpassade för just moppen. Om du inte gör det rätt kan det bli helt fel, själv hade jag aldrig vågat riskera en cylinder på att porta, hade nog lämnat in den, är helt värt i mitt tyckeMen självklart blir det en stor effektskillnad om det görs ordentligt, utav en som är mycket erfaren.
Varför skulle han behöva ny kolv?DiNozzan skrev:Glöm inte att du ska hitta en ny kolv och sånt medPunkarn skrev:Får väl se om jag hittar någon Super kille i Finland då.Roxxen96 skrev:Punkarn, jag tror han menar att det är både ja och nej att du får mer effekt ur motorn, om du portar fel blir det tvärtom, den går sämre eftersom du modifierar kanalerna som är anpassade för just moppen. Om du inte gör det rätt kan det bli helt fel, själv hade jag aldrig vågat riskera en cylinder på att porta, hade nog lämnat in den, är helt värt i mitt tyckeMen självklart blir det en stor effektskillnad om det görs ordentligt, utav en som är mycket erfaren.
Nu är inte jag pro på dethär men det är lättare att porta en gjutjärnscylinder än en Aluminium cylinder
Som sagt jag är inte pro, men man gör ju den till överdimention? Har sett att du kan endel så jag ger mig... Men det är väl det man gör nör man portar?siiimooon skrev:Varför skulle han behöva ny kolv?DiNozzan skrev:Glöm inte att du ska hitta en ny kolv och sånt medPunkarn skrev: Får väl se om jag hittar någon Super kille i Finland då.Nu är inte jag pro på dethär men det är lättare att porta en gjutjärnscylinder än en Aluminium cylinder
Men han hade nog inte tänkt att borra i cylinder loppetDiNozzan skrev:Som sagt jag är inte pro, men man gör ju den till överdimention? Har sett att du kan endel så jag ger mig... Men det är väl det man gör nör man portar?siiimooon skrev:Varför skulle han behöva ny kolv?DiNozzan skrev: Glöm inte att du ska hitta en ny kolv och sånt medNu är inte jag pro på dethär men det är lättare att porta en gjutjärnscylinder än en Aluminium cylinder
Nej, man slipar upp portarna.DiNozzan skrev:Som sagt jag är inte pro, men man gör ju den till överdimention? Har sett att du kan endel så jag ger mig... Men det är väl det man gör nör man portar?siiimooon skrev:Varför skulle han behöva ny kolv?DiNozzan skrev: Glöm inte att du ska hitta en ny kolv och sånt medNu är inte jag pro på dethär men det är lättare att porta en gjutjärnscylinder än en Aluminium cylinder
De ni menar är ju hona? De behöver du inte nytt nicasil till om de är en gjutjärns cylinder? Rätta mig om jag har fel!?siiimooon skrev:Nej, man slipar upp portarna.DiNozzan skrev:Som sagt jag är inte pro, men man gör ju den till överdimention? Har sett att du kan endel så jag ger mig... Men det är väl det man gör nör man portar?siiimooon skrev: Varför skulle han behöva ny kolv?
Man borrar inte upp hela cylinderloppet, då behöver man ny kolv, nytt nicasil och kolv, men det kostar ju bra mkt mer än ett helt nytt cylinderkit.
NejnejnejMrAndersson skrev:De ni menar är ju hona? De behöver du inte nytt nicasil till om de är en gjutjärns cylinder? Rätta mig om jag har fel!?siiimooon skrev:Nej, man slipar upp portarna.DiNozzan skrev: Som sagt jag är inte pro, men man gör ju den till överdimention? Har sett att du kan endel så jag ger mig... Men det är väl det man gör nör man portar?
Man borrar inte upp hela cylinderloppet, då behöver man ny kolv, nytt nicasil och kolv, men det kostar ju bra mkt mer än ett helt nytt cylinderkit.
Ja, dvs du mena hona?DiNozzan skrev:NejnejnejMrAndersson skrev:De ni menar är ju hona? De behöver du inte nytt nicasil till om de är en gjutjärns cylinder? Rätta mig om jag har fel!?siiimooon skrev: Nej, man slipar upp portarna.
Man borrar inte upp hela cylinderloppet, då behöver man ny kolv, nytt nicasil och kolv, men det kostar ju bra mkt mer än ett helt nytt cylinderkit.Jag har lärt mig lite iaf
när man honar så bara slipar man upp :litelitelitelitelite: så att om du har skurit en cylinder så försviner reporna
Det jag menade var att borra cyllinderloppet till en överdimetion
Jag portarAxxxeL skrev:Portade min sachs efter lite guider på internet, gick bra som fan men kopplingen höll inte så länge
Btw, finns de nån på forumet som portar o tar en liten slant för det?kan ju va kul o veta.
Jag har portat några cylindrar,siiimooon har några filmer hur hans gick med portad barikit. Sen har jag portat ett flertal cylidnrar med bra resultat.AxxxeL skrev:Portade min sachs efter lite guider på internet, gick bra som fan men kopplingen höll inte så länge
Btw, finns de nån på forumet som portar o tar en liten slant för det?kan ju va kul o veta.
k, skulle annars frågat dig om du skulle vilja porta min, fast börjar nå inte skicka den till sverigejonthä skrev:Jag har portat några cylindrar,siiimooon har några filmer hur hans gick med portad barikit. Sen har jag portat ett flertal cylidnrar med bra resultat.AxxxeL skrev:Portade min sachs efter lite guider på internet, gick bra som fan men kopplingen höll inte så länge
Btw, finns de nån på forumet som portar o tar en liten slant för det?kan ju va kul o veta.
Film på barikit
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aNiXavFu ... ideo_title[/youtube]
Varvning med den slöare barikiten
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cMKMQDur ... ideo_title [/youtube]
Småportad airsal
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=l9Q3ATly ... ideo_title[/youtube]
Och testrun med småportad Prorace.
http://vimeo.com/27787603
Vart kanske lite mkt,men ni ser skillnaden om ni vet hur oportade går.
draclover skrev:Tja jag har 2 frågor!
1 måste cylindern vara inkörd för att man ska porta den
2 är det någon som kan porta en cylinder till mig jag betalar
okej den där sista gick jävligt fintjonthä skrev:draclover skrev:Tja jag har 2 frågor!
1 måste cylindern vara inkörd för att man ska porta den
2 är det någon som kan porta en cylinder till mig jag betalar
1 Nej den behöver inte vara inkörd för att man ska kunna porta den.
2 Jag kan porta cylindern,filmerna ovanför är några jag portat om du kollar.
mvh
Ja den går helt ok,har inte lyckats att få tändningen att lira ordentligt men den går bra mycket bättre nu än på filmen också!:)draclover skrev:okej den där sista gick jävligt fintjonthä skrev:draclover skrev:Tja jag har 2 frågor!
1 måste cylindern vara inkörd för att man ska porta den
2 är det någon som kan porta en cylinder till mig jag betalar
1 Nej den behöver inte vara inkörd för att man ska kunna porta den.
2 Jag kan porta cylindern,filmerna ovanför är några jag portat om du kollar.
mvhokej men ska snart köpa en cylinder till dracen 70 eller 50 sport är inte säker jag hör av mig när det är tid
Kunde inte ha skrivit det bättre självErik_ skrev:Portning är att anpassa form och storlek på cylinderns portar och kanaler efter egna önskemål - oftast uppslipning, men kan lika gärna vara att man svetsar eller plastar igen om man av en eller annan anledning inte vill ha porten så stor som den är från början.
Vet man vad man pysslar med kan man få mer effekt, man kan flytta effekten till högre eller lägre varvtal, man kan få bredare register, man kan få smalare register, man kan få bättre eller sämre bränsleekonomi... Massor av små detaljer i portarnas form och storlek påverkar hur motorn beter sig.
AxxxeL skrev:rexxys mopedprogram![]()
![]()
Jonthä, vad skulle du ta för en portning då? 50cc TP cylinder, gjutjärn .vill mest ha vrid, inte så himla mycket varv.