Sida 1 av 1

Derbi går konstigt

Postat: 16 november 2011, 15:56
av HUBBA
Tja!
Bytte min Aerox mot en Derbi Senda -07.
Det går inte att kicka igång den när den är kall. Man måste springa igång den.
När moppen är igång måste jag varva upp den hela tiden, annars dör den.
När man har sprungit igång moppen och ska köra iväg måste jag också varva skit mycket innan den kommer in i effektkurvan.
Jag har dock inte kört så mycket med den än, och den har knappt blivit varm.

Han jag bytte med, skyller på att det är kallt ute och att den har stått still i 2mdr.
Kan det verkligen passa? Någon som har erfarenhet av detta?

Tackar! 8)

Re: Derbi går konstigt

Postat: 16 november 2011, 16:00
av Tobiiash
HUBBA skrev:Tja!
Bytte min Aerox mot en Derbi Senda -07.
Det går inte att kicka igång den när den är kall. Man måste springa igång den.
När moppen är igång måste jag varva upp den hela tiden, annars dör den.
När man har sprungit igång moppen och ska köra iväg måste jag också varva skit mycket innan den kommer in i effektkurvan.
Jag har dock inte kört så mycket med den än, och den har knappt blivit varm.

Han jag bytte med, skyller på att det är kallt ute och att den har stått still i 2mdr.
Kan det verkligen passa? Någon som har erfarenhet av detta?

Tackar! 8)

Sketen kolv och kolvringar

Re: Derbi går konstigt

Postat: 16 november 2011, 16:01
av HUBBA
Tobiiash skrev:Sketen kolv och kolvringar
Är du säker? :0

Postat: 16 november 2011, 16:01
av joar
kall luft är ju syrerikare än varm luft, så testa justera luft skruven lite q:

Postat: 16 november 2011, 16:09
av HUBBA
Tackar!
Men luftskruven hjälper väl inte på att man inte kan kicka igång den?

Postat: 16 november 2011, 16:11
av somlow
Testat att choka?

Postat: 16 november 2011, 16:13
av kjelle
HUBBA skrev:Tackar!
Men luftskruven hjälper väl inte på att man inte kan kicka igång den?
Varför skulle den inte?

Postat: 16 november 2011, 16:14
av Angelofhevn
låter som din Derbi har lite låg compression
börjar bli kolv byte snart :/

Postat: 16 november 2011, 16:15
av HUBBA
kjelle skrev:
HUBBA skrev:Tackar!
Men luftskruven hjälper väl inte på att man inte kan kicka igång den?
Varför skulle den inte?
Vet inte.. :)
Men jag ska gå ner och kolla nu.

Postat: 16 november 2011, 16:18
av MrAndersson
hur är tomgången då? Pröva att ha skruven ca 1.5 varv ut!

Postat: 16 november 2011, 16:23
av joar
topplockspackningen hel? när byttes kolven senast? va har du för trim?

Postat: 16 november 2011, 16:32
av HUBBA
Glömde skriva att den går bra på 3:an och resten.
Har aldrig haft crossmoppe innan, så vart hittar jag luftskruven? :oops:

Det sitter trimrör på
:)

Postat: 16 november 2011, 16:46
av joar
du, jag tror du har för litet huvud munstycke q: kolla tändstiftet (:

Postat: 16 november 2011, 16:56
av somlow
HUBBA skrev:Glömde skriva att den går bra på 3:an och resten.
Har aldrig haft crossmoppe innan, så vart hittar jag luftskruven? :oops:

Det sitter trimrör på
:)
Luftskruv finns på scooter också..

Du har antagligen ett förlitet munstycke. Testa att choka (om du inte har automat) Blir det ingen skillnad, testa att gå upp någon storlek i munstycke.

Postat: 16 november 2011, 17:04
av HUBBA
joar skrev:du, jag tror du har för litet huvud munstycke q: kolla tändstiftet (:
Okej, tack. Men hur kollar jag tändstiftet på en Derbi?.. :oops:

Postat: 16 november 2011, 17:05
av Trinity
Skruva loss från topplocket bara?

Postat: 16 november 2011, 17:10
av joar
HUBBA skrev:
joar skrev:du, jag tror du har för litet huvud munstycke q: kolla tändstiftet (:
Okej, tack. Men hur kollar jag tändstiftet på en Derbi?.. :oops:


asså inget illa menat, men har du alls några kunskaper om att meka? q:

vet du vad ett tändstift är då? (:

Postat: 16 november 2011, 17:13
av HUBBA
joar skrev:
HUBBA skrev:
joar skrev:du, jag tror du har för litet huvud munstycke q: kolla tändstiftet (:
Okej, tack. Men hur kollar jag tändstiftet på en Derbi?.. :oops:


asså inget illa menat, men har du alls några kunskaper om att meka? q:

vet du vad ett tändstift är då? (:
Haha, ja.. Vet också hur man kollar tändstiftet, vet inte varför jag frågade :roll:

EDIT: Men tack så mycket! Skriver sen när jag har kollat tändstift & luftskruven :D

Postat: 16 november 2011, 17:23
av joar
asså man "kollar" inte luft skruven, man justerar den för att få en bättre bensin/ luftblandning (; men ta gärna kort på tändstiftet så vi får se hur det ser ut (:

Postat: 16 november 2011, 17:32
av willemedDERBIN
trevliga ider ....

ni måste bestycka den efter VÄDRET ....

jovisst det kan vara med kolven men på denna tiden av året år äre TROLIGAST att det är vädret ^^

Postat: 16 november 2011, 17:36
av HUBBA
joar skrev:asså man "kollar" inte luft skruven, man justerar den för att få en bättre bensin/ luftblandning (; men ta gärna kort på tändstiftet så vi får se hur det ser ut (:
Haha. dum är jag inte :D

Postat: 16 november 2011, 17:49
av joar
du är inte dum, du har bara otur när du tänker...
hahah nä, nu ska ja vara en sneeel heeest ;D

Postat: 16 november 2011, 17:57
av Senda_Stoffe
testa att fylla på med bensin/slå på tändningen... brukar hjälpa :)

Postat: 16 november 2011, 18:43
av HUBBA
Senda_Stoffe skrev:testa att fylla på med bensin/slå på tändningen... brukar hjälpa :)
Måste man ha bensin i moppen?.. :?


Nej, men jag har kollat tändstiftet och det ser bra ut. Det är också gnista.
Min granne sa att jag skulle ställa den i källaren där det är typ 20grader, över natten, sen testa att kicka igång den igen..

Postat: 17 november 2011, 18:13
av philip95
Låter lite som mitt problem och min tomgångsskruv är borta så jag måste choka och ha full gas för att den ska gå igång :wink: Så prova att justera tomgången om skruven finns kvar.

Postat: 17 november 2011, 18:35
av HUBBA
Skruvan finns kvar, har skruvat på den, men det gör ingen skillnad.
Känns också sjukt konstigt att den inte kommer in i effektkurvan på 2:an :P

Ska jag fixa en film, så ni får se? Kanske lite lättare. :)