Sida 1 av 2

Bensinskallen bygger 240 TURBO, projekt avslutat

Postat: 5 november 2011, 23:03
av bensinskalle
Se update sida 2

Skallens 240 turbo projekt


Jag tänkte att det är dags att visa att även jag kan ett å annat, så folk inte sitter och tror att jag är nån jefla tomte som bara tror att han kan...

Bild

Bakgrund

Objektet i sig är en 240Gl -82, och min första "riktiga" bil ;). Bilen var väl relativt fin när jag köpte den, men sen gick det utför. Förra vintern fick bilen smaka på både det ena och det andra. Sladdade in i en schysst snövall så ena tröskeln blev helt inklämd, tog ett träd på infarten när de gick lite väl brett och lite annat sånt ;)

Bild

Har dessutom kört sönder 2 motorer med den. Den första pajade termostaten på. Fortsatte dock köra och efter 15 minuters kokning small topplockspackningen. Ventilstyrningar helt sönderslitna, toppen skev en millimeter. Så de var bara att lyfta ur och kasta.

Hinkade i en ny motor och den höll till i somras. Motorn fick nog lite väl mycke stryk i vintras troligen, så en vacker dag i somras gick ett vevlager så det blev ett otroligt härligt knack i motorn. Andra motorn avklarad alltså.

I vintras gick dessutom bakaxeln. Diffaxeln släppte och tuggade sönder pinjong och lite annat. Jag hade dock en svetsdiffad bakaxel låg då som jag kastade i istället, perfekt!

Bild

Bilen har stått sen i somras när andra motorn pajja, började köra med en annan bil istället. Men nu till hösten blev jag så jävla sugen på en najs vinterbil och skruva lite så planer började ploppa upp rörande bilen. Den är ju ett perfekt vinterobjekt, dels för att den redan är riktigt sunkig, bulig, och den har redan svetsdiff. Dessutom ringde en polare och frågade om jag ville ha en gratis motor, en turbomotor :shock:. Klart som fan jag tackade ja ;) TACK Patrik!

Så jag och en annan polare har nu bestämt oss för att bilen ska få en ny, tredje motor och kittas för att köras på isen i vinter. Kanske på lite andra bra ställen också ;) Vem vet vad som händer sen... :shock: Effekt får man aldrig nog av.....


Projektet

Projektet kommer gå segt och uppdateras sällan p.g.a. att jag pluggar på annan ort. Tanken är att göra ett storryck under jullovet och göra mycket då. Med mig har jag som sagt min polare som jag "delar" projektet med



MÅL:

Få ihop en potent is/ rallybil att köra skiten ur i vinter :twisted:

FAKTA:

Bil:
volvo 240GL -82

Motor:
-b21ET
-2130 cc
-155 hk @ 5700rpm, 185 hk @ 5700rpm med intercooler
(intercooler på gång :twisted: )
-Mekanisk insprutning
-Smidd vevaxel
-M-stakar
-Smidda kolvar
-Aggregat okänt men troligtvis original i alla fall ;)

ATT GÖRA:

Motor:
-Sätta i turbomotorn[Klart]
-Koppla in motorelen [Klart]
-Fixa tryckslangar och dump[Kommer]
-IC [Kanske]
-Fixa bränslesystem [Kommer]
-Koppla in insprutningen [Kommer]
-Svetsa avgassystem [Kommer]
-Trimma mer! [kanske]

Karossen:
-Rensa ur onödig el och skit [Pågång]
-Svetsdiff [Klart]
-Rensa ur inredning [Kommer]
-Sänka mer bak [Kommer]
-Dubba en uppsättning däck [Kommer]
-Svetsa i bur i bilen [Kanske]
-Extraljus [Kanske]
-Hasplåt [Kommer]
-Sportstolar och bälte [Kanske]


Projektstart 4/11 -11


In me härket i garaget. Motorn startade faktiskt efter att ha stått sen i somras, men satan va de knackade ^^

Bild

En sån där coolingbild med spejsad vinkel

Bild

Snabbt gjort att riva loss allt och plocka bort fronten

Bild

Bild

Ja prövade på spanjorfotografering. Alltså röra kameran så mycket som det bara går när man filmar/ tar kort! Kolla alla jävla youtubefilmer på spanska moppar så förstår ni :roll:

Bild

Bild

Fräsigaste motorn som någonsin råkat landa i den här bilen 8)

Bild

Fiiint ;)

Tyvärr saknas diverse detaljer... Tryckrör, oljeretur och luftfilterboxen till bränslehuvudet are gone missing. Men jag råkade snubbla över en annons på ALLA saker som saknas, bland annat en schysst intercooler, så det kanske ramlar in lite delar så småningom ;)


Update 3/12 -11

Delarna är nu på ingång! Sakerna lämnade LuuulE igår ;)

-IC
-Tryckrör/ slangar
-Downpipe
-K-jet
-Svanhalsinsug
-Dumpventil

Landar förhoppningsvis tisdag eller så.

Det blir eventuellt en ny tank i bilen. Original ska rivas bort och en ny hemmagjord fuelcell ska svetsas ihop troligen. Det blir en tank som placeras ovanför bakaxeln och sedan en pump nere i skuffen så soppan får lite fall. Detta för att slippa köpa och bygga in en förpump i tanken.

Eventuellt blir de en catchtank på de, kombinerat med ordentliga skvalpplåtar i huvudtanken. Eventuellt skiter vi i catchtank och bygger huvudtanken så att den behåller maximalt med bensin vid slanganslutningen till pumpen.


Update 10/12 -11

Sakerna har nu anlänt. IC, tryckrör, slangar, svanhalsinsug, downpipe, dumpventil, insprut.

Så nu ska jag bara se till att kleta klart med dessa jefla tentor och bege mig hemåt om nån vecka. Bara hoppas att garaget är någorlunda ledigt...

Just nu lutar det åt att vi knåpar ihop en tank av en jeepdunk. Fanns inte möjlighet att svetsa ihop en egen fuelcell, och köpa en färdig blir lite onödigt dyrt. Sen så saknas bara soppapump, bensinslangar, lite avgassystem och oljeretur till turbon innan ett startförsök.

Postat: 5 november 2011, 23:07
av Mattyyy
Bästa projektet på tsr kommer det bli särskilt om det dyker upp ett par videos som bevisar att du kan köra också.

Kommer följa mer än mina egna projekt

Postat: 5 november 2011, 23:09
av wille95
fan va najs :D

Postat: 5 november 2011, 23:20
av KarlssoN^
Detta kommer bli riktigt nice du :) Alltid roligt med is/rally bil :)
Har själv byttat upp mig ifrån en 745gl till en 945 2.0 fulltryckare, dock krockad men inte så farligt :)

Postat: 5 november 2011, 23:25
av Nutbreaker
skit najs, kommer lätt följas!!!!

Postat: 5 november 2011, 23:40
av yamaha-anton
jävligt schysst projeckt

Postat: 5 november 2011, 23:49
av moppepojk
Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?

Postat: 5 november 2011, 23:52
av Victorh
-Sportstolar och bälte [Kanske]

hahha bälte är överskattat :D

nämen förstod vad du menade ^^

kommer följas :D

Postat: 5 november 2011, 23:56
av Mattyyy
Victorh skrev:-Sportstolar och bälte [Kanske]

hahha bälte är överskattat :D

nämen förstod vad du menade ^^

kommer följas :D
Jävla fjollsnöre kan man ju inte ha :lol:

Postat: 5 november 2011, 23:58
av antonpg94
Lär ju bli lätt att man följer!!

Postat: 6 november 2011, 00:05
av Vivaadam
fett !
Kommer följas

Postat: 6 november 2011, 00:19
av Bridgestone95
skit nice !!! detta ska följas :D

frästen du bensinskalle ?? har du slutat som moderat här på TSR ? har hört några st sakt det ? :/

Postat: 6 november 2011, 00:23
av HondaPojkeN
Fan va nice! 240 e så jävla balla :d

Postat: 6 november 2011, 00:28
av potog
Vad för motor? 16v eller?

alltid kul å se en 240 :D

pm om du behöver delar då min morbror (är samlare) rör sig i volvo kretsarna och har kontakter nere i tyskland osv

Postat: 6 november 2011, 00:38
av 2stroke4ever
moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju? :roll:

Postat: 6 november 2011, 00:38
av larsniklas
Gulligt. Föredrar dock 2 hjulingar :)

Postat: 6 november 2011, 00:53
av Bridgestone95
bensinskalle är du fortfarande moderat här på TSR ??

Postat: 6 november 2011, 00:55
av Mura
Bridgestone95 skrev:bensinskalle är du fortfarande moderat här på TSR ??
HAHA.

volvon ser "bra" ut. kul projekt!

Postat: 6 november 2011, 01:13
av bensinskalle
moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
De är just på vintern de är extra viktigt. Kör man originaldiff, ospärrat, så går den sönder när man åker och spinner hela tiden.
Vad för motor? 16v eller?
B21ET ;)

16v är overkill, men klart coolast
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju?
Får se hur lågt den går att få, är ju förstås en fördel om inte skruvarna käkar upp allting förstås ;) Men ju lägre desto bättre. Kör man med svetsad axel vill man ha bakvagnen så styv som möjligt, annars går de bara rakt fram ;)

Postat: 6 november 2011, 01:15
av DenSvartaArken
Vad är det för motor som ska i?
En D25 T.I.C Turbo kanske? :D
Eller, det hoppas jag på iaf ;)

Postat: 6 november 2011, 01:23
av potog
bensinskalle skrev:
moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
De är just på vintern de är extra viktigt. Kör man originaldiff, ospärrat, så går den sönder när man åker och spinner hela tiden.
Vad för motor? 16v eller?
B21ET ;)

16v är overkill, men klart coolast
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju?
Får se hur lågt den går att få, är ju förstås en fördel om inte skruvarna käkar upp allting förstås ;) Men ju lägre desto bättre. Kör man med svetsad axel vill man ha bakvagnen så styv som möjligt, annars går de bara rakt fram ;)
16v overkill det hade jag inte sagt ;)

Å varför vara så simpel å köra med turbo? Utmana dig själv med å få den kompressor mattad :D då får du ju bättre tryck på dom låga varven :D

Postat: 6 november 2011, 19:28
av moppepojk
2stroke4ever skrev:
moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju? :roll:
Jo jag vet vad svetts diff är jag vet även vad t.ex lamelldiff och slungdiff är. Men det är ju onödigt att ha det på vintern :P

Postat: 6 november 2011, 19:34
av 2stroke4ever
najj, fan så mycket bättre.

Postat: 6 november 2011, 19:48
av Macko96
Nice! kul med ett till bil projekt :D

Postat: 6 november 2011, 20:22
av bensinskalle
moppepojk skrev:
2stroke4ever skrev:
moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju? :roll:
Jo jag vet vad svetts diff är jag vet även vad t.ex lamelldiff och slungdiff är. Men det är ju onödigt att ha det på vintern :P
Som sagt, utan låsning kör man sönder diffen på vintern. Och det driver fan så mycket bättre om man har låsning också

Postat: 6 november 2011, 20:35
av kjelle
Underbart! <3

Postat: 6 november 2011, 22:37
av bensinskalle
Update ;)

Postat: 6 november 2011, 22:49
av ktm_danielsson
2stroke4ever skrev:
moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju? :roll:
Det här med diffning är ju rätt ironiskt, man säger att bilen är "odiffad" om den diffar men om man t.ex som i det här fallet har svetsat skiten då är den diffad, fast den diffar ju inte längre? Nåväl nog om det ;)

Ska bli kul att följa lite annorlunda projekt här än mopeder, letar faktist efter vinterbil själv just nu :)

Postat: 3 december 2011, 22:53
av bensinskalle
Och så en liten update efter ett ganska långt uppehåll ;)

Postat: 3 december 2011, 23:07
av Josef Jabbari
bytte du inte du kam remmen när du hadde motorn ute? :o

Postat: 3 december 2011, 23:07
av potog
Vilken gullig liten turbo :P

Ser bra ut! :D
Bur e väl onödigt å ha? hade jag sagt i alla fal om du nu inte vill styva upp karossen ;)

Postat: 3 december 2011, 23:15
av ValoPallo
Haha, dina två motorbyten påminner mig om en kille i trakten som fällde en kommentar angående min moped:

"Ja, jag hade ju en sån där jag också en gång i tiden, men den höll inte länge"

Postat: 3 december 2011, 23:59
av riejumikäl
Gött zigienarhäng den hade när du köpte den :)

Postat: 4 december 2011, 00:30
av bensinskalle
Josef Jabbari skrev:bytte du inte du kam remmen när du hadde motorn ute? :o
Tar 3 sekunder att byta på plats. Men den som sitter på är fräsch så de behövs ändå inte

Postat: 4 december 2011, 08:31
av joar
Fränt (måste ju kommentera någon ting så ja ser när det uppdateras :roll: )