Bensinskallen bygger 240 TURBO, projekt avslutat

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Bensinskallen bygger 240 TURBO, projekt avslutat

Inlägg av bensinskalle »

Se update sida 2

Skallens 240 turbo projekt


Jag tänkte att det är dags att visa att även jag kan ett å annat, så folk inte sitter och tror att jag är nån jefla tomte som bara tror att han kan...

Bild

Bakgrund

Objektet i sig är en 240Gl -82, och min första "riktiga" bil ;). Bilen var väl relativt fin när jag köpte den, men sen gick det utför. Förra vintern fick bilen smaka på både det ena och det andra. Sladdade in i en schysst snövall så ena tröskeln blev helt inklämd, tog ett träd på infarten när de gick lite väl brett och lite annat sånt ;)

Bild

Har dessutom kört sönder 2 motorer med den. Den första pajade termostaten på. Fortsatte dock köra och efter 15 minuters kokning small topplockspackningen. Ventilstyrningar helt sönderslitna, toppen skev en millimeter. Så de var bara att lyfta ur och kasta.

Hinkade i en ny motor och den höll till i somras. Motorn fick nog lite väl mycke stryk i vintras troligen, så en vacker dag i somras gick ett vevlager så det blev ett otroligt härligt knack i motorn. Andra motorn avklarad alltså.

I vintras gick dessutom bakaxeln. Diffaxeln släppte och tuggade sönder pinjong och lite annat. Jag hade dock en svetsdiffad bakaxel låg då som jag kastade i istället, perfekt!

Bild

Bilen har stått sen i somras när andra motorn pajja, började köra med en annan bil istället. Men nu till hösten blev jag så jävla sugen på en najs vinterbil och skruva lite så planer började ploppa upp rörande bilen. Den är ju ett perfekt vinterobjekt, dels för att den redan är riktigt sunkig, bulig, och den har redan svetsdiff. Dessutom ringde en polare och frågade om jag ville ha en gratis motor, en turbomotor :shock:. Klart som fan jag tackade ja ;) TACK Patrik!

Så jag och en annan polare har nu bestämt oss för att bilen ska få en ny, tredje motor och kittas för att köras på isen i vinter. Kanske på lite andra bra ställen också ;) Vem vet vad som händer sen... :shock: Effekt får man aldrig nog av.....


Projektet

Projektet kommer gå segt och uppdateras sällan p.g.a. att jag pluggar på annan ort. Tanken är att göra ett storryck under jullovet och göra mycket då. Med mig har jag som sagt min polare som jag "delar" projektet med



MÅL:

Få ihop en potent is/ rallybil att köra skiten ur i vinter :twisted:

FAKTA:

Bil:
volvo 240GL -82

Motor:
-b21ET
-2130 cc
-155 hk @ 5700rpm, 185 hk @ 5700rpm med intercooler
(intercooler på gång :twisted: )
-Mekanisk insprutning
-Smidd vevaxel
-M-stakar
-Smidda kolvar
-Aggregat okänt men troligtvis original i alla fall ;)

ATT GÖRA:

Motor:
-Sätta i turbomotorn[Klart]
-Koppla in motorelen [Klart]
-Fixa tryckslangar och dump[Kommer]
-IC [Kanske]
-Fixa bränslesystem [Kommer]
-Koppla in insprutningen [Kommer]
-Svetsa avgassystem [Kommer]
-Trimma mer! [kanske]

Karossen:
-Rensa ur onödig el och skit [Pågång]
-Svetsdiff [Klart]
-Rensa ur inredning [Kommer]
-Sänka mer bak [Kommer]
-Dubba en uppsättning däck [Kommer]
-Svetsa i bur i bilen [Kanske]
-Extraljus [Kanske]
-Hasplåt [Kommer]
-Sportstolar och bälte [Kanske]


Projektstart 4/11 -11


In me härket i garaget. Motorn startade faktiskt efter att ha stått sen i somras, men satan va de knackade ^^

Bild

En sån där coolingbild med spejsad vinkel

Bild

Snabbt gjort att riva loss allt och plocka bort fronten

Bild

Bild

Ja prövade på spanjorfotografering. Alltså röra kameran så mycket som det bara går när man filmar/ tar kort! Kolla alla jävla youtubefilmer på spanska moppar så förstår ni :roll:

Bild

Bild

Fräsigaste motorn som någonsin råkat landa i den här bilen 8)

Bild

Fiiint ;)

Tyvärr saknas diverse detaljer... Tryckrör, oljeretur och luftfilterboxen till bränslehuvudet are gone missing. Men jag råkade snubbla över en annons på ALLA saker som saknas, bland annat en schysst intercooler, så det kanske ramlar in lite delar så småningom ;)


Update 3/12 -11

Delarna är nu på ingång! Sakerna lämnade LuuulE igår ;)

-IC
-Tryckrör/ slangar
-Downpipe
-K-jet
-Svanhalsinsug
-Dumpventil

Landar förhoppningsvis tisdag eller så.

Det blir eventuellt en ny tank i bilen. Original ska rivas bort och en ny hemmagjord fuelcell ska svetsas ihop troligen. Det blir en tank som placeras ovanför bakaxeln och sedan en pump nere i skuffen så soppan får lite fall. Detta för att slippa köpa och bygga in en förpump i tanken.

Eventuellt blir de en catchtank på de, kombinerat med ordentliga skvalpplåtar i huvudtanken. Eventuellt skiter vi i catchtank och bygger huvudtanken så att den behåller maximalt med bensin vid slanganslutningen till pumpen.


Update 10/12 -11

Sakerna har nu anlänt. IC, tryckrör, slangar, svanhalsinsug, downpipe, dumpventil, insprut.

Så nu ska jag bara se till att kleta klart med dessa jefla tentor och bege mig hemåt om nån vecka. Bara hoppas att garaget är någorlunda ledigt...

Just nu lutar det åt att vi knåpar ihop en tank av en jeepdunk. Fanns inte möjlighet att svetsa ihop en egen fuelcell, och köpa en färdig blir lite onödigt dyrt. Sen så saknas bara soppapump, bensinslangar, lite avgassystem och oljeretur till turbon innan ett startförsök.
Senast redigerad av bensinskalle den 26 juni 2013, 19:33, redigerad totalt 4 gång.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Bästa projektet på tsr kommer det bli särskilt om det dyker upp ett par videos som bevisar att du kan köra också.

Kommer följa mer än mina egna projekt
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

fan va najs :D
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Detta kommer bli riktigt nice du :) Alltid roligt med is/rally bil :)
Har själv byttat upp mig ifrån en 745gl till en 945 2.0 fulltryckare, dock krockad men inte så farligt :)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

skit najs, kommer lätt följas!!!!
Stuntriding is not a crime!
yamaha-anton
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 1 juli 2011, 21:40
Ort: Borås

Inlägg av yamaha-anton »

jävligt schysst projeckt
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 590
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:55
Ort: Eddie Meduza

Inlägg av moppepojk »

Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

-Sportstolar och bälte [Kanske]

hahha bälte är överskattat :D

nämen förstod vad du menade ^^

kommer följas :D
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Victorh skrev:-Sportstolar och bälte [Kanske]

hahha bälte är överskattat :D

nämen förstod vad du menade ^^

kommer följas :D
Jävla fjollsnöre kan man ju inte ha :lol:
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

Lär ju bli lätt att man följer!!
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Inlägg: 591
Blev medlem: 20 februari 2011, 15:12
Kontakt:

Inlägg av Vivaadam »

fett !
Kommer följas
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
Användarens profilbild
Bridgestone95
Avstängd
Inlägg: 197
Blev medlem: 24 augusti 2011, 19:17

Inlägg av Bridgestone95 »

skit nice !!! detta ska följas :D

frästen du bensinskalle ?? har du slutat som moderat här på TSR ? har hört några st sakt det ? :/
Sugen på lite Derbi delar? Bara skicka till mig i pm =) !
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

Fan va nice! 240 e så jävla balla :d
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Vad för motor? 16v eller?

alltid kul å se en 240 :D

pm om du behöver delar då min morbror (är samlare) rör sig i volvo kretsarna och har kontakter nere i tyskland osv
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju? :roll:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
larsniklas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 270
Blev medlem: 1 oktober 2009, 15:19

Inlägg av larsniklas »

Gulligt. Föredrar dock 2 hjulingar :)
Användarens profilbild
Bridgestone95
Avstängd
Inlägg: 197
Blev medlem: 24 augusti 2011, 19:17

Inlägg av Bridgestone95 »

bensinskalle är du fortfarande moderat här på TSR ??
Sugen på lite Derbi delar? Bara skicka till mig i pm =) !
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Bridgestone95 skrev:bensinskalle är du fortfarande moderat här på TSR ??
HAHA.

volvon ser "bra" ut. kul projekt!
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
De är just på vintern de är extra viktigt. Kör man originaldiff, ospärrat, så går den sönder när man åker och spinner hela tiden.
Vad för motor? 16v eller?
B21ET ;)

16v är overkill, men klart coolast
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju?
Får se hur lågt den går att få, är ju förstås en fördel om inte skruvarna käkar upp allting förstås ;) Men ju lägre desto bättre. Kör man med svetsad axel vill man ha bakvagnen så styv som möjligt, annars går de bara rakt fram ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
DenSvartaArken
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 9 augusti 2011, 23:24
Ort: Borlänge

Inlägg av DenSvartaArken »

Vad är det för motor som ska i?
En D25 T.I.C Turbo kanske? :D
Eller, det hoppas jag på iaf ;)
Har du frågar ang. A-Traktor eller Epa-traktor? Fråga mig!
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

bensinskalle skrev:
moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
De är just på vintern de är extra viktigt. Kör man originaldiff, ospärrat, så går den sönder när man åker och spinner hela tiden.
Vad för motor? 16v eller?
B21ET ;)

16v är overkill, men klart coolast
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju?
Får se hur lågt den går att få, är ju förstås en fördel om inte skruvarna käkar upp allting förstås ;) Men ju lägre desto bättre. Kör man med svetsad axel vill man ha bakvagnen så styv som möjligt, annars går de bara rakt fram ;)
16v overkill det hade jag inte sagt ;)

Å varför vara så simpel å köra med turbo? Utmana dig själv med å få den kompressor mattad :D då får du ju bättre tryck på dom låga varven :D
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 590
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:55
Ort: Eddie Meduza

Inlägg av moppepojk »

2stroke4ever skrev:
moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju? :roll:
Jo jag vet vad svetts diff är jag vet även vad t.ex lamelldiff och slungdiff är. Men det är ju onödigt att ha det på vintern :P
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

najj, fan så mycket bättre.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

Nice! kul med ett till bil projekt :D
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

moppepojk skrev:
2stroke4ever skrev:
moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju? :roll:
Jo jag vet vad svetts diff är jag vet även vad t.ex lamelldiff och slungdiff är. Men det är ju onödigt att ha det på vintern :P
Som sagt, utan låsning kör man sönder diffen på vintern. Och det driver fan så mycket bättre om man har låsning också
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

Underbart! <3
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Update ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

2stroke4ever skrev:
moppepojk skrev:Jävla fint. Men det ät väll ganska onödigt att ha diffat på vintern?
svetsdiff betyder att den är låst, driver alltså lika mycket på båda och diffar ingenting...

Ska följas! Hoppas en får se lite videor sen! Och varför sänka bak? kommer tugga ännu mer hjulhus med isdäck ju? :roll:
Det här med diffning är ju rätt ironiskt, man säger att bilen är "odiffad" om den diffar men om man t.ex som i det här fallet har svetsat skiten då är den diffad, fast den diffar ju inte längre? Nåväl nog om det ;)

Ska bli kul att följa lite annorlunda projekt här än mopeder, letar faktist efter vinterbil själv just nu :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Och så en liten update efter ett ganska långt uppehåll ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Josef Jabbari
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 12 juni 2011, 09:43
Ort: Hassela
Kontakt:

Inlägg av Josef Jabbari »

bytte du inte du kam remmen när du hadde motorn ute? :o
köper trim delar till aprilia sr 50 r med piaggio motorn
samma motor som på paggio nrg mc3 DD cat Vattenkyld
och gilera runner.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Vilken gullig liten turbo :P

Ser bra ut! :D
Bur e väl onödigt å ha? hade jag sagt i alla fal om du nu inte vill styva upp karossen ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Haha, dina två motorbyten påminner mig om en kille i trakten som fällde en kommentar angående min moped:

"Ja, jag hade ju en sån där jag också en gång i tiden, men den höll inte länge"
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

Gött zigienarhäng den hade när du köpte den :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Josef Jabbari skrev:bytte du inte du kam remmen när du hadde motorn ute? :o
Tar 3 sekunder att byta på plats. Men den som sitter på är fräsch så de behövs ändå inte
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

Fränt (måste ju kommentera någon ting så ja ser när det uppdateras :roll: )
Skriv svar