Skallens 240 turbo projekt
Jag tänkte att det är dags att visa att även jag kan ett å annat, så folk inte sitter och tror att jag är nån jefla tomte som bara tror att han kan...

Bakgrund
Objektet i sig är en 240Gl -82, och min första "riktiga" bil

Har dessutom kört sönder 2 motorer med den. Den första pajade termostaten på. Fortsatte dock köra och efter 15 minuters kokning small topplockspackningen. Ventilstyrningar helt sönderslitna, toppen skev en millimeter. Så de var bara att lyfta ur och kasta.
Hinkade i en ny motor och den höll till i somras. Motorn fick nog lite väl mycke stryk i vintras troligen, så en vacker dag i somras gick ett vevlager så det blev ett otroligt härligt knack i motorn. Andra motorn avklarad alltså.
I vintras gick dessutom bakaxeln. Diffaxeln släppte och tuggade sönder pinjong och lite annat. Jag hade dock en svetsdiffad bakaxel låg då som jag kastade i istället, perfekt!

Bilen har stått sen i somras när andra motorn pajja, började köra med en annan bil istället. Men nu till hösten blev jag så jävla sugen på en najs vinterbil och skruva lite så planer började ploppa upp rörande bilen. Den är ju ett perfekt vinterobjekt, dels för att den redan är riktigt sunkig, bulig, och den har redan svetsdiff. Dessutom ringde en polare och frågade om jag ville ha en gratis motor, en turbomotor

Så jag och en annan polare har nu bestämt oss för att bilen ska få en ny, tredje motor och kittas för att köras på isen i vinter. Kanske på lite andra bra ställen också

Projektet
Projektet kommer gå segt och uppdateras sällan p.g.a. att jag pluggar på annan ort. Tanken är att göra ett storryck under jullovet och göra mycket då. Med mig har jag som sagt min polare som jag "delar" projektet med
MÅL:
Få ihop en potent is/ rallybil att köra skiten ur i vinter

FAKTA:
Bil:
volvo 240GL -82
Motor:
-b21ET
-2130 cc
-155 hk @ 5700rpm, 185 hk @ 5700rpm med intercooler
(intercooler på gång

-Mekanisk insprutning
-Smidd vevaxel
-M-stakar
-Smidda kolvar
-Aggregat okänt men troligtvis original i alla fall

ATT GÖRA:
Motor:
-Sätta i turbomotorn[Klart]
-Koppla in motorelen [Klart]
-Fixa tryckslangar och dump[Kommer]
-IC [Kanske]
-Fixa bränslesystem [Kommer]
-Koppla in insprutningen [Kommer]
-Svetsa avgassystem [Kommer]
-Trimma mer! [kanske]
Karossen:
-Rensa ur onödig el och skit [Pågång]
-Svetsdiff [Klart]
-Rensa ur inredning [Kommer]
-Sänka mer bak [Kommer]
-Dubba en uppsättning däck [Kommer]
-Svetsa i bur i bilen [Kanske]
-Extraljus [Kanske]
-Hasplåt [Kommer]
-Sportstolar och bälte [Kanske]
Projektstart 4/11 -11
In me härket i garaget. Motorn startade faktiskt efter att ha stått sen i somras, men satan va de knackade ^^

En sån där coolingbild med spejsad vinkel

Snabbt gjort att riva loss allt och plocka bort fronten

Ja prövade på spanjorfotografering. Alltså röra kameran så mycket som det bara går när man filmar/ tar kort! Kolla alla jävla youtubefilmer på spanska moppar så förstår ni

Fräsigaste motorn som någonsin råkat landa i den här bilen

Fiiint

Tyvärr saknas diverse detaljer... Tryckrör, oljeretur och luftfilterboxen till bränslehuvudet are gone missing. Men jag råkade snubbla över en annons på ALLA saker som saknas, bland annat en schysst intercooler, så det kanske ramlar in lite delar så småningom

Update 3/12 -11
Delarna är nu på ingång! Sakerna lämnade LuuulE igår

-IC
-Tryckrör/ slangar
-Downpipe
-K-jet
-Svanhalsinsug
-Dumpventil
Landar förhoppningsvis tisdag eller så.
Det blir eventuellt en ny tank i bilen. Original ska rivas bort och en ny hemmagjord fuelcell ska svetsas ihop troligen. Det blir en tank som placeras ovanför bakaxeln och sedan en pump nere i skuffen så soppan får lite fall. Detta för att slippa köpa och bygga in en förpump i tanken.
Eventuellt blir de en catchtank på de, kombinerat med ordentliga skvalpplåtar i huvudtanken. Eventuellt skiter vi i catchtank och bygger huvudtanken så att den behåller maximalt med bensin vid slanganslutningen till pumpen.
Update 10/12 -11
Sakerna har nu anlänt. IC, tryckrör, slangar, svanhalsinsug, downpipe, dumpventil, insprut.
Så nu ska jag bara se till att kleta klart med dessa jefla tentor och bege mig hemåt om nån vecka. Bara hoppas att garaget är någorlunda ledigt...
Just nu lutar det åt att vi knåpar ihop en tank av en jeepdunk. Fanns inte möjlighet att svetsa ihop en egen fuelcell, och köpa en färdig blir lite onödigt dyrt. Sen så saknas bara soppapump, bensinslangar, lite avgassystem och oljeretur till turbon innan ett startförsök.