vad händer om man honar cylindern?
Postat: 1 november 2011, 10:45
hej, om man honar en orginal cylinder o sedan använder samma kolv som är till orginal, förlorar man inte komp då?
Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://twostrokerider.se/forum/
varför det ?HondaPojkeN skrev:Köp nytt istället,
om inte den gammla är förstörd ...vongyllis skrev:en ny kolv behövs inte
Beror hur fina verktyg man har, cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven för att oljan skall kunna komma i mellan och smörja.willemedDERBIN skrev:varför det ?HondaPojkeN skrev:Köp nytt istället,
vissa saker går till och med bättre o billigare om man gör det på rätt sätt !
ass lätt att hona om en cylinder samt så sparar du en kostnad på nytt cylinderkit ....
bara ny kolv som behövs då !
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
Det måttet är då till en moped. Har det till min och det funkar bra.Erik_ skrev:Man borrar cylindrar med djupa skador, honing används för lätt avslipning av ytan. Faktiskt så honas cylindrar efter borrning, för att få bort de grova reporna som borrningen ger och ge ytan en lagom ojämn yta som hjälper till att hålla kvar olja.
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)Erik_ skrev:Man borrar cylindrar med djupa skador, honing används för lätt avslipning av ytan. Faktiskt så honas cylindrar efter borrning, för att få bort de grova reporna som borrningen ger och ge ytan en lagom ojämn yta som hjälper till att hålla kvar olja.
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
Man får inte ett rakt & runt lopp med de vanliga billiga honingsverktygen som finns att köpa. Visst kan man många gånger fuska till en cylinder så den blir körbar, men man man inte hona upp den till överdimension med ett sånt verktyg.willemedDERBIN skrev: jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)
det är bara frågan hur mycket tid du vill lägga !
när man har fått ett jack i cylindern som är ganska djupt då blire att man får stå en stund med borrmaskinen !
så det är helt frågan om tid !
nu när man inte kan borra om själv
Klart du kan! Men som wille sa "frågan är hur mycket tid du vill lägga" gör du något på 20 min blir de knappast bra, men säg att du tar kanske 1 dag eller mer o gör de så blir de ju oftast bra! OM du inte är helt värdelös!Erik_ skrev:Man får inte ett rakt & runt lopp med de vanliga billiga honingsverktygen som finns att köpa. Visst kan man många gånger fuska till en cylinder så den blir körbar, men man man inte hona upp den till överdimension med ett sånt verktyg.willemedDERBIN skrev: jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)
det är bara frågan hur mycket tid du vill lägga !
när man har fått ett jack i cylindern som är ganska djupt då blire att man får stå en stund med borrmaskinen !
så det är helt frågan om tid !
nu när man inte kan borra om själv
Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
Honingsverktyg tar väldigt ojämnt i loppet. Så om man ska få det riktigt bra måste du mäta varje centimeter med en Cylinderindikator i cylindern så rätt diameter finner sig. Och om det är fel någonstans, bara hona där och inte i resten av cylindern. Och det tror jag knappast du gör? Hundradels och kanske tusendels millimeter måste vara rätt, i varje kvadratmillimeter i cylindern. Och det tar mer än en dag.MrAndersson skrev:Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
då är frågan va det är för resultat man vill ha ...Rexxy skrev:Honingsverktyg tar väldigt ojämnt i loppet. Så om man ska få det riktigt bra måste du mäta varje centimeter med en Cylinderindikator i cylindern så rätt diameter finner sig. Och om det är fel någonstans, bara hona där och inte i resten av cylindern. Och det tror jag knappast du gör? Hundradels och kanske tusendels millimeter måste vara rätt, i varje kvadratmillimeter i cylindern. Och det tar mer än en dag.MrAndersson skrev:Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
Så jag skulle då inte lämna in cylindrar hos dig...