Sida 1 av 1

vad händer om man honar cylindern?

Postat: 1 november 2011, 10:45
av stalker01
hej, om man honar en orginal cylinder o sedan använder samma kolv som är till orginal, förlorar man inte komp då?

Postat: 1 november 2011, 12:14
av G-son
Beror på vad du menar med honing. Antingen kan det göras en lätt honing enbart för att ge en lagom ojämn yta i loppet, då tas i stort sett inget bort från cylindern, andra gånger kan cylindern honas upp till större diameter av en eller annan orsak men då måste man ta hänsyn till kolvstorlek etc.

Postat: 1 november 2011, 13:44
av CaToXXo
Det är då man ofta använder överdimensionskolvar på crossar tex :)

Postat: 1 november 2011, 13:52
av HondaPojkeN
Köp nytt istället, :)

Postat: 1 november 2011, 14:28
av willemedDERBIN
HondaPojkeN skrev:Köp nytt istället, :)
varför det ?

vissa saker går till och med bättre o billigare om man gör det på rätt sätt !
ass lätt att hona om en cylinder samt så sparar du en kostnad på nytt cylinderkit ....

bara ny kolv som behövs då !

Postat: 1 november 2011, 14:32
av vongyllis
en ny kolv behövs inte

Postat: 1 november 2011, 19:17
av willemedDERBIN
vongyllis skrev:en ny kolv behövs inte
om inte den gammla är förstörd ...
och det är juh bäst att gå upp en ngn ÖD kolv ... ....
beror på HELT hur illa cylindern är skadad samt hur mö du har slipat bort ...

Postat: 1 november 2011, 19:21
av KarlssoN^
willemedDERBIN skrev:
HondaPojkeN skrev:Köp nytt istället, :)
varför det ?

vissa saker går till och med bättre o billigare om man gör det på rätt sätt !
ass lätt att hona om en cylinder samt så sparar du en kostnad på nytt cylinderkit ....

bara ny kolv som behövs då !
Beror hur fina verktyg man har, cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven för att oljan skall kunna komma i mellan och smörja.

Postat: 1 november 2011, 19:24
av willemedDERBIN
jao men om jag har jack på ngn mm då måste jag juh såklart hona bort den sen leta fram en ÖD kolv för bästa resultatet ?
jag kan juh inte borra upp den ngn mm o sedan köra på en org kolv ...
eller jo kan kan man juh fast sluteffekten ?

Postat: 1 november 2011, 21:31
av G-son
Man borrar cylindrar med djupa skador, honing används för lätt avslipning av ytan. Faktiskt så honas cylindrar efter borrning, för att få bort de grova reporna som borrningen ger och ge ytan en lagom ojämn yta som hjälper till att hålla kvar olja.
cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.

Postat: 1 november 2011, 21:41
av KarlssoN^
Erik_ skrev:Man borrar cylindrar med djupa skador, honing används för lätt avslipning av ytan. Faktiskt så honas cylindrar efter borrning, för att få bort de grova reporna som borrningen ger och ge ytan en lagom ojämn yta som hjälper till att hålla kvar olja.
cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.
Det måttet är då till en moped. Har det till min och det funkar bra.

Postat: 2 november 2011, 00:25
av willemedDERBIN
Erik_ skrev:Man borrar cylindrar med djupa skador, honing används för lätt avslipning av ytan. Faktiskt så honas cylindrar efter borrning, för att få bort de grova reporna som borrningen ger och ge ytan en lagom ojämn yta som hjälper till att hålla kvar olja.
cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.
jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)
det är bara frågan hur mycket tid du vill lägga !
när man har fått ett jack i cylindern som är ganska djupt då blire att man får stå en stund med borrmaskinen !
så det är helt frågan om tid !
nu när man inte kan borra om själv

Postat: 2 november 2011, 00:44
av Jimmye
Bara det inte är aluminium lopp i cylindern. Då är det bara köpa nytt.

Postat: 2 november 2011, 03:55
av G-son
willemedDERBIN skrev: jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)
det är bara frågan hur mycket tid du vill lägga !
när man har fått ett jack i cylindern som är ganska djupt då blire att man får stå en stund med borrmaskinen !
så det är helt frågan om tid !
nu när man inte kan borra om själv
Man får inte ett rakt & runt lopp med de vanliga billiga honingsverktygen som finns att köpa. Visst kan man många gånger fuska till en cylinder så den blir körbar, men man man inte hona upp den till överdimension med ett sånt verktyg.

Postat: 2 november 2011, 10:57
av MrAndersson
Erik_ skrev:
willemedDERBIN skrev: jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)
det är bara frågan hur mycket tid du vill lägga !
när man har fått ett jack i cylindern som är ganska djupt då blire att man får stå en stund med borrmaskinen !
så det är helt frågan om tid !
nu när man inte kan borra om själv
Man får inte ett rakt & runt lopp med de vanliga billiga honingsverktygen som finns att köpa. Visst kan man många gånger fuska till en cylinder så den blir körbar, men man man inte hona upp den till överdimension med ett sånt verktyg.
Klart du kan! Men som wille sa "frågan är hur mycket tid du vill lägga" gör du något på 20 min blir de knappast bra, men säg att du tar kanske 1 dag eller mer o gör de så blir de ju oftast bra! OM du inte är helt värdelös!

Postat: 2 november 2011, 12:34
av G-son
Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..

Postat: 2 november 2011, 12:48
av MrAndersson
Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!

Postat: 2 november 2011, 22:39
av Rexxy
MrAndersson skrev:
Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!
Honingsverktyg tar väldigt ojämnt i loppet. Så om man ska få det riktigt bra måste du mäta varje centimeter med en Cylinderindikator i cylindern så rätt diameter finner sig. Och om det är fel någonstans, bara hona där och inte i resten av cylindern. Och det tror jag knappast du gör? Hundradels och kanske tusendels millimeter måste vara rätt, i varje kvadratmillimeter i cylindern. Och det tar mer än en dag.

Så jag skulle då inte lämna in cylindrar hos dig... :roll:

Postat: 4 november 2011, 02:11
av willemedDERBIN
Rexxy skrev:
MrAndersson skrev:
Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!
Honingsverktyg tar väldigt ojämnt i loppet. Så om man ska få det riktigt bra måste du mäta varje centimeter med en Cylinderindikator i cylindern så rätt diameter finner sig. Och om det är fel någonstans, bara hona där och inte i resten av cylindern. Och det tror jag knappast du gör? Hundradels och kanske tusendels millimeter måste vara rätt, i varje kvadratmillimeter i cylindern. Och det tar mer än en dag.

Så jag skulle då inte lämna in cylindrar hos dig... :roll:
då är frågan va det är för resultat man vill ha ...
varje gång jag har haft tur att det inte är några djupa hack och sånt men jaa ...du får juh bästa resultatet via omborrning

men frågan är om det behövs ...
det är också en prisfråga