Beror på vad du menar med honing. Antingen kan det göras en lätt honing enbart för att ge en lagom ojämn yta i loppet, då tas i stort sett inget bort från cylindern, andra gånger kan cylindern honas upp till större diameter av en eller annan orsak men då måste man ta hänsyn till kolvstorlek etc.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
vissa saker går till och med bättre o billigare om man gör det på rätt sätt !
ass lätt att hona om en cylinder samt så sparar du en kostnad på nytt cylinderkit ....
bara ny kolv som behövs då !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
om inte den gammla är förstörd ...
och det är juh bäst att gå upp en ngn ÖD kolv ... ....
beror på HELT hur illa cylindern är skadad samt hur mö du har slipat bort ...
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
vissa saker går till och med bättre o billigare om man gör det på rätt sätt !
ass lätt att hona om en cylinder samt så sparar du en kostnad på nytt cylinderkit ....
bara ny kolv som behövs då !
Beror hur fina verktyg man har, cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven för att oljan skall kunna komma i mellan och smörja.
jao men om jag har jack på ngn mm då måste jag juh såklart hona bort den sen leta fram en ÖD kolv för bästa resultatet ?
jag kan juh inte borra upp den ngn mm o sedan köra på en org kolv ...
eller jo kan kan man juh fast sluteffekten ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Man borrar cylindrar med djupa skador, honing används för lätt avslipning av ytan. Faktiskt så honas cylindrar efter borrning, för att få bort de grova reporna som borrningen ger och ge ytan en lagom ojämn yta som hjälper till att hålla kvar olja.
cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Man borrar cylindrar med djupa skador, honing används för lätt avslipning av ytan. Faktiskt så honas cylindrar efter borrning, för att få bort de grova reporna som borrningen ger och ge ytan en lagom ojämn yta som hjälper till att hålla kvar olja.
cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.
Det måttet är då till en moped. Har det till min och det funkar bra.
Erik_ skrev:Man borrar cylindrar med djupa skador, honing används för lätt avslipning av ytan. Faktiskt så honas cylindrar efter borrning, för att få bort de grova reporna som borrningen ger och ge ytan en lagom ojämn yta som hjälper till att hålla kvar olja.
cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.
jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)
det är bara frågan hur mycket tid du vill lägga !
när man har fått ett jack i cylindern som är ganska djupt då blire att man får stå en stund med borrmaskinen !
så det är helt frågan om tid !
nu när man inte kan borra om själv
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
willemedDERBIN skrev:
jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)
det är bara frågan hur mycket tid du vill lägga !
när man har fått ett jack i cylindern som är ganska djupt då blire att man får stå en stund med borrmaskinen !
så det är helt frågan om tid !
nu när man inte kan borra om själv
Man får inte ett rakt & runt lopp med de vanliga billiga honingsverktygen som finns att köpa. Visst kan man många gånger fuska till en cylinder så den blir körbar, men man man inte hona upp den till överdimension med ett sånt verktyg.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
willemedDERBIN skrev:
jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)
det är bara frågan hur mycket tid du vill lägga !
när man har fått ett jack i cylindern som är ganska djupt då blire att man får stå en stund med borrmaskinen !
så det är helt frågan om tid !
nu när man inte kan borra om själv
Man får inte ett rakt & runt lopp med de vanliga billiga honingsverktygen som finns att köpa. Visst kan man många gånger fuska till en cylinder så den blir körbar, men man man inte hona upp den till överdimension med ett sånt verktyg.
Klart du kan! Men som wille sa "frågan är hur mycket tid du vill lägga" gör du något på 20 min blir de knappast bra, men säg att du tar kanske 1 dag eller mer o gör de så blir de ju oftast bra! OM du inte är helt värdelös!
Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!
Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!
Honingsverktyg tar väldigt ojämnt i loppet. Så om man ska få det riktigt bra måste du mäta varje centimeter med en Cylinderindikator i cylindern så rätt diameter finner sig. Och om det är fel någonstans, bara hona där och inte i resten av cylindern. Och det tror jag knappast du gör? Hundradels och kanske tusendels millimeter måste vara rätt, i varje kvadratmillimeter i cylindern. Och det tar mer än en dag.
Så jag skulle då inte lämna in cylindrar hos dig...
Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!
Honingsverktyg tar väldigt ojämnt i loppet. Så om man ska få det riktigt bra måste du mäta varje centimeter med en Cylinderindikator i cylindern så rätt diameter finner sig. Och om det är fel någonstans, bara hona där och inte i resten av cylindern. Och det tror jag knappast du gör? Hundradels och kanske tusendels millimeter måste vara rätt, i varje kvadratmillimeter i cylindern. Och det tar mer än en dag.
Så jag skulle då inte lämna in cylindrar hos dig...
då är frågan va det är för resultat man vill ha ...
varje gång jag har haft tur att det inte är några djupa hack och sånt men jaa ...du får juh bästa resultatet via omborrning
men frågan är om det behövs ...
det är också en prisfråga
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^