Sida 1 av 2
slider varvar men axxar inte?
Postat: 14 oktober 2011, 12:15
av jorreone
tja! köpte en slider i går. går bra i hela registret och låter bra, men nu när jag har köpt den har jag märkt att den varvar mycket i starten men inte axxar nå bra. alltså man kan sätta ner fötterna i marken när den står still och gasa fullt, då början den bara varva men den orkar nästan inte gå framåt?
plz help me!:)
Mvh// Jonas
Postat: 14 oktober 2011, 12:24
av Twitchii
för lätta vikter?
Postat: 14 oktober 2011, 12:40
av jorreone
tänkte på det också men det känns liksom som om den inte tar, typ som man slirar med kopplingen på en cross, och jag kan inte så mycket om hur variatorrn fungerar men kan misstänka att det är nått med kopplingsfjärdrarna?
Postat: 14 oktober 2011, 12:46
av Twitchii
nä jag kan inte häller så mkt om det, men sitter remmen på?
Postat: 14 oktober 2011, 12:52
av jorreone
jaa, det klart remmen sitter på annars skulle den ju inte gå alls

asså den går att köra och det e inte problem på det sättet men den har inte det draget jag skulle villja ha

Postat: 14 oktober 2011, 13:47
av Twitchii
är den original?
Postat: 14 oktober 2011, 13:49
av MrAndersson
Byt kopplingsfjädrar tryckfjäder o kolla så inte remmen är sliten!

Postat: 14 oktober 2011, 13:52
av difaren
VIKTERNA, min kompis hade exakt samma fel, de va för lätta vikter

Postat: 14 oktober 2011, 13:53
av Ekman
jess, nästan hundra på att de är vikterna

Postat: 14 oktober 2011, 17:50
av jorreone
okej, vad ska jag ha då tror ni? tänkte beställa ett kit, men vet inte vilket
3.0-4.5
4.0-5.5
eller
5.0-6.5
Btw, Tack för alla snabba svar!
Postat: 14 oktober 2011, 18:09
av Victorh
jorreone skrev:okej, vad ska jag ha då tror ni? tänkte beställa ett kit, men vet inte vilket
3.0-4.5
4.0-5.5
eller
5.0-6.5
Btw, Tack för alla snabba svar!
remmeslirar
Sen köp 4-5.5

Postat: 14 oktober 2011, 19:26
av jorreone
Victorh skrev:jorreone skrev:okej, vad ska jag ha då tror ni? tänkte beställa ett kit, men vet inte vilket
3.0-4.5
4.0-5.5
eller
5.0-6.5
Btw, Tack för alla snabba svar!
remmeslirar
Sen köp 4-5.5

ok hur fixar man det då? alltså att remmen slirar
sen funderar jag på att byta kopplingsfjädrar till medium, tror ni den kommer få bättre axx då?
EDIT: ville bara säga att det
enda som inte är org i motorn är, dragen V-ring och sportluftfilter.
Postat: 22 oktober 2011, 15:26
av jorreone
sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?
hoppas ni orkar svara!

Postat: 22 oktober 2011, 15:29
av Roxxen96
jorreone skrev:sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?
hoppas ni orkar svara!

Köp en ny original rem och ett vikt kit ifrån runt 4.0 - 5.5
Postat: 22 oktober 2011, 15:31
av Ekman
jorreone skrev:sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?
hoppas ni orkar svara!

du ska lägga på lättare viktet om du vill ha bättre axx..

Postat: 22 oktober 2011, 15:32
av potog
för hårda kopplings fjädrar? :/
Postat: 22 oktober 2011, 15:34
av Roxxen96
vicke xX SMT skrev:jorreone skrev:sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?
hoppas ni orkar svara!

du ska lägga på lättare viktet om du vill ha bättre axx..

Vicke då.. Inte vid original, då varvar den sönder och inte kommer någonstans ;(. Tyngre äre som gäller för honom! Vikterna vet jag att det är, men som Potog säger kan det vara kopplingsfjädrarna som är för hårda. Han som hade den innan dig hade antagligen effektrörs setup då han bytte till lättare vikter/ hårdare kopplingsfjädrar och sedan inte orkat byta tillbaka.
Lättare vikter ger
inte bättre acceleration.
Tyngre ger
inte bättre toppfart.
Det beror helt på vad för setup man har, den grundregeln kan man inte utgå ifrån, man måste helt enkelt testa sig fram för att se vilka inställningar i variatorn som ger den otimala effekten för just
DIN moped.
Det vet jag, eftersom det va precis samma för mig när jag köpte roxxen.
Postat: 22 oktober 2011, 15:46
av KarlssoN^
Köp en ny rem, om den också slirar byta tryckfjädern till en hårdare.
Postat: 22 oktober 2011, 15:49
av Ekman
Roxxen96 skrev:vicke xX SMT skrev:jorreone skrev:sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?
hoppas ni orkar svara!

du ska lägga på lättare viktet om du vill ha bättre axx..

Vicke då.. Inte vid original, då varvar den sönder och inte kommer någonstans ;(. Tyngre äre som gäller för honom! Vikterna vet jag att det är, men som Potog säger kan det vara kopplingsfjädrarna som är för hårda. Han som hade den innan dig hade antagligen effektrörs setup då han bytte till lättare vikter/ hårdare kopplingsfjädrar och sedan inte orkat byta tillbaka.
Lättare vikter ger
inte bättre acceleration.
Tyngre ger
inte bättre toppfart.
Det beror helt på vad för setup man har, den grundregeln kan man inte utgå ifrån, man måste helt enkelt testa sig fram för att se vilka inställningar i variatorn som ger den otimala effekten för just
DIN moped.
Det vet jag, eftersom det va precis samma för mig när jag köpte roxxen.
Var står det att han kör orginal?
Postat: 22 oktober 2011, 15:49
av Roxxen96
vicke xX SMT skrev:Roxxen96 skrev:vicke xX SMT skrev:du ska lägga på lättare viktet om du vill ha bättre axx..

Vicke då.. Inte vid original, då varvar den sönder och inte kommer någonstans ;(. Tyngre äre som gäller för honom! Vikterna vet jag att det är, men som Potog säger kan det vara kopplingsfjädrarna som är för hårda. Han som hade den innan dig hade antagligen effektrörs setup då han bytte till lättare vikter/ hårdare kopplingsfjädrar och sedan inte orkat byta tillbaka.
Lättare vikter ger
inte bättre acceleration.
Tyngre ger
inte bättre toppfart.
Det beror helt på vad för setup man har, den grundregeln kan man inte utgå ifrån, man måste helt enkelt testa sig fram för att se vilka inställningar i variatorn som ger den otimala effekten för just
DIN moped.
Det vet jag, eftersom det va precis samma för mig när jag köpte roxxen.
Var står det att han kör orginal?
Det är det jag utgick ifrån.
Postat: 22 oktober 2011, 15:54
av Ekman
Roxxen96 skrev:vicke xX SMT skrev:Roxxen96 skrev:
Vicke då.. Inte vid original, då varvar den sönder och inte kommer någonstans ;(. Tyngre äre som gäller för honom! Vikterna vet jag att det är, men som Potog säger kan det vara kopplingsfjädrarna som är för hårda. Han som hade den innan dig hade antagligen effektrörs setup då han bytte till lättare vikter/ hårdare kopplingsfjädrar och sedan inte orkat byta tillbaka.
Lättare vikter ger inte bättre acceleration.
Tyngre ger inte bättre toppfart.
Det beror helt på vad för setup man har, den grundregeln kan man inte utgå ifrån, man måste helt enkelt testa sig fram för att se vilka inställningar i variatorn som ger den otimala effekten för just DIN moped.
Det vet jag, eftersom det va precis samma för mig när jag köpte roxxen.
Var står det att han kör orginal?
Det är det jag utgick ifrån.
Jo, men om du tänker såhär, först har han 10g vikter i variatorn och sen byter han till 5g, då får han ju bättre axx (dåligt exempel jag vet..)

läste inte alla inlägg pga. att jag var på telefonen och skrev detdär så visste inte om han körde orginal eller inte, han har väll inte ens skrivit det

Postat: 22 oktober 2011, 16:10
av Roxxen96
vicke xX SMT skrev:Roxxen96 skrev:vicke xX SMT skrev:
Var står det att han kör orginal?
Det är det jag utgick ifrån.
Jo, men om du tänker såhär, först har han 10g vikter i variatorn och sen byter han till 5g, då får han ju bättre axx (dåligt exempel jag vet..)

läste inte alla inlägg pga. att jag var på telefonen och skrev detdär så visste inte om han körde orginal eller inte, han har väll inte ens skrivit det

Vet Vicke!

Men jag gav lite information bara ^^
Postat: 22 oktober 2011, 16:12
av Ekman
Roxxen96 skrev:vicke xX SMT skrev:Roxxen96 skrev:
Det är det jag utgick ifrån.
Jo, men om du tänker såhär, först har han 10g vikter i variatorn och sen byter han till 5g, då får han ju bättre axx (dåligt exempel jag vet..)

läste inte alla inlägg pga. att jag var på telefonen och skrev detdär så visste inte om han körde orginal eller inte, han har väll inte ens skrivit det

Vet Vicke!

Men jag gav lite information bara ^^
jo, okej, är inte såå proo på skotrar då jag kör cross själv

Postat: 22 oktober 2011, 16:12
av Victorh
han har dragen v-ring så du behöver lättare vikter.
Roxxen orginal är alltid för tynga så byt fast du kör orginal -0.5 så går den bättre.
Senså skall du byta till ny orginal remm och 4.5 g vikter

Postat: 22 oktober 2011, 16:16
av phil1p
jorreone skrev:Victorh skrev:jorreone skrev:okej, vad ska jag ha då tror ni? tänkte beställa ett kit, men vet inte vilket
3.0-4.5
4.0-5.5
eller
5.0-6.5
Btw, Tack för alla snabba svar!
remmeslirar
Sen köp 4-5.5

ok hur fixar man det då? alltså att remmen slirar
sen funderar jag på att byta kopplingsfjädrar till medium, tror ni den kommer få bättre axx då?
EDIT: ville bara säga att det
enda som inte är org i motorn är, dragen V-ring och sportluftfilter.
Postat: 22 oktober 2011, 16:59
av jorreone
Postat: 23 oktober 2011, 12:44
av jorreone
någon som vet om kopplingen är 2 delad eller 3 delad?
försökte ta bort kopplingsklockan och titta men muttern satt som in i hel*ete så jag sket i det..
Postat: 23 oktober 2011, 12:47
av tS
jorreone skrev:någon som vet om kopplingen är 2 delad eller 3 delad?
försökte ta bort kopplingsklockan och titta men muttern satt som in i hel*ete så jag sket i det..
det är 3 delad

Postat: 23 oktober 2011, 15:59
av jorreone
tS skrev:jorreone skrev:någon som vet om kopplingen är 2 delad eller 3 delad?
försökte ta bort kopplingsklockan och titta men muttern satt som in i hel*ete så jag sket i det..
det är 3 delad

Tack så mkt!
EDIT: läste nu på forumet att om kopplingsklockan är blå så slirar den, och min kopplingsklocka var blå :S. måste jag köpa ny nu elr?
skickade iväg en beställning på detta, får väll ändra om jag måste köpa nått mer för att fixa blå kopplings saken
1 st. Mitsuboshi - Drivrem Original (MI-19 CGN321829) á 249,00 - Totalt: SEK 249,00
1 st. Stage6 - Variatorvikter (15x12) 4x6 15x12mm - 4, 0g - 4, 5 - 5, 0 - 5, 5g (S6-GS15002) á 139,00 - Totalt: SEK 139,00
1 st. Polini - Kopplingsfjäderset Tredelad (U245.012) á 149,00 - Totalt: SEK 149,00
Betalningssätt: Postförskott (SEK 49,00)
Fraktavgift: Frakt (SEK 39,00)
Summa / pris: SEK 625,00
Varav moms: SEK 125,00
Postat: 23 oktober 2011, 20:34
av jorreone
bumpar tråden då jag måste ha svar innan morgondagen, så twostroke inte hinner skicka paketet
Postat: 23 oktober 2011, 20:41
av -ReM-
Kan remmen ens slira? I min värld är det omöjligt. Remmen sitter ju hårt spänd mellan vevaxeln och bak vid tryckfjädern & det.. Slirar det nån stans så måste det väl med största sannolikhet vara kopplingen kan jag tänka mig. Remmen har ju samma funktion som en kedja på en crossmoppe, fast den flyttar sig fram & tillbaka som utväxling. Rätta mig gärna om jag har fel, är här för att lära mig.
Sitter en mutter på kopplingen, storlek 24 på Aerox är den iaf. Vet inte storlek på din. Ta en mutterknackare och ta bort den muttern, så ser du efter hur kopplingsklackarna ser ut. Har det slitits på hela klackarna så är det iaf inte där problemet ligger.

Postat: 23 oktober 2011, 20:54
av jorreone
-ReM- skrev:Kan remmen ens slira? I min värld är det omöjligt. Remmen sitter ju hårt spänd mellan vevaxeln och bak vid tryckfjädern & det.. Slirar det nån stans så måste det väl med största sannolikhet vara kopplingen kan jag tänka mig. Remmen har ju samma funktion som en kedja på en crossmoppe, fast den flyttar sig fram & tillbaka som utväxling. Rätta mig gärna om jag har fel, är här för att lära mig.
Sitter en mutter på kopplingen, storlek 24 på Aerox är den iaf. Vet inte storlek på din. Ta en mutterknackare och ta bort den muttern, så ser du efter hur kopplingsklackarna ser ut. Har det slitits på hela klackarna så är det iaf inte där problemet ligger.

okej får titta imorgon, men remmen kan slira

Postat: 23 oktober 2011, 20:57
av tS
Men slirar den när du kör?
Postat: 23 oktober 2011, 23:25
av lamer
Du har för tunga vikter, den varvar lite grann men man orkar hålla emot. Ca 5gr gör susen.
Jag har fått känslan av att många inte ens förstår varför man sätter i lättare vikter? För att det är roligt? Eller för att man vill få motorn att varva inom sitt effektområde, där den då kan ge mest kraft?
Skippa allt vad kopplingsfjädrar, tryckfjädrar, boost bottles och öppet luftfilter heter på en i övrigt original moppe. Lägg energin på avgasrör och vikter. Öka lite i munstyck storlek. Hittar du rätt, så gör moppen ca 70 på rakan och i nerförslut ca 80. Gäller de flesta cvt moppar.
Postat: 24 oktober 2011, 20:27
av jorreone
lamer skrev:Du har för tunga vikter, den varvar lite grann men man orkar hålla emot. Ca 5gr gör susen.
Jag har fått känslan av att många inte ens förstår varför man sätter i lättare vikter? För att det är roligt? Eller för att man vill få motorn att varva inom sitt effektområde, där den då kan ge mest kraft?
Skippa allt vad kopplingsfjädrar, tryckfjädrar, boost bottles och öppet luftfilter heter på en i övrigt original moppe. Lägg energin på avgasrör och vikter. Öka lite i munstyck storlek. Hittar du rätt, så gör moppen ca 70 på rakan och i nerförslut ca 80. Gäller de flesta cvt moppar.
har redan beställt så finns inte så mkt att göra

men hårdare kollingsfjäder kommer väll att ge bättre axx?