slider varvar men axxar inte?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
jorreone
Elmoped

slider varvar men axxar inte?

Inlägg av jorreone »

tja! köpte en slider i går. går bra i hela registret och låter bra, men nu när jag har köpt den har jag märkt att den varvar mycket i starten men inte axxar nå bra. alltså man kan sätta ner fötterna i marken när den står still och gasa fullt, då början den bara varva men den orkar nästan inte gå framåt?

plz help me!:)

Mvh// Jonas
Användarens profilbild
Twitchii
StuntRider

Inlägg av Twitchii »

för lätta vikter?
Yamaha
jorreone
Elmoped

Inlägg av jorreone »

tänkte på det också men det känns liksom som om den inte tar, typ som man slirar med kopplingen på en cross, och jag kan inte så mycket om hur variatorrn fungerar men kan misstänka att det är nått med kopplingsfjärdrarna?
Användarens profilbild
Twitchii
StuntRider

Inlägg av Twitchii »

nä jag kan inte häller så mkt om det, men sitter remmen på?
Yamaha
jorreone
Elmoped

Inlägg av jorreone »

jaa, det klart remmen sitter på annars skulle den ju inte gå alls :P
asså den går att köra och det e inte problem på det sättet men den har inte det draget jag skulle villja ha :P
Användarens profilbild
Twitchii
StuntRider

Inlägg av Twitchii »

är den original?
Yamaha
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Byt kopplingsfjädrar tryckfjäder o kolla så inte remmen är sliten! :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

VIKTERNA, min kompis hade exakt samma fel, de va för lätta vikter :D
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

jess, nästan hundra på att de är vikterna :)
jorreone
Elmoped

Inlägg av jorreone »

okej, vad ska jag ha då tror ni? tänkte beställa ett kit, men vet inte vilket :P

3.0-4.5

4.0-5.5
eller

5.0-6.5

Btw, Tack för alla snabba svar!
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

jorreone skrev:okej, vad ska jag ha då tror ni? tänkte beställa ett kit, men vet inte vilket :P

3.0-4.5

4.0-5.5
eller

5.0-6.5

remmeslirar :)

Sen köp 4-5.5 :)
jorreone
Elmoped

Inlägg av jorreone »

Victorh skrev:
jorreone skrev:okej, vad ska jag ha då tror ni? tänkte beställa ett kit, men vet inte vilket :P

3.0-4.5

4.0-5.5
eller

5.0-6.5

ok hur fixar man det då? alltså att remmen slirar :)

sen funderar jag på att byta kopplingsfjädrar till medium, tror ni den kommer få bättre axx då?

EDIT: ville bara säga att det
enda som inte är org i motorn är, dragen V-ring och sportluftfilter.
jorreone
Elmoped

Inlägg av jorreone »

sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?

hoppas ni orkar svara! :D
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

jorreone skrev:sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?

Köp en ny original rem och ett vikt kit ifrån runt 4.0 - 5.5
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

jorreone skrev:sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?

du ska lägga på lättare viktet om du vill ha bättre axx.. :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

för hårda kopplings fjädrar? :/
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

vicke xX SMT skrev:

Vicke då.. Inte vid original, då varvar den sönder och inte kommer någonstans ;(. Tyngre äre som gäller för honom! Vikterna vet jag att det är, men som Potog säger kan det vara kopplingsfjädrarna som är för hårda. Han som hade den innan dig hade antagligen effektrörs setup då han bytte till lättare vikter/ hårdare kopplingsfjädrar och sedan inte orkat byta tillbaka.

Lättare vikter ger inte bättre acceleration.
Tyngre ger inte bättre toppfart.

Det beror helt på vad för setup man har, den grundregeln kan man inte utgå ifrån, man måste helt enkelt testa sig fram för att se vilka inställningar i variatorn som ger den otimala effekten för just DIN moped.

Det vet jag, eftersom det va precis samma för mig när jag köpte roxxen.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Köp en ny rem, om den också slirar byta tryckfjädern till en hårdare.
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Roxxen96 skrev:
vicke xX SMT skrev:

Vicke då.. Inte vid original, då varvar den sönder och inte kommer någonstans ;(. Tyngre äre som gäller för honom! Vikterna vet jag att det är, men som Potog säger kan det vara kopplingsfjädrarna som är för hårda. Han som hade den innan dig hade antagligen effektrörs setup då han bytte till lättare vikter/ hårdare kopplingsfjädrar och sedan inte orkat byta tillbaka.

Det beror helt på vad för setup man har, den grundregeln kan man inte utgå ifrån, man måste helt enkelt testa sig fram för att se vilka inställningar i variatorn som ger den otimala effekten för just DIN moped.

Var står det att han kör orginal?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

vicke xX SMT skrev:
Roxxen96 skrev:
vicke xX SMT skrev:du ska lägga på lättare viktet om du vill ha bättre axx.. :)

Det är det jag utgick ifrån.
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Roxxen96 skrev:
vicke xX SMT skrev:
Roxxen96 skrev:

Jo, men om du tänker såhär, först har han 10g vikter i variatorn och sen byter han till 5g, då får han ju bättre axx (dåligt exempel jag vet..) :) läste inte alla inlägg pga. att jag var på telefonen och skrev detdär så visste inte om han körde orginal eller inte, han har väll inte ens skrivit det :roll:
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

vicke xX SMT skrev:
Roxxen96 skrev:
vicke xX SMT skrev: Var står det att han kör orginal?

Jo, men om du tänker såhär, först har han 10g vikter i variatorn och sen byter han till 5g, då får han ju bättre axx (dåligt exempel jag vet..) :) läste inte alla inlägg pga. att jag var på telefonen och skrev detdär så visste inte om han körde orginal eller inte, han har väll inte ens skrivit det :roll:

Vet Vicke! :D Men jag gav lite information bara ^^
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Roxxen96 skrev:
vicke xX SMT skrev:
Roxxen96 skrev:

Vet Vicke! :D Men jag gav lite information bara ^^
jo, okej, är inte såå proo på skotrar då jag kör cross själv :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

han har dragen v-ring så du behöver lättare vikter.

Roxxen orginal är alltid för tynga så byt fast du kör orginal -0.5 så går den bättre.

Senså skall du byta till ny orginal remm och 4.5 g vikter :)
phil1p
Elmoped

Inlägg av phil1p »

jorreone skrev:
Victorh skrev:

3.0-4.5

4.0-5.5
eller

5.0-6.5

ok hur fixar man det då? alltså att remmen slirar :)

sen funderar jag på att byta kopplingsfjädrar till medium, tror ni den kommer få bättre axx då?

EDIT: ville bara säga att det
enda som inte är org i motorn är, dragen V-ring och sportluftfilter.
jorreone
Elmoped

Inlägg av jorreone »

skickar en beställning på detta då

VIKTER
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1223

DRIVREM. lite osäker här. ni säger orginal men kevlar kostar like mycket? så antingen denna

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7752
eller
http://www.twostroke.se/product.asp?product=17161

KOPPLINGSFJÄDRAR, 2 delad eller 3 delad?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=13051
jorreone
Elmoped

Inlägg av jorreone »

någon som vet om kopplingen är 2 delad eller 3 delad?
försökte ta bort kopplingsklockan och titta men muttern satt som in i hel*ete så jag sket i det..
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

jorreone skrev:någon som vet om kopplingen är 2 delad eller 3 delad?
försökte ta bort kopplingsklockan och titta men muttern satt som in i hel*ete så jag sket i det..
det är 3 delad :)
[spoiler]Bild[/spoiler]
jorreone
Elmoped

Inlägg av jorreone »

tS skrev:
jorreone skrev:någon som vet om kopplingen är 2 delad eller 3 delad?
det är 3 delad :)
Tack så mkt! :D

EDIT: läste nu på forumet att om kopplingsklockan är blå så slirar den, och min kopplingsklocka var blå :S. måste jag köpa ny nu elr?

skickade iväg en beställning på detta, får väll ändra om jag måste köpa nått mer för att fixa blå kopplings saken

1 st. Mitsuboshi - Drivrem Original (MI-19 CGN321829) á 249,00 - Totalt: SEK 249,00
1 st. Stage6 - Variatorvikter (15x12) 4x6 15x12mm - 4, 0g - 4, 5 - 5, 0 - 5, 5g (S6-GS15002) á 139,00 - Totalt: SEK 139,00
1 st. Polini - Kopplingsfjäderset Tredelad (U245.012) á 149,00 - Totalt: SEK 149,00

Betalningssätt: Postförskott (SEK 49,00)
Fraktavgift: Frakt (SEK 39,00)

Summa / pris: SEK 625,00
Varav moms: SEK 125,00
jorreone
Elmoped

Inlägg av jorreone »

bumpar tråden då jag måste ha svar innan morgondagen, så twostroke inte hinner skicka paketet
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Kan remmen ens slira? I min värld är det omöjligt. Remmen sitter ju hårt spänd mellan vevaxeln och bak vid tryckfjädern & det.. Slirar det nån stans så måste det väl med största sannolikhet vara kopplingen kan jag tänka mig. Remmen har ju samma funktion som en kedja på en crossmoppe, fast den flyttar sig fram & tillbaka som utväxling. Rätta mig gärna om jag har fel, är här för att lära mig.

Sitter en mutter på kopplingen, storlek 24 på Aerox är den iaf. Vet inte storlek på din. Ta en mutterknackare och ta bort den muttern, så ser du efter hur kopplingsklackarna ser ut. Har det slitits på hela klackarna så är det iaf inte där problemet ligger. :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
jorreone
Elmoped

Inlägg av jorreone »

-ReM- skrev:Kan remmen ens slira? I min värld är det omöjligt. Remmen sitter ju hårt spänd mellan vevaxeln och bak vid tryckfjädern & det.. Slirar det nån stans så måste det väl med största sannolikhet vara kopplingen kan jag tänka mig. Remmen har ju samma funktion som en kedja på en crossmoppe, fast den flyttar sig fram & tillbaka som utväxling. Rätta mig gärna om jag har fel, är här för att lära mig.

Sitter en mutter på kopplingen, storlek 24 på Aerox är den iaf. Vet inte storlek på din. Ta en mutterknackare och ta bort den muttern, så ser du efter hur kopplingsklackarna ser ut. Har det slitits på hela klackarna så är det iaf inte där problemet ligger. :)
okej får titta imorgon, men remmen kan slira :)
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

Men slirar den när du kör?
[spoiler]Bild[/spoiler]
lamer
Elmoped

Inlägg av lamer »

Du har för tunga vikter, den varvar lite grann men man orkar hålla emot. Ca 5gr gör susen.
Jag har fått känslan av att många inte ens förstår varför man sätter i lättare vikter? För att det är roligt? Eller för att man vill få motorn att varva inom sitt effektområde, där den då kan ge mest kraft?

Skippa allt vad kopplingsfjädrar, tryckfjädrar, boost bottles och öppet luftfilter heter på en i övrigt original moppe. Lägg energin på avgasrör och vikter. Öka lite i munstyck storlek. Hittar du rätt, så gör moppen ca 70 på rakan och i nerförslut ca 80. Gäller de flesta cvt moppar.
jorreone
Elmoped

Inlägg av jorreone »

lamer skrev:Du har för tunga vikter, den varvar lite grann men man orkar hålla emot. Ca 5gr gör susen.
Jag har fått känslan av att många inte ens förstår varför man sätter i lättare vikter? För att det är roligt? Eller för att man vill få motorn att varva inom sitt effektområde, där den då kan ge mest kraft?

Skippa allt vad kopplingsfjädrar, tryckfjädrar, boost bottles och öppet luftfilter heter på en i övrigt original moppe. Lägg energin på avgasrör och vikter. Öka lite i munstyck storlek. Hittar du rätt, så gör moppen ca 70 på rakan och i nerförslut ca 80. Gäller de flesta cvt moppar.
har redan beställt så finns inte så mkt att göra :P men hårdare kollingsfjäder kommer väll att ge bättre axx?
Skriv svar