ok hur fixar man det då? alltså att remmen slirarVictorh skrev:remmeslirarjorreone skrev:okej, vad ska jag ha då tror ni? tänkte beställa ett kit, men vet inte vilket
3.0-4.5
4.0-5.5
eller
5.0-6.5
Btw, Tack för alla snabba svar!
Sen köp 4-5.5
jorreone skrev:sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?
hoppas ni orkar svara!
du ska lägga på lättare viktet om du vill ha bättre axx..jorreone skrev:sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?
hoppas ni orkar svara!
vicke xX SMT skrev:du ska lägga på lättare viktet om du vill ha bättre axx..jorreone skrev:sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?
hoppas ni orkar svara!
Var står det att han kör orginal?Roxxen96 skrev:vicke xX SMT skrev:du ska lägga på lättare viktet om du vill ha bättre axx..jorreone skrev:sry för dubbel post men jag tog bort variator kåpan idag och såg att det va precis som ni sa, remmen som slirade. kan det vara remmen som är sliten då eller? den såg ganska ny ut men ändå, eller kan det vara nån olja eller fett som gör att den slirar? sen läste jag har på forumet att vikterna är 6.2g org, ska jag ändå byta till ~5g?
hoppas ni orkar svara!
Vicke då.. Inte vid original, då varvar den sönder och inte kommer någonstans ;(. Tyngre äre som gäller för honom! Vikterna vet jag att det är, men som Potog säger kan det vara kopplingsfjädrarna som är för hårda. Han som hade den innan dig hade antagligen effektrörs setup då han bytte till lättare vikter/ hårdare kopplingsfjädrar och sedan inte orkat byta tillbaka.
Lättare vikter ger inte bättre acceleration.
Tyngre ger inte bättre toppfart.
Det beror helt på vad för setup man har, den grundregeln kan man inte utgå ifrån, man måste helt enkelt testa sig fram för att se vilka inställningar i variatorn som ger den otimala effekten för just DIN moped.
Det vet jag, eftersom det va precis samma för mig när jag köpte roxxen.
vicke xX SMT skrev:Var står det att han kör orginal?Roxxen96 skrev:vicke xX SMT skrev:du ska lägga på lättare viktet om du vill ha bättre axx..
Vicke då.. Inte vid original, då varvar den sönder och inte kommer någonstans ;(. Tyngre äre som gäller för honom! Vikterna vet jag att det är, men som Potog säger kan det vara kopplingsfjädrarna som är för hårda. Han som hade den innan dig hade antagligen effektrörs setup då han bytte till lättare vikter/ hårdare kopplingsfjädrar och sedan inte orkat byta tillbaka.
Det beror helt på vad för setup man har, den grundregeln kan man inte utgå ifrån, man måste helt enkelt testa sig fram för att se vilka inställningar i variatorn som ger den otimala effekten för just DIN moped.
Jo, men om du tänker såhär, först har han 10g vikter i variatorn och sen byter han till 5g, då får han ju bättre axx (dåligt exempel jag vet..)Roxxen96 skrev:vicke xX SMT skrev:Var står det att han kör orginal?Roxxen96 skrev:
Det är det jag utgick ifrån.
vicke xX SMT skrev:Jo, men om du tänker såhär, först har han 10g vikter i variatorn och sen byter han till 5g, då får han ju bättre axx (dåligt exempel jag vet..)Roxxen96 skrev:vicke xX SMT skrev: Var står det att han kör orginal?
Det är det jag utgick ifrån.läste inte alla inlägg pga. att jag var på telefonen och skrev detdär så visste inte om han körde orginal eller inte, han har väll inte ens skrivit det
jo, okej, är inte såå proo på skotrar då jag kör cross självRoxxen96 skrev:vicke xX SMT skrev:Jo, men om du tänker såhär, först har han 10g vikter i variatorn och sen byter han till 5g, då får han ju bättre axx (dåligt exempel jag vet..)Roxxen96 skrev:
Det är det jag utgick ifrån.läste inte alla inlägg pga. att jag var på telefonen och skrev detdär så visste inte om han körde orginal eller inte, han har väll inte ens skrivit det
Vet Vicke!Men jag gav lite information bara ^^
jorreone skrev:ok hur fixar man det då? alltså att remmen slirarVictorh skrev:remmeslirarjorreone skrev:okej, vad ska jag ha då tror ni? tänkte beställa ett kit, men vet inte vilket
3.0-4.5
4.0-5.5
eller
5.0-6.5
Btw, Tack för alla snabba svar!
Sen köp 4-5.5
sen funderar jag på att byta kopplingsfjädrar till medium, tror ni den kommer få bättre axx då?
EDIT: ville bara säga att det
enda som inte är org i motorn är, dragen V-ring och sportluftfilter.
Tack så mkt!tS skrev:det är 3 deladjorreone skrev:någon som vet om kopplingen är 2 delad eller 3 delad?
försökte ta bort kopplingsklockan och titta men muttern satt som in i hel*ete så jag sket i det..
okej får titta imorgon, men remmen kan slira-ReM- skrev:Kan remmen ens slira? I min värld är det omöjligt. Remmen sitter ju hårt spänd mellan vevaxeln och bak vid tryckfjädern & det.. Slirar det nån stans så måste det väl med största sannolikhet vara kopplingen kan jag tänka mig. Remmen har ju samma funktion som en kedja på en crossmoppe, fast den flyttar sig fram & tillbaka som utväxling. Rätta mig gärna om jag har fel, är här för att lära mig.
Sitter en mutter på kopplingen, storlek 24 på Aerox är den iaf. Vet inte storlek på din. Ta en mutterknackare och ta bort den muttern, så ser du efter hur kopplingsklackarna ser ut. Har det slitits på hela klackarna så är det iaf inte där problemet ligger.
har redan beställt så finns inte så mkt att göralamer skrev:Du har för tunga vikter, den varvar lite grann men man orkar hålla emot. Ca 5gr gör susen.
Jag har fått känslan av att många inte ens förstår varför man sätter i lättare vikter? För att det är roligt? Eller för att man vill få motorn att varva inom sitt effektområde, där den då kan ge mest kraft?
Skippa allt vad kopplingsfjädrar, tryckfjädrar, boost bottles och öppet luftfilter heter på en i övrigt original moppe. Lägg energin på avgasrör och vikter. Öka lite i munstyck storlek. Hittar du rätt, så gör moppen ca 70 på rakan och i nerförslut ca 80. Gäller de flesta cvt moppar.