Sida 1 av 1

98 oktan

Postat: 30 september 2011, 13:29
av linus-1995
Tjena vad händer om man tankar 98 oktan? jag ska igenntligen ha 95 oktan vet j om detta är feltråd

Postat: 30 september 2011, 13:37
av yamaha2pwn
jag hade nog inte lagt tråden här.

du kommer inte märka någon skillnad om du tankar med 98 ist för 95 om du inte har en riktigt vass moppe.

Postat: 30 september 2011, 13:38
av potog
Tanka 98 så får du se vad som händer;) bara bra grejer kommer hända tro mig;)

Postat: 30 september 2011, 13:39
av linus-1995
men det förstör inte motorn va ?
och jag har lite 95 oktan i kvar gör det något om man blandar

Postat: 30 september 2011, 13:40
av jarken
Högre oktan=mer fart i motorn. Många dracrace motorer kör med flyplantsbränsle, eller blandar i bensinen iaf. Även race blandningar till två taktare ligger på 105oktan...ej så insatt i det dock. Men på så små motorer som mopeder så gör de ingen skillnad, men mer fart blir det :wink:

Postat: 30 september 2011, 13:44
av dadde w1
Här i Finland så finns det inte 95 oktan, bara e10 så här måste vi tanka 98 hela tiden!! :D

Bra men dyrare!! :lol:

Postat: 30 september 2011, 13:50
av Eddipojken
Jag kör på 99-vpower alltså, och de e inga problem, blandar inte fetare olja heller kör på separattank. Jag fick bättre gasrespons :)

Postat: 30 september 2011, 13:56
av DerbiSendan95
Mer kräm i motorn, blir mer lättstartad

Postat: 30 september 2011, 15:01
av ValoPallo
Det försvinner mer pengar från din plånbok :roll:

Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller :P

Postat: 30 september 2011, 15:15
av DerbiSendan95
ValoPallo skrev:Det försvinner mer pengar från din plånbok :roll:

Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller :P
Varför tror du det? jag har trots allt hört att att den går snålare med 98

Postat: 30 september 2011, 15:17
av Mura
ValoPallo skrev:Det försvinner mer pengar från din plånbok :roll:

Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller :P

men på andra sidan så brinner 98a längre=varar längre=ungefär samma pris som 95 i slutändan :P

Postat: 30 september 2011, 15:17
av willemedDERBIN
därför du måste bestycka om den ovs

Postat: 30 september 2011, 18:53
av KarlssoN^
Mura skrev:
ValoPallo skrev:Det försvinner mer pengar från din plånbok :roll:

Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller :P

men på andra sidan så brinner 98a längre=varar längre=ungefär samma pris som 95 i slutändan :P

Men om den brinner längre, då måste det vara lägre energihalt i 95:an än 98:an eftersom att det brinner segare( Enligt din teori...)


willemedDERBIN skrev:därför du måste bestycka om den ovs

Kan upplysa dig om att man inte behöver bestycka om den.

Postat: 30 september 2011, 19:18
av willemedDERBIN
KarlssoN^ skrev:
Mura skrev:
ValoPallo skrev:Det försvinner mer pengar från din plånbok :roll:

Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller :P

men på andra sidan så brinner 98a längre=varar längre=ungefär samma pris som 95 i slutändan :P

Men om den brinner längre, då måste det vara lägre energihalt i 95:an än 98:an eftersom att det brinner segare( Enligt din teori...)


willemedDERBIN skrev:därför du måste bestycka om den ovs

Kan upplysa dig om att man inte behöver bestycka om den.
.... eller så växlar jag det med metanolen x)
trodde det var det vi pratade om xD
sry

Postat: 30 september 2011, 19:58
av siiimooon
Bara onödigt att köra på 98 om man inte måste.

Ska man byta så ska man köra på E85 och då krävs en hel del för att det ska fungera.

Postat: 30 september 2011, 20:30
av G-son
Lite kvällshumor här, alltid kul när okunniga spekulerar om bränslen... :lol:

Skillnaden mellan 95 och 98-oktanig bensin är att 98 tål lite mer värme innan den självantänds, vilket i praktiken betyder att den fungerar i en motor med högre kompression/tidigare tändning, eller på överladdade motorer, mer laddtryck. Utan att anpassa motorn (t.ex. genom att höja kompressionen) har man inget att hämta med högre oktantal.

Postat: 30 september 2011, 21:04
av runners
Kort sagt så händer inte något med moppen. Den går inte sönder eller går bättre med 98 okt, bensin. Inte så länge moppen inte är hypertrimmad i allfall. Då kan den gå bättre på 98 än 95 eller lägre.

Postat: 30 september 2011, 21:07
av Jontee
Tanka E85 istället.
Dock är det lite jobb som behövs...:)

Postat: 30 september 2011, 21:08
av runners
Jontee skrev:Tanka E85 istället.
Dock är det lite jobb som behövs...:)
Etanol.... om man inte har bråttom funkar det ju !

Postat: 30 september 2011, 22:40
av Punkarn
dadde w1 skrev:Här i Finland så finns det inte 95 oktan, bara e10 så här måste vi tanka 98 hela tiden!! :D

Bra men dyrare!! :lol:
Här i närpes finns nog 95:An över allt iallafall. :P

Postat: 2 oktober 2011, 14:09
av Rexxy
Erik_ skrev:Lite kvällshumor här, alltid kul när okunniga spekulerar om bränslen... :lol:

Skillnaden mellan 95 och 98-oktanig bensin är att 98 tål lite mer värme innan den självantänds, vilket i praktiken betyder att den fungerar i en motor med högre kompression/tidigare tändning, eller på överladdade motorer, mer laddtryck. Utan att anpassa motorn (t.ex. genom att höja kompressionen) har man inget att hämta med högre oktantal.
Tur att du kom in och rättade dom. Sparade jag lite på tangentbordet!

Postat: 2 oktober 2011, 14:23
av Marcusarle
Erik_ skrev:Lite kvällshumor här, alltid kul när okunniga spekulerar om bränslen... :lol:

Skillnaden mellan 95 och 98-oktanig bensin är att 98 tål lite mer värme innan den självantänds, vilket i praktiken betyder att den fungerar i en motor med högre kompression/tidigare tändning, eller på överladdade motorer, mer laddtryck. Utan att anpassa motorn (t.ex. genom att höja kompressionen) har man inget att hämta med högre oktantal.
+1