Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
linus-1995
Elmoped
Inlägg: 126 Blev medlem: 21 augusti 2010, 22:19
Inlägg
av linus-1995 » 30 september 2011, 13:29
Tjena vad händer om man tankar 98 oktan? jag ska igenntligen ha 95 oktan vet j om detta är feltråd
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152 Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby
Inlägg
av yamaha2pwn » 30 september 2011, 13:37
jag hade nog inte lagt tråden här.
du kommer inte märka någon skillnad om du tankar med 98 ist för 95 om du inte har en riktigt vass moppe.
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
potog
King of the street
Inlägg: 3469 Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:
Inlägg
av potog » 30 september 2011, 13:38
Tanka 98 så får du se vad som händer;) bara bra grejer kommer hända tro mig;)
linus-1995
Elmoped
Inlägg: 126 Blev medlem: 21 augusti 2010, 22:19
Inlägg
av linus-1995 » 30 september 2011, 13:39
men det förstör inte motorn va ?
och jag har lite 95 oktan i kvar gör det något om man blandar
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787 Blev medlem: 3 april 2011, 09:57
Inlägg
av jarken » 30 september 2011, 13:40
Högre oktan=mer fart i motorn. Många dracrace motorer kör med flyplantsbränsle, eller blandar i bensinen iaf. Även race blandningar till två taktare ligger på 105oktan...ej så insatt i det dock. Men på så små motorer som mopeder så gör de ingen skillnad, men mer fart blir det
dadde w1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219 Blev medlem: 13 december 2010, 15:26
Ort: Hemma
Inlägg
av dadde w1 » 30 september 2011, 13:44
Här i Finland så finns det inte 95 oktan, bara e10 så här måste vi tanka 98 hela tiden!!
Bra men dyrare!!
Eddipojken
Elmoped
Inlägg: 50 Blev medlem: 7 april 2010, 21:48
Ort: Nossebro
Inlägg
av Eddipojken » 30 september 2011, 13:50
Jag kör på 99-vpower alltså, och de e inga problem, blandar inte fetare olja heller kör på separattank. Jag fick bättre gasrespons
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278 Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland
Inlägg
av ValoPallo » 30 september 2011, 15:01
Det försvinner mer pengar från din plånbok
Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller
DerbiSendan95
Elmoped
Inlägg: 71 Blev medlem: 21 januari 2011, 15:57
Inlägg
av DerbiSendan95 » 30 september 2011, 15:15
ValoPallo skrev: Det försvinner mer pengar från din plånbok
Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller
Varför tror du det? jag har trots allt hört att att den går snålare med 98
Mura
King of the street
Inlägg: 2743 Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge
Inlägg
av Mura » 30 september 2011, 15:17
ValoPallo skrev: Det försvinner mer pengar från din plånbok
Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller
men på andra sidan så brinner 98a längre=varar längre=ungefär samma pris som 95 i slutändan
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 30 september 2011, 15:17
därför du måste bestycka om den ovs
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462 Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm
Inlägg
av KarlssoN^ » 30 september 2011, 18:53
Mura skrev: ValoPallo skrev: Det försvinner mer pengar från din plånbok
Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller
men på andra sidan så brinner 98a längre=varar längre=ungefär samma pris som 95 i slutändan
Men om den brinner längre, då måste det vara lägre energihalt i 95:an än 98:an eftersom att det brinner segare( Enligt din teori...)
willemedDERBIN skrev: därför du måste bestycka om den ovs
Kan upplysa dig om att man inte behöver bestycka om den.
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 30 september 2011, 19:18
KarlssoN^ skrev: Mura skrev: ValoPallo skrev: Det försvinner mer pengar från din plånbok
Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller
men på andra sidan så brinner 98a längre=varar längre=ungefär samma pris som 95 i slutändan
Men om den brinner längre, då måste det vara lägre energihalt i 95:an än 98:an eftersom att det brinner segare( Enligt din teori...)
willemedDERBIN skrev: därför du måste bestycka om den ovs
Kan upplysa dig om att man inte behöver bestycka om den.
.... eller så växlar jag det med metanolen x)
trodde det var det vi pratade om xD
sry
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264 Blev medlem: 8 april 2009, 11:07
Inlägg
av siiimooon » 30 september 2011, 19:58
Bara onödigt att köra på 98 om man inte måste.
Ska man byta så ska man köra på E85 och då krävs en hel del för att det ska fungera.
G-son
King of the street
Inlägg: 4115 Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby
Inlägg
av G-son » 30 september 2011, 20:30
Lite kvällshumor här, alltid kul när okunniga spekulerar om bränslen...
Skillnaden mellan 95 och 98-oktanig bensin är att 98 tål lite mer värme innan den självantänds, vilket i praktiken betyder att den fungerar i en motor med högre kompression/tidigare tändning, eller på överladdade motorer, mer laddtryck. Utan att anpassa motorn (t.ex. genom att höja kompressionen) har man inget att hämta med högre oktantal.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
runners
King of the street
Inlägg: 2322 Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö
Inlägg
av runners » 30 september 2011, 21:04
Kort sagt så händer inte något med moppen. Den går inte sönder eller går bättre med 98 okt, bensin. Inte så länge moppen inte är hypertrimmad i allfall. Då kan den gå bättre på 98 än 95 eller lägre.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Jontee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 393 Blev medlem: 14 april 2010, 21:17
Inlägg
av Jontee » 30 september 2011, 21:07
Tanka E85 istället.
Dock är det lite jobb som behövs...
runners
King of the street
Inlägg: 2322 Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö
Inlägg
av runners » 30 september 2011, 21:08
Jontee skrev: Tanka E85 istället.
Dock är det lite jobb som behövs...
Etanol.... om man inte har bråttom funkar det ju !
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Punkarn
Avstängd
Inlägg: 869 Blev medlem: 11 augusti 2011, 11:30
Ort: Närpes,Finland
Inlägg
av Punkarn » 30 september 2011, 22:40
dadde w1 skrev: Här i Finland så finns det inte 95 oktan, bara e10 så här måste vi tanka 98 hela tiden!!
Bra men dyrare!!
Här i närpes finns nog 95:An över allt iallafall.
Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete.
«Pure Metrakit. Pure Power.»
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540 Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås
Inlägg
av Rexxy » 2 oktober 2011, 14:09
Erik_ skrev: Lite kvällshumor här, alltid kul när okunniga spekulerar om bränslen...
Skillnaden mellan 95 och 98-oktanig bensin är att 98 tål lite mer värme innan den självantänds, vilket i praktiken betyder att den fungerar i en motor med högre kompression/tidigare tändning, eller på överladdade motorer, mer laddtryck. Utan att anpassa motorn (t.ex. genom att höja kompressionen) har man inget att hämta med högre oktantal.
Tur att du kom in och rättade dom. Sparade jag lite på tangentbordet!
Marcusarle
Elmoped
Inlägg: 46 Blev medlem: 18 september 2011, 11:58
Ort: Malmberget
Inlägg
av Marcusarle » 2 oktober 2011, 14:23
Erik_ skrev: Lite kvällshumor här, alltid kul när okunniga spekulerar om bränslen...
Skillnaden mellan 95 och 98-oktanig bensin är att 98 tål lite mer värme innan den självantänds, vilket i praktiken betyder att den fungerar i en motor med högre kompression/tidigare tändning, eller på överladdade motorer, mer laddtryck. Utan att anpassa motorn (t.ex. genom att höja kompressionen) har man inget att hämta med högre oktantal.
+1
Expect the unexpected