Sida 1 av 1
Dellorto PHBN 16mm:Lågfartsmunstycke
Postat: 13 augusti 2011, 11:54
av juckeyy
Tjena har haft problem med min tomgång på moppen och har i princip provat allt utom lågfartsmunstycken. Så jag tänkte göra det nu och när jag fick se mitt lågfastsmunstycke så var det ett jättelångt munstycke som jag har fått klartecken ifrån dellorto att det är det helt fel munstycke och det är inget han har sett på en PHBN förgasare.
Så min fråga till er är vad det är för orginal storlek på just lågfartmunstycket på era 16mm förgasare till AM6 motorn?
Och hur era ser ut det skulle verkligen uppskattas ifall någon tog kort på sitt lågfart!
Tack!
Postat: 13 augusti 2011, 12:42
av willemedDERBIN
lågfarts munstycket ska du inte byta om du värkligen inte måste :S
varför höjer du bara inte tomgången ?
Postat: 13 augusti 2011, 13:00
av juckeyy
tomgångsskruven är HELT inskruvad och om jag skruvar ut den så stendör den direkt och jag har skruvat på luftskruv o hela köret
btw så har den tomgång när den är kall och när den är varm så dör den efter ca 10-20 sekunder och stiftet är svart då den får för mycket soppa på tomgången
som sagt har jag mailat och skickat bilder till dellorto och dom säger att dom aldrig har sett ett sådant munstycke som sitter där lågfartsmunstycket ska sitta och det enda likadant munstycke jag har hittat på internet är ett mikuni munstycke vilket är helt fel
Postat: 13 augusti 2011, 14:03
av juckeyy
Har nu filmat och tagit bilder

Där är tänstiftet svart efter att ha stått på tomgång på kall motor
Nedanför här har ni tomgången när motorn är kall
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=WkXu3GFzvHA[/youtube]
Där är tändstiftet oboybrunt efter körning
Nedanför här har ni tomgången när motorn är varm
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=7hfxH3ndl2c[/youtube]
och om någon skulle kunna öppan sin förgasare och kolla hur det ser ut skulle det va bra, för som sagt så måste jag veta om det är fel muntycke av er oxå
Postat: 13 augusti 2011, 14:04
av puchmogge
byt luftfilter till bättre flöde det funkade för mej
Postat: 13 augusti 2011, 14:13
av juckeyy
puchmogge skrev:byt luftfilter till bättre flöde det funkade för mej
dog din moppe oxå nästan direkt på tomgång när motorn var varm eller?
just nu så sitter ett sånt luftilter på
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... r-koniskt/
vad bör jag ha för luftfilter isåfall då?
Postat: 13 augusti 2011, 14:37
av puchmogge
föresten din moped går väll inte lika bra varm som kall ? prova mindre huvud strl
edit: väldigt dåligt filter !!
Postat: 13 augusti 2011, 14:40
av juckeyy
haha liksom har bytt huvudmunstycke rätt möe och den går lika bra varm som kall bara tomgången som är skillnad om den är varm eller kall
vad tycker du att jag ska ha för filter då?
Postat: 13 augusti 2011, 15:32
av juckeyy
testade med min brors Malossi sportluft men blev inte direkt nån skillnad bara annat ljud

Postat: 13 augusti 2011, 16:02
av KarlssoN^
Går den fet på låga varv - Sänk nålen.
om den går snålt - höj nålen.
Det luftfiltret går bra att köra med, bara tvätta det med bensin lite då och då

Postat: 13 augusti 2011, 18:46
av juckeyy
KarlssoN^ skrev:Går den fet på låga varv - Sänk nålen.
om den går snålt - höj nålen.
Det luftfiltret går bra att köra med, bara tvätta det med bensin lite då och då

Det blev mycket bättre när vi höjde clipset alltså sänkte nålen med 2 hack, gick mycket mycket längre på tomgång men den dör ibland, tycker du att jag ska flytta upp den ett hack till, då blir det sista sen går det inte att flytta upp clipset (sänka nålen) mer

Postat: 13 augusti 2011, 20:41
av 2stroke4ever
sätt nålen i mitten, blir bäst så. sen tar du och skruvar på luftskuven in MAX, sen 1,5varv ut och försöker sedan, pröva gärna med ett nytt stift medans du håller på så ska du se att d löser sig!

Postat: 13 augusti 2011, 21:02
av ValoPallo
Haha, har samma problem med Tunturin, går skitbra på tomgång kall, men när man kört en runda så funkar det inte alls

Postat: 14 augusti 2011, 10:37
av juckeyy
jag har testat att skruva på luftskruven hela tiden men ger ingen verkan när jag flyttade nålen gick den bättre