Dellorto PHBN 16mm:Lågfartsmunstycke

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Dellorto PHBN 16mm:Lågfartsmunstycke

Inlägg av juckeyy »

Tjena har haft problem med min tomgång på moppen och har i princip provat allt utom lågfartsmunstycken. Så jag tänkte göra det nu och när jag fick se mitt lågfastsmunstycke så var det ett jättelångt munstycke som jag har fått klartecken ifrån dellorto att det är det helt fel munstycke och det är inget han har sett på en PHBN förgasare.

Så min fråga till er är vad det är för orginal storlek på just lågfartmunstycket på era 16mm förgasare till AM6 motorn?

Och hur era ser ut det skulle verkligen uppskattas ifall någon tog kort på sitt lågfart!

Tack!
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

lågfarts munstycket ska du inte byta om du värkligen inte måste :S

varför höjer du bara inte tomgången ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

tomgångsskruven är HELT inskruvad och om jag skruvar ut den så stendör den direkt och jag har skruvat på luftskruv o hela köret

btw så har den tomgång när den är kall och när den är varm så dör den efter ca 10-20 sekunder och stiftet är svart då den får för mycket soppa på tomgången

som sagt har jag mailat och skickat bilder till dellorto och dom säger att dom aldrig har sett ett sådant munstycke som sitter där lågfartsmunstycket ska sitta och det enda likadant munstycke jag har hittat på internet är ett mikuni munstycke vilket är helt fel
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Har nu filmat och tagit bilder

Bild
Där är tänstiftet svart efter att ha stått på tomgång på kall motor
Nedanför här har ni tomgången när motorn är kall
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WkXu3GFzvHA[/youtube]


Bild

Där är tändstiftet oboybrunt efter körning
Nedanför här har ni tomgången när motorn är varm

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7hfxH3ndl2c[/youtube]

och om någon skulle kunna öppan sin förgasare och kolla hur det ser ut skulle det va bra, för som sagt så måste jag veta om det är fel muntycke av er oxå
Användarens profilbild
puchmogge
Svårstartad skrothög
Inlägg: 273
Blev medlem: 14 maj 2008, 21:12
Ort: slättsjö

Inlägg av puchmogge »

byt luftfilter till bättre flöde det funkade för mej
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

puchmogge skrev:byt luftfilter till bättre flöde det funkade för mej
dog din moppe oxå nästan direkt på tomgång när motorn var varm eller?

just nu så sitter ett sånt luftilter på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... r-koniskt/

vad bör jag ha för luftfilter isåfall då?
Användarens profilbild
puchmogge
Svårstartad skrothög
Inlägg: 273
Blev medlem: 14 maj 2008, 21:12
Ort: slättsjö

Inlägg av puchmogge »

föresten din moped går väll inte lika bra varm som kall ? prova mindre huvud strl




edit: väldigt dåligt filter !!
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

haha liksom har bytt huvudmunstycke rätt möe och den går lika bra varm som kall bara tomgången som är skillnad om den är varm eller kall

vad tycker du att jag ska ha för filter då?
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

testade med min brors Malossi sportluft men blev inte direkt nån skillnad bara annat ljud :P
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Går den fet på låga varv - Sänk nålen.
om den går snålt - höj nålen.


Det luftfiltret går bra att köra med, bara tvätta det med bensin lite då och då :)
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

KarlssoN^ skrev:Går den fet på låga varv - Sänk nålen.
om den går snålt - höj nålen.


Det luftfiltret går bra att köra med, bara tvätta det med bensin lite då och då :)
Det blev mycket bättre när vi höjde clipset alltså sänkte nålen med 2 hack, gick mycket mycket längre på tomgång men den dör ibland, tycker du att jag ska flytta upp den ett hack till, då blir det sista sen går det inte att flytta upp clipset (sänka nålen) mer :)
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

sätt nålen i mitten, blir bäst så. sen tar du och skruvar på luftskuven in MAX, sen 1,5varv ut och försöker sedan, pröva gärna med ett nytt stift medans du håller på så ska du se att d löser sig! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Haha, har samma problem med Tunturin, går skitbra på tomgång kall, men när man kört en runda så funkar det inte alls :P
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

jag har testat att skruva på luftskruven hela tiden men ger ingen verkan när jag flyttade nålen gick den bättre
Skriv svar