Sida 1 av 4

Kjelles Volvo 142 TIC

Postat: 20 juli 2011, 23:28
av kjelle
tyckte att det behövdes lite andra projekt en roxxar och drac's här på forumet! :)



Bild

Bilen i fråga är en gammal 142 från -71 som skall förses med ett litet och gulligt turboaggregat och sedan sladdas med på grusvägar och parkeringsplatser. Eftersom jag har lite andra projekt på sidan om så kommer detta att bli ett lågbudgetsbyge, då den i första hand kommer att fungera som vinterbil/busbil!

Mål:


Få ut ca 150-200 hk ur maskinen
Köra skiten ur så många fjortisBMW's som möjligt! :)
Få fram många glada miner
Ha jääävligt kul!!


Gamla updates
[spoiler]Att göra:

Motor

Bygga grenrörsadapter
Fixa oljeretur i oljetråget/oljetillförsel till turbon
Trycktäta förgasaren/bygga tryckbox
Modifiera toppen (större f.rum/mild portning/styvare fjädrar)
2,5 rör från turbon

Chassie

Biltemas saab900 bakfjädrar Kapade (Fram)
Biltemas volvo 245 "husvagnsfjädrar" (bak)
Eventellt styrservo :)




Bild

Nyinhandlat utgångsobjekt :)

Bild

Bild


21 juli

sitter och knåpar ihop en liten beställning från klracing :)

Bild


Lägesraport 16 augusti

Står ganska still atm, men har börjat skära ut lite flänsar till turbon och fixat oljetrycksadapter till blocket!
Och om allt går som planerat så åker jag efter en Malpassi btr + Boch bränslepump i hälgen! :)


29Augusti

Impulshandlade ettpar 16tums plåtfälgar idag, kommer att sitta förbannat bra med 5-10cm sänkning! Very Happy
Har även inhandlat bränslepump!


19 sept

Står förjävligt stilla nu! Tomt i spargrisen = 0 motivation...
Men imorgon så kommer första delen av mitt studielån, så då jävlar blir det att skicka iväg beställningen till klracing!

Har även börjat fundera på om man skulle ta och förflytta sig in till den moderna världen och införskaffa sig ett megasquirt! känns nästan värt 3000kr bara det att få ställa in den med en dator istället för att hålla på och jävlas med gamla igensatta munstycken i en glapp fugge.. så får se hur det blir, men v1.0 blir nog med fugge!

Bild
No fat chicks, vill skratch!?
kommer att bli 15 - 20 cm lägre bara finska bilprovningen ha sakt sitt! :)



7Oktober

Liten bilduppdate i väntan på något större! :)

Bild

Bild

Bild
Liten men luktar stor? :D


Sitter och funderar om jag ska börja slänga in lite updates på min Chevrolet som jag håller på med paralellt med volvon, eftersom att jag pysslar lika mycket med båda 2 så skulle ju det innebära dubbelt mera uppdates! :D
Så tråden skulle bli typ "Vad händer i Kjelles garage" eller "700hk" (150hk volvo+550hk cheva).

Vad tror folket?



20 November

*Pshhyyy*

Bild
Impulshandlade en dump igår, har även eventuellt lite andra grejjer pågång! :)
+ att det blir antagligen besiktning nångång i början av december.. Då börjar det roliga! :D

[/spoiler]

22Maj2013
Uppdate/omstart ett år senare...


(beslöt mig för att ta bort caminodelen då det blev för stökigt..)

Jepp, tappade plötsligt att vad motivation heter för projektet, berodde antagligen på att volvon inte hade plats i garaget..

Men plötsligt blev det en bil mindre i garaget.. :D

Körde snabbt in volvon före pappa fick in något annat projekt.. :)
Bild

helt sjukt vad motivation man fick!

Började med att plocka bort generator, kylare mm så man fick mera utrymme medan man konstruerar och funderar.

Började sedan på med grenrörsadaptern
Bild
Blir att bygga något sort stöd åt turbon sen, är inte dom tjockaste rören presic..

Bild
Hejsan! Ska du bo där? :)


Bild
Provmontering av intercoolern, nästa på att göra listan är att bygga fästen åt den så man får börja på med tryckrören! :)

Ska försöka att uppdatera varje gång man får nåtot vettigt gjort! :)

Postat: 20 juli 2011, 23:29
av Pontusandersson95
kommer bli fett!

Postat: 20 juli 2011, 23:30
av Mura
Nice ska följas :D

Postat: 20 juli 2011, 23:37
av Danne
Såna här projekt vill jag se mer av i fortsättningen! lycka till nu!!!

Postat: 20 juli 2011, 23:46
av kjelle
Tackar allihop! :D

Postat: 20 juli 2011, 23:53
av haampish
faan va najs! :D äre en b23a? :)

Postat: 21 juli 2011, 00:03
av kjelle
haampish skrev:faan va najs! :D äre en b23a? :)
ups! glömde skriva att det är en gammal hederlig 370tkm's b20 som skall våldtas! :D
Ska köra med den motorn så länge den håller, sen blir det antagligen 16v 230 :)

Postat: 21 juli 2011, 00:28
av Maxidude
Gasa tills de rasar! :mrgreen:

Postat: 21 juli 2011, 00:33
av haampish
kjelle skrev:
haampish skrev:faan va najs! :D äre en b23a? :)
ups! glömde skriva att det är en gammal hederlig 370tkm's b20 som skall våldtas! :D
Ska köra med den motorn så länge den håller, sen blir det antagligen 16v 230 :)
fyfan va härligt ;) då får du förklara extra noga allt vad du gör, för ja ska köpa epa med en b20 o ifall pengarna räcker så blir de turbo, men vet ju inte riktigt hur man fixar det ... :roll:

Postat: 21 juli 2011, 00:38
av JagHarEnDerbi
Det ju inte bara att sätta dit en turbo och köra precis. ;)

Postat: 21 juli 2011, 00:51
av kjelle
JagHarEnDerbi skrev:Det ju inte bara att sätta dit en turbo och köra precis. ;)
Nej det är det verkligen inte!... ;)
Men kommer först att köra med perverst lågt laddtryck, så man ser att man har koll på allt!

Postat: 21 juli 2011, 01:11
av JagHarEnDerbi
kjelle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Det ju inte bara att sätta dit en turbo och köra precis. ;)
Nej det är det verkligen inte!... ;)
Men kommer först att köra med perverst lågt laddtryck, så man ser att man har koll på allt!
Hur menar du nu? ^^

Postat: 21 juli 2011, 04:49
av ml65
JagHarEnDerbi skrev:
kjelle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Det ju inte bara att sätta dit en turbo och köra precis. ;)
Nej det är det verkligen inte!... ;)
Men kommer först att köra med perverst lågt laddtryck, så man ser att man har koll på allt!
Hur menar du nu? ^^
han kommer köra lågt ladd om han inte ska ( bör ) kompsänker som jag fattar det .

bara snickra ihop ett fulkit , bara köra extra spridare eller ska du dit med riktiga spridare och åka e85 ?

Postat: 21 juli 2011, 09:38
av kjelle
ml65 skrev:
JagHarEnDerbi skrev:
kjelle skrev: Nej det är det verkligen inte!... ;)
Men kommer först att köra med perverst lågt laddtryck, så man ser att man har koll på allt!
Hur menar du nu? ^^
han kommer köra lågt ladd om han inte ska ( bör ) kompsänker som jag fattar det .

bara snickra ihop ett fulkit , bara köra extra spridare eller ska du dit med riktiga spridare och åka e85 ?
Lågt ladd= lättare att ställa in bränsle och tändning(då det inte blir så stor skillnad)
kommer att modifiera förbränningsutrymmena så det blir mindre kompression..

Och eftersom jag kommer att köra med trycktätad orginalfugge så slipper man allt krångel med äcklig insprutning! :)

Postat: 21 juli 2011, 09:40
av Pontus_PGO
kommer att bli najs, kul med ett bil projekt också :) skä följas :)

Postat: 21 juli 2011, 10:29
av willemedDERBIN
morr ;) <3

Postat: 21 juli 2011, 10:39
av kjelle
willemedDERBIN skrev:morr ;) <3
;)

Postat: 21 juli 2011, 10:41
av willemedDERBIN
kjelle skrev:
willemedDERBIN skrev:morr ;) <3
;)
vad äre för motor i den :)

b20 ?

Postat: 21 juli 2011, 10:43
av kjelle
willemedDERBIN skrev:
kjelle skrev:
willemedDERBIN skrev:morr ;) <3
;)
vad äre för motor i den :)

b20 ?
Jepp! :)

Postat: 21 juli 2011, 10:44
av willemedDERBIN
hissa ner en b23a men insprutning ;)

sen turbo eller kompressor på det :D

då säger DEN morr :D

Postat: 21 juli 2011, 11:14
av kjelle
Beställningsbump :D

Postat: 21 juli 2011, 11:18
av moppenissen96
Omöjligt typ att döda en b20 utan att elda upp den hah :D

Postat: 21 juli 2011, 12:30
av willemedDERBIN
samueljohansson96 skrev:Omöjligt typ att döda en b20 utan att elda upp den hah :D
inte äns det fungerar :roll:

och sen K kam och dubbla SU förgasare :D
2 tum och så faan går den GÖÖT :D

Postat: 21 juli 2011, 13:07
av JagHarEnDerbi
Den motorn kommer vara ras efter första dan med riktigt ladd. :P

Postat: 21 juli 2011, 13:38
av kjelle
JagHarEnDerbi skrev:Den motorn kommer vara ras efter första dan med riktigt ladd. :P
Tur att man inte kommer att köra med "riktigt" ladd då..

Postat: 21 juli 2011, 13:53
av PK
looool men dumpventil, blåa rör och laddtryckksmätare drar den allt! ;)

beställ lite prestandagrejer istället! ;)

Postat: 21 juli 2011, 14:06
av kjelle
PoWeRKinG skrev:looool men dumpventil, blåa rör och laddtryckksmätare drar den allt! ;)

beställ lite prestandagrejer istället! ;)
Så du tycker jag ska köra utan laddtrycksreglering och tryckslangar? :)

Postat: 21 juli 2011, 14:15
av bensinskalle
kjelle skrev:
ml65 skrev:
JagHarEnDerbi skrev: Hur menar du nu? ^^
han kommer köra lågt ladd om han inte ska ( bör ) kompsänker som jag fattar det .

bara snickra ihop ett fulkit , bara köra extra spridare eller ska du dit med riktiga spridare och åka e85 ?
Lågt ladd= lättare att ställa in bränsle och tändning(då det inte blir så stor skillnad)
kommer att modifiera förbränningsutrymmena så det blir mindre kompression..

Och eftersom jag kommer att köra med trycktätad orginalfugge så slipper man allt krångel med äcklig insprutning! :)
Enklare med insprutning om man vill att det ska gå. Du får jobba om du ska hiva ur 200 kusar ur en originalförgasare på trycksidan. Tror inte ens det brukar gå med r-sportsats på b23/b230 ;)

Postat: 21 juli 2011, 14:22
av kjelle
bensinskalle skrev:
kjelle skrev:
ml65 skrev: han kommer köra lågt ladd om han inte ska ( bör ) kompsänker som jag fattar det .

bara snickra ihop ett fulkit , bara köra extra spridare eller ska du dit med riktiga spridare och åka e85 ?
Lågt ladd= lättare att ställa in bränsle och tändning(då det inte blir så stor skillnad)
kommer att modifiera förbränningsutrymmena så det blir mindre kompression..

Och eftersom jag kommer att köra med trycktätad orginalfugge så slipper man allt krångel med äcklig insprutning! :)
Enklare med insprutning om man vill att det ska gå. Du får jobba om du ska hiva ur 200 kusar ur en originalförgasare på trycksidan. Tror inte ens det brukar gå med r-sportsats på b23/b230 ;)
effekten kommer nog att ligga närmare 150 än 200 medtanke på att org.gasaren ska användas och att turbon inte är så stor.. ! :)

Postat: 21 juli 2011, 15:04
av JagHarEnDerbi
kjelle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Den motorn kommer vara ras efter första dan med riktigt ladd. :P
Tur att man inte kommer att köra med "riktigt" ladd då..
Så vi snackar inte "riktigt" ladd alltså? :shock:

Postat: 21 juli 2011, 15:05
av PK
kjelle skrev:
PoWeRKinG skrev:looool men dumpventil, blåa rör och laddtryckksmätare drar den allt! ;)

beställ lite prestandagrejer istället! ;)
Så du tycker jag ska köra utan laddtrycksreglering och tryckslangar? :)
jajjamensan ;)

Postat: 21 juli 2011, 15:11
av bensinskalle
PoWeRKinG skrev:
kjelle skrev:
PoWeRKinG skrev:looool men dumpventil, blåa rör och laddtryckksmätare drar den allt! ;)

beställ lite prestandagrejer istället! ;)
Så du tycker jag ska köra utan laddtrycksreglering och tryckslangar? :)
jajjamensan ;)
Ja jag skulle vilja se dig lösa det :lol:


Iaf: Köp en weber 48:a eller något annat stort och en carbontätad turbo och bygg sugturbo istället. Mycket enklare och smidigare om man kan inte nödvändigtvis ska ha intercooler, och du spiller ha en förgasare som läcker som ett såll.

Postat: 21 juli 2011, 15:20
av Mura
PoWeRKinG skrev:looool men dumpventil, blåa rör och laddtryckksmätare drar den allt! ;)

beställ lite prestandagrejer istället! ;)

-.- då har du inte alla hästar i stallet :D och kmr inte få några hästar :D

Postat: 21 juli 2011, 15:46
av PK
haha jag skojjade med han ;) jag är inte helt körd ;)

Postat: 21 juli 2011, 16:20
av Ekman
najsnajs ;)