Sida 1 av 1
Byta hjullager
Postat: 19 juli 2011, 21:14
av torskad
Tjenare jag undrar hur man enklast byter hjullager på en Gilera Smt 07? Mvh Dalahest

Postat: 19 juli 2011, 21:34
av willemedDERBIN
Värme
5-56
OCH VÅLD !
anymore qusteions ^^
Postat: 19 juli 2011, 21:41
av yamaha2pwn
willemedDERBIN skrev:Värme
5-56
OCH VÅLD !
anymore qusteions ^^
kunde inte beskrivit det bättre själv^^
du bankar ut lagerna från motsatt sida av navet med en skruvmejsel eller nått, värm och smörj ordentligt så gåre som på räls

Postat: 19 juli 2011, 22:36
av philiplindgren
kylspray på lagret så det krymper
Postat: 19 juli 2011, 23:12
av G-son
willemedDERBIN skrev:5-56
Vad ska du med det till?
Postat: 19 juli 2011, 23:16
av yamaha2pwn
smörja?
Postat: 19 juli 2011, 23:16
av some guy
Erik_ skrev:willemedDERBIN skrev:5-56
Vad ska du med det till?
löserr rost o luktar gött ju

5-56 ftw
Postat: 19 juli 2011, 23:23
av G-son
Lukten är det enda man har nytta av där i så fall. Alla grejer där ska sitta löst utom just lagren som sitter med presspassning i navet, man kommer inte kunna få in någon 5-56 mellan lager och nav och inte heller vill man ha det där.
Knacka ut lagren med navet kallt, eller värm för att få loss dom lättare. Om du värmt tillräckligt mycket kan du enkelt få in de nya lagren, antingen för hand eller med några lätta knackningar (på yttre lagerringen!).
Fetta in hela hjulaxeln ordentligt när hjulet monteras igen, så jobbigt när den rostar fast i distanshylsan mellan hjullagren och man vill ha loss hjulet igen...

Postat: 19 juli 2011, 23:31
av yamaha2pwn
de händer ju så lätt att de rostar lite vid lagrerna så vf vill man inte ha hjälp att lossa det? 5-56 har kryp förmåga. (kör på en annan spray som heter K-release. den har samma effekt som 5-56 bara förbättrad smörj och krypförmåga. läggar man 2 glasskivor mot varran och sprayar de på kanten ser man hur de kryper upp mellan skivorna, även vertikalt.
men visst har du rätt i de du säger med, fetta in redigt vid montering så slipper man problem sen, och värma och kyla funkar bäst.
Postat: 19 juli 2011, 23:39
av G-son
Rost/oxid utanför lagret skrapar man hellre bort, sprayerna har ingen nämnvärd rostlösande förmåga så det är snabbare och effektivare att ta bort den för hand.
Krypförmåga har sina fördelar dom gånger det finns någonstans där oljan kan krypa in. I normala fall är det inget man har nytta av vid lagerbyte.
Postat: 19 juli 2011, 23:40
av willemedDERBIN
varför TJÖTA om ngt som är så jävla kast .....
han får la använda det om han vill ?
ingen tvingar han ?
men jag o Yamahan2pwn skulle gjort det !