Sida 1 av 1
Tips till trimmning ?
Postat: 25 april 2008, 09:11
av Aerox08
Ska trimma min moppe men e ganska nuub på sånt

Men ska dra pluggen på min
aerox finns det nå andra lätta sätt att trimma den ? Eller va är bra och lätt att montera ?
Om man köper ett rör midrace behöver man en cylinder då oxå ? Hur myket fortare går den då ungefär ? Lätt o montera ?
//
Sen oxå... Vad är luftburken ?
Yamaha
Aerox:
Variatorring
luftplugg
Luftplugg e luftburk ?

Postat: 25 april 2008, 09:39
av Mekanikern
Luftburken är svart och sitter bredvid Underkåpan längst bak eller Ovanför variatorkåpan.
Där finner du en plugg som kallas för "skorstenen" som du kan ta bort med din hand.
Postat: 25 april 2008, 10:03
av Aerox08
Om man tar bort luftburken och variatorringen hur mycket fortare går den då ?
Postat: 25 april 2008, 23:22
av gabbelito
ursäkta, men om du inte ens vet vad luftburken är så borde du inte gå direkt upp i midraceklassen. om jag var du hade jag dragit variatorringen, pluggat ur luftburken, köpt ett effektrör och bestyckat om förgasaren.
edit: skulle tro att du får upp aeroxen i cirka 80 ärliga

.D
Postat: 26 april 2008, 01:11
av lanpojken
luftburken är den luftfiltret typ lr ???

Postat: 26 april 2008, 14:18
av Aerox08
Bestycka förgasarn ? hur ? :O
Postat: 26 april 2008, 15:02
av fjegge
Du ska nog inte hålla på med det här..
Men bestycka är när du ställer in förgasaren efter röret och luftburken m.m så du byter till ett strörre munstyckte ändrar på tomgångs och luftskruv .
Postat: 26 april 2008, 15:36
av urbann
börja med att dra v-ringen..då kommer din moppe kanske gå runt 65-70..
sen när du gjort det och när du lärt dej lite hur moppen och motorn fungerar kan du skaffa ett efektrör.
Postat: 26 april 2008, 17:10
av Aerox08
Har dragit v ringen nu

Postat: 26 april 2008, 17:13
av Aerox08
Men var sitter luftpluggen ?

Postat: 26 april 2008, 17:40
av Frullen_91
Aerox08 skrev:Men var sitter luftpluggen ?

den sticker upp litegrann på ovansidan av luftburken . den e jättelätt å hitta , e bara å dra loss den sedan men då måste du byta upp i munnstycke några storlekar iom att den får mer luft så måste den ha mer bränsle
Postat: 26 april 2008, 19:13
av Aerox08
Postat: 26 april 2008, 19:21
av Aerox08
Postat: 26 april 2008, 19:24
av Aerox08
Det verkar för svårt tror ja ska bytta variator vikter istället ... på min aerox 08, hur tunga vikter ska ja ha då ? Hur mycke fortare går den på ungefär då ?
Postat: 26 april 2008, 19:51
av Eolsson
du borde inte trimma spec mycket om du inte ens vet vad luftburken är, tänk på att det kan vara farligt både för moppen och dig om en sån nuub sitter bakom styret;) men klart lite ska du allt trimma:D kör på ostrypt tex dragen plugg v-ring och alla andra pluggar på din moped:D
Postat: 26 april 2008, 20:58
av Aerox08
haha. nee men kan inte ta bort pluggarna

Tror ja ska köpa en 70 cylinder hur mycke fortare går den då ? xD
Postat: 26 april 2008, 21:22
av Frullen_91
Aerox08 skrev:haha. nee men kan inte ta bort pluggarna

Tror ja ska köpa en 70 cylinder hur mycke fortare går den då ? xD
beror helt och hållet på hur du bestyckar förgasare mm .. men ska allt annat vara orginal eller?? isf så kan du väll iaf få upp den i 80 men som sakt beror på hur skillad du e på å ställa in saker och ting :/
Postat: 26 april 2008, 22:35
av Aerox08
Ska bestycka den ungefär 18 mm kanske ... Men behöver vevparti kanske, är det svårt att montera cylinder och bestycka förgasarn och montera vevparti ?
allt annat orginal tror ja utom dragen v-ring

Postat: 26 april 2008, 23:50
av Frullen_91
Aerox08 skrev:Ska bestycka den ungefär 18 mm kanske ... Men behöver vevparti kanske, är det svårt att montera cylinder och bestycka förgasarn och montera vevparti ?
allt annat orginal tror ja utom dragen v-ring

du behöver varken byta vev eller förgasare om du bara ska ha 70cc och dragen v-ring .. btw vev e ju de jobbigaste du kan byta på i en motor. vet du äns vad det är för nått??
Postat: 27 april 2008, 00:17
av Aerox08
Joo ja vet hur den ser ut

Meeen man måste väll ändå ha 17 18 mm ?
Postat: 27 april 2008, 00:19
av Aerox08
Postat: 27 april 2008, 16:19
av Frullen_91
men ärligt talat asså så tycker ja de e ganska onödigt att köpa en sådan cylinder när du ändå bara ska ha orginalrör ju. Jag skulle nog köpt en mk handmade isf mk sp . då slipper du köpa större förgasare bla men du gör som du vill
Postat: 27 april 2008, 16:24
av lobtec
Jag vet inte om det är så bra att du håller på med sånt här, du verkar ju inte kunna så mkt. Och du kan ju inte ens stava till noob :S
Postat: 27 april 2008, 16:41
av urbann
lika bra att du låter moppen va orginal..
för du ha ändrat dig typ 4 gånger om hur du skall trimma den..
och när du inte ens vet vad luftburken är så ska du nig inte börja med 70cc:S
Postat: 27 april 2008, 16:43
av lobtec
mm, menar de

Postat: 27 april 2008, 16:44
av moppemannen
asså du vet inte vart luftburken sitter o du ska skaffa 70cc?:P hehe
känns inte riktigt rätt
Postat: 27 april 2008, 17:02
av Frullen_91
urbann skrev:lika bra att du låter moppen va orginal..
för du ha ändrat dig typ 4 gånger om hur du skall trimma den..
och när du inte ens vet vad luftburken är så ska du nig inte börja med 70cc:S
Så sant som de e sakt
Postat: 28 april 2008, 15:32
av Aerox08
Fan skäften jag lär mej

(Shäften ?

)
Postat: 28 april 2008, 19:55
av Rippen
Killen driver ju

Postat: 28 april 2008, 20:01
av bauman93
hah men va fan du borde undersöka din moped å kolla vart grejjer sitter

Postat: 29 april 2008, 17:07
av gabbelito
snälla, lär dig lite mer om din moped och kom tillbaka sen. btw, det heter käften
