Sida 1 av 1
startar men hjulet snurrar inte när man ger gas
Postat: 5 juni 2011, 17:32
av Lagge94
Hej
har problem med min typhoon
70cc 18fögg trimmrör
när man startar och ska åka iväg och gasar rör sig inte hjulet den bara varvar utan att något händer vad kan det bero på? tacksamm för svar!
Postat: 5 juni 2011, 17:35
av runners
Felet sitter antingen i kopplingen som hakat sig och inte greppar, eller drivremmen har gått sönder.
Postat: 5 juni 2011, 17:45
av Lagge94
drivremmen är hel har kollat på det hur fixar man det då?
Postat: 5 juni 2011, 18:04
av Lagge94
när man putter moppen rör sig inte remmen eller koplíngsklockan
Re: startar men hjulet snurrar inte när man ger gas
Postat: 5 juni 2011, 19:25
av Kirurgen
Lagge94 skrev:Hej
har problem med min typhoon
70cc 18fögg trimmrör
när man startar och ska åka iväg och gasar rör sig inte hjulet den bara varvar utan att något händer vad kan det bero på? tacksamm för svar!
Om du tittar där remmen går in i kopplingen, ligger den långt ner eller högt upp?

Postat: 5 juni 2011, 19:33
av Lagge94
Ganska lång upp går inte ner ...
Postat: 5 juni 2011, 19:56
av Kirurgen
Lagge94 skrev:Ganska lång upp går inte ner ...
Ta av variatorn och ställ upp bakhjulet, så ber du farsan dra lite gas och titta hur remmen går då

Postat: 5 juni 2011, 19:59
av Lagge94
men variatorn sitter ju innanför remmen ska jag sätta dit remmen efter det bara då eller? det kommre du inte sitta fast...
Postat: 5 juni 2011, 20:01
av LiuZen
ofta den varvar men inget händer när du gasa? startar den på elstart så kan du ju starta den utan variatorkåpan och se vad som händer..
Postat: 5 juni 2011, 20:03
av Lagge94
har gjort det och att går runt som det ska men när man ger gas bara den varvar
Postat: 5 juni 2011, 20:09
av Kirurgen
Lagge94 skrev:men variatorn sitter ju innanför remmen ska jag sätta dit remmen efter det bara då eller? det kommre du inte sitta fast...
ber om ursäkt, menade variatorkåpan!!
Postat: 5 juni 2011, 20:17
av zvynx
hint: Variatorvikter...
Postat: 5 juni 2011, 20:32
av Lagge94
rem går rakt...
Variatorvikter finns i inget med dom den bara stannade och bakhjulet låstes sen släppte det men får nu ingen respons när man gasar
Postat: 5 juni 2011, 20:34
av PK
sleten koppling?
testa lättare kopplingsfjädrar/tryckfjäder

Postat: 5 juni 2011, 20:41
av Lagge94
okej... men har ett problem att jag inte får av kopplingsklockan... ska den snurra samma fart som allt annat när man startar moppen på tomgång eller ska den gå sakta?
Postat: 6 juni 2011, 13:50
av Lagge94
Har plockat loss hela hjulet och när man snurrar pinnen som hjulet sitter på skrapar/sprakar det...
Postat: 6 juni 2011, 20:46
av Lagge94
Postat: 7 juni 2011, 08:19
av PK
Lagge94 skrev:okej... men har ett problem att jag inte får av kopplingsklockan... ska den snurra samma fart som allt annat när man startar moppen på tomgång eller ska den gå sakta?
ett rep genom hålet och sen runt dämparen
Lagge94 skrev:Har plockat loss hela hjulet och när man snurrar pinnen som hjulet sitter på skrapar/sprakar det...
kör inte mer! slutväxeln har troligen skurit!
tar bort dom skruvar som den sitter fast med?
som sagt. antalgigen så är växeln helt borta. öppnqa oc hkolla så alla drev är hela. kom ihåg hur allt satt. ta gärna bild..
är det ett drev som är trasigt så kollar du vad det är för drev och sen köper ett nytt.. glöm inte att fylla på olja igen!
annars kan du köpa ett block med växel i och flytta över hela växeln fasst det beror på vad felet är

kanske blir billigast med ett helt block

Postat: 7 juni 2011, 15:43
av Lagge94
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=16805
hur får jag loss dom dreven som är inringade?
dom är 39/okänt vad tycker ni jag ska ha kommer bli stage 6 eller malossi...
Postat: 7 juni 2011, 17:19
av Lagge94
Postat: 7 juni 2011, 17:35
av PK
ska väll bara dras av? :O annars slår du löst med en gummiklubba..
kolla vad som kan va sönder först...
Postat: 7 juni 2011, 19:01
av Lagge94
Postat: 7 juni 2011, 19:12
av toxicstone
Bild 1 är växeln ju, har du tagit bort låsringarna?, får du inte av lagert så får du kyla ner det, och använda en avdragare(?) osäker dock på den delen då jag inte kan se andra sidan.
Angående bild två så vet jag inte vad det är men förmodar det är en av dem 3 dreven som sitter där, är de det som sitter runt om som ska av, så är nog typ en plåtsax bra, är det hela så kyla.
Postat: 7 juni 2011, 20:07
av Lagge94
OBS bild 1 är framsida bild 2 bak !!!!!
Postat: 7 juni 2011, 20:44
av toxicstone
Lagge94 skrev:OBS bild 1 är framsida bild 2 bak !!!!!
OK!!!
Men kyl växel och värm lagert, se lägg så att växeln pekar neråt och baka av den med en gummihammare, se till att ha något under som tag växeln när den åker av, t ex ett nät eller något