Sida 1 av 2

Åka 13 mil med moppen, tänka på osv.

Postat: 5 juni 2011, 01:35
av daveneos
Sha.

Jag ska åka ca 13 mil fram och tillbaka med min yamaha neos 02 30moped, och undrar om det är något speciellt som man ska tänka på innan man åker?
Och om man ska byta variatorrem eller något annat?

Har nyligen bytt tändstift och tändhatt, och jag har inte haft några större problem med moppen.

Det är orginal cylinder.
Ingen variatorbricka.
Stage 6 pro replica effektrör (strypt) och tanken rymmer ca 6 liter.
Och moppen toppar ca 60 km /h +-

Hur mycket tror ni bensinen kommer kosta? Och vad har andra för erfarenheter av att åka liknande sträcka.
Och blir det jobbigt att åka dom 13 milen på en dag? :)

Det är ju olika från moped till moped, om hur mycket den drar, men ca ungefär om man inte varvar mycket och håller en hastighet på ca 45 km/h.

Då bör ju även restiden vara ca 3 timmar + matstopp, och tankning.

Har ju ingen erfarenhet av detta, och ifall man ska ta flera stopp, om det är farligt för motorn att köra långt utan många stopp?

vet ni vad man bör kolla på mopeden eller om det bara är att tuta och köra :P, om man ska tänka på något när man är ute och åker, typ låta mopeden stå en stund, och om det är några nackdelar med att t.ex köra i samma fart 1 timme? :)

Sträckan är Lidköping-Vara-Vedum-Herrljunga-Borås-Fritsla.
Och det är tänkt att jag ska åka dagen efter att jag slutar skolan :D

Tror ni man behöver tanka mer än 1-2 gånger? :P Vet inte hur mycket min drar, men jag behöver inte tanka ofta, och när jag tankar så är det minst 1 liter kvar.

Och så är det ju även bra att veta ifall andra ska göra någon liknande resa i nu sommar :)

Postat: 5 juni 2011, 01:38
av Danne
det du bör tänka på när du åker en sån lång sträcka är att du har verktyg, mycket möjligt att något krånglar med moppen påvägen dit.
inte pressa motorn, kör lugn körning och stanna gärna så mycket du kan!
du kanske behöver tanka 3-4 gånger ungefär, kan tyvärr inte ge ett bra svar på det.
öppna variatorn och kolla remen så remen är ok, ifall du har vattenkyld ska du skälvklart kolla så du har glykol.

Postat: 5 juni 2011, 01:43
av andersjohansson93
tror du bara behöver tanka 1 gång om du har fullt innan :) men ligg i samma fart så ska den må bra. Men som b2r säger så ha med dig verktyg till variatorn, förgasaren, tändstift osv :)

Postat: 5 juni 2011, 01:48
av rkan
körde 23 mil på en dag med midrace setup och stannade endast för att tanka, körde även 13mil kommande dag och på de 36milen la jag ut 230kr på bensin.

Postat: 5 juni 2011, 01:51
av daveneos
Okej, tänkte lite på om det ska vara dåligt för motorn att vara varm under en lång tid :P

Edit: okej rkan, hur mycket rymmer tanken på din moppe? :P

Postat: 5 juni 2011, 02:26
av Tuta
13 mil är inte så farligt.. Kommer gå fint! om det är varmt tar du med läsk som du kan dricka medans du tankar :) rulla in i en handduk så håller den sig kall längre och blir inte avslagen!

och slitage tror jag verkligen inte du behöver vara orolig för.. hur många mil har du inte kört sedan du ens fyllde på olja?

Postat: 5 juni 2011, 08:20
av mattedaman
tror inte du behöver tanka en gång! jag hade en jog r och jag körde 17 mil på en tank, då var det blandad körning mycket uppförsbackar och en del med skjuts, fast du har en neos, de kanske drar mer.

Postat: 5 juni 2011, 08:55
av amoreex
När jag mätte upp hur långt jag kommer med min moppe så kmr jag cirka.. 20-22 mil på en tank, och den rymmer 5 Liter, och det har inte varit några "lugna mil" har varit mest fullgas :3

och de jag har är bara 70cc o 19 mm förgasare, o den dricker runt 0,2-0,25 :)

Postat: 5 juni 2011, 09:33
av yamaha2pwn
pressa inte motorn för mkt, kör på olika varvtal, kolla oljan noga, passa dig för överhettning :P

Postat: 5 juni 2011, 11:08
av nippertippan
har själv erfarenhet av långkörningar, och mitt råd är att maxa inte, du kan dra på men ligg inte på max och dra hålla kanske max 50-55 och rulla på, ha koll på grejerna innan du åker och framför allt GLÖM INTE 2t-OLJAN! Lätt gjort i farten.

Mina långkörningar kanske skiljer sig lite från dina, jag kan ligga och rulla i 90 och bara njuta (storkubik 4t) men i övrigt samma koll på prylarna.

Ta med:
-extra lampor, inget är så irriterande att blåsa t.ex. halvljuset när det är småmörkt och det är Låååångt till närmsta moppebutik.
-reservdelar typ ett extra stift, och andra småsaker som kan gå sönder.
-verktyg för basservice vid vägkanten så kommer vidare.
-punkaspray.
-varma kläder om du blir stående.
-reflexväst, se till att synas.
-körd du med rygga, ställ den hellre ner på scootergolvet än ha den på ryggen, vid krash kan den orsaka svåra skador.

Kör lugnt och ta inga risker, betänk att din största fiende lurar på där ute, bilisterna.

Postat: 5 juni 2011, 11:26
av SickRazer
Om jag inte minns fel så har neos luftkylda motorer? Då kan det vara bra att stanna flera gånger då de överhettas fortare än vattenkylda när det gäller längre sträckor.

Vad lite era moppar drar. Jag kan köra typ 8 mil på en 6 literstank^^
Och då har jag ändå inte så mycket mer än en starkare sportsetup...

Postat: 5 juni 2011, 11:49
av ktm_danielsson
Tycker inte du ska oroa dig, om man är ute och kör en hel dag med polarna så drar man lätt några mil och jag kan iaf säga att för min del blir det mycket "buskörning" också. Så bara ligga och puttra fram i 13mil ska nog inte vara några problem, tror inget kommer gå sönder men ha ändå med dig lite verktyg :)

Själv har jag alltid insexnyckel, tändstiftsnyckel, buntband och silvertejp med mig under sadeln :roll:

Edit :
Skåningens-handelsbod skrev: -körd du med rygga, ställ den hellre ner på scootergolvet än ha den på ryggen, vid krash kan den orsaka svåra skador.
Hur då? Jag har ramlat med och utan ryggsäck och kan säga att ryggan räddade min rygg från att inte bli totalt sönderriven (ramlade i 45km/h).


Sen tycker jag ni gör sån stor grej av det hela det är väl bara köra, vad som händer händer så är det med det :)

Postat: 5 juni 2011, 11:57
av willemedDERBIN
det om är det viktigaste är la typ att ta det lungt :)

pressa inte motorn
ha inget på ryggen ( tro mig när jag åkte varberg o tebacks då var det underbart att inte ha ngt på ryggen ! )
ha med dig lite extra saker som kan gå sönder som tift o så :)

fyll på med 2 t olja om inte blanda fullt sen tar du med dig en extra flaska bensin också
(ta typ en 2 liter eller ngt om det inte kmr till ngn mack bara )

sen VAD FAAN SKA DU GÖRA HÄR NERE !!
I LIVE HERE U KNOW ....

Postat: 5 juni 2011, 11:59
av puttrish
det du bör göra är att plugga ur röret ;)

Postat: 5 juni 2011, 12:14
av nippertippan
ktm_danielsson skrev:Tycker inte du ska oroa dig, om man är ute och kör en hel dag med polarna så drar man lätt några mil och jag kan iaf säga att för min del blir det mycket "buskörning" också. Så bara ligga och puttra fram i 13mil ska nog inte vara några problem, tror inget kommer gå sönder men ha ändå med dig lite verktyg :)

Själv har jag alltid insexnyckel, tändstiftsnyckel, buntband och silvertejp med mig under sadeln :roll:

Edit :
Skåningens-handelsbod skrev: -körd du med rygga, ställ den hellre ner på scootergolvet än ha den på ryggen, vid krash kan den orsaka svåra skador.
Hur då? Jag har ramlat med och utan ryggsäck och kan säga att ryggan räddade min rygg från att inte bli totalt sönderriven (ramlade i 45km/h).


Sen tycker jag ni gör sån stor grej av det hela det är väl bara köra, vad som händer händer så är det med det :)
Den kan vrida sig om du har otur och orsaka inre skador på organ, mm
plus att den kan knäcka din ryggrad om du har riktig djävla otur.
Dessutom, har du hårda föremål, som t.ex. oljeflaskor, ev verktyg, mm så "hjälper" dessa gärna till att försvåra skadorna. Det räcker med en drickaflaska för att orsaka kanske att något inre organ får sig en käftsmäll så du viker dig.

Postat: 5 juni 2011, 12:17
av willemedDERBIN
Skåningens-handelsbod skrev:
ktm_danielsson skrev:Tycker inte du ska oroa dig, om man är ute och kör en hel dag med polarna så drar man lätt några mil och jag kan iaf säga att för min del blir det mycket "buskörning" också. Så bara ligga och puttra fram i 13mil ska nog inte vara några problem, tror inget kommer gå sönder men ha ändå med dig lite verktyg :)

Själv har jag alltid insexnyckel, tändstiftsnyckel, buntband och silvertejp med mig under sadeln :roll:

Edit :
Skåningens-handelsbod skrev: -körd du med rygga, ställ den hellre ner på scootergolvet än ha den på ryggen, vid krash kan den orsaka svåra skador.
Hur då? Jag har ramlat med och utan ryggsäck och kan säga att ryggan räddade min rygg från att inte bli totalt sönderriven (ramlade i 45km/h).


Sen tycker jag ni gör sån stor grej av det hela det är väl bara köra, vad som händer händer så är det med det :)
Den kan vrida sig om du har otur och orsaka inre skador på organ, mm
plus att den kan knäcka din ryggrad om du har riktig djävla otur.
Dessutom, har du hårda föremål, som t.ex. oljeflaskor, ev verktyg, mm så "hjälper" dessa gärna till att försvåra skadorna
+1
jag har båda fötterna i MC regler ovs och detta stämmer ganska bra
hörde att snart kommer dem förbjuda vanliga ryggsäckar för dem gör för mycket skador på föraren om dem går i backen
vi alla tror inte den regeln kmr infalla då men det var en motion på SMC för ngn månad sen....

Postat: 5 juni 2011, 12:36
av daveneos
willemedDERBIN skrev:det om är det viktigaste är la typ att ta det lungt :)

pressa inte motorn
ha inget på ryggen ( tro mig när jag åkte varberg o tebacks då var det underbart att inte ha ngt på ryggen ! )
ha med dig lite extra saker som kan gå sönder som tift o så :)

fyll på med 2 t olja om inte blanda fullt sen tar du med dig en extra flaska bensin också
(ta typ en 2 liter eller ngt om det inte kmr till ngn mack bara )

sen VAD FAAN SKA DU GÖRA HÄR NERE !!

I LIVE HERE U KNOW ....
jag ska till min kusin :) en extra bensinflaska blir det nog, för bensinmätaren funkar inte :/ och jag lär ju tanka direkt när jag ser en bensinstation ;)

tror det blir hela sadelboxen full och en extra ryggsäck mellan fötterna

Postat: 5 juni 2011, 12:42
av beckvall
jag lår nyss och sträckkörde min baotian 10 mil i typ 70 kmh enligt mätare och de va inga problem. de är nog bara att köra om den inte ha en tendens att jävlas?

Postat: 5 juni 2011, 13:50
av daveneos
Den funkar ju alltid som den ska, en gång gick gummit på tändhatten sönder, och en gång hade jag sprutat vatten på tändhatten så den och tänstiftet hade gåtg sönder när jag tvättade moppen :)

Postat: 5 juni 2011, 14:22
av willemedDERBIN
daveneos skrev:
willemedDERBIN skrev:det om är det viktigaste är la typ att ta det lungt :)

pressa inte motorn
ha inget på ryggen ( tro mig när jag åkte varberg o tebacks då var det underbart att inte ha ngt på ryggen ! )
ha med dig lite extra saker som kan gå sönder som tift o så :)

fyll på med 2 t olja om inte blanda fullt sen tar du med dig en extra flaska bensin också
(ta typ en 2 liter eller ngt om det inte kmr till ngn mack bara )

sen VAD FAAN SKA DU GÖRA HÄR NERE !!

I LIVE HERE U KNOW ....
jag ska till min kusin :) en extra bensinflaska blir det nog, för bensinmätaren funkar inte :/ och jag lär ju tanka direkt när jag ser en bensinstation ;)

tror det blir hela sadelboxen full och en extra ryggsäck mellan fötterna

men när ska du ner då ?
du får gärna höra av dig när du är här nere så det är juh roligt att träffa andra TSR are :)

Postat: 5 juni 2011, 14:51
av daveneos
aa vart bor du då? i borås eller fritsla :D

Postat: 5 juni 2011, 16:12
av derbiofc
haha de e redig pöjk(y'
Det enda jag tänker på när jag kör såpass långa sträckor (ganska ofta det händer) är att ha kläder efter väder, vattenflaska eller ngt liknande, tanka fullt innan, ta med extra tändstift+stiftnyckeln, extra säkringar samt pengar ifall man behöver tanka eller äta :)
Det enda jag märkt är att man får satans ont i röven efter ca 10 mil men så kör jag Derbi med ;) hitta jämna och fina varv att ligga på bara så klarar sig motorn finfint så länge du inte var varvar för högt, och att åka längre sträckor är bättre för motorn har jag hört än att köra korta så det är knappast farligt för motorn ;)
när du är framme är det däremot alltid bra att låta motorn varva ner på tomgång och ligga och puttra på tomgång några sekunder innan du stänger av :)
det enda jag brukar kolla innan jag drar iväg är att kedjan är spänd men eftersom du har variator är det nog inget du behöver kolla så det är bara att tanka, tuta och köra^^

EDIT: pissa är alltid bra att göra innan ;)

Postat: 5 juni 2011, 16:19
av Speedy1FTW
derbiofc skrev:haha de e redig pöjk(y'
Det enda jag tänker på när jag kör såpass långa sträckor (ganska ofta det händer) är att ha kläder efter väder, vattenflaska eller ngt liknande, tanka fullt innan, ta med extra tändstift+stiftnyckeln, extra säkringar samt pengar ifall man behöver tanka eller äta :)
Det enda jag märkt är att man får satans ont i röven efter ca 10 mil men så kör jag Derbi med ;) hitta jämna och fina varv att ligga på bara så klarar sig motorn finfint så länge du inte var varvar för högt, och att åka längre sträckor är bättre för motorn har jag hört än att köra korta så det är knappast farligt för motorn ;)
när du är framme är det däremot alltid bra att låta motorn varva ner på tomgång och ligga och puttra på tomgång några sekunder innan du stänger av :)
det enda jag brukar kolla innan jag drar iväg är att kedjan är spänd men eftersom du har variator är det nog inget du behöver kolla så det är bara att tanka, tuta och köra^^

EDIT: pissa är alltid bra att göra innan ;)
Varför ska man ha extra säkringar? helt onödigt då man kan kicka eller springa igång moppen utan... och säkringen går inte om inte något är fel så :=P

Postat: 5 juni 2011, 16:28
av PK
man behöver pengar till bensin och lite basic verktyg..

har iaf åkt i maxfart ca 5 mil idag utan problem ;)

Postat: 5 juni 2011, 16:49
av willemedDERBIN
PoWeRKinG skrev:man behöver pengar till bensin och lite basic verktyg..

har iaf åkt i maxfart ca 5 mil idag utan problem ;)
men jag tror du har en liten mer trimmad motor än vad han har ;)
bara lite bättre starkare dvs ;)

Postat: 5 juni 2011, 16:50
av PK
willemedDERBIN skrev:
PoWeRKinG skrev:man behöver pengar till bensin och lite basic verktyg..

har iaf åkt i maxfart ca 5 mil idag utan problem ;)
men jag tror du har en liten mer trimmad motor än vad han har ;)
bara lite bättre starkare dvs ;)
hans gör ca 70, min gör 85 ;)

Postat: 5 juni 2011, 16:53
av willemedDERBIN
daveneos skrev:aa vart bor du då? i borås eller fritsla :D
jag bor i fristad ;)OCH i kinnarumma
du lär åka igenom fristad om du åker herrljunga /borås då lär du åka förbi där

sen bor jag i kinnarumma
det är likadant där att du åker genom där om du ska åka borås/fristla ;)

hahaha och om du vill så kan jag hänga med från Fristad till fritsla om du vill ;)

Postat: 5 juni 2011, 16:55
av willemedDERBIN
PoWeRKinG skrev:
willemedDERBIN skrev:
PoWeRKinG skrev:man behöver pengar till bensin och lite basic verktyg..

har iaf åkt i maxfart ca 5 mil idag utan problem ;)
men jag tror du har en liten mer trimmad motor än vad han har ;)
bara lite bättre starkare dvs ;)
hans gör ca 70, min gör 85 ;)
som sagt ;)
lite starkare saker ;)

Postat: 5 juni 2011, 16:56
av PK
willemedDERBIN skrev:
PoWeRKinG skrev:
willemedDERBIN skrev: men jag tror du har en liten mer trimmad motor än vad han har ;)
bara lite bättre starkare dvs ;)
hans gör ca 70, min gör 85 ;)
som sagt ;)
lite starkare saker ;)
ska du med på den där roadtrippen eller? :P jag ska iaf hänga med davenoes ;)

Postat: 5 juni 2011, 16:59
av willemedDERBIN
ja vet la inte :)
jag bor här nere så kan la vise er runt :D
jag menar det är la trevligt att ängligen träffas eller ;O ?
och ni har juh vägen förbi och så så jag kan la hänga på !
men jag måste få min top + pakningar så jag kan sätta ihop derbin ;)
om inte så blir det lätt, epan :P

Postat: 5 juni 2011, 17:00
av PK
willemedDERBIN skrev:ja vet la inte :)
jag bor här nere så kan la vise er runt :D
jag menar det är la trevligt att ängligen träffas eller ;O ?
och ni har juh vägen förbi och så så jag kan la hänga på !
men jag måste få min top + pakningar så jag kan sätta ihop derbin ;)
om inte så blir det lätt, epan :P
beställ fort som fan då! ;)

Postat: 5 juni 2011, 17:01
av willemedDERBIN
PoWeRKinG skrev:
willemedDERBIN skrev:ja vet la inte :)
jag bor här nere så kan la vise er runt :D
jag menar det är la trevligt att ängligen träffas eller ;O ?
och ni har juh vägen förbi och så så jag kan la hänga på !
men jag måste få min top + pakningar så jag kan sätta ihop derbin ;)
om inte så blir det lätt, epan :P
beställ fort som fan då! ;)
det ska vara beställt ;)

men när kmr ni då ?
för om jag har tur så får jag toppen på tisdag ...om inte torsdag !

när slutar ni ?

Postat: 5 juni 2011, 17:06
av willemedDERBIN
men då får ni allt hänga med på mina små vägar btw ;)

jag lovar ni kmr få en åk tur här i det borås !

kan la ta lita mc vägar om ni klarart !

Postat: 5 juni 2011, 20:22
av PK
willemedDERBIN skrev:
PoWeRKinG skrev:
willemedDERBIN skrev:ja vet la inte :)
jag bor här nere så kan la vise er runt :D
jag menar det är la trevligt att ängligen träffas eller ;O ?
och ni har juh vägen förbi och så så jag kan la hänga på !
men jag måste få min top + pakningar så jag kan sätta ihop derbin ;)
om inte så blir det lätt, epan :P
beställ fort som fan då! ;)
det ska vara beställt ;)

men när kmr ni då ?
för om jag har tur så får jag toppen på tisdag ...om inte torsdag !

när slutar ni ?
vet inte när vi slutar men det är ett tag kvar :/ vet inte när roadtrippen är tyvärr :)

Postat: 5 juni 2011, 20:30
av wille95
ja slutar den 15onde och jag går i täby så jag tror ni slutar runt där oxå