Sida 1 av 1

Köra utan Luftboxen Beta ark

Postat: 21 maj 2011, 18:16
av adamdd
Goddagens, kom på en lysande ide..
Min moppe får för mycket bensin nu för jag stoppade i ett för stort munstycke från 68 till 70 ithink. Och orkar inte byta tillbaka då jag hade ett j bekymmer att få igång den..
Och nu låter det lite fiinare också.

Men nu till frågan.

Jag började med att ta bort luftfilterboxen, tog ur filtret ur boxen och lindade filtret runt plaströret från förgasaren till luftboxen.
Satte fast det som en rund boll med buntband..
Funkar det utan att den skär för det kommer in smuts?

http://www.youtube.com/watch?v=Ux_w2sZWhnA
(klippet hur det låter) 8)


Bild

(hur jag gjort)

Postat: 21 maj 2011, 18:40
av moppenissen96
den kommer gå piss utan luftbox och det sliter utan

Hm

Postat: 21 maj 2011, 18:55
av adamdd
Den gick alldeles utmärkt utan luftbox, men slitage? Vad är det som slits och motivera varför?
Är väl som att köra med sportsluftfilter?

Postat: 21 maj 2011, 19:32
av moppenissen96
motorn renas inte rätt , förkottar livslängden , när jag tog bort min luft burk gick den inte ens framåt

Postat: 21 maj 2011, 19:43
av Pontusandersson95
Är du dum eller Samuel klart som fan att det går att köra sådär det är ju inte värre än att köra med Sportluft, att din inte gick framÅt var ditt eget fel att du inte stält in förgasaren

Postat: 21 maj 2011, 20:04
av toxicstone
Går såklart bra utan, tänk dem som kör helt utan när dem lirar hyper, förvisso värre setup men har bara med inställningarna att göra inget annat.
Enda rätt samueljohansson96 har är reningen, men är filtert bra påsatt så är det lungt, hade dock hellre gjort en såkallad skål av den och tagit ett tjockt gummiband runt eller spännband.


Offtopic, men setup på din beta? har en själv :D ac eller lc

Postat: 21 maj 2011, 20:19
av moppenissen96
det är ju inte bra för reningen i alla fall.

Postat: 21 maj 2011, 20:25
av adamdd
toxicstone skrev:Går såklart bra utan, tänk dem som kör helt utan när dem lirar hyper, förvisso värre setup men har bara med inställningarna att göra inget annat.
Enda rätt samueljohansson96 har är reningen, men är filtert bra påsatt så är det lungt, hade dock hellre gjort en såkallad skål av den och tagit ett tjockt gummiband runt eller spännband.


Offtopic, men setup på din beta? har en själv :D ac eller lc
Då låter jag det vara som det är nu och kanske sätter någon burk eller nått som skydd för själva filtret..

Setupen är faktiskt original, och är ganska lång historia varför jag började byta munstycke, men den går dåligt på låg gas.. väldigt segt axx och klen.
Trodde det berodde på munstycket att den fick för lite bensin men icke.
Och nu bluddrar den för den får för mycket bensin, och väljer att ge den mer luft och få ett lite fränare ljud än att byta munstycke igen.
Haha ;)
Det är en Vattenkyld LC -04
Moppen kör 60km ändå så känner att jag låter det vara så för att slippa få böter och kanske inte få ta bilkörtkort när jag väl blir 18

Postat: 21 maj 2011, 20:54
av toxicstone
adamdd skrev:
toxicstone skrev:Går såklart bra utan, tänk dem som kör helt utan när dem lirar hyper, förvisso värre setup men har bara med inställningarna att göra inget annat.
Enda rätt samueljohansson96 har är reningen, men är filtert bra påsatt så är det lungt, hade dock hellre gjort en såkallad skål av den och tagit ett tjockt gummiband runt eller spännband.


Offtopic, men setup på din beta? har en själv :D ac eller lc
Då låter jag det vara som det är nu och kanske sätter någon burk eller nått som skydd för själva filtret..

Setupen är faktiskt original, och är ganska lång historia varför jag började byta munstycke, men den går dåligt på låg gas.. väldigt segt axx och klen.
Trodde det berodde på munstycket att den fick för lite bensin men icke.
Och nu bluddrar den för den får för mycket bensin, och väljer att ge den mer luft och få ett lite fränare ljud än att byta munstycke igen.
Haha ;)
Det är en Vattenkyld LC -04
Moppen kör 60km ändå så känner att jag låter det vara så för att slippa få böter och kanske inte få ta bilkörtkort när jag väl blir 18
Ja men 60 är helt ok, min lirar 110 senast, väntar på ny cylinder, förra gick 5 min :P pinsamt värre.
Iaf min är en lc 99 tror jag, gått 12000mil :O går bra annars, kör med 100 munstycke och sportfilter.

Finns 3 munstycken, är inte alltid den vanligaste man ska byta ut, glömt namn :P men är 3 st iaf, så testa byta lågfartsmunstycket när du känner för det ska det nog lösa sig.

Postat: 21 maj 2011, 21:05
av Timpis
Luftboxen är endast där för att rena luften som går in i cylindern. Om filtret inte är där så renas ju luften inte lika fint och väldigt små dammkorn kan repa din cylinder vilket leder till att den slits lite mer.
Då till din fråga: Ja, det funkar med det bonna-byggda filtret du har mekat ihop men luftboxen funkar betydligt bättre. Men å andra sidan är det ju bara en moped och dessa cylindrar slits ändå ganska fort så i stora längden gör det nog ingen större skillnad. Hoppas du förstod något av det knäppa jag skrev iaf.

Postat: 21 maj 2011, 21:30
av PK
jag kör iaf Derbi Senda med mk thrower och 13/53 och den går riktigt gött med helt öppet filter så det ska nog gå bra ;)

Låter fint de

Postat: 21 maj 2011, 23:00
av adamdd
Låter fint de, tror nästan den blev lite starkare och fick bättre axx när jag gjorde min lilla förändring..
Kan vara en inbillning för ljudet låter lite trimmigare men tror att det blev en liten ökning iaf ;)
Ska fixa lite bättre imorn med somsagt någon burk eller något.

Postat: 22 maj 2011, 08:46
av 2stroke
samueljohansson96 skrev:motorn renas inte rätt , förkottar livslängden , när jag tog bort min luft burk gick den inte ens framåt
Haha tja dumskalle som precis fått moppekort och tror att du vet allt!
Anledningen till att den inte gick framåt var att den fick för lite bensin i förhållande till hur mycket luft den fick

Det blir absolut inget mer slitage utan luftburk och den kommer inte riskera ifall det inte kommer in skit
Har du otur så kanske en sten på något sätt hoppar upp och river sönder filtret och åker rätt in, då är det rätt kört :P
toxicstone skrev:
adamdd skrev:
toxicstone skrev:Går såklart bra utan, tänk dem som kör helt utan när dem lirar hyper, förvisso värre setup men har bara med inställningarna att göra inget annat.
Enda rätt samueljohansson96 har är reningen, men är filtert bra påsatt så är det lungt, hade dock hellre gjort en såkallad skål av den och tagit ett tjockt gummiband runt eller spännband.


Offtopic, men setup på din beta? har en själv :D ac eller lc
Då låter jag det vara som det är nu och kanske sätter någon burk eller nått som skydd för själva filtret..

Setupen är faktiskt original, och är ganska lång historia varför jag började byta munstycke, men den går dåligt på låg gas.. väldigt segt axx och klen.
Trodde det berodde på munstycket att den fick för lite bensin men icke.
Och nu bluddrar den för den får för mycket bensin, och väljer att ge den mer luft och få ett lite fränare ljud än att byta munstycke igen.
Haha ;)
Det är en Vattenkyld LC -04
Moppen kör 60km ändå så känner att jag låter det vara så för att slippa få böter och kanske inte få ta bilkörtkort när jag väl blir 18
Ja men 60 är helt ok, min lirar 110 senast, väntar på ny cylinder, förra gick 5 min :P pinsamt värre.
Iaf min är en lc 99 tror jag, gått 12000mil :O går bra annars, kör med 100 munstycke och sportfilter.

Finns 3 munstycken, är inte alltid den vanligaste man ska byta ut, glömt namn :P men är 3 st iaf, så testa byta lågfartsmunstycket när du känner för det ska det nog lösa sig.
110? Vad har du för setup på den?

Postat: 22 maj 2011, 10:34
av toxicstone
2stroke skrev:
samueljohansson96 skrev:motorn renas inte rätt , förkottar livslängden , när jag tog bort min luft burk gick den inte ens framåt
Haha tja dumskalle som precis fått moppekort och tror att du vet allt!
Anledningen till att den inte gick framåt var att den fick för lite bensin i förhållande till hur mycket luft den fick

Det blir absolut inget mer slitage utan luftburk och den kommer inte riskera ifall det inte kommer in skit
Har du otur så kanske en sten på något sätt hoppar upp och river sönder filtret och åker rätt in, då är det rätt kört :P
toxicstone skrev:
adamdd skrev: Då låter jag det vara som det är nu och kanske sätter någon burk eller nått som skydd för själva filtret..

Setupen är faktiskt original, och är ganska lång historia varför jag började byta munstycke, men den går dåligt på låg gas.. väldigt segt axx och klen.
Trodde det berodde på munstycket att den fick för lite bensin men icke.
Och nu bluddrar den för den får för mycket bensin, och väljer att ge den mer luft och få ett lite fränare ljud än att byta munstycke igen.
Haha ;)
Det är en Vattenkyld LC -04
Moppen kör 60km ändå så känner att jag låter det vara så för att slippa få böter och kanske inte få ta bilkörtkort när jag väl blir 18
Ja men 60 är helt ok, min lirar 110 senast, väntar på ny cylinder, förra gick 5 min :P pinsamt värre.
Iaf min är en lc 99 tror jag, gått 12000mil :O går bra annars, kör med 100 munstycke och sportfilter.

Finns 3 munstycken, är inte alltid den vanligaste man ska byta ut, glömt namn :P men är 3 st iaf, så testa byta lågfartsmunstycket när du känner för det ska det nog lösa sig.
110? Vad har du för setup på den?
Hade portat sport pro med 21mm förgasare och gianneli

men ska byta tillbacks till streetrace som jag får i veckan och 17.5mm men med gianelli ev yazuni R eftersom min vev är ute på tunn is, tills jag ska renovera motorn.

Postat: 22 maj 2011, 10:38
av 2stroke
toxicstone skrev:
2stroke skrev:
samueljohansson96 skrev:motorn renas inte rätt , förkottar livslängden , när jag tog bort min luft burk gick den inte ens framåt
Haha tja dumskalle som precis fått moppekort och tror att du vet allt!
Anledningen till att den inte gick framåt var att den fick för lite bensin i förhållande till hur mycket luft den fick

Det blir absolut inget mer slitage utan luftburk och den kommer inte riskera ifall det inte kommer in skit
Har du otur så kanske en sten på något sätt hoppar upp och river sönder filtret och åker rätt in, då är det rätt kört :P
toxicstone skrev: Ja men 60 är helt ok, min lirar 110 senast, väntar på ny cylinder, förra gick 5 min :P pinsamt värre.
Iaf min är en lc 99 tror jag, gått 12000mil :O går bra annars, kör med 100 munstycke och sportfilter.

Finns 3 munstycken, är inte alltid den vanligaste man ska byta ut, glömt namn :P men är 3 st iaf, så testa byta lågfartsmunstycket när du känner för det ska det nog lösa sig.
110? Vad har du för setup på den?
Hade portat sport pro med 21mm förgasare och gianneli

men ska byta tillbacks till streetrace som jag får i veckan och 17.5mm men med gianelli ev yazuni R eftersom min vev är ute på tunn is, tills jag ska renovera motorn.
Drevat om och satt på OR-kit också eller?