Köra utan Luftboxen Beta ark

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
adamdd
Svårstartad skrothög
Inlägg: 248
Blev medlem: 11 februari 2011, 19:35
Ort: Falun

Köra utan Luftboxen Beta ark

Inlägg av adamdd »

Goddagens, kom på en lysande ide..
Min moppe får för mycket bensin nu för jag stoppade i ett för stort munstycke från 68 till 70 ithink. Och orkar inte byta tillbaka då jag hade ett j bekymmer att få igång den..
Och nu låter det lite fiinare också.

Men nu till frågan.

Jag började med att ta bort luftfilterboxen, tog ur filtret ur boxen och lindade filtret runt plaströret från förgasaren till luftboxen.
Satte fast det som en rund boll med buntband..
Funkar det utan att den skär för det kommer in smuts?

http://www.youtube.com/watch?v=Ux_w2sZWhnA
(klippet hur det låter) 8)


Bild

(hur jag gjort)
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

den kommer gå piss utan luftbox och det sliter utan
Användarens profilbild
adamdd
Svårstartad skrothög
Inlägg: 248
Blev medlem: 11 februari 2011, 19:35
Ort: Falun

Hm

Inlägg av adamdd »

Den gick alldeles utmärkt utan luftbox, men slitage? Vad är det som slits och motivera varför?
Är väl som att köra med sportsluftfilter?
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

motorn renas inte rätt , förkottar livslängden , när jag tog bort min luft burk gick den inte ens framåt
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

Är du dum eller Samuel klart som fan att det går att köra sådär det är ju inte värre än att köra med Sportluft, att din inte gick framÅt var ditt eget fel att du inte stält in förgasaren
Kommentera mina bilder:)
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

Går såklart bra utan, tänk dem som kör helt utan när dem lirar hyper, förvisso värre setup men har bara med inställningarna att göra inget annat.
Enda rätt samueljohansson96 har är reningen, men är filtert bra påsatt så är det lungt, hade dock hellre gjort en såkallad skål av den och tagit ett tjockt gummiband runt eller spännband.


Offtopic, men setup på din beta? har en själv :D ac eller lc
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

det är ju inte bra för reningen i alla fall.
Användarens profilbild
adamdd
Svårstartad skrothög
Inlägg: 248
Blev medlem: 11 februari 2011, 19:35
Ort: Falun

Inlägg av adamdd »

toxicstone skrev:Går såklart bra utan, tänk dem som kör helt utan när dem lirar hyper, förvisso värre setup men har bara med inställningarna att göra inget annat.
Enda rätt samueljohansson96 har är reningen, men är filtert bra påsatt så är det lungt, hade dock hellre gjort en såkallad skål av den och tagit ett tjockt gummiband runt eller spännband.


Offtopic, men setup på din beta? har en själv :D ac eller lc
Då låter jag det vara som det är nu och kanske sätter någon burk eller nått som skydd för själva filtret..

Setupen är faktiskt original, och är ganska lång historia varför jag började byta munstycke, men den går dåligt på låg gas.. väldigt segt axx och klen.
Trodde det berodde på munstycket att den fick för lite bensin men icke.
Och nu bluddrar den för den får för mycket bensin, och väljer att ge den mer luft och få ett lite fränare ljud än att byta munstycke igen.
Haha ;)
Det är en Vattenkyld LC -04
Moppen kör 60km ändå så känner att jag låter det vara så för att slippa få böter och kanske inte få ta bilkörtkort när jag väl blir 18
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

adamdd skrev:
toxicstone skrev:Går såklart bra utan, tänk dem som kör helt utan när dem lirar hyper, förvisso värre setup men har bara med inställningarna att göra inget annat.
Enda rätt samueljohansson96 har är reningen, men är filtert bra påsatt så är det lungt, hade dock hellre gjort en såkallad skål av den och tagit ett tjockt gummiband runt eller spännband.


Offtopic, men setup på din beta? har en själv :D ac eller lc
Då låter jag det vara som det är nu och kanske sätter någon burk eller nått som skydd för själva filtret..

Setupen är faktiskt original, och är ganska lång historia varför jag började byta munstycke, men den går dåligt på låg gas.. väldigt segt axx och klen.
Trodde det berodde på munstycket att den fick för lite bensin men icke.
Och nu bluddrar den för den får för mycket bensin, och väljer att ge den mer luft och få ett lite fränare ljud än att byta munstycke igen.
Haha ;)
Det är en Vattenkyld LC -04
Moppen kör 60km ändå så känner att jag låter det vara så för att slippa få böter och kanske inte få ta bilkörtkort när jag väl blir 18
Ja men 60 är helt ok, min lirar 110 senast, väntar på ny cylinder, förra gick 5 min :P pinsamt värre.
Iaf min är en lc 99 tror jag, gått 12000mil :O går bra annars, kör med 100 munstycke och sportfilter.

Finns 3 munstycken, är inte alltid den vanligaste man ska byta ut, glömt namn :P men är 3 st iaf, så testa byta lågfartsmunstycket när du känner för det ska det nog lösa sig.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
Timpis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 augusti 2010, 19:35

Inlägg av Timpis »

Luftboxen är endast där för att rena luften som går in i cylindern. Om filtret inte är där så renas ju luften inte lika fint och väldigt små dammkorn kan repa din cylinder vilket leder till att den slits lite mer.
Då till din fråga: Ja, det funkar med det bonna-byggda filtret du har mekat ihop men luftboxen funkar betydligt bättre. Men å andra sidan är det ju bara en moped och dessa cylindrar slits ändå ganska fort så i stora längden gör det nog ingen större skillnad. Hoppas du förstod något av det knäppa jag skrev iaf.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

jag kör iaf Derbi Senda med mk thrower och 13/53 och den går riktigt gött med helt öppet filter så det ska nog gå bra ;)
Användarens profilbild
adamdd
Svårstartad skrothög
Inlägg: 248
Blev medlem: 11 februari 2011, 19:35
Ort: Falun

Låter fint de

Inlägg av adamdd »

Låter fint de, tror nästan den blev lite starkare och fick bättre axx när jag gjorde min lilla förändring..
Kan vara en inbillning för ljudet låter lite trimmigare men tror att det blev en liten ökning iaf ;)
Ska fixa lite bättre imorn med somsagt någon burk eller något.
Så länge du ger fan i moppen min så bryr jag mig inte vad du gör
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

samueljohansson96 skrev:motorn renas inte rätt , förkottar livslängden , när jag tog bort min luft burk gick den inte ens framåt
Haha tja dumskalle som precis fått moppekort och tror att du vet allt!
Anledningen till att den inte gick framåt var att den fick för lite bensin i förhållande till hur mycket luft den fick

Det blir absolut inget mer slitage utan luftburk och den kommer inte riskera ifall det inte kommer in skit
Har du otur så kanske en sten på något sätt hoppar upp och river sönder filtret och åker rätt in, då är det rätt kört :P
toxicstone skrev:
adamdd skrev:
toxicstone skrev:Går såklart bra utan, tänk dem som kör helt utan när dem lirar hyper, förvisso värre setup men har bara med inställningarna att göra inget annat.
Enda rätt samueljohansson96 har är reningen, men är filtert bra påsatt så är det lungt, hade dock hellre gjort en såkallad skål av den och tagit ett tjockt gummiband runt eller spännband.


Offtopic, men setup på din beta? har en själv :D ac eller lc
Då låter jag det vara som det är nu och kanske sätter någon burk eller nått som skydd för själva filtret..

Setupen är faktiskt original, och är ganska lång historia varför jag började byta munstycke, men den går dåligt på låg gas.. väldigt segt axx och klen.
Trodde det berodde på munstycket att den fick för lite bensin men icke.
Och nu bluddrar den för den får för mycket bensin, och väljer att ge den mer luft och få ett lite fränare ljud än att byta munstycke igen.
Haha ;)
Det är en Vattenkyld LC -04
Moppen kör 60km ändå så känner att jag låter det vara så för att slippa få böter och kanske inte få ta bilkörtkort när jag väl blir 18
Ja men 60 är helt ok, min lirar 110 senast, väntar på ny cylinder, förra gick 5 min :P pinsamt värre.
Iaf min är en lc 99 tror jag, gått 12000mil :O går bra annars, kör med 100 munstycke och sportfilter.

Finns 3 munstycken, är inte alltid den vanligaste man ska byta ut, glömt namn :P men är 3 st iaf, så testa byta lågfartsmunstycket när du känner för det ska det nog lösa sig.
110? Vad har du för setup på den?
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

2stroke skrev:
samueljohansson96 skrev:motorn renas inte rätt , förkottar livslängden , när jag tog bort min luft burk gick den inte ens framåt
Haha tja dumskalle som precis fått moppekort och tror att du vet allt!
Anledningen till att den inte gick framåt var att den fick för lite bensin i förhållande till hur mycket luft den fick

Det blir absolut inget mer slitage utan luftburk och den kommer inte riskera ifall det inte kommer in skit
Har du otur så kanske en sten på något sätt hoppar upp och river sönder filtret och åker rätt in, då är det rätt kört :P
toxicstone skrev:
adamdd skrev: Då låter jag det vara som det är nu och kanske sätter någon burk eller nått som skydd för själva filtret..

Setupen är faktiskt original, och är ganska lång historia varför jag började byta munstycke, men den går dåligt på låg gas.. väldigt segt axx och klen.
Trodde det berodde på munstycket att den fick för lite bensin men icke.
Och nu bluddrar den för den får för mycket bensin, och väljer att ge den mer luft och få ett lite fränare ljud än att byta munstycke igen.
Haha ;)
Det är en Vattenkyld LC -04
Moppen kör 60km ändå så känner att jag låter det vara så för att slippa få böter och kanske inte få ta bilkörtkort när jag väl blir 18
Ja men 60 är helt ok, min lirar 110 senast, väntar på ny cylinder, förra gick 5 min :P pinsamt värre.
Iaf min är en lc 99 tror jag, gått 12000mil :O går bra annars, kör med 100 munstycke och sportfilter.

Finns 3 munstycken, är inte alltid den vanligaste man ska byta ut, glömt namn :P men är 3 st iaf, så testa byta lågfartsmunstycket när du känner för det ska det nog lösa sig.
110? Vad har du för setup på den?
Hade portat sport pro med 21mm förgasare och gianneli

men ska byta tillbacks till streetrace som jag får i veckan och 17.5mm men med gianelli ev yazuni R eftersom min vev är ute på tunn is, tills jag ska renovera motorn.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

toxicstone skrev:
2stroke skrev:
samueljohansson96 skrev:motorn renas inte rätt , förkottar livslängden , när jag tog bort min luft burk gick den inte ens framåt
Haha tja dumskalle som precis fått moppekort och tror att du vet allt!
Anledningen till att den inte gick framåt var att den fick för lite bensin i förhållande till hur mycket luft den fick

Det blir absolut inget mer slitage utan luftburk och den kommer inte riskera ifall det inte kommer in skit
Har du otur så kanske en sten på något sätt hoppar upp och river sönder filtret och åker rätt in, då är det rätt kört :P
toxicstone skrev: Ja men 60 är helt ok, min lirar 110 senast, väntar på ny cylinder, förra gick 5 min :P pinsamt värre.
Iaf min är en lc 99 tror jag, gått 12000mil :O går bra annars, kör med 100 munstycke och sportfilter.

Finns 3 munstycken, är inte alltid den vanligaste man ska byta ut, glömt namn :P men är 3 st iaf, så testa byta lågfartsmunstycket när du känner för det ska det nog lösa sig.
110? Vad har du för setup på den?
Hade portat sport pro med 21mm förgasare och gianneli

men ska byta tillbacks till streetrace som jag får i veckan och 17.5mm men med gianelli ev yazuni R eftersom min vev är ute på tunn is, tills jag ska renovera motorn.
Drevat om och satt på OR-kit också eller?
Skriv svar