Sida 1 av 1

Byta vev blir effektökningen stor?

Postat: 9 maj 2011, 18:31
av najkan
Jag har alltid undrat... Om jag byter min orginal vev mot en såkallad "trim" vev får jag ur mer effekt med en Airsal 70 sport? :S

Postat: 9 maj 2011, 18:35
av some guy
nepp.motorn kommer bara hålla långre och vibrera mindre (rätta mig om jag har fel)

Postat: 9 maj 2011, 18:35
av yamaha2pwn
nah en trim vev är gjord för att tåla högre påfrestningar, högre varv osv.


(var det inte någon som hade gjort någon prototyp vev som skulle ge effektökning? va för ett par månader sen på första sidan :P)

Postat: 9 maj 2011, 18:37
av najkan
some guy skrev:nepp.motorn kommer bara hålla långre och vibrera mindre (rätta mig om jag har fel)
De jag tänkte på också. Och man kan inte säga att en 70 sport varvar hemskt mycket :S

Postat: 9 maj 2011, 18:38
av Mura
tror den går sämre för den väger ju mer? :P

Postat: 9 maj 2011, 18:38
av najkan
Mura skrev:tror den går sämre för den väger ju mer? :P
Hur menar du nu?

Postat: 9 maj 2011, 18:41
av Mura
najkan skrev:
Mura skrev:tror den går sämre för den väger ju mer? :P
Hur menar du nu?
har hört det iaf och om den väger mer så krävs det mer kraft för att den ska gå runt ju :P

Postat: 9 maj 2011, 18:42
av yamaha2pwn
najkan skrev:
some guy skrev:nepp.motorn kommer bara hålla långre och vibrera mindre (rätta mig om jag har fel)
De jag tänkte på också. Och man kan inte säga att en 70 sport varvar hemskt mycket :S
nej men de blir ju större påfrestningar i.o.m de ökade vridet i den större cyllindern jämfört med orginal.

(rätta gärna om nått e fel.)

Postat: 9 maj 2011, 18:44
av SickRazer
mer effekt får du inte men det är säkrare med en starkare vev när du trimmar då originalveven inte klarar av lika mycket påfrestning och varv.
Men en Airsal 70cc Sport klarar originalveven av utan problem så länge cylindern är oportad.
Att byta vev är slöseri med pengar och tid på den setupen, så gör inte det. Originalveven funkar fint.

Postat: 9 maj 2011, 18:53
av Vivven
SickRazer skrev:mer effekt får du inte men det är säkrare med en starkare vev när du trimmar då originalveven inte klarar av lika mycket påfrestning och varv.
Men en Airsal 70cc Sport klarar originalveven av utan problem så länge cylindern är oportad.
Att byta vev är slöseri med pengar och tid på den setupen, så gör inte det. Originalveven funkar fint.
om mopeden har gått långt så kan det vara bra att byta vevlager men dock inte veven..

Postat: 9 maj 2011, 18:56
av najkan
Vivven skrev:
SickRazer skrev:mer effekt får du inte men det är säkrare med en starkare vev när du trimmar då originalveven inte klarar av lika mycket påfrestning och varv.
Men en Airsal 70cc Sport klarar originalveven av utan problem så länge cylindern är oportad.
Att byta vev är slöseri med pengar och tid på den setupen, så gör inte det. Originalveven funkar fint.
om mopeden har gått långt så kan det vara bra att byta vevlager men dock inte veven..

Allt sitter redan på :) Veven hade gått 1000 mil otrimmad (tjejkörd) och när jag bytte cylinder kollade jag igenom veven och den såg fin ut :)

Postat: 9 maj 2011, 19:05
av rod_rrx
visa vevpartier ökar flödet och vevhuskompet i motorn.

dom är ockkå bättre balanserade och då varvar motorn lättare.

Postat: 9 maj 2011, 19:14
av najkan
Har en till fråga till er alla :S hittade denna på twostroke http://twostroke.se/product.asp?product=23114 förstår inte riktigt den ser exakt ut som orginal så hur kan den vara avstrypt? :S

Postat: 9 maj 2011, 19:20
av Mura
najkan skrev:Har en till fråga till er alla :S hittade denna på twostroke http://twostroke.se/product.asp?product=23114 förstår inte riktigt den ser exakt ut som orginal så hur kan den vara avstrypt? :S
för på tex kymco så sticker det upp lite där så man måste slipa/fräsa ner eller ´köper man den bara.

Postat: 10 maj 2011, 17:20
av najkan
Mura skrev:
najkan skrev:Har en till fråga till er alla :S hittade denna på twostroke http://twostroke.se/product.asp?product=23114 förstår inte riktigt den ser exakt ut som orginal så hur kan den vara avstrypt? :S
för på tex kymco så sticker det upp lite där så man måste slipa/fräsa ner eller ´köper man den bara.
Aha okej :) På min PGO T-rex sticker det inte upp någonting så då borde det vara lungt.

Postat: 10 maj 2011, 18:03
av KarlssoN^
Mura skrev:
najkan skrev:
Mura skrev:tror den går sämre för den väger ju mer? :P
Hur menar du nu?
har hört det iaf och om den väger mer så krävs det mer kraft för att den ska gå runt ju :P
Det är lite fel, eftersom staken blir ju tyngre om den är grövre, men eftersom det sitter en typ av vikt på vevens båda sidor, då kan man bara göra dom lättare så är båda lika lätta.


Edit, enda sättet att det skall bli en effektökning p.g.a att man byter vev, är om staken är längre än original = högre kubik.