Sida 1 av 1

BTM dör! HJÄLP

Postat: 27 april 2011, 17:42
av mattedaman
Hejsan! en kompis till mig har en BTM. den står ute och när han nu åker till skolan så dör den ofta vid t.ex rödljus. jag har sagt att han får ge den lite gas men IBLAND RÄCKER det med att han bara bromsar in för snabbt så dör den. kan det vara aotomatchoken som är paj? eller bara så enkelt som tomgångskruven :) ?

Re: BTM dör! HJÄLP

Postat: 27 april 2011, 17:45
av kymcorider
mattedaman skrev:Hejsan! en kompis till mig har en BTM. den står ute och när han nu åker till skolan så dör den ofta vid t.ex rödljus. jag har sagt att han får ge den lite gas men IBLAND RÄCKER det med att han bara bromsar in för snabbt så dör den. kan det vara aotomatchoken som är paj? eller bara så enkelt som tomgångskruven :) ?

Ett smart sätt är ju att skruva på tomgångskskruven.

Postat: 27 april 2011, 18:03
av beckvall
jag har en likadan motor på min moppe som de sitter på btm. och jag har lagt ner att försöka ställa in nån tomgång på den. de förgasarna BTM/botian använder sig av är dynga. går inte att ställa in alls. men ställupp tomgången lite.

Postat: 27 april 2011, 18:45
av bensinskalle
Byt topic!

Postat: 27 april 2011, 19:05
av mattedaman
bensinskalle skrev:Byt topic!
menar du rubrik? hur gör man :) ?

Postat: 27 april 2011, 19:06
av mattedaman
beckvall skrev:jag har en likadan motor på min moppe som de sitter på btm. och jag har lagt ner att försöka ställa in nån tomgång på den. de förgasarna BTM/botian använder sig av är dynga. går inte att ställa in alls. men ställupp tomgången lite.
okaj, men du tror det kan vara tomgångskruven? den har funkat bra annars, så den kanske har "skruvat sig" av sig själv? :)

Re: BTM dör! HJÄLP

Postat: 27 april 2011, 20:22
av HasSse666
mattedaman skrev:Hejsan! en kompis till mig har en BTM. den står ute och när han nu åker till skolan så dör den ofta vid t.ex rödljus. jag har sagt att han får ge den lite gas men IBLAND RÄCKER det med att han bara bromsar in för snabbt så dör den. kan det vara aotomatchoken som är paj? eller bara så enkelt som tomgångskruven :) ?
Hjälper det inte med tomgångsskuven så är det oftast luftskruven
Dra in i botten och sedan ut 2,5 varv ( eller när du har som högst varv )

Re: BTM dör! HJÄLP

Postat: 4 maj 2011, 16:57
av mattedaman
HasSse666 skrev:
mattedaman skrev:Hejsan! en kompis till mig har en BTM. den står ute och när han nu åker till skolan så dör den ofta vid t.ex rödljus. jag har sagt att han får ge den lite gas men IBLAND RÄCKER det med att han bara bromsar in för snabbt så dör den. kan det vara aotomatchoken som är paj? eller bara så enkelt som tomgångskruven :) ?
Hjälper det inte med tomgångsskuven så är det oftast luftskruven
Dra in i botten och sedan ut 2,5 varv ( eller när du har som högst varv )
ok tack! luftskruven antar jag är en skruv i förgasaren?

Postat: 4 maj 2011, 17:05
av HasSse666
Luft/bränsleskruven
Skruven du ställer in luft/bränsle förhållandet i förgasaren med

1. Luftskruv kallas det om skruven sitter på "insugssidan" av förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre luft
(skruvar vi "in" luftskruven blir blandningen fetare)

2. Bränsleskruv kallas det om den sitter på "cylindersidan"
Men funktionen är densamma den bestämmer förhållandet luft vs bränsleblandningen i förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre bensin
(skruvar vi in bränsleskruven blir blandningen magrare)

Justering bränsleskruv CVK(vanligast på 4-takts moppar)

Bild
Skruv markerad med rödring är bränsleskruven

Målet är att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m.
Nu skall vi justera bränsleskruven
  • Gasa ca 1/8 gas.
  • Skruva sakta IN luftskruven och motorn skall då börja gå ojämt så att man måste leka med gasen för att hålla den vid liv.
  • Justera sedan luftskruven sakta UT 1/4 varv åt gången tills du når max varvtal.
Grundinställning bränsleskruven:
Vacuumförgasare 2,5 varv ut


Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 2,5 varv utskruvad från botten läget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är munstycket för stort.

Postat: 4 maj 2011, 17:45
av beckvall
fortfarande of topic. ta bort HJÄLP och använd dig bara av ett !