Luft/bränsleskruven
Skruven du ställer in luft/bränsle förhållandet i förgasaren med
1.
Luftskruv kallas det om skruven sitter på
"insugssidan" av förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre luft
(skruvar vi "in" luftskruven blir blandningen fetare)
2.
Bränsleskruv kallas det om den sitter på
"cylindersidan"
Men funktionen är densamma den bestämmer förhållandet luft vs bränsleblandningen i förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre bensin
(skruvar vi in bränsleskruven blir blandningen magrare)
Justering bränsleskruv CVK(vanligast på 4-takts moppar)

Skruv markerad med rödring är bränsleskruven
Målet är att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m.
Nu skall vi justera bränsleskruven
- Gasa ca 1/8 gas.
- Skruva sakta IN luftskruven och motorn skall då börja gå ojämt så att man måste leka med gasen för att hålla den vid liv.
- Justera sedan luftskruven sakta UT 1/4 varv åt gången tills du når max varvtal.
Grundinställning bränsleskruven:
Vacuumförgasare 2,5 varv ut
Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 2,5 varv utskruvad från botten läget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är munstycket för stort.