Sida 1 av 1

Yamaha dt(93?) Ny 65cc hackar efter 60-70km/h ?

Postat: 11 april 2011, 22:19
av startarpåtredje
Hejsan! som rubriken lyder så har jag införskaffat mig en 65cc ny cylinder, i samma veva köpte jag sportluftfilter + munstyckssats 88-110.
Problemet är att när jag drar iväg och maxar den till ca 60-70 då börjar den hosta men om jag släppergasen och låter han rulla ner till 60-65km/h och drar på igen så sticker han till närmare 70km/h men sen hostar igen,
antingen som att den får för lite bensin?kan det kanske vara något med att den inte tänder riktigt? kör just nu med 98munstycke och stiftet är ljus brunt, gick upp och testade 100 men då blödraden och ville inte sticka iväg riktigt. gjorde 40-50km/h max kanske.
Grejerna jag har i mopeden är 65cylinder, 20mm mikuni förgasare med insug, + effektrör och 14/50drevning.
Känns som jag testat allt i nuläget, flyttat nålen upp och ner i olika lägen, testat massa olika munstycken,skruvat på luftskruven, satt i ett hårdare stift" från 6 i hårdhet till 8a,"vill också påpeka att det är första gången det sitter en trim cylinder på " alla fall efter att motorn renoverades"

Ja står nu med händerna i fickorna och blir inte nå klokare på det, så hoppas det finns någon där ut som kan vet vad felet kan tänkas vara, eller tips?! VÄLDIGT tacksam försvar! Hoppas ni orkade läsa igenom! :)

Mvh!

"ps film fixas snarast, om det skulle kunna underlätta att klura ut vad det är för fel"

Postat: 11 april 2011, 22:24
av Mxabbe
En film underlättar alltid:)

Postat: 11 april 2011, 22:27
av startarpåtredje
Mxabbe skrev:En film underlättar alltid:)
Det får jag tyvärr åter komma med imorgon! då några filmer ligger på kompisens telefon för närvarande.

Postat: 11 april 2011, 23:08
av Danne
Hur ser elektroden på tändstiftet ut?
Testa skruva lite på luftskruven (om du har en sådan).

Postat: 12 april 2011, 14:14
av willemedDERBIN
Born2Ride skrev:Hur ser elektroden på tändstiftet ut?
Testa skruva lite på luftskruven (om du har en sådan).
hade ett liknande problem med enBIL!!
du har inget bensinfilter eller ngt sånt ?


det var såhär att bensin pumpen tryckte på som vanligt och flottören fyldes på men bensinfiltret var kast vilket stopade bensinen så den fick inget "rent" flöde

så när den står på tomgång så är flotörhuset fyllt
så när du gasar på så försvinner det i förgasaren och tömmer vilket leder till avbrott i bensinen :P

du kanske inte förstog så skriver jag igen xD

Postat: 12 april 2011, 22:43
av startarpåtredje
Born2Ride skrev:Hur ser elektroden på tändstiftet ut?
Testa skruva lite på luftskruven (om du har en sådan).
hm vet inte hur elektroden ser ut,får ta mig en titt på tändstiftet igen! Yes jag har en luftskruv men har rattat på den så pass mycket utan större framsteg, har den förnuvarande på 1,5varv ut, vilket ska vara "Orignal inställningen" för de flesta förgasare när man ska ställa in.

Postat: 12 april 2011, 22:49
av startarpåtredje
willemedDERBIN skrev:
Born2Ride skrev:Hur ser elektroden på tändstiftet ut?
Testa skruva lite på luftskruven (om du har en sådan).
hade ett liknande problem med enBIL!!
du har inget bensinfilter eller ngt sånt ?


det var såhär att bensin pumpen tryckte på som vanligt och flottören fyldes på men bensinfiltret var kast vilket stopade bensinen så den fick inget "rent" flöde

så när den står på tomgång så är flotörhuset fyllt
så när du gasar på så försvinner det i förgasaren och tömmer vilket leder till avbrott i bensinen :P

du kanske inte förstog så skriver jag igen xD
Men du! Nu när jag tänker efter riktigt noga, så bytte jag bensin filter i och med cylinder bytet, tyckte det var en speciell modell på den, själva filter hålen var ganska små i min mening?" och för att bensinen skulle kunna flyta genom så var en del av filtret vara bensin fylt. Det skulle ju kunna vara varför den hackar på maxfart när den suger som mest bensin, men tycker ju att trycket från tanken ner mot bensinslangen borde fylla upp filtret konstant i alla fall?. Aja! tack för tipset! ska ut imorgon ta bort bensin filtret och koppla direkt på förgasaren förhoppningsvis är det problemet! :)

Postat: 13 april 2011, 15:30
av willemedDERBIN
startarpåtredje skrev:
willemedDERBIN skrev:
Born2Ride skrev:Hur ser elektroden på tändstiftet ut?
Testa skruva lite på luftskruven (om du har en sådan).
hade ett liknande problem med enBIL!!
du har inget bensinfilter eller ngt sånt ?


det var såhär att bensin pumpen tryckte på som vanligt och flottören fyldes på men bensinfiltret var kast vilket stopade bensinen så den fick inget "rent" flöde

så när den står på tomgång så är flotörhuset fyllt
så när du gasar på så försvinner det i förgasaren och tömmer vilket leder till avbrott i bensinen :P

du kanske inte förstog så skriver jag igen xD
Men du! Nu när jag tänker efter riktigt noga, så bytte jag bensin filter i och med cylinder bytet, tyckte det var en speciell modell på den, själva filter hålen var ganska små i min mening?" och för att bensinen skulle kunna flyta genom så var en del av filtret vara bensin fylt. Det skulle ju kunna vara varför den hackar på maxfart när den suger som mest bensin, men tycker ju att trycket från tanken ner mot bensinslangen borde fylla upp filtret konstant i alla fall?. Aja! tack för tipset! ska ut imorgon ta bort bensin filtret och koppla direkt på förgasaren förhoppningsvis är det problemet! :)
jag kanske har rätt då :)
men om du ska köpa ett bensin filter så köp ett bil filter :P
typ skitstort !!!!! ( juh större destå bättre i detta fall )
men jaa
testa :)

Postat: 16 april 2011, 17:54
av startarpåtredje
willemedDERBIN skrev:
startarpåtredje skrev:
willemedDERBIN skrev: hade ett liknande problem med enBIL!!
du har inget bensinfilter eller ngt sånt ?


det var såhär att bensin pumpen tryckte på som vanligt och flottören fyldes på men bensinfiltret var kast vilket stopade bensinen så den fick inget "rent" flöde

så när den står på tomgång så är flotörhuset fyllt
så när du gasar på så försvinner det i förgasaren och tömmer vilket leder till avbrott i bensinen :P

du kanske inte förstog så skriver jag igen xD
Men du! Nu när jag tänker efter riktigt noga, så bytte jag bensin filter i och med cylinder bytet, tyckte det var en speciell modell på den, själva filter hålen var ganska små i min mening?" och för att bensinen skulle kunna flyta genom så var en del av filtret vara bensin fylt. Det skulle ju kunna vara varför den hackar på maxfart när den suger som mest bensin, men tycker ju att trycket från tanken ner mot bensinslangen borde fylla upp filtret konstant i alla fall?. Aja! tack för tipset! ska ut imorgon ta bort bensin filtret och koppla direkt på förgasaren förhoppningsvis är det problemet! :)
jag kanske har rätt då :)
men om du ska köpa ett bensin filter så köp ett bil filter :P
typ skitstort !!!!! ( juh större destå bättre i detta fall )
men jaa
testa :)
Hej igen! Skaffade fram ett bensinfilter"till bil" och införskaffade mig nya bensin slangar. Dock den gick bättre men inte riktigt, tog bort sportluftfiltret och testade med 85 och 75 i munstycke, Jag märkte då att desto mindre munstycke jag hade desto fortare gick den, men hackade fortfarande när jag hade 4/4dels gas, släppte jag där imot ner till 3/4 dels gas och hålde 60km/h det var inga problem! Började då fundera om trottelhuset kanske är för litet ? och hinner inte fylla på med ny bensin innan det tar slut? plockade av förgasaren och började mäta den riktigt" förra ägaren sa att det var en 20mm" 20mm var inner diametern på förgasarn som gick mot insuget, men vid insida av insuget var den 16mm och lika så längre in inne i förgasaren... eller vart är det exakt man ska mäta för att få ut exakta måtten? Men även om det är en 16mm förgasare mikuni så borde den väl räcka till min setup? har läst att 16,5mm funkar bra med 60-65cylindrar? Tror ni det kan vara problemet? vill ogärna köpa en ny 20mm förgasare för en tusing + insugsplatta, Eller vet någon "
vad man ev kan få tag i begangnat? Väldigt tacksam för svar och tips!!! vill även till lägga att tändstiftet är mörk oboybrunt som det ska vara, med 75 munstycket"

Postat: 16 april 2011, 22:21
av Ztraand
Min är likadan, den går skit på full gas, men 3/4 gas så går den som ett skott!

Postat: 16 april 2011, 22:29
av startarpåtredje
Ztraand skrev:Min är likadan, den går skit på full gas, men 3/4 gas så går den som ett skott!
Min axxar som F*n på 1an-2an-3an men på 4 växeln efter jag matat fullt nån sekund så hackar den släpper jag dock ner han till 3/4dels gas och håller 60 så går den bra, Men känner att de har mer kvar att ge, Hinner komma upp i kanske 70-+ som max innan den hackar"när jag börjar från 0km", dock lyckades den gör 85+ i en ca 60 graders nerförsbacke, men strax innan bakens slut så började den hacka igen, och fick dra ner till 60. Finns det något sätt att mata ur mer bensinflöde från förgasarn? någon som vet?

Postat: 16 april 2011, 22:31
av TheMidnightRider
ett ord xd söndertrimmat :D

Postat: 17 april 2011, 12:52
av KarlssoN^
Höj huvudmunstycket ett par storlekar.

Postat: 17 april 2011, 17:55
av startarpåtredje
KarlssoN^ skrev:Höj huvudmunstycket ett par storlekar.
Lyckades att fixa felet! det var som jag trodde, att den inte fyllde flotörskålen tillräckligt snabbt, så allt jag gjorde var att böja den lilla plattan som sticker ut på flotören"Där flotörnålen" ska slå imot, böjde in den ca 2mm det gjorde så att flotören rörde sig högre upp, och wips problemet löst! OBS böj inte för mkt då flödar den över :) !

Postat: 17 april 2011, 18:17
av friberg
har du rätt sorts tändstift?

Postat: 17 april 2011, 19:13
av willemedDERBIN
startarpåtredje skrev:
KarlssoN^ skrev:Höj huvudmunstycket ett par storlekar.
Lyckades att fixa felet! det var som jag trodde, att den inte fyllde flotörskålen tillräckligt snabbt, så allt jag gjorde var att böja den lilla plattan som sticker ut på flotören"Där flotörnålen" ska slå imot, böjde in den ca 2mm det gjorde så att flotören rörde sig högre upp, och wips problemet löst! OBS böj inte för mkt då flödar den över :) !
tänkte la det :)

men inte vart problemet var xD
ska titta på detta nästa gång jag behöver :)