Sida 1 av 1
Derbi Senda X-race 05 startar inte
Postat: 13 februari 2011, 19:41
av meckarnx-race
Tja!
Jag har en Derbi Senda X-race 05
Mitt problem är att den inte startar, den får bensin och har gnista, Jag har precis bytt cylinder,kolv och kolvringar på den. Jag startade den idag för första gången och den gick igång på bara några kickar hade den igång i 5 min max, sen dog den för den hade liten tomgång, sen blev den svårstartad och nu går det inte att starta den. Det blir ett högt tryck på topplicket där den tjockaslangen sitter så att den kommer lite kylarvatten, sen blir det ett litet skrick när jag kickar. den tänder överhuvudtaget inte.
Vet någon som är problemet? någon som har haft likadant problem?
Postat: 13 februari 2011, 20:52
av willemedDERBIN
har du oljat in kolven när du satte på den
om inte så kan det nog vara problemet .....
du har nog nypt cylindern/kolven

Postat: 13 februari 2011, 23:19
av 2stroke4ever
willemedDERBIN skrev:har du oljat in kolven när du satte på den
om inte så kan det nog vara problemet .....
du har nog nypt cylindern/kolven

det eller så har du haft på kolven åt fel håll.
Postat: 13 februari 2011, 23:50
av willemedDERBIN
2stroke4ever skrev:willemedDERBIN skrev:har du oljat in kolven när du satte på den
om inte så kan det nog vara problemet .....
du har nog nypt cylindern/kolven

det eller så har du haft på kolven åt fel håll.
skulle den starta då ?
Postat: 13 februari 2011, 23:51
av 2stroke4ever
willemedDERBIN skrev:2stroke4ever skrev:willemedDERBIN skrev:har du oljat in kolven när du satte på den
om inte så kan det nog vara problemet .....
du har nog nypt cylindern/kolven

det eller så har du haft på kolven åt fel håll.
skulle den starta då ?
ja varför skulle den inte? bara det att ringarna kan öppna sig och kila in sig i avgasporten= haveri.
Postat: 14 februari 2011, 07:39
av meckarnx-race
Jag har inte oljat in kolven. ska man ha mycket olja eller har du något tips hur man ska göra?
Postat: 14 februari 2011, 10:09
av yahama94
de är bara att typ doppa fingret i lite olja och smörja de på kolven, och det är en pil på kolven som ska peka mot avgasporten. om den inte gör de så är kanske kolven och kanske cylindern sönder de märker du
Postat: 14 februari 2011, 12:17
av willemedDERBIN
låter som den har havererat ;D
utan olja så bildar det små rispor i den !
och om du sätter kolven på fel håll då är det ännu mer chans att han har havererat ;D
bara plocka isär den och titta

Postat: 14 februari 2011, 16:20
av meckarnx-race
haha okej, låter kul. kolven sitter inte fel i alla fall

ska plocka bort allt idag elr imorgon och kolla
Men varför blir det så högt tryck på kylar slangen som sitter på topplocket?
Postat: 14 februari 2011, 18:08
av meckarnx-race
nu har jag plockat bort cylindern, kolven och cylinderna va som förut i nyskick, fast jag tyckte det var lite konstigt för när jag tömde kyarvätskan kom det inget. Då började jag undra vart allt kylarvatten hade tagit vägen, då såg jag sen när jag tog bort cylindern att allt vatten hade runnit ner i vevhuset
Någon som har något tips så att jag får ut allt vatten utan att plocka isär hela motorn?

hur hamnade vattnet där? den har ståt i värmegarage hela tiden. Kan det vara packningen?
Postat: 14 februari 2011, 18:38
av KarlssoN^
meckarnx-race skrev:nu har jag plockat bort cylindern, kolven och cylinderna va som förut i nyskick, fast jag tyckte det var lite konstigt för när jag tömde kyarvätskan kom det inget. Då började jag undra vart allt kylarvatten hade tagit vägen, då såg jag sen när jag tog bort cylindern att allt vatten hade runnit ner i vevhuset
Någon som har något tips så att jag får ut allt vatten utan att plocka isär hela motorn?

hur hamnade vattnet där? den har ståt i värmegarage hela tiden. Kan det vara packningen?
Blir så om man inte byter cylinderfots pakningen. Det var därför det blev tryck i kylet.
Edit : blås ner i med tryckluft.
Postat: 14 februari 2011, 18:57
av meckarnx-race
Ja, men det konstiga va att jag bött cylinderfotspackningen och topplockspackningen :/ Fungerar det då med tryckluft? kommer allt vatten ut då? kan veven rosta?
Postat: 14 februari 2011, 19:23
av KarlssoN^
meckarnx-race skrev:Ja, men det konstiga va att jag bött cylinderfotspackningen och topplockspackningen :/ Fungerar det då med tryckluft? kommer allt vatten ut då? kan veven rosta?
Då la du den fel, eller drog för lite, det kan även hända att du drog åt skruvarna fel.
Har du i glykol ?
Postat: 14 februari 2011, 19:36
av meckarnx-race
Ja jag har glyckol men inte så mycket ska köpa mer imorgon.
Jag läste på ett annat foum att man ska ta tryckluft och spruta i vevhuset och sedan hälla ner lite oljeblandad bensin för att man ska slippa att det ska vara fuktigt i lagerna, kan man verkligen göra det, funkar det?
:s käns lite riskabelt
Postat: 14 februari 2011, 20:00
av KarlssoN^
meckarnx-race skrev:Ja jag har glyckol men inte så mycket ska köpa mer imorgon.
Jag läste på ett annat foum att man ska ta tryckluft och spruta i vevhuset och sedan hälla ner lite oljeblandad bensin för att man ska slippa att det ska vara fuktigt i lagerna, kan man verkligen göra det, funkar det?
:s käns lite riskabelt
Tryckluft, sedan sprutar du WD40 ner i lagrena, även ner i det lilla hålet i spolkanalen, som leder ner til lagrena.
Postat: 14 februari 2011, 20:06
av meckarnx-race
Vart köper jag det? finns det inget annat man ska spruta ner typ 5-56?
Jag sprutade bort vattnet nu, kan man låta resten av vattnet ( några droppar) dunsta bort? hur blir det nu när jag hade glykol i kylarn klibbar det inte igen massa saker nu?
Postat: 14 februari 2011, 20:08
av 2stroke4ever
meckarnx-race skrev:Vart köper jag det? finns det inget annat man ska spruta ner typ 5-56?
Jag sprutade bort vattnet nu, kan man låta resten av vattnet ( några droppar) dunsta bort? hur blir det nu när jag hade glykol i kylarn klibbar det inte igen massa saker nu?
5-56 är typ samma sak om WD40 så det går bra, jag skulle dock rekommendera 2t olja istället

smörjer bättre. och ja några droppar går väl bra men gör det så rent som möjligt!
Postat: 14 februari 2011, 20:13
av KarlssoN^
meckarnx-race skrev:Vart köper jag det? finns det inget annat man ska spruta ner typ 5-56?
Jag sprutade bort vattnet nu, kan man låta resten av vattnet ( några droppar) dunsta bort? hur blir det nu när jag hade glykol i kylarn klibbar det inte igen massa saker nu?
WD40 har funnits på tappen här då iaf, men Mekonomen.
5-56 går, men det dunstar bort väldigt snabbt, så det blir inte så verkan, men om du har en oljekanna så kan du dra ner en liten klick vid lagrena.
Om det är olja på metallen(lagrena) så rostar det aldrig.
Men nu när du har hällt ur allt vatten så spruta ner lite 5-56 i vevhuset, och ställ motorn på pannan/ pannrummet så det dunstar bort snabbt.
Det skall egentligen inte vara några problem eftersom du har glykol i (vilket är rostskyddande..) men det är alltid bra att vara "Över-försiktig"

Postat: 14 februari 2011, 20:14
av meckarnx-race
Är det brottom att göra det elr kan man göra det imorgon eftermiddag?
Postat: 14 februari 2011, 20:15
av 2stroke4ever
over carefully annars bubben

Postat: 14 februari 2011, 20:20
av meckarnx-race
Ska jag bara spruta ner 5-56 i hela vevhuset?
Postat: 14 februari 2011, 20:26
av KarlssoN^
meckarnx-race skrev:Ska jag bara spruta ner 5-56 i hela vevhuset?
Du behöver ju inte fylla vevhuset

Men spruta ner i det hålet vid spolkanalen, och och lite runt om i vevhuset, sedan lägg in det i pannrummet.
over carefully annars bubben
overkill

Postat: 14 februari 2011, 20:59
av meckarnx-race
Jag har sprutat i hela vevhuset och sprutat så gott jag kan på lagrena, sen sprutade jag så att det blev mycket och så kickade jag lite. Motorn sitter på moppen utan cyllinder så den får stå i garaget

Jag har sprutat i 5-56 så att det är ganska mycket så får den stå i det till imorgon eftermiddag
Postat: 16 februari 2011, 15:05
av meckarnx-race
Tack för all hjälp, satte på allt igår nu fungerar allt igen

Postat: 16 februari 2011, 16:36
av willemedDERBIN
underbart när allt bara fungerar eller

?
Postat: 18 februari 2011, 18:05
av meckarnx-race
ja som fan, tror att jag ska byta munstyke nu, den rycker så jävla mycket, får förmycket olja blandning, tror att jag byter till 85, låter det bra?
Set up
Helt opluggat orginal rör
ostrypt cdi