Derbi Senda X-race 05 startar inte

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Derbi Senda X-race 05 startar inte

Inlägg av meckarnx-race »

Tja!
Jag har en Derbi Senda X-race 05
Mitt problem är att den inte startar, den får bensin och har gnista, Jag har precis bytt cylinder,kolv och kolvringar på den. Jag startade den idag för första gången och den gick igång på bara några kickar hade den igång i 5 min max, sen dog den för den hade liten tomgång, sen blev den svårstartad och nu går det inte att starta den. Det blir ett högt tryck på topplicket där den tjockaslangen sitter så att den kommer lite kylarvatten, sen blir det ett litet skrick när jag kickar. den tänder överhuvudtaget inte.
Vet någon som är problemet? någon som har haft likadant problem?
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

har du oljat in kolven när du satte på den
om inte så kan det nog vara problemet .....

du har nog nypt cylindern/kolven :)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

willemedDERBIN skrev:har du oljat in kolven när du satte på den
om inte så kan det nog vara problemet .....

du har nog nypt cylindern/kolven :)
det eller så har du haft på kolven åt fel håll.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

2stroke4ever skrev:
willemedDERBIN skrev:har du oljat in kolven när du satte på den
om inte så kan det nog vara problemet .....

du har nog nypt cylindern/kolven :)
det eller så har du haft på kolven åt fel håll.
skulle den starta då ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

willemedDERBIN skrev:
2stroke4ever skrev:
willemedDERBIN skrev:har du oljat in kolven när du satte på den
om inte så kan det nog vara problemet .....

du har nog nypt cylindern/kolven :)
det eller så har du haft på kolven åt fel håll.
skulle den starta då ?
ja varför skulle den inte? bara det att ringarna kan öppna sig och kila in sig i avgasporten= haveri.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Inlägg av meckarnx-race »

Jag har inte oljat in kolven. ska man ha mycket olja eller har du något tips hur man ska göra?
Användarens profilbild
yahama94
Hyper-Dt50x
Inlägg: 200
Blev medlem: 18 juni 2009, 09:34
Ort: bonneland

Inlägg av yahama94 »

de är bara att typ doppa fingret i lite olja och smörja de på kolven, och det är en pil på kolven som ska peka mot avgasporten. om den inte gör de så är kanske kolven och kanske cylindern sönder de märker du
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

låter som den har havererat ;D

utan olja så bildar det små rispor i den !

och om du sätter kolven på fel håll då är det ännu mer chans att han har havererat ;D

bara plocka isär den och titta :)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Inlägg av meckarnx-race »

haha okej, låter kul. kolven sitter inte fel i alla fall :) ska plocka bort allt idag elr imorgon och kolla ;)

Men varför blir det så högt tryck på kylar slangen som sitter på topplocket?
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Inlägg av meckarnx-race »

nu har jag plockat bort cylindern, kolven och cylinderna va som förut i nyskick, fast jag tyckte det var lite konstigt för när jag tömde kyarvätskan kom det inget. Då började jag undra vart allt kylarvatten hade tagit vägen, då såg jag sen när jag tog bort cylindern att allt vatten hade runnit ner i vevhuset :(
Någon som har något tips så att jag får ut allt vatten utan att plocka isär hela motorn? :) hur hamnade vattnet där? den har ståt i värmegarage hela tiden. Kan det vara packningen?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

meckarnx-race skrev:nu har jag plockat bort cylindern, kolven och cylinderna va som förut i nyskick, fast jag tyckte det var lite konstigt för när jag tömde kyarvätskan kom det inget. Då började jag undra vart allt kylarvatten hade tagit vägen, då såg jag sen när jag tog bort cylindern att allt vatten hade runnit ner i vevhuset :(
Någon som har något tips så att jag får ut allt vatten utan att plocka isär hela motorn? :) hur hamnade vattnet där? den har ståt i värmegarage hela tiden. Kan det vara packningen?
Blir så om man inte byter cylinderfots pakningen. Det var därför det blev tryck i kylet.


Edit : blås ner i med tryckluft.
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Inlägg av meckarnx-race »

Ja, men det konstiga va att jag bött cylinderfotspackningen och topplockspackningen :/ Fungerar det då med tryckluft? kommer allt vatten ut då? kan veven rosta?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

meckarnx-race skrev:Ja, men det konstiga va att jag bött cylinderfotspackningen och topplockspackningen :/ Fungerar det då med tryckluft? kommer allt vatten ut då? kan veven rosta?
Då la du den fel, eller drog för lite, det kan även hända att du drog åt skruvarna fel.

Har du i glykol ?
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Inlägg av meckarnx-race »

Ja jag har glyckol men inte så mycket ska köpa mer imorgon.
Jag läste på ett annat foum att man ska ta tryckluft och spruta i vevhuset och sedan hälla ner lite oljeblandad bensin för att man ska slippa att det ska vara fuktigt i lagerna, kan man verkligen göra det, funkar det?
:s käns lite riskabelt
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

meckarnx-race skrev:Ja jag har glyckol men inte så mycket ska köpa mer imorgon.
Jag läste på ett annat foum att man ska ta tryckluft och spruta i vevhuset och sedan hälla ner lite oljeblandad bensin för att man ska slippa att det ska vara fuktigt i lagerna, kan man verkligen göra det, funkar det?
:s käns lite riskabelt

Tryckluft, sedan sprutar du WD40 ner i lagrena, även ner i det lilla hålet i spolkanalen, som leder ner til lagrena.
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Inlägg av meckarnx-race »

Vart köper jag det? finns det inget annat man ska spruta ner typ 5-56?
Jag sprutade bort vattnet nu, kan man låta resten av vattnet ( några droppar) dunsta bort? hur blir det nu när jag hade glykol i kylarn klibbar det inte igen massa saker nu?
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

meckarnx-race skrev:Vart köper jag det? finns det inget annat man ska spruta ner typ 5-56?
Jag sprutade bort vattnet nu, kan man låta resten av vattnet ( några droppar) dunsta bort? hur blir det nu när jag hade glykol i kylarn klibbar det inte igen massa saker nu?
5-56 är typ samma sak om WD40 så det går bra, jag skulle dock rekommendera 2t olja istället :) smörjer bättre. och ja några droppar går väl bra men gör det så rent som möjligt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

meckarnx-race skrev:Vart köper jag det? finns det inget annat man ska spruta ner typ 5-56?
Jag sprutade bort vattnet nu, kan man låta resten av vattnet ( några droppar) dunsta bort? hur blir det nu när jag hade glykol i kylarn klibbar det inte igen massa saker nu?
WD40 har funnits på tappen här då iaf, men Mekonomen.

5-56 går, men det dunstar bort väldigt snabbt, så det blir inte så verkan, men om du har en oljekanna så kan du dra ner en liten klick vid lagrena.

Om det är olja på metallen(lagrena) så rostar det aldrig.

Men nu när du har hällt ur allt vatten så spruta ner lite 5-56 i vevhuset, och ställ motorn på pannan/ pannrummet så det dunstar bort snabbt.
Det skall egentligen inte vara några problem eftersom du har glykol i (vilket är rostskyddande..) men det är alltid bra att vara "Över-försiktig" ;)
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Inlägg av meckarnx-race »

Är det brottom att göra det elr kan man göra det imorgon eftermiddag?
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

over carefully annars bubben 8)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Inlägg av meckarnx-race »

Ska jag bara spruta ner 5-56 i hela vevhuset?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

meckarnx-race skrev:Ska jag bara spruta ner 5-56 i hela vevhuset?
Du behöver ju inte fylla vevhuset 8) Men spruta ner i det hålet vid spolkanalen, och och lite runt om i vevhuset, sedan lägg in det i pannrummet.


over carefully annars bubben
overkill 8)
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Inlägg av meckarnx-race »

Jag har sprutat i hela vevhuset och sprutat så gott jag kan på lagrena, sen sprutade jag så att det blev mycket och så kickade jag lite. Motorn sitter på moppen utan cyllinder så den får stå i garaget ;) Jag har sprutat i 5-56 så att det är ganska mycket så får den stå i det till imorgon eftermiddag
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Inlägg av meckarnx-race »

Tack för all hjälp, satte på allt igår nu fungerar allt igen :lol:
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

underbart när allt bara fungerar eller :D ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
meckarnx-race
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 februari 2011, 19:34
Ort: Täby

Inlägg av meckarnx-race »

ja som fan, tror att jag ska byta munstyke nu, den rycker så jävla mycket, får förmycket olja blandning, tror att jag byter till 85, låter det bra?

Set up

Helt opluggat orginal rör
ostrypt cdi
Låst