Sida 1 av 1
moppen dör när man kör i regn
Postat: 7 februari 2011, 17:47
av philip95
Tjenna! Nu är det så att min moppe (Rieju drac) helt plötsligt dör när man kör i regn efter ungefär 1 km eller det räcker med att det är blött på marken också, men om man väntar typ 5 min efter den har stannat så funkar den igen. Någon som vet vad detta kan bero på?
Postat: 7 februari 2011, 17:50
av Grilladlax
tändstiftet blir blött
Postat: 7 februari 2011, 17:52
av philip95
Grilladlax skrev:tändstiftet blir blött
OKej, men vad ska jag göra åt de då?
Postat: 7 februari 2011, 17:53
av yamaha2pwn
hehe exakt samma som min polare ^^ tändhatt / tändstift blir blött. ta ett plast lock elr nått som en skyddskåpa ^^
Postat: 7 februari 2011, 17:54
av philip95
yamaha2pwn skrev:hehe exakt samma som min polare ^^ tändhatt / tändstift blir blött. ta ett plast lock elr nått som en skyddskåpa ^^
Okej, tack så mycket!

Ska prova de!
Postat: 7 februari 2011, 18:00
av PK
omg. har precis samma problem

skulle precis göra en tråd och fråga
och jag har inget skydd för det nu

Postat: 7 februari 2011, 18:08
av gilera04
[quote="PoWeRKinG"]omg. har precis samma problem

skulle precis göra en tråd och fråga
och jag har inget skydd för det nu

[/quote]
haha fråga skolsyster borde iaf hålla tätt

Postat: 7 februari 2011, 18:08
av philip95
PoWeRKinG skrev:omg. har precis samma problem

skulle precis göra en tråd och fråga
och jag har inget skydd för det nu

Skönt att man inte är den enda som har det problemet

Får se om jag kan hitta något som jag kan använda som skydd
Postat: 7 februari 2011, 18:43
av dennis142
jag har haft samma problem och när jag köpte ny tändhatt så föjde det med en tätning/damask för att hålla tätt mellan stiftet och tändhatten

Postat: 7 februari 2011, 18:59
av philip95
dennis142 skrev:jag har haft samma problem och när jag köpte ny tändhatt så föjde det med en tätning/damask för att hålla tätt mellan stiftet och tändhatten

Vad kostar en sån då?

Postat: 7 februari 2011, 19:10
av PK
kostar typ inget..
Postat: 7 februari 2011, 20:04
av Cappe14
hade exakt samma problem förut men det var för att det var för att det kom in vatten genom ett litet hål i avgasröret som jag sedan svetsade så slutade det

Postat: 7 februari 2011, 20:36
av D3nnis
ENKELT de är en sol moppe :D
Postat: 7 februari 2011, 21:06
av karlssonlysekil
Kan ju va att det kommer in vatten i förgasaren med :)
Så var det för mig.
Postat: 7 februari 2011, 21:10
av HasSse666
Sportluftfilter brukar vara den vanligaste felorsaken...
Postat: 7 februari 2011, 21:16
av Timpis
Det brukar oftast vara vatten som går genom luftfiltret och vidare in i förgasaren. Eller vatten som hamnar i tändhatten.
Postat: 7 februari 2011, 21:21
av KarlssoN^
Timpis skrev:Det brukar oftast vara vatten som går genom luftfiltret och vidare in i förgasaren. Eller vatten som hamnar i tändhatten.
Problemet är nog snarare att att själva filtret blir blött, så cellerna i filtret blir igensatta av vatten, så inte motorn får luft =den går piss.
Men ta bara och linda el-tejp runt tändhatten och tändstiftet, (halva tejpen på hatten och halva på stiftet, så själva "glipan" mellan tändstiftet och tändhatten blir tät.)
Postat: 7 februari 2011, 21:26
av rod_rrx
köp en NGK silikon tändkabel+hatt. den håller tätt till 100%
Postat: 7 februari 2011, 21:33
av PK
jag kör originalfilter iaf.
Postat: 7 februari 2011, 22:32
av philip95
Tack för alla svaren! Jag har nu tejpat där mellan tändstiftet och tändhatten så jag hoppas att det ska hjälpa

Jag ska även gå igenom motorn efter andra möjliga orsaker.
Postat: 7 februari 2011, 22:33
av philip95
HasSse666 skrev:Sportluftfilter brukar vara den vanligaste felorsaken...
Jag kör med orginal filter
