Sida 1 av 1

Aerox problem - varvar konstigt. (VIDEO)

Postat: 25 augusti 2010, 14:36
av larssaa
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fx69Y1lJgKM[/youtube]

Har tagit isär hela förgasaren och trotteln och gjort rent.
Har gjort rent bensinfiltret och min gamla luftburk var trasig så jag
bytte till sportluft filter.

Jag testade att sätta tillbaka luftburken men den funkade lika dåligt då också, det är inga justeringar på luftskruven elr liknande heller för jag har testat alla små justeringar.

HJÄLP!

EDIT: Videon kanske inte är så bra då min andra mobil gick sönder men jag gasar fullt då varvar den upp sen dör den och det blir ett blurr

Postat: 25 augusti 2010, 14:40
av KarlssoN^
så den går konstigt på full rulle (huvudmunstycke) kör en bit på full gas och kolla vilken färg stiftet har.

Postat: 25 augusti 2010, 14:41
av larssaa
KarlssoN^ skrev:så den går konstigt på full rulle (huvudmunstycke) kör en bit på full gas och kolla vilken färg stiftet har.
Stiftet är helt nytt och är metall kromaktigt, kan inte köra på fullrulle då den går ner i ett blurr sen bara blurrar och dör efter 10 secc

Postat: 25 augusti 2010, 15:48
av KarlssoN^
vilket strl har du på h-munstycket?

Postat: 25 augusti 2010, 15:58
av larssaa
62 uppemot 70 säger farsan men jag tror inte det är problemet då den strula då jag bytte till nudebar. jag tror att det är gaswiren som är fel inställd / cpifittnyllet

Postat: 25 augusti 2010, 19:33
av larssaa
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ktghGiCZajQ[/youtube]

Bättre video, Observera att jag gasar fullt HELA tiden!

Postat: 25 augusti 2010, 19:38
av klurrs_derbi_drd_racing
hur kan en gaswire vara felinställd?
Jag skulle säga grovt felinställd förgasare!

Postat: 25 augusti 2010, 19:38
av michaelzwe
tror nog de är förlitet munstycke.

Postat: 25 augusti 2010, 20:05
av larssaa
klurrs_Derbi_drd_racing skrev:hur kan en gaswire vara felinställd?
Jag skulle säga grovt felinställd förgasare!
Tänkte mer att gaswiren inte dras åt tillräckligt mycket och därför inte öppnar trotteln tillräckligt mycket?

Postat: 25 augusti 2010, 20:14
av 940103
Är den rätt inställd så ska den ju gå fint fastän du inte sträcker wiren tillräckligt? Skulle tippa på skit i förgasaren eller dåligt inställd.

Postat: 25 augusti 2010, 20:28
av larssaa
940103 skrev:Är den rätt inställd så ska den ju gå fint fastän du inte sträcker wiren tillräckligt? Skulle tippa på skit i förgasaren eller dåligt inställd.
Mjoo, skit är de nog inte.
Är inte så jävla bra på att ställa in förgasarn.. Måste ha någon som gört åt mig.

Postat: 25 augusti 2010, 20:51
av runners
Är locket till trotteln påskruvat ordentligt? Låter som om trotteln går för högt upp när du gasar, då kvävs motorn på full gas. Jag misstänker att felet är något åt det hållet.

Postat: 25 augusti 2010, 21:01
av runners
När jag såg din andra video kan jag nu konstatera att inte problemet är trottlen. Problemet kan vara flera när motorn går på det sättet, allt från tjuvluft till tändningsproblem.

Har du bytat cylinder nyligen, har du kollat att den inte läcker tjuvluft någonstanns i från???
Har du kollat vaccumslangar så alla sitter på plats??
Är packningen mellan insug och förgasare okej???
Har du mekat med något av det elektriska må moppen???
Har du kollat så att flottören fungerar som den ska??? I bland kan den haka sig så att när du gasar fullt hinner inte flottörskålen hinner fyllas i samma takt som cylindern drar bensin.
:wink:

Postat: 25 augusti 2010, 21:21
av larssaa
runners skrev:När jag såg din andra video kan jag nu konstatera att inte problemet är trottlen. Problemet kan vara flera när motorn går på det sättet, allt från tjuvluft till tändningsproblem.

Har du bytat cylinder nyligen, har du kollat att den inte läcker tjuvluft någonstanns i från???
Har du kollat vaccumslangar så alla sitter på plats??
Är packningen mellan insug och förgasare okej???
Har du mekat med något av det elektriska må moppen???
Har du kollat så att flottören fungerar som den ska??? I bland kan den haka sig så att när du gasar fullt hinner inte flottörskålen hinner fyllas i samma takt som cylindern drar bensin.
:wink:
Har bara satt på nytt tändningslås, sportluft filter men problemet kom när jag bytte till nudebar därav att jag misstänker att det var något med wiren..

Var precis ute och testa och den axxa förjävla bra nu men samma gamla blurr kommer när jag gasar FULLT, jag kan göra på typ lite mindre än full gas då går den okej bra.. Men flotören var iaf hel vet inte hur jag ska kolla det mer.. inge ny cylinder, vakumslangarna på.

Postat: 25 augusti 2010, 21:23
av michaelzwe
du bytte väll upp munstycke när du satte på sportfilter?

Postat: 25 augusti 2010, 21:44
av larssaa
michaelzwe skrev:du bytte väll upp munstycke när du satte på sportfilter?
Nej har orginal, men tror dock inte det är problemet då samma problem uppstod när jag hade luftburk och samma munstycke.

Postat: 25 augusti 2010, 22:27
av 2stroke
Du måste byta munstycke.
Effektrör ostrypt - 10-15 storlekar
Sportluftfilter - 5-10 storlekar

Postat: 25 augusti 2010, 23:20
av runners
Jag har funderat en stund och undrar också om du inte borde montera några större storlekar av H-munstycke i förgasaren. När du drar full gas försöker cylindern suga mer bensin än den kan få på grund av för litet H-munstycke, men när den inte får det kvävs motorn. Montera av tändstiftet och kolla hur motorn förbränner bensinen. Är stiftet vitaktigt är din motor i fara, då får den en allt för mager blandning och du bär inte köra längre föränn du bytat munstycket till större. Konsekvensen kan lätt bli att motorn överhettas och varmenyper, men även att vevparti och annat kan ta skador och motorn kan skära. Tändstiftet ska vara gyllenbrunt, ungefär som färgen på O boy choklade. motsatsen blir om du monterat för stort munstycke att motorn fyr-taktar (blöddrar). I detta fall blir tändstiftet svart och sotigt. :wink:

Postat: 26 augusti 2010, 20:34
av larssaa
Var precis ute och värmde motorn och kollade stiftet, det är sotigt.. så antagligen får jag för mkt bensin?.

Vilket munstycke bör jag köra med? 72?

Postat: 26 augusti 2010, 20:52
av runners
Då är det bara att först försöka meka lite med luftskruven och öppna upp för mer luft i blandningen. Om det inte fungerar så blir det nödvändigt att byta till mindre munstycke i förgasaren.
Det kan alltid vara lite knepigt i förhand att säga vilket munstycke man ska ha. Det tråkiga är att man får prova sig fram till man finner rätt, vilket kan i bland vara lite bökigt när man ska skruva förgasaren av och på hela tiden.
:wink:

Postat: 29 augusti 2010, 19:04
av larssaa
Nya munstycken kmr imorn! :twisted:

Då jävlar ska den fungera varesig den vill eller inte.
Återkommer med resultat!

Postat: 31 augusti 2010, 21:47
av larssaa
Bytt munstycke nu, från 62 till 78.
Den går väldigt fint nu och kommer upp i c.a 75km/h efter bil med ett skönt axx.

Det enda problem nu är att den inte vill gå på tomgång.. Den gick på tomgång först när jag skruvade på det nya munstycket och hade mekkat lite med luftskruven, tomgång skruven sen var jag ute och körde med några polare. Skulle sedan hem och äta och jag kör en bit, utanför huset lägger moppen av och jag kan inte kicka igång den.

Efter en stund går jag ut och ska kicka igång den men det fungerar inte.. Står och kickar likt en gnu i 2-3 min sen startade den, men tomgång vill den inte gå på.

Sen i början innan den axxar upp och kommer upp i ett vanligt "läte" låter det som en jävla symaskin eller något det hackar skit mycket när jag inte kör på mycket gas!.

Tack för hjälpen förresten.

Postat: 31 augusti 2010, 22:05
av RacingTobbe
hade exkt samma problem på min aerox, fast jag visste ju vad felet var. DU MÅSTE ÄNDRA MUNSTYCKE TILL HÖGRE ELLER SÄTT PÅ ORGINAL LUFTBURKEN !!! :P

EDIT: Såg inte ditt senaste inlägg :P