Aerox problem - varvar konstigt. (VIDEO)

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
larssaa
Elmoped

Aerox problem - varvar konstigt. (VIDEO)

Inlägg av larssaa »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fx69Y1lJgKM[/youtube]

Har tagit isär hela förgasaren och trotteln och gjort rent.
Har gjort rent bensinfiltret och min gamla luftburk var trasig så jag
bytte till sportluft filter.

Jag testade att sätta tillbaka luftburken men den funkade lika dåligt då också, det är inga justeringar på luftskruven elr liknande heller för jag har testat alla små justeringar.

HJÄLP!

EDIT: Videon kanske inte är så bra då min andra mobil gick sönder men jag gasar fullt då varvar den upp sen dör den och det blir ett blurr
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

så den går konstigt på full rulle (huvudmunstycke) kör en bit på full gas och kolla vilken färg stiftet har.
larssaa
Elmoped

Inlägg av larssaa »

KarlssoN^ skrev:så den går konstigt på full rulle (huvudmunstycke) kör en bit på full gas och kolla vilken färg stiftet har.
Stiftet är helt nytt och är metall kromaktigt, kan inte köra på fullrulle då den går ner i ett blurr sen bara blurrar och dör efter 10 secc
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

vilket strl har du på h-munstycket?
larssaa
Elmoped

Inlägg av larssaa »

62 uppemot 70 säger farsan men jag tror inte det är problemet då den strula då jag bytte till nudebar. jag tror att det är gaswiren som är fel inställd / cpifittnyllet
larssaa
Elmoped

Inlägg av larssaa »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ktghGiCZajQ[/youtube]

Bättre video, Observera att jag gasar fullt HELA tiden!
Användarens profilbild
klurrs_derbi_drd_racing
Farsans gamla zündapp

Inlägg av klurrs_derbi_drd_racing »

hur kan en gaswire vara felinställd?
Jag skulle säga grovt felinställd förgasare!
Senast redigerad av klurrs_derbi_drd_racing den 25 augusti 2010, 19:39, redigerad totalt 1 gånger.
Derbi Drd Racing<3

kolla galleri (:
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

tror nog de är förlitet munstycke.
larssaa
Elmoped

Inlägg av larssaa »

klurrs_Derbi_drd_racing skrev:hur kan en gaswire vara felinställd?
Jag skulle säga grovt felinställd förgasare!
Tänkte mer att gaswiren inte dras åt tillräckligt mycket och därför inte öppnar trotteln tillräckligt mycket?
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp

Inlägg av 940103 »

Är den rätt inställd så ska den ju gå fint fastän du inte sträcker wiren tillräckligt? Skulle tippa på skit i förgasaren eller dåligt inställd.
larssaa
Elmoped

Inlägg av larssaa »

940103 skrev:Är den rätt inställd så ska den ju gå fint fastän du inte sträcker wiren tillräckligt? Skulle tippa på skit i förgasaren eller dåligt inställd.
Mjoo, skit är de nog inte.
Är inte så jävla bra på att ställa in förgasarn.. Måste ha någon som gört åt mig.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Är locket till trotteln påskruvat ordentligt? Låter som om trotteln går för högt upp när du gasar, då kvävs motorn på full gas. Jag misstänker att felet är något åt det hållet.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

När jag såg din andra video kan jag nu konstatera att inte problemet är trottlen. Problemet kan vara flera när motorn går på det sättet, allt från tjuvluft till tändningsproblem.

Har du bytat cylinder nyligen, har du kollat att den inte läcker tjuvluft någonstanns i från???
Har du kollat vaccumslangar så alla sitter på plats??
Är packningen mellan insug och förgasare okej???
Har du mekat med något av det elektriska må moppen???
Har du kollat så att flottören fungerar som den ska??? I bland kan den haka sig så att när du gasar fullt hinner inte flottörskålen hinner fyllas i samma takt som cylindern drar bensin.
:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

larssaa
Elmoped

Inlägg av larssaa »

runners skrev:När jag såg din andra video kan jag nu konstatera att inte problemet är trottlen. Problemet kan vara flera när motorn går på det sättet, allt från tjuvluft till tändningsproblem.

Har du bytat cylinder nyligen, har du kollat att den inte läcker tjuvluft någonstanns i från???
Har du kollat vaccumslangar så alla sitter på plats??
Är packningen mellan insug och förgasare okej???
Har du mekat med något av det elektriska må moppen???
Har du kollat så att flottören fungerar som den ska??? I bland kan den haka sig så att när du gasar fullt hinner inte flottörskålen hinner fyllas i samma takt som cylindern drar bensin.
Har bara satt på nytt tändningslås, sportluft filter men problemet kom när jag bytte till nudebar därav att jag misstänker att det var något med wiren..

Var precis ute och testa och den axxa förjävla bra nu men samma gamla blurr kommer när jag gasar FULLT, jag kan göra på typ lite mindre än full gas då går den okej bra.. Men flotören var iaf hel vet inte hur jag ska kolla det mer.. inge ny cylinder, vakumslangarna på.
michaelzwe
Varnad

Inlägg av michaelzwe »

du bytte väll upp munstycke när du satte på sportfilter?
larssaa
Elmoped

Inlägg av larssaa »

michaelzwe skrev:du bytte väll upp munstycke när du satte på sportfilter?
Nej har orginal, men tror dock inte det är problemet då samma problem uppstod när jag hade luftburk och samma munstycke.
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Du måste byta munstycke.
Effektrör ostrypt - 10-15 storlekar
Sportluftfilter - 5-10 storlekar
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag har funderat en stund och undrar också om du inte borde montera några större storlekar av H-munstycke i förgasaren. När du drar full gas försöker cylindern suga mer bensin än den kan få på grund av för litet H-munstycke, men när den inte får det kvävs motorn. Montera av tändstiftet och kolla hur motorn förbränner bensinen. Är stiftet vitaktigt är din motor i fara, då får den en allt för mager blandning och du bär inte köra längre föränn du bytat munstycket till större. Konsekvensen kan lätt bli att motorn överhettas och varmenyper, men även att vevparti och annat kan ta skador och motorn kan skära. Tändstiftet ska vara gyllenbrunt, ungefär som färgen på O boy choklade. motsatsen blir om du monterat för stort munstycke att motorn fyr-taktar (blöddrar). I detta fall blir tändstiftet svart och sotigt. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

larssaa
Elmoped

Inlägg av larssaa »

Var precis ute och värmde motorn och kollade stiftet, det är sotigt.. så antagligen får jag för mkt bensin?.

Vilket munstycke bör jag köra med? 72?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Då är det bara att först försöka meka lite med luftskruven och öppna upp för mer luft i blandningen. Om det inte fungerar så blir det nödvändigt att byta till mindre munstycke i förgasaren.
Det kan alltid vara lite knepigt i förhand att säga vilket munstycke man ska ha. Det tråkiga är att man får prova sig fram till man finner rätt, vilket kan i bland vara lite bökigt när man ska skruva förgasaren av och på hela tiden.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

larssaa
Elmoped

Inlägg av larssaa »

Nya munstycken kmr imorn! :twisted:

Då jävlar ska den fungera varesig den vill eller inte.
Återkommer med resultat!
larssaa
Elmoped

Inlägg av larssaa »

Bytt munstycke nu, från 62 till 78.
Den går väldigt fint nu och kommer upp i c.a 75km/h efter bil med ett skönt axx.

Det enda problem nu är att den inte vill gå på tomgång.. Den gick på tomgång först när jag skruvade på det nya munstycket och hade mekkat lite med luftskruven, tomgång skruven sen var jag ute och körde med några polare. Skulle sedan hem och äta och jag kör en bit, utanför huset lägger moppen av och jag kan inte kicka igång den.

Efter en stund går jag ut och ska kicka igång den men det fungerar inte.. Står och kickar likt en gnu i 2-3 min sen startade den, men tomgång vill den inte gå på.

Sen i början innan den axxar upp och kommer upp i ett vanligt "läte" låter det som en jävla symaskin eller något det hackar skit mycket när jag inte kör på mycket gas!.

Tack för hjälpen förresten.
RacingTobbe
Gasres
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

hade exkt samma problem på min aerox, fast jag visste ju vad felet var. DU MÅSTE ÄNDRA MUNSTYCKE TILL HÖGRE ELLER SÄTT PÅ ORGINAL LUFTBURKEN !!! :P

EDIT: Såg inte ditt senaste inlägg :P
Låst