Sida 1 av 1

Variatoraxeln Sliten, vad ska man göra?

Postat: 22 augusti 2010, 00:28
av llu1201
Ja, nu börjar det bli lite krånglit att byta vikter och hålla på i variatorn eftersom axeln allting sitter på är ganska sliten, alla delar som ska av fastnar som i slutet av axeln så man måste bända ut vissa saker. Vad ska man göra åt det här?

Re: Variatoraxeln Sliten, vad ska man göra?

Postat: 22 augusti 2010, 01:41
av ml65
llu1201 skrev:Ja, nu börjar det bli lite krånglit att byta vikter och hålla på i variatorn eftersom axeln allting sitter på är ganska sliten, alla delar som ska av fastnar som i slutet av axeln så man måste bända ut vissa saker. Vad ska man göra åt det här?
lev med det / byt vev ?

Re: Variatoraxeln Sliten, vad ska man göra?

Postat: 22 augusti 2010, 02:02
av Karlberg1011
[quote="llu1201"]Ja, nu börjar det bli lite krånglit att byta vikter och hålla på i variatorn eftersom axeln allting sitter på är ganska sliten, alla delar som ska av fastnar som i slutet av axeln så man måste bända ut vissa saker. Vad ska man göra åt det här?[/quote

Du är medveten om att den där ''axeln'' är vevstaken va ?

Re: Variatoraxeln Sliten, vad ska man göra?

Postat: 22 augusti 2010, 02:33
av michaelzwe
Karlberg1011 skrev:
llu1201 skrev:Ja, nu börjar det bli lite krånglit att byta vikter och hålla på i variatorn eftersom axeln allting sitter på är ganska sliten, alla delar som ska av fastnar som i slutet av axeln så man måste bända ut vissa saker. Vad ska man göra åt det här?[/quote

Du är medveten om att den där ''axeln'' är vevstaken va ?
du är medveten om att vevstagen är den som sitter mellan kolven och veven?

Postat: 22 augusti 2010, 11:23
av runners
Att axlen sitter i vevstaken behöver man väl inte vara ett geni för att veta. Det du menar är att splejnsen är slitna, jag tror att det ska kunnas renoveras har jag hört om de inte är totalt fördärvade. Hör med någon duktig verkstad om hur de gör.

Postat: 22 augusti 2010, 11:52
av llu1201
Okej, ska kolla upp det. Tack;)

Postat: 22 augusti 2010, 13:02
av KarlssoN^
runners skrev:Att axlen sitter i vevstaken behöver man väl inte vara ett geni för att veta. Det du menar är att splejnsen är slitna, jag tror att det ska kunnas renoveras har jag hört om de inte är totalt fördärvade. Hör med någon duktig verkstad om hur de gör.
gjorde det på min, svetsa och fram och slipa nya med vinkelslipen :)

michaelzwe skrev:
Karlberg1011 skrev:
llu1201 skrev:Ja, nu börjar det bli lite krånglit att byta vikter och hålla på i variatorn eftersom axeln allting sitter på är ganska sliten, alla delar som ska av fastnar som i slutet av axeln så man måste bända ut vissa saker. Vad ska man göra åt det här?[/quote

Du är medveten om att den där ''axeln'' är vevstaken va ?
du är medveten om att vevstagen är den som sitter mellan kolven och veven?
That made my day :lol: :lol:

Postat: 22 augusti 2010, 15:13
av ml65
KarlssoN^ skrev:
runners skrev:Att axlen sitter i vevstaken behöver man väl inte vara ett geni för att veta. Det du menar är att splejnsen är slitna, jag tror att det ska kunnas renoveras har jag hört om de inte är totalt fördärvade. Hör med någon duktig verkstad om hur de gör.
gjorde det på min, svetsa och fram och slipa nya med vinkelslipen :)

michaelzwe skrev:
Karlberg1011 skrev: du är medveten om att vevstagen är den som sitter mellan kolven och veven?
That made my day :lol: :lol:
Gutt om veven slår sig lite .. !

Postat: 22 augusti 2010, 17:19
av KarlssoN^
du får bra med värme om den skall slå sig, eftersom den är massiv och rund...

Postat: 22 augusti 2010, 17:22
av ml65
KarlssoN^ skrev:du får bra med värme om den skall slå sig, eftersom den är massiv och rund...
ska du svetsa och sen slipa ner den .. då värms det ganska fort..

Postat: 23 augusti 2010, 16:50
av KarlssoN^
Det är ju inte mkt man svetsar ju....