Sida 1 av 1
Moppen blir alldeles för varm, HJÄLP!
Postat: 14 augusti 2010, 23:20
av Niklan
Hej! Moppe: Derbi Senda 05, Gianelli rör, 74 munstycke
Har haft ett väldigt jobbigt problem på min moppe, den kyler inte ordentligt! Den blir riktigt varm på bara 300 meter! Man bränner sig på cylindern om man tar på den.
Har luftat som en dåre, men inget resultat! Precis när jag luftat moppen och startar den så vill vattnet verkligen ut ur expansions behållaren, testar jag att starta utan lock precis efter luftning så kommer en vattenstråle på 30 cm upp i luften.
Vad är felet? Har haft isär kylaren från moppen och vattnet rinner genom kylaren, allt verkar ok. Läcker inte vatten någonstans, nya slang klämmor för att vara säker på att ingen luft kommer in!
Vattenpumpen fungerar som den ska! Ny packbox, vattenpump, men känns som den inte vill gå ända in packboxen, får in den 2/3 men sen tar den emot blocket liksom, men tätt är det!
BEHÖVER VERKLIGEN ERAN HJÄLP NU GUBBAR!
Tacksam för svar!
Postat: 14 augusti 2010, 23:24
av Lumel
mjaa det är inte så att det är termostaten? som sitter i topplocket?
Postat: 14 augusti 2010, 23:30
av Niklan
Lumel skrev:mjaa det är inte så att det är termostaten? som sitter i topplocket?
Termostaten funkar alldeles utmärkt, plockat av den och lagt den i kastrull med vatten och den öppnar sig som den ska, men har plockat av den helt för bättre kylning, då cirkulerar ju vattnet hela tiden.
Bra fråga!

Postat: 14 augusti 2010, 23:45
av rod_rrx
det finns ju ett spec sätt att lufta Derbi motorer. inte samma som på AM6 direkt
Postat: 15 augusti 2010, 00:02
av Niklan
rod_rrx skrev:det finns ju ett spec sätt att lufta Derbi motorer. inte samma som på AM6 direkt
Kanske kan du berätta detta speciella sätt för mig om duvet? Jag tar bort slangen från kylaren (den som kommer från cylidnern) och sprutar vatten direkt i kylaren tills hela systemet är fyllt med vatten och trycker snabbt på slangen på kylaren igen.
Detta är korrekt enligt dem jag snackat med

Postat: 15 augusti 2010, 01:01
av Lumel
men de lär ju endå va bäst o köra med termostaten på? har du för mkt kylning så blir ju motorn bara kall o går dåligt
Postat: 15 augusti 2010, 01:04
av Niklan
Lumel skrev:men de lär ju endå va bäst o köra med termostaten på? har du för mkt kylning så blir ju motorn bara kall o går dåligt
Inte tillräckligt kall så den går dåligt skulle jag aldrig kunna tänka mig! För mycket kylning på min moppe är det sista jag har på min moppe :wub:
Postat: 15 augusti 2010, 01:28
av Pady
Köp engine cooler eller vad det heter, sånt man har på crossar istället för glykol eller vatten!
Postat: 15 augusti 2010, 10:20
av Niklan
Pady skrev:Köp engine cooler eller vad det heter, sånt man har på crossar istället för glykol eller vatten!
Men grejen är det att man ska inte behöva ha det!

Postat: 15 augusti 2010, 10:28
av bensinskalle
Du häller ju bara i vattnet i expansionskärlet, inte i nån slang eller så. När det är fullt startar du och kör motorn lite, stänger av och låter kyla av, efterfyller, startar och kör, stänger av, efterfyller osv. tills nivån inte sjunker ner mer.
Monterat impellern åt rätt håll? Monterat alla slangar rätt?
Och hur varm blir den? Cylindern blir ju runt 80 grader om inte mer på ytan så det är ju fullt naturligt att man bränner sig på den. Motorn är inte för varm förrän den kokar.
Postat: 15 augusti 2010, 11:32
av Niklan
bensinskalle skrev:Du häller ju bara i vattnet i expansionskärlet, inte i nån slang eller så. När det är fullt startar du och kör motorn lite, stänger av och låter kyla av, efterfyller, startar och kör, stänger av, efterfyller osv. tills nivån inte sjunker ner mer.
Monterat impellern åt rätt håll? Monterat alla slangar rätt?
Och hur varm blir den? Cylindern blir ju runt 80 grader om inte mer på ytan så det är ju fullt naturligt att man bränner sig på den. Motorn är inte för varm förrän den kokar.
Vad är impellern? Men den ska inte bli så varm som den blir,
Postat: 18 augusti 2010, 20:07
av 2stroke4ever
byt munstycke god damn it. 74 till ett gianelli.. aldrig i livet. snarare upp mot 90-95 beroende på annan setup!
inte undra på att den blir grisvarm -.-
Postat: 19 augusti 2010, 00:47
av Pady
kan ju passa på att säga att jag har också gianelli rör och samma moppe, kör med 90 munstycke och samma "setup" så prova byta det

Postat: 21 augusti 2010, 20:31
av rrMotardisMe
Har en Beta rr och körde dessa munstyckena
Gianelli 2t: 108 munstycke
Urpluggat orginalrör som liknar thrower: 120 munstycke
Metrakit SP: 125 munstycke
Gianelli 2t: mätte aldrig upp toppfart men körde runt 80 hela tiden
Urpluggat orginalrör: 103km/h på mätaren, 90km/h med gps
Metrakit SP: med sliten kolv... körde runt 85 hela tiden men
kunde helt klart fått upp den i 80-87km/h om allt vart som de skulle ..
Postat: 22 augusti 2010, 11:11
av Niklan
2stroke4ever skrev:byt munstycke god damn it. 74 till ett gianelli.. aldrig i livet. snarare upp mot 90-95 beroende på annan setup!
inte undra på att den blir grisvarm -.-
Tänd stiftet ser fint ut så munstycket är det inget fel på.
Postat: 22 augusti 2010, 19:29
av 2stroke4ever
byt stift då. sen kollar du efter ett tag...