Moppen blir alldeles för varm, HJÄLP!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Niklan
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 mars 2010, 21:35
Ort: Göteborg

Moppen blir alldeles för varm, HJÄLP!

Inlägg av Niklan »

Hej! Moppe: Derbi Senda 05, Gianelli rör, 74 munstycke

Har haft ett väldigt jobbigt problem på min moppe, den kyler inte ordentligt! Den blir riktigt varm på bara 300 meter! Man bränner sig på cylindern om man tar på den.

Har luftat som en dåre, men inget resultat! Precis när jag luftat moppen och startar den så vill vattnet verkligen ut ur expansions behållaren, testar jag att starta utan lock precis efter luftning så kommer en vattenstråle på 30 cm upp i luften.

Vad är felet? Har haft isär kylaren från moppen och vattnet rinner genom kylaren, allt verkar ok. Läcker inte vatten någonstans, nya slang klämmor för att vara säker på att ingen luft kommer in!

Vattenpumpen fungerar som den ska! Ny packbox, vattenpump, men känns som den inte vill gå ända in packboxen, får in den 2/3 men sen tar den emot blocket liksom, men tätt är det!

BEHÖVER VERKLIGEN ERAN HJÄLP NU GUBBAR!

Tacksam för svar!
:) <33
Lumel
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 juni 2010, 23:56

Inlägg av Lumel »

mjaa det är inte så att det är termostaten? som sitter i topplocket?
Niklan
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 mars 2010, 21:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Niklan »

Lumel skrev:mjaa det är inte så att det är termostaten? som sitter i topplocket?
Termostaten funkar alldeles utmärkt, plockat av den och lagt den i kastrull med vatten och den öppnar sig som den ska, men har plockat av den helt för bättre kylning, då cirkulerar ju vattnet hela tiden.

Bra fråga! :)
:) <33
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

det finns ju ett spec sätt att lufta Derbi motorer. inte samma som på AM6 direkt
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Niklan
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 mars 2010, 21:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Niklan »

rod_rrx skrev:det finns ju ett spec sätt att lufta Derbi motorer. inte samma som på AM6 direkt
Kanske kan du berätta detta speciella sätt för mig om duvet? Jag tar bort slangen från kylaren (den som kommer från cylidnern) och sprutar vatten direkt i kylaren tills hela systemet är fyllt med vatten och trycker snabbt på slangen på kylaren igen.

Detta är korrekt enligt dem jag snackat med :)
:) <33
Lumel
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 juni 2010, 23:56

Inlägg av Lumel »

men de lär ju endå va bäst o köra med termostaten på? har du för mkt kylning så blir ju motorn bara kall o går dåligt
Niklan
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 mars 2010, 21:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Niklan »

Lumel skrev:men de lär ju endå va bäst o köra med termostaten på? har du för mkt kylning så blir ju motorn bara kall o går dåligt
Inte tillräckligt kall så den går dåligt skulle jag aldrig kunna tänka mig! För mycket kylning på min moppe är det sista jag har på min moppe :wub:
:) <33
Pady
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 1 juni 2009, 13:27
Ort: Svedala

Inlägg av Pady »

Köp engine cooler eller vad det heter, sånt man har på crossar istället för glykol eller vatten!
Niklan
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 mars 2010, 21:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Niklan »

Pady skrev:Köp engine cooler eller vad det heter, sånt man har på crossar istället för glykol eller vatten!
Men grejen är det att man ska inte behöva ha det! :( :)
:) <33
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Du häller ju bara i vattnet i expansionskärlet, inte i nån slang eller så. När det är fullt startar du och kör motorn lite, stänger av och låter kyla av, efterfyller, startar och kör, stänger av, efterfyller osv. tills nivån inte sjunker ner mer.

Monterat impellern åt rätt håll? Monterat alla slangar rätt?

Och hur varm blir den? Cylindern blir ju runt 80 grader om inte mer på ytan så det är ju fullt naturligt att man bränner sig på den. Motorn är inte för varm förrän den kokar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Niklan
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 mars 2010, 21:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Niklan »

bensinskalle skrev:Du häller ju bara i vattnet i expansionskärlet, inte i nån slang eller så. När det är fullt startar du och kör motorn lite, stänger av och låter kyla av, efterfyller, startar och kör, stänger av, efterfyller osv. tills nivån inte sjunker ner mer.

Monterat impellern åt rätt håll? Monterat alla slangar rätt?

Och hur varm blir den? Cylindern blir ju runt 80 grader om inte mer på ytan så det är ju fullt naturligt att man bränner sig på den. Motorn är inte för varm förrän den kokar.
Vad är impellern? Men den ska inte bli så varm som den blir,
:) <33
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

byt munstycke god damn it. 74 till ett gianelli.. aldrig i livet. snarare upp mot 90-95 beroende på annan setup!

inte undra på att den blir grisvarm -.-
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Pady
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 1 juni 2009, 13:27
Ort: Svedala

Inlägg av Pady »

kan ju passa på att säga att jag har också gianelli rör och samma moppe, kör med 90 munstycke och samma "setup" så prova byta det :)
Användarens profilbild
rrMotardisMe
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 7 april 2009, 19:54
Ort: Lindome

Inlägg av rrMotardisMe »

Har en Beta rr och körde dessa munstyckena

Gianelli 2t: 108 munstycke
Urpluggat orginalrör som liknar thrower: 120 munstycke
Metrakit SP: 125 munstycke

Gianelli 2t: mätte aldrig upp toppfart men körde runt 80 hela tiden
Urpluggat orginalrör: 103km/h på mätaren, 90km/h med gps
Metrakit SP: med sliten kolv... körde runt 85 hela tiden men
kunde helt klart fått upp den i 80-87km/h om allt vart som de skulle ..
Niklan
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 8 mars 2010, 21:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Niklan »

2stroke4ever skrev:byt munstycke god damn it. 74 till ett gianelli.. aldrig i livet. snarare upp mot 90-95 beroende på annan setup!

inte undra på att den blir grisvarm -.-

Tänd stiftet ser fint ut så munstycket är det inget fel på.
:) <33
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

byt stift då. sen kollar du efter ett tag...
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Låst