Har haft ett väldigt jobbigt problem på min moppe, den kyler inte ordentligt! Den blir riktigt varm på bara 300 meter! Man bränner sig på cylindern om man tar på den.
Har luftat som en dåre, men inget resultat! Precis när jag luftat moppen och startar den så vill vattnet verkligen ut ur expansions behållaren, testar jag att starta utan lock precis efter luftning så kommer en vattenstråle på 30 cm upp i luften.
Vad är felet? Har haft isär kylaren från moppen och vattnet rinner genom kylaren, allt verkar ok. Läcker inte vatten någonstans, nya slang klämmor för att vara säker på att ingen luft kommer in!
Vattenpumpen fungerar som den ska! Ny packbox, vattenpump, men känns som den inte vill gå ända in packboxen, får in den 2/3 men sen tar den emot blocket liksom, men tätt är det!
Lumel skrev:mjaa det är inte så att det är termostaten? som sitter i topplocket?
Termostaten funkar alldeles utmärkt, plockat av den och lagt den i kastrull med vatten och den öppnar sig som den ska, men har plockat av den helt för bättre kylning, då cirkulerar ju vattnet hela tiden.
rod_rrx skrev:det finns ju ett spec sätt att lufta Derbi motorer. inte samma som på AM6 direkt
Kanske kan du berätta detta speciella sätt för mig om duvet? Jag tar bort slangen från kylaren (den som kommer från cylidnern) och sprutar vatten direkt i kylaren tills hela systemet är fyllt med vatten och trycker snabbt på slangen på kylaren igen.
Du häller ju bara i vattnet i expansionskärlet, inte i nån slang eller så. När det är fullt startar du och kör motorn lite, stänger av och låter kyla av, efterfyller, startar och kör, stänger av, efterfyller osv. tills nivån inte sjunker ner mer.
Monterat impellern åt rätt håll? Monterat alla slangar rätt?
Och hur varm blir den? Cylindern blir ju runt 80 grader om inte mer på ytan så det är ju fullt naturligt att man bränner sig på den. Motorn är inte för varm förrän den kokar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Du häller ju bara i vattnet i expansionskärlet, inte i nån slang eller så. När det är fullt startar du och kör motorn lite, stänger av och låter kyla av, efterfyller, startar och kör, stänger av, efterfyller osv. tills nivån inte sjunker ner mer.
Monterat impellern åt rätt håll? Monterat alla slangar rätt?
Och hur varm blir den? Cylindern blir ju runt 80 grader om inte mer på ytan så det är ju fullt naturligt att man bränner sig på den. Motorn är inte för varm förrän den kokar.
Vad är impellern? Men den ska inte bli så varm som den blir,
Gianelli 2t: mätte aldrig upp toppfart men körde runt 80 hela tiden
Urpluggat orginalrör: 103km/h på mätaren, 90km/h med gps
Metrakit SP: med sliten kolv... körde runt 85 hela tiden men
kunde helt klart fått upp den i 80-87km/h om allt vart som de skulle ..